Danıştay Kararı 5. Daire 2012/3809 E. 2013/721 K. 07.02.2013 T.

5. Daire         2012/3809 E.  ,  2013/721 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No: 2012/3809
Karar No: 2013/721

Temyiz Eden (Davalı): …
Vekilleri: …
Karşı Taraf (Davacı): …

İsteğin Özeti: Davacı tarafından, … Vakfı (…) Konut Yönetmeliği’nin 3. maddesinin (c) bendinin “Yetkili Konut Dağıtım Komisyonu: … Vakfı Yönetim Kurulu’nu, İdari Yargının bulunmadığı yerde Adli Yargı Adalet Komisyonunu, İdari Yargının bulunduğu yerde ise İdari Yargıdan da bir hakimin katılımıyla oluşan komisyonu ifade eder” şeklinde değiştirilmesi istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin 23.7.2008 günlü, 28/9 sayılı … Yönetim Kurulu kararının iptali istemiyle açılan davada; idari yargı sistemi içinde yer alan bölge idare, idare ve vergi mahkemelerinin başkan ve üyelerinin; taşrada adli yargıda görev yapan diğer hakim ve savcı meslektaşları gibi görev yaptığı; idari yargı adalet komisyonlarının idari yargı sistemi içinde, adli yargı adalet komisyonlarının da adli yargı sistemi içinde sınırlı yetkilerinin bulunduğu ve davalı idarece Yönetmeliğin yargı sisteminin özel koşulları dikkate alınarak düzenlendiği; adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonları ile idari yargı adalet komisyonlarının kuruluş ve görevlerinin 2802 sayılı Kanun ile düzenlendiği hususları da göz önünde tutulduğunda; idari yargı teşkilatının bulunduğu yerlerde, konut dağıtım komisyonlarının teşkilinde idari yargının temsili zorunlu bulunduğundan, anılan komisyonlarda, idari yargıdan da bir kişinin yer alması yönündeki davacı isteminin reddine ilişkin davaya konu Yönetim Kurulu kararında hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptali yolunda … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Cevabın Özeti: Cevap verilmemiştir.

Danıştay Tetkik Hâkimi: Fatih Gürgen
Düşüncesi: Temyize konu İdare Mahkemesi kararının görev yönünden bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince dosyanın tekemmül ettiği anlaşıldığından davalının yürütmenin durdurulması istemi hakkında karar verilmeksizin işin gereği düşünüldü:
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin varlığına bağlıdır. … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir neden de bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı üzerinde bırakılmasına, yürütmenin durdurulması istemi hakkında karar verilmediğinden kullanılmayan …-TL yürütmenin durdurulması harcının istemi halinde davalıya iadesine, 07/02/2013 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

(X) KARŞI OY:
… Vakfı, Türk Medeni Kanunu’nun 73. ve izleyen maddelerine dayalı olarak kurulan özel hukuk tüzel kişisidir. Vakfın senedinde belirtilen amacı ne olursa olsun, Vakıf tarafından alınan kararların idari bir işlem olarak nitelendirilmesi mümkün değildir. Zira, bir işlemin idari bir işlem olarak kabulü, öncelikle idari bir makam tarafından kurulmuş olmasına bağlıdır.
Uyuşmazlık Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla, … Vakfı “kamu hizmeti yerine getiren ve ağırlıklı olarak kamusal bir nitelik taşıması dolayısıyla da kamu tüzel kişiliğine yaklaşan yeni bir müessese olarak” kabul edilmiş ise de; anılan Vakıf, kanunla veya kanunun açıkça verdiği yetkiye dayalı olarak idare tarafından kurulmuş olmayıp, hukuken kamu tüzel kişisi olarak nitelendirilmesi olanağı bulunmamaktadır. Vakıf tarafından yürütülen hizmetin kamu hizmeti olması da onun özel hukuk tüzel kişisi olduğu gerçeğini değiştirmez.
Uyuşmazlıkta iptali istenilen husus, … Vakfı Konut Yönetmeliği’nin 3. maddesinin (c) bendinin “Yetkili Konut Dağıtım Komisyonu: … Vakfı Yönetim Kurulu’nu, İdari Yargının bulunmadığı yerde Adli Yargı Adalet Komisyonunu, İdari Yargının bulunduğu yerde ise İdari Yargıdan da bir hakimin katılımıyla oluşan komisyonu ifade eder” şeklinde değiştirilmesi istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin 23.7.2008 günlü, 28/9 sayılı Yönetim Kurulu kararıdır. Özel hukuk tüzel kişisi olan Vakıf tarafından çıkarılan Yönetmelik idari bir işlem niteliğini taşımadığından bu davanın idare hukuku ilke ve kurallarına göre çözümlenmesi olanağı bulunmamaktadır.
Belirtilen nedenlerle, … Vakfı’nın Konut Yönetmeliği’nin iptali istemiyle açılan bu davanın görüm ve çözümünün adli yargının görev alanına girdiği, Mahkeme kararının 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49/a bendi uyarınca bozulması gerektiği görüşüyle karara karşıyız.