Danıştay Kararı 5. Daire 2012/11612 E. 2015/9382 K. 24.11.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2012/11612 E.  ,  2015/9382 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2012/11612
Karar No : 2015/9382
Temyiz Eden (Davacı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davalılar) :

İsteğin Özeti : … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …; K: … sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Savunmaların Özeti : Davalı tarafından, temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuş, davalı tarafından ise savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci ve Onyedinci Dairelerince; 2575 sayılı Danıştay Kanunu’na 3619 sayılı Kanun’un 10. maddesiyle eklenen ek 1. maddesi gereğince yapılan müşterek toplantıda işin gereği düşünüldü:
Dava; … İli, … İlçesi, … Aile Sağlığı Merkezinde aile hekimi olarak görev yapan davacının, aile hekimlerinin defin ruhsatı nöbetine dahil edilmesi gerektiğine ilişkin İl Sağlık Müdürlüğünün 26.10.2010 günlü ve 2680 sayılı işlemi ile adli tabiplik hizmetlerinde görevlendirilmesine ilişkin İl Sağlık Müdürlüğünün 8.11.2010 tarih ve 2864 sayılı işlemin iptali ve bu işlemlere dayanılarak davacının mesai saatleri dışında adli ve defin ruhsatı nöbet listesine dahil edilmesine ilişkin nın 19.1.2011 tarih ve 449 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …; K: … sayılı kararla; Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliği hükümleri uyarınca davalı İdarelere ihtiyaç duyulması halinde aile hekimlerinin dahil edilebileceği icap nöbeti şeklinde yerinde otopsi ve defin işlemleri yaptırabilme yetkisinin verilmiş olması ve kamu hizmetinin devamlılığı açısından davacının da bu listeye dahil edilmesi gerekliliği göz önüne alındığında, dava konusu işlemlerde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir.
Davacı, dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğunu ileri sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Dava konusu 19.1.2011 tarih ve 449 sayılı işlemin; davacının mesai saatleri dışında adli tabiplik hizmetleri nöbet listesine dahil edilmesine ilişkin kısmı ile aile hekimlerinin adli tabiplik hizmetlerinde görevlendirilmesi gerektiğine ilişkin na hitaben yazılan İl Sağlık Müdürlüğünün 8.11.2010 tarih ve 2864 sayılı işlemine yönelik olarak;
Dava konusu işlem tarihi itibariyle yürürlükteki şekliyle Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliğinin ” Çalışma Saatleri” başlıklı 10/5.maddesinde, “Adli tıp kurumunun doğrudan hizmet vermediği ve hastane bulunan yerlerde yerinde otopsi dışındaki adli tıp hizmetleri hastaneler tarafından verilir. Yerinde otopsi mesai saatleri içerisinde toplum sağlığı merkezi hekimlerince yapılır. Hastane bulunmayan ilçe merkezleri ve entegre sağlık hizmetinin sunulduğu merkezlerde acil sağlık hizmetleri ile yerinde otopsi hizmeti dışındaki adlî tabiplik hizmetleri; mesai saatleri içinde aile hekimleri, mesai saatleri dışında ve resmi tatil günlerinde ise ilçe merkezindeki, toplum sağlığı merkezi hekimleri, entegre sağlık hizmeti sunulan merkezlerde çalışan hekimler ve aile hekimlerinin toplamı dikkate alınarak aşağıdaki gibi icap veya aktif nöbet uygulamaları şeklinde yürütülür.
a) Hastane bulunmayan ilçe merkezlerindeki adli tıbbi hizmetler ile acil sağlık hizmetleri mesai saatleri dışında ilçedeki toplum sağlığı merkezi hekimleri ve aile hekimlerince icap veya aktif nöbet şeklinde yürütülür. İlçe merkezindeki toplam hekim sayısı altı veya daha az ise icap, altıdan fazla ise aktif nöbet şeklinde yürütülür.
b) Entegre sağlık hizmetinin sunulduğu merkezlerde toplam hekim sayısı altı ve altıdan az ise mesai saatleri dışındaki adli tıbbi hizmetler ve acil sağlık hizmetleri; toplum sağlığı merkezi hekimleri, entegre sağlık hizmetinin sunulduğu merkezde çalışan hekimler ve aile hekimleri tarafından münavebeli olarak icap nöbeti şeklinde, toplam hekim sayısı altıdan fazla ise münavebeli olarak aktif nöbet şeklinde yürütülür.
c) Hastane bulunmayan ilçe merkezleri ile entegre sağlık hizmetinin sunulduğu merkezlerde aile hekimi sayısı birden fazla ise aile hekimleri hizmet ihtiyacını değerlendirerek mesai saatlerini müdürlüğün onayı ile güne yayarak düzenlerler.” kuralına yer verilmiştir.
Yukarıda anılan hükümler birlikte değerlendirildiğinde, adli tıp kurumunun doğrudan hizmet vermediği ve hastane bulunan yerlerde yerinde otopsi dışındaki adli tıp hizmetlerinin hastaneler tarafından yerine getirileceği, hastane bulunmayan ilçe merkezleri ve entegre sağlık hizmetinin sunulduğu merkezlerde acil sağlık hizmetleri ile yerinde otopsi hizmeti dışındaki adlî tabiplik hizmetlerinin ise, mesai içinde aile hekimlerince, mesai saatleri dışında ve resmi tatil günlerinde ise ilçe merkezindeki, toplum sağlığı merkezi hekimleri, entegre sağlık hizmeti sunulan merkezlerde çalışan hekimler ve aile hekimlerinin toplamı dikkate alınarak yapılacağı açıktır.

… İli … İlçesi … Aile Sağlığı Merkezinde aile hekimi olarak görev yapan davacının, 8.11.2010 tarih ve 2864 sayılı İl Sağlık Müdürlüğü işlemine istinaden 19.1.2011 tarih ve 449 sayılı işlemle, 17.00 -08:00 saatleri arasında adli tapip hizmetlerinde görevlendirildiği anlaşılmaktadır
… de Devlet Hastanesi bulunması nedeniyle yukarıda anılan mevzuat hükümleri uyarınca … de bulunan aile hekimlerinin adli tabip hizmetlerinde görevlendirilemeyeceği anlaşıldığından, davacının mesai saatleri dışında adli tabip hizmetlerinde görevlendirilmesinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Dava konusu 19.1.2011 tarih ve 449 sayılı işlemin, davacının mesai saatleri dışında defin ruhsatı nöbet listesine dahil edilmesine ilişkin kısmı ile aile hekimlerinin defin nöbeti hizmetlerinde görevlendirilmesi gerektiğine ilişkin na hitaben yazılan İl Sağlık Müdürlüğünün 26.10.2010 tarih ve 2680 sayılı işlemine yönelik olarak;
Dava konusu işlem tarihi itibarıyla yürürlükteki şekliyle, “Mezarlık Yerlerinin İnşaası ile Cenaze Nakil ve Defin İşlemleri Hakkında Yönetmeliğin “Tanımlar” başlıklı 4.maddesinde, “…..ç) Cenaze (Ölü): Tıbben beyin ve kalp ölümü gerçekleşen kişiyi —- e) Defin: Cenazelerin şartlarına uygun olarak gömülmesini,…..g) Gömme izin belgesi: Tabip veya gömme izin belgesi görevlisi tarafından, cenazenin defninin yapılmasının uygun olduğunu gösterir, bu Yönetmeliğin Ek-2’deki belgeyi ğ) Gömme izin belgesi görevlisi; gömme izin belgesi vermeye yetkili tabip bulunmaması halinde bahse konu belgeyi düzenlemekle yetkilendirilmiş görevliyi….h) Hükümet tabibi: Aile hekimlerinin uygulandığı illerde toplum sağlığı hekimini, aile hekimini diğer illerde sağlık ocağı hekimini …ifade eder.” hükmüne yer verilmiş, aynı Yönetmeliğin “Gömme İzin Belgesi Verilmesi” başlıklı 16/3.maddesinde ise, ölümün sağlık kurumları dışında gerçekleşmesi durumunda gömme izin belgesi cenazenin bulunduğu yerdeki belediye tabibi tarafından, belediye tabibi bulunmayan yerlerde aile hekimliğinin uygulandığı illerde toplum sağlığı hekimi veya aile hekimi, diğer illerde sağlık ocağı hekimi tarafından, bunların bulunmaması halinde gömme izin belgesi görevlisi tarafından verilir. Gömme izin belgesi görevlisi bulunmayan yerlerde ise bu belge jandarma karakol komutanları veya köy muhtarları tarafından verilir ” hükmüne yer verilmiştir.
Davacının, 26.10.2010 günlü ve 2680 sayılı İl Sağlık Müdürlüğü işlemine istinaden, 19.1.2011 tarih ve 449 sayılı işlemle, 17.00 -08:00 saatleri arasında defin ruhsatı nöbetinde görevlendirildiği anlaşılmaktadır
… Belediyesinde bir belediye tabibinin bulunduğunun anlaşılması nedeniyle yukarıda anılan mevzuat hükümleri uyarınca … de bulunan aile hekimlerinin defin ruhsatı nöbetinde görevlendirilemeyeceği anlaşıldığından, davacının mesai saatleri dışında defin ruhsatı hizmetinde görevlendirilmesine dair işlemde hukuka uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle; davacının temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …; K: … sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 24.11.2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.