Danıştay Kararı 5. Daire 2008/3691 E. 2009/1553 K. 23.03.2009 T.

5. Daire         2008/3691 E.  ,  2009/1553 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No: 2008/3691
Karar No: 2009/1553

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı): …
Karşı Taraf: Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü
Vekili: …

İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunun 49. maddesi uyarınca dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Cevabın Özeti: İstemin reddi gerektiği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava; TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü … Bölge Personel Müdürlüğünde yardımcı hizmetler grubunda şef garson (hizmetli) olarak görev yapan davacı, 21.2.2005-11.3.2005 tarihleri arasında yapılacak Yardımcı Hizmetler Grubundan İdari Hizmetler Grubuna Yükselme Eğitimine katılma isteminin reddine ilişkin 3.2.2005 günlü, 101007 sayılı işlemin iptali istemiyle dava açmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü ve Bağlı Ortaklıkları Personelinin Görevde Yükselme Esaslarına Dair Yönetmeliğin 11. maddesi ile görevde yükselme eğitimi düzenlenecek kadro ve pozisyonların belirlenmesi konusunda yetkili olan yönetimin, özelleştirilen yemekli vagonlarda çalışan personele yönelik açtığı eğitime, … Bölge Müdürlüğünde şef garson olarak çalışan davacının katılmasına hukuken olanak bulunmadığı gerkçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı, dava konusu işlemde ve davanın reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararında hukuka uygunluk bulunmadığını ileri sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik’in “Görevde Yükselme Eğitimine Alınma” başlıklı 9. madddesinin birinci fıkrasında: “Kurumlar, memurlarını bir üst göreve hazırlamak amacıyla, bu görevler için gerekli olan öğrenim düzeyi, hizmet süresi, sicil ve disiplin niteliklerine sahip olma durumlarını da dikkate alarak özel yönetmeliklerinde belirleyecekleri usul ve esaslar çerçevesinde seçmek suretiyle görevde yükselme eğitimine alırlar. Ancak, bu eğitime alınacakların sayısı atama yapılacak boş kadro sayısının üç katını geçemez. Bu eğitimi tamamlayanlar ilgili görevde yükselme sınavına katılmaya hak kazanırlar. Başka kurumlarda veya kendi kurumundaki başka birimlerde aynı görevler için benzer eğitim almış olmaları ve ilgili kurumca kabul edilmesi şartıyla naklen ataması yapılanların bu hakları yeni kurum veya birimlerinde geçerlidir.” hükmüne yer verilmiştir. Anılan Yönetmeliğin 15. maddesinde ise; “Kurumlar, bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda aranacak öğrenim düzeyi ile hizmet süresi, alt görevlerde bulunma süresi, sicil ve disipline ilişkin şartlar ile bunlar için verilecek görevde yükselme eğitiminin ilanı, şekli, süresi, konuları, ağırlıkları ve kapsama dahil edilecek diğer unvanlar ve bunlara ilişkin seçme kriterlerini, yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar ile bu konulara ilişkin diğer hususları Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşünü alarak çıkaracakları yönetmelikle düzenler.” kuralı yer almıştır.
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik’in yukarıda hükmüne yer verilen 15. maddesine dayanılarak 12.6.2004 günlü, 25490 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak çıkarılan ve dava konusu işlem tarihinde yürürlükte olan “Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü ve Bağlı Ortaklıkları Personelinin Görevde Yükselme Esaslarına Dair Yönetmelik”in “Görevde Yükselme Eğitimine Alınma” başlıklı 12. maddesinin birinci fıkrasında: “Görevde yükselme eğitimine katılacakların sayısı atama yapılacak boş kadro/pozisyon sayısının (2) katını geçemez. (2) katından az istekli bulunması halinde ise durumu uygun olan bütün personelin eğitimine alınması sağlanır. Duyurulan kadro/pozisyon sayısının (2) katından fazla personelin başvurması halinde Ek-1 Değerlendirme Formunda belirtildiği şekilde puanlama yapılmak suretiyle toplam puanı en fazla olandan başlamak üzere kadro/pozisyon sayısının (2) katı kadar personel belirlenerek eğitime alınır.” kuralı yer almıştır. Sözü edilen Yönetmeliğin 11. maddesinin birinci fıkrasında ise; atama yapmak amacıyla görevde yükselme eğitimi ve sınavı düzenlenecek kadro/pozisyonların sınıfı, unvanı, derecesi, adedi ve birimine ilişkin bilgiler belirtilerek Personel ve İdari İşler Dairesi Başkanlığı tarafından personele eğitim tarihinden en az (1) ay önce, eğitimin yeri ve zamanının ise eğitime katılacaklara en az (15) gün içinde duyurulacağı kurala bağlanmıştır.
Dosyanın incelenmesinden, TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü … Bölge Personel Müdürlüğünde yardımcı hizmetler grubunda şef garson (hizmetli) olarak görev yapan davacının, 21.2.2005-11.3.2005 tarihleri arasında yapılacak Yardımcı Hizmetler Grubundan İdari Hizmetler Grubuna Yükselme Eğitimine katılma isteminin, “yemekli vagon hizmetlerinin özelleştirilmesi nedeniyle burada çalışan personelin Genel İdari Hizmetler Grubuna aktarılması için yükselme eğitimi açıldığı, Bölge personeli olduğundan istemi hakkında işlem yapılamadığı” gerekçesiyle dava konusu 3.2.2005 günlü işlemle reddedildiği anlaşılmıştır.
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik’in 9. maddesi ile Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü ve Bağlı Ortaklıkları Personelinin Görevde Yükselme Esaslarına Dair Yönetmelik’in 12. maddesi hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden, yönetimin belirli kadrolar için açtığı görevde yükselme eğitimine katılacakların belirlenmesinde yönetmelikte düzenlenen ölçütler dışında bir ölçüt gözetemeyeceği; görevde yükselme eğitimine katılma koşulunu taşıyan adaylar arasında herhangi bir nedenle ayrım yapamayacağı açıktır.
Öte yandan, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü ve Bağlı Ortaklıkları Personelinin Görevde Yükselme Esaslarına Dair Yönetmelik’in 11. maddesi ile yönetime tanınan yetkinin, görevde yükselme eğitimi ve sınavı açılacak kadroların belirlenmesi ile sınırlı olduğu, koşulları taşıyan adayların eğitime alınmamaları yolunda yönetime bir yetki verilmediği ortadadır.
Buna göre, yemekli vagon hizmetlerinin özelleştirilmesi nedeniyle burada çalışan personelin Genel İdari Hizmetler Grubuna aktarılması için yükselme eğitimi açıldığı ileri sürülerek kurulan dava konusu işlemde ve davanın reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararında hukuka uygunluk bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b. fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Yasayla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 23.3.2009 tarihinde oybirliği ile karar verildi.