Danıştay Kararı 5. Daire 2007/4953 E. 2010/345 K. 29.01.2010 T.

5. Daire         2007/4953 E.  ,  2010/345 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No: 2007/4953
Karar No: 2010/345

Temyiz İsteminde Bulunan Taraflar:1.Davalı: …
Vekili: …
2. Davacı: …
Vekili: …

İsteğin Özeti: … Sahil Sağlık Denetleme Merkezi Baştabipliği’nde sağlık memuru olarak görev yapan davacının, … Sahil Sağlık Denetleme Merkezi Tabipliği emrinde üç ay süreyle geçici olarak görevlendirilmesine ilişkin 17.4.2006 gün ve 319 sayılı işlemin iptali ile …TL maddi, … TL manevi tazminat ödenmesi yolunda … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Sağlık Bakanlığı … Cevabının Özeti: Cevap verilmemiştir.

Davacı Cevabının Özeti: İstemin reddi gerektiği yolundadır

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: Sağlık Bakanlığı husumeti ile görülmesi gerekirken Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü husumeti ile görülen dava sonucunda verilen Mahkeme kararının, usul yönünden hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle, bozulması gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesi’nce işin gereği düşünüldü.
Dava, … Sahil Sağlık Denetleme Merkezi Baştabipliği’nde sağlık memuru olarak görev yapan davacının, … Sahil Sağlık Denetleme Merkezi Tabipliği emrine üç ay süreyle geçici olarak görevlendirilmesine ilişkin 17.4.2006 gün ve 319 sayılı işlemin iptali ve işlem sebebiyle uğranıldığı öne sürülen …- TL maddi, …- TL manevi zararın tazmini istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararla; her ne kadar dava konusu işlemin, … Sahil Sağlık Denetleme Merkezi Tabipliği’nde duyulan sağlık memuru ihtiyacından kaynaklandığı ileri sürülse de davacının göreve başlamasından kısa bir süre sonra … Sahil Sağlık Denetleme Merkezi Tabipliği’nin kadrolu tek sağlık memurunun … Kara Hudut Sağlık Denetleme Merkezi Baştabipliği emrinde üç ay süreyle geçici olarak görevlendirilmesi ve davacının asıl görev yeri olan … Sahil Sağlık Denetleme Merkezi Baştabipliği’nde iki geçici görevli personel çalıştırıldığının anlaşılması karşısında, davacı hakkında daha önce tesis edilen atama işlemiyle ilgili olarak verilen yürütmenin durdurulması kararının uygulanmasından kaçınmak amacıyla tesis edildiği sonuç ve kanaatine varıldığından hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle iptaline; davacının görevlendirildiği dönemde yoksun kaldığı ilave ödeme tutarı olan …- TL’nin maddi, idarenin yargı kararını uygulamama amacıyla hareket ettiği ve bu şekilde ağır hizmet kusuru işlediği açık olduğundan takdiren …-TL.’nin manevi tazminat olarak ödenmesine, fazlaya ilişkin tazminat istemlerinin reddine, hükmedilen tazminat bakımından, davalı idarenin, yargı kararının uygulanmamasında sorumluluğu saptanan kişi ve kişilere rücu edebileceğine karar verilmiştir.
Davalı idare; dava konusu işlemin, acil sağlık memuru ihtiyacı gerekçesiyle ve hukuka uygun olarak kurulduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 15/1-c maddesinde, davanın hasım gösterilmeden veya yanlış hasım gösterilerek açılması halinde dava dilekçesinin tespit edilecek gerçek hasma tebliğ edileceği belirtilmektedir.
3017 sayılı Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaleti Teşkilat Ve Memurin Kanunu’nun 24. maddesinde, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü Merkez Teşkilatının bir tabib Genel Müdür ile tabib bir yardımcı ve tabib bir müfettişten, yazı, hesap müdürlükleri ile ayniyat muhasipliğinden ve bunların bürolarından oluşacağı belirtilmiş, 25 .maddesinde Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü’nün özel kanunlar, nizamnameler ve talimatnamelerle bunlara dayanılarak Sağlık Bakanlığı’nca verilen emirlere göre görev yapacağı hükme bağlanmıştır.
181 sayılı Sağlık Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin, 39. maddesinin (a) bendinde Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığı’nın bağlı kuruluşu olarak gösterilmiştir.
3046 sayılı, Bakanlıkların Kuruluş ve Görev Esasları Hakkında 174 sayılı KHK ile 13/12/1983 Gün ve 174 sayılı Bakanlıkların Kuruluş ve Görev Esasları Hakkında KHK’nın Bazı Maddelerinin Kaldırılması ve Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında 202 sayılı. KHK’nın Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun’un 5.maddesinde, “Bakanlıklar, merkez teşkilatı ile ihtiyaca göre kurulan taşra ve yurt dışı teşkilatından ve bağlı ve ilgili kuruluşlardan meydana gelir.”, 10. maddesinde ” Bağlı kuruluşlar bakanlığın hizmet ve görev alanına giren ana hizmetleri yürütmek üzere, bakanlığa bağlı olarak özel kanunla kurulan, genel bütçe içinde ayrı bütçeli veya katma bütçeli veya özel bütçeli kuruluşlardır. Bağlı kuruluşlar, merkez teşkilatı ile ihtiyaca göre kurulan taşra teşkilatından meydana gelecek şekilde düzenlenir. Bağlı kuruluşların taşra teşkilatı; bölge, il ve ilçe kuruluşları şeklinde veya doğrudan kendine bağlı olarak kurulabilir. Bağlı kuruluşlar, Başbakanın teklifi ve Cumhurbaşkanının onayı ile, diğer bir bakanlığa bağlanabilir.”kuralları yer almıştır.
Bu düzenlemelerden, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü’ne tüzel kişilik tanınmadığı Sağlık Bakanlığı’nın bağlı kuruluşu olduğu anlaşılmaktadır. Buna göre, açılacak davalarda Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü’nün davalı konumda olmasının mümkün bulunmadığı ve bu idareyle ilgili uyuşmazlıkların Sağlık Bakanlığı husumetiyle çözüme kavuşturulması gerektiği sonucuna varılmaktadır.
Dosyanın incelenmesinden, davacının üç ay süreyle geçici olarak görevlendirilmesine ilişkin Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü’nce kurulan 17.4.2006 gün ve 319 sayılı işlemin iptali ve işlem sebebiyle uğranıldığı öne sürülen …- TL maddi, …- TL manevi zararın tazmini istemiyle açılan davada, anılan idarenin husumetiyle oluşturulan dosyanın bu idarenin husumetiyle incelenerek karara bağlandığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, Sağlık Bakanlığı husumetiyle karara bağlanması gereken davanın yanlış hasımla görülüp karara bağlanmasında usul yönünden hukuksal isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, tarafların temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/c. fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 29.1.2010 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.