Danıştay Kararı 5. Daire 1998/3448 E. 1999/142 K. 27.01.1999 T.

5. Daire         1998/3448 E.  ,  1999/142 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No: 1998/3448
Karar No: 1999/142

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı): Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü
Vekili: …
Karşı Taraf: …
Vekili: …

İsteğin Özeti : T.R.T. … Bölge Müdürlüğü Radyo Müdürlüğünde Prodüktör olarak görev yapan davacı, … Radyo Müdürlüğü emrine Prodüktör olarak naklen atamasının yapılması yolundaki başvurusunun reddine ilişkin 12.11.1997 günlü, 1248 sayılı işlemin iptali istemiyle dava açmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; TRT Kurumu Sözleşmeli Personel Yönetmeliğinin 39. maddesinde, sözleşmeli personelin yer değiştirme ve rotasyona tabi tutulma hususlarının düzenlendiği; 40. maddesinde ise, sözleşmeli personelin nakil isteğinde bulunabilmesi için, son atandığı yerde en az 3 yıl çalışmış olmasının şart olduğunun hükme bağlandığı; dosyanın incelenmesinden, davacının, 11.7.1991 tarihinde T.R.T. … Bölge Müdürlüğü emrinde Yardımcı Prodüktör olarak göreve başladığı, halen aynı yerde Prodüktör olarak görevini sürdürdüğü; adıgeçenin, “Yönetmelikte öngörülen en az 3 yıllık çalışma süresini tamamladığından” bahisle 3.11.1997 tarihinde yaptığı naklen atanma başvurusunun, “yerine bir eleman verildiğinde gündeme gelebileceği” belirtilmek suretiyle reddedilmesi üzerine bakılan davanın açıldığının anlaşıldığı; davacının, 1991 yılında atandığı … Bölge Müdürlüğünde 7 yıldır çalıştığı açık olduğundan, Yönetmeliğin 40. maddesinde öngörülen en az 3 yıl çalışmış olma şartını taşıdığı; öte yandan, anılan Yönetmeliğin 39. maddesinde, sözleşmeli personelin “mahrumiyet yerlerinde hizmet görülmesi mecburiyetinin adil bir şekilde paylaştırılması veya rotasyon uygulamasının gerçekleştirilmesi” amacıyla başka yerlerdeki kadrolara naklen atanabileceği öngörülmek suretiyle, hem Anayasada var olan “kanun önünde eşitlik” ilkesine paralel bir düzenleme yapıldığı, hem de, personel arasında rotasyon uygulamasını gerçekleştirmek için idareye bir yükümlülük getirildiği; bu durumda, son atandığı yerde üç yıl çalışmış olma şartını yerine getiren davacının atanma talebinin, Yönetmelikte öngörülen “mahrumiyet yeri ve rotasyon uygulaması” hususları gözardı edilerek, “yerine bir eleman verildiğinde gündeme gelebileceğinden” bahisle reddinde hukuka ve hak ve nesafet kurallarına uyarlık görülmediği gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı idare, Mahkemece karar verilirken anılan Yönetmeliğin 39. ve 40. maddelerinde yer alan hükümlerin hatalı yorumlandığını; 40. maddenin, atanmayı değil, atanma talebinde bulunabilmeyi “son atanılan yerde en az 3 yıl çalışma” koşuluna bağladığını; 39. maddenin sonunda yer alan “atanabilir” ibaresinin idareye yükümlülük getirmediğini, kamu yararı ilkesi doğrultusunda Kurum’a takdir ve hareket alanı sağladığını; Kurum’un, taşradaki bölge müdürlüklerinde eleman istihdamı konusunda ciddi sıkıntılar yaşadığını ve anılan iptal kararı ile, taşradaki faaliyet ve hizmetlerini sürdürebilme konusunda son derece olumsuz bir durumla karşı karşıya bırakıldığını; öte yandan, aynı nitelikteki davalarda bazı İdare Mahkemelerince Kurum lehine karar verildiğini öne sürmekte ve anılan kararın temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.

Savunmanın Özeti: Savunma verilmemiştir.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: Davalı idarece ileri sürülen hususlar İdare Mahkemesince verilen kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmediğinden, temyiz isteminin reddiyle anılan kararın onanması gerektiği düşünülmüştür.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: TRT … Bölge Müdürlüğünde prodüktör olarak görev yapan davacının naklen atanma talebinin reddine ilişkin işlemin iptaline dair İdare Mahkemesi kararının bozulması istenmektedir.
Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Sözleşmeli Personel Yönetmeliğinin 40.maddesinde yer alan, sözleşmeli personelin nakil isteğinde bulunabilmesi için son atandığı mahalde en az üç yıl çalışma kuralının üç yılını dolduran personelin nakil isteminin kabul edileceği şeklinde değerlendirilmesine olanak bulunmamaktadır.
İdarenin bu Yönetmelik hükmüne göre nakil istemini ihtiyaç ve kadro durumunu nazara alarak yerine getirmesi gerektiğinden, İdare Mahkemesinin bu hükmün nakli zorunlu kaldığı gerekçesiyle Anayasanın 125.maddesi ile 2577 sayılı Yasanın 2.maddesi hükmüne aykırı olarak idari işlem niteliğinde verdiği kararda isabet görülmemiştir.
Belirtilen nedenlerle, temyiz isteminin kabul edilerek İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince dosyanın tekemmül ettiği görüldüğünden, yürütmenin durdurulması istemi hakkında bir karar verilmeksizin işin gereği düşünüldü:
İdare ve Vergi Mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkün olup, davalı idare tarafından ileri sürülen hususlar bunlardan hiçbirisine uymamaktadır.
Dosyanın incelenmesinden, 1991 yılından bu yana davalı idarenin … Radyo Müdürlüğünde görev yapan davacının, T.R.T. Kurumu Sözleşmeli Personel Yönetmeliğinin 40. maddesinde öngörülen “nakil isteğinde bulunabilmek için son atanılan mahalde en az üç yıl çalışmış olma” şartını yerine getirdiğini de belirtmek suretiyle … Radyo Müdürlüğü emrine naklen atanmak için 3.11.1997 tarihinde davalı idareye başvurduğu; ancak bu başvurusunun, davalı idarenin 12.11.1997 günlü, 1248 sayılı dava konusu işlemiyle “adıgeçenin dileğinin, yerine bir eleman verildiğinde gündeme gelebileceği” belirtilerek reddedildiği görülmekte ise de; dava dilekçesinde davacı tarafından, 1992-1997 yılları arasında (adlarını da açıkça belirttiği) 9 prodüktörün …’dan başka illere atandığı, bunlar arasında, …’a kendisinden sonra atanmış olanların da bulunduğu ve bu kişilerin … İli dışına naklen atamaları yapılırken, çoğunun yerine yeni atamalar yapılmadığının öne sürüldüğü; buna karşılık, davalı idarece davacının bu iddialarının aksinin ileri sürülmediği anlaşılmış olup; davacının 7 yıl gibi uzun bir süre aynı yerde görev yaptığı ve böylece adıgeçen Yönetmeliğin 40. maddesinde öngörülen şartı taşıdığı için naklen atanmayı isteme hakkına sahip bulunduğu, ayrıca, aynı yerde davacıdan daha az görev yapan bazı prodüktörlerin anılan madde hükmüne dayanılarak, istekleri doğrultusunda … İli dışına naklen atandıkları gözönünde bulundurulduğunda ve sözü edilen Yönetmeliğin 39. maddesinde, mahrumiyet yerlerinde hizmet görülmesi mecburiyetini adil bir şekilde paylaştırmak ve rotasyon uygulamasını gerçekleştirmek amacıyla başka yerlerdeki kadrolara personelin naklen atanabileceğinin öngörülmüş olduğu da dikkate alındığında; bu davaya konu işlemin tesisine ilişkin olarak davalı idarece ileri sürülen hususlara itibar edilebilmesine hukuken olanak görülmemiştir.
Öte yandan, bakılan dava, davacı tarafından … Radyo Müdürlüğü emrine naklen atanması için yaptığı başvurunun reddi üzerine açılmış olmakla birlikte, İdare Mahkemesince verilen kararın davacının …’ya atanması sonucunu doğurmadığı; davalı idare yönünden, ihtiyaç ve kadro durumları da gözetilerek davacının görev yaptığı İl’in değiştirilmesi gerektiği sonucunu doğurduğu açıktır.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin reddiyle … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın yukarıda yapılan açıklamanın da eklenmesi suretiyle onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı üzerinde bırakılmasına, kullanılmayan …- lira yürütmenin durdurulması harcı ile artan …- lira posta pulu ücretinin isteği halinde davalıya iadesine, 27.1.1999 tarihinde oybirliği ile karar verildi.