Danıştay Kararı 5. Daire 1998/195 E. 1998/833 K. 19.03.1998 T.

5. Daire         1998/195 E.  ,  1998/833 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No: 1998/195
Karar No: 1998/833

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı): İçişleri Bakanlığı
Diğer Davalı: … Valiliği
Karşı Taraf: …

İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Savunmanın Özeti: Savunma verilmemiştir

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: İdare Mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir neden de bulunmadığından, anılan kararın onanması gerektiği düşünülmüştür.

Danıştay Başsavcısı: …
Düşüncesi: Özelleştirme programına alınmış bir kuruluşta sözleşmeli personel olarak çalışmakta olan davacının, 4046 sayılı Kanunun 22.maddesinde öngörülen koşullara uyulmadan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 74.maddesindeki kurumlar arası nakil ile ilgili hükme dayanarak 657 sayılı Kanuna tabi bir memuriyete naklen atanması mümkün değildir. Zira sözü edilen 74.madde 657 sayılı Kanun kapsamındaki kurumlar arasındaki personel nakillerini düzenlemektedir. Davacı ise bu kanun kapsamı dışında bulunan KİT statüsündeki bir kuruluşta çalışmaktadır. Ancak yukarıda değinildiği gibi 4046 sayılı Kanunun 22.maddesindeki koşullara uyulmak suretiyle 657 sayılı Kanun kapsamındaki davalı idaredeki memuriyete naklen atanabilirdi. Oysa bu koşullara uyulmamıştır.
İdare hatalı işlemlerini hukuken kabul edilebilir makul bir süre içinde geri alabileceğinden davacı hakkında tesis edilen dava konusu idari işlemde hukuka aykırılık yoktur. Ancak, bu işlem sonucu davacının uğrayacağı maddi ve manevi zararların tazmini için tam yargı davası açma hakkına sahip olduğu kuşku götürmez.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin kabulü ile yerel mahkeme kararının bozulmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince dosyanın tekemmül ettiği görülerek yürütmenin durdurulması istemi hakkında karar verilmeksizin işin gereği düşünüldü:
Özelleştirme programına alınmış bulunan … A.Ş. … Satış Mağazasında sözleşmeli personel olarak çalışmakta iken 657 sayılı Kanunun 74. maddesine dayanılarak … Valiliğinin 24.3.1994 günlü işlemiyle … İl Sivil Savunma Müdürlüğü emrindeki Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni kadrosuna atanan davacı, sözkonusu atamasının iptal edilmesine ilişkin … Valiliğinin 10.12.1996 günlü işleminin iptali istemiyle dava açmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü E:…, K:… sayılı kararıyla; olayda, 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 22. maddesi hükmü uygulamaya konmadan önce … A.Ş. … Mağazasında Satış Memuru olan davacının 657 sayılı Kanunun 74. maddesine istinaden Sivil Savunma Müdürlüğü Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmenliği kadrosuna atandığının dosyanın incelenmesinden anlaşıldığı, 657 sayılı Kanunun 74. maddesi uyarınca kurumlar arası nakli yapılan ilgilinin, 4046 sayılı Kanun gereğince davacıya ait bilgilerin Devlet Personel Başkanlığına gönderilip, Başkanlığın teklifi üzerine kamu kurum ve kuruluşlarında durumuna uygun boş kadro ve pozisyona atanması gerektiği öne sürülerek sözkonusu atama işleminin iptal edilmesine ilişkin Valilik işleminde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı idarelerden İçişleri Bakanlığı; 657 sayılı Kanunun 74. maddesinde memurların kurumlar arasında naklen atanmalarına imkan tanındığını, sözleşmeli personelinin bahsi geçen madde hükmüne göre naklen atanmalarının mümkün olmadığını öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
İdare ve Vergi Mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkün olup, davalı İçişleri Bakanlığı tarafından ileri sürülen hususlar bunlardan hiçbirisine uymamaktadır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun “Memurların Bir Kurumdan Diğerine Nakilleri” başlıklı 74. maddesinin son fıkrasında “13.12.1960 tarihli ve 160 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi kapsamına giren kurumlarla bu Kanuna tabi kurumlar arasındaki nakillerde de yukarıdaki hükümler uygulanır. Aynı Kanunun 4 üncü maddesi kapsamına giren kurumlarda çalışıp 657 sayılı Kanuna tabi olmayan personelden, hizmete giriş dereceleri 36 ncı madde ile tespit edilen giriş derecelerinin üzerinde olanların ilk ilerleme ve yükselmeleri için kanuni bekleme sürelerine yukarıda yazılı dereceler arasındaki sürelere tekabül eden süre kadar ilave edilir.” hükmüne yer verilmiştir.
29.11.1984 tarih ve 243 sayılı KHK’nin 55. maddesi hükmü olup, ek maddeye çevrilerek ve madde numarası teselsül ettirilerek 657 sayılı Kanuna ilave edilen Ek 27. Maddenin “657 sayılı Kanun ile ek ve değişikliklerinde 13.12.1960 gün ve 160 sayılı Kanunun dördüncü maddesine yapılan atıflar 8.6.1984 gün ve 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ilgili maddelerine yapılmış sayılır.” hükmü karşısında, 657 sayılı Kanunun 74. maddesinin son fıkrasında zikredilen 4. maddenin, 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi olarak dikkate alınması gerekmektedir.
217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2. maddesinde bu Kanun Hükmünde Kararnamenin kapsamına giren kamu kurum ve kuruluşlarına yer verilerek (C) fıkrasında “iktisadi devlet teşekkülleri, kamu iktisadi kuruluşları ve bunların müesseseleri, bağlı ortaklıkları ve iştirakleri” de sayıldığından, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin belirtilen kuruluşlarda sözleşmeli statüde çalışan personeli de kapsadığı açık olup, bu statüdeki kişilerin 657 sayılı Kanunun 74. maddesinin son fıkrası gereğince 657 sayılı Kanuna tabi kurumlara nakilleri mümkün bulunmaktadır.
Davacının, 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2/c maddesi kapsamında bulunan … A.Ş.’nin … Satış Mağazasında sözleşmeli personel olarak çalışmakta iken, Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair 4046 sayılı Kanunun 27.11.1994 günlü, 22124 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdiği tarihten önce, 657 sayılı Kanunun 74. maddesinin son fıkrası uyarınca … Valiliğinin 24.3.1994 günlü, 31.B/28 sayılı işlemiyle … İl Sivil Savunma Müdürlüğü emrine Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni olarak atandığı ve kazanılmış hak aylık derecesi yönünden de herhangi bir ihtilafının bulunmadığı dosyanın incelenmesinden anlaşılmaktadır.
Ayrıca, davacının atandığı tarihte yürürlükte bulunan gerek kamu iktisadi teşebbüsleriyle ilgili ve gerekse bunların özelleştirilmesiyle ilgili mevzuatta da engelleyici herhangi bir hüküm bulunmaması karşısında, 657 sayılı Kanunun 74. maddesinin son fıkrasına göre tesis edilen kurumlar arası nakil işleminde hukuka aykırılık bulunmadığından, kurumlar arası nakil işleminin iptal edilmesine dair dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı açıktır.
Açıklanan nedenlerle, davalı İçişleri Bakanlığının temyiz isteminin reddiyle, … İdare Mahkemesinin hukuk ve usule uygun bulunan … günlü, E:…, K:… sayılı kararının onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı idare üzerinde bırakılmasına, posta pulu ücretinden artan …- liranın isteği halinde İçişleri Bakanlığına iadesine, 19.3.1998 tarihinde oybirliği ile karar verildi.