Danıştay Kararı 5. Daire 1995/2403 E. 1997/3313 K. 24.12.1997 T.

5. Daire         1995/2403 E.  ,  1997/3313 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No: 1995/2403
Karar No: 1997/3313

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı): …
Karşı Taraf: Sağlık Bakanlığı

İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Savunmanın Özeti: Savunma verilmemiştir.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: … Devlet Hastanesi Müdürlüğüne atanan …’un Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğinin 147. maddesinde belirtilen şartları taşımadığı anlaşıldığından 12.7.1994 günlü işlemin iptali gerekirken davanın reddi yolunda verilen idare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle İdare Mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Davacı, … Devlet Hastanesi Müdürlüğü görevine kendisinin atanmayarak …’un atanmasına ilişkin 12.7.1994 gün ve 8126 sayılı işlemin iptali istemiyle dava açmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; Sağlık Bakanlığı Atama ve Nakil Yönetmeliğinin 9/f maddesinde hizmet gereği ve İdari zorunluluk halinde idarenin re’sen atama yetkisinin bulunduğunun hükme bağlandığı, Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğinin 147. maddesinde de; Hastane Müdürünün; Sağlık İdaresi Yüksek Okulu mezunu veya temel eğitimi idare ve işletmecilik olan fakültelerden mezun olup hastane işletmeciliği konusunda mastır veya doktora yapmış, ayrıca hastane müdür yardımcılığı veya benzeri idari hizmetlerde 10 sene başarı ile hizmet vermiş olması gerekir kuralının öngörüldüğü, öte yandan kadrolu bir hizmetin bu kadroya atanacak kişilerle yürütülmesinin kamu hizmetinin amacı olduğu, olayda Açıköğretim Fakültesi İş İdaresi Bölümü önlisans mezunu ve … Sağlık Meslek Lisesi Şefi olarak görev yapan …’un 12.7.1994 gün ve 8126 sayılı Sağlık Bakanlığı oluru ile … Devlet Hastanesi, Hastane Müdürlüğü görevine atandığı ve adıgeçenin Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğinin 147. maddesinde sayılan koşulları taşıdığının anlaşıldığı, bu durumda işlemin hukuka aykırı olmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir.
Davacı, …’un Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğinin 147. maddesinde öngörülen koşulları taşımadığını öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
1982 T.C. Anayasasının 124. maddesinde, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilerinin kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelikler çıkarabileceği ve hangi yönetmeliklerin Resmi Gazetede yayımlanacağının kanunda belirtileceği hükme bağlanmıştır.
Sözü edilen Anayasal düzenleme ile maddede sayılan idare organlarına kendi görev alanlarını ilgilendiren kanun ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak amacıyla belli şartlar dahilinde yönetmelik çıkarma hususunda takdir yetkisi tanınmış olup, söz konusu idarelerce bu yöndeki takdir yetkisi kullanılarak çıkarılan ve usulüne uygun şekilde yürürlüğe konulmuş olan yönetmeliklerin yazılı bir hukuk normu niteliği taşıdığında ve yürürlükte kaldığı sürece bu düzenlemelere uygun davranılması gerektiğinde kuşku yoktur.
Diğer taraftan yürürlüğe konulmuş olan bir yönetmeliğin ortaya çıkan yeni koşullar nedeniyle uygulama kabiliyetini yitirmesi durumunda idarece değiştirilebileceği veya yürürlükten kaldırılabileceği de açık bulunmaktadır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun “Sınıflandırmada öğrenim unsuru” başlığını taşıyan değişik 41. maddesinde “Genel olarak ortaokulu bitirenler memur olabilirler. Ortaokul mezunlarından istekli bulunmadığı takdirde ilkokulu bitirenlerin de alınması caizdir. Bir sınıfta belli görevlere atanabilmek veya bu görevlerde belli derecelere yükselebilmek için, kuruluş kanunları veya bukanun veya kuruluş kanunlarına dayanılarak çıkarılacak yönetmelikler ile işin gereğine göre daha yüksek öğrenim dereceleri veya muayyen fakülte, okul veya öğrenim dallarını veya meslek içi veya meslekle ilgili eğitim programlarını bitirmiş olmak veya yabancı dil bilmek gibi şartlar konulabilir” hükmü öngörülmüş ve maddede Devlet memurluğuna alınmada eğitim şartına ilişkin genel düzenlemeye yer verildikten sonra, idarelere bir sınıfta belli görevlere atanacaklar için belli bazı öğrenim kurumlarını bitirmiş olma şartını arama konusunda düzenleme yapma yetkisi tanınmış bulunmaktadır.
Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunun 10.9.1982 günlü, 8/5319 sayılı kararıyla kabul edilip, 13.1.1983 günlü, 17927 sayılı mükerrer Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğinin 147. maddesinde “Hastane Müdürünün, sağlık idaresi Yüksek Okulu mezunu veya temel eğitimi idare ve işletmecilik olan Yüksek okul ve fakültelerden mezun olup hastane işletmeciliği konusunda mastır veya doktora yapmış ayrıca hastane müdür yardımcılığı veya benzeri idari hizmetlerde 10 sene başarı ile hizmet vermiş olması gerekir” hükmüne yer verilerek belirtilen göreve atanabilme konusunda eğitim ve hizmet süresi yönünden özel bir düzenlemeye yer verilmiştir.
Yukarıda yer alan hükmün incelenmesinden Sağlık İdaresi Yüksekokulu mezunlarının başka bir şart aranmaksızın Hastane müdürü olarak atanabilecekleri öngörülmüş iken maddede sayılan diğer okullardan yani temel eğitimi idare ve işletmecilik olan yüksekokul ve fakültelerden mezun olanların bunun yanısıra hastane işletmeciliği konusunda mastır veya doktora yapmış olmalarıyla birlikte hastane müdür yardımcılığı veya benzeri idari hizmetlerde 10 sene başarı ile hizmet vermiş olması şartıda öngörülmüştür.
… Üniversitesi Sağlık İdaresi Yüksek Okulu mezunu olan ve 26.2.1992 yılında … Devlet Hastanesi müdür yardımcılığına atanan davacının adıgeçen Hastanenin müdür vekili olarak görev yaptığı, 6.6.1994 tarihli dilekçesiyle Hastane Müdürlüğüne atanmak için başvuruda bulunduğu, ancak davacının bu kadroya atanmayıp Açık Öğretim Fakültesi İşidaresi önlisans mezunu olup … Sağlık Meslek Lisesinde Personel Şefi olarak görev yapan …’un 12.7.1994 günlü, 8126 sayılı işlemle bu göreve atandığı, adı geçenin yukarıda anılan yönetmeliğin 147. maddesinde yer alan hastane işletmeciliği konusunda mastır veya doktora yapmış olma şartı ile hastane müdür yardımcılığı ve benzeri idari hizmetlerde 10 yıl hizmet verme şartını taşımadığı dosyadaki belgelerin incelenmesinden anlaşılmıştır.
Belirtilen öğrenim durumuna ve hizmet süresine göre … Devlet Hastanesi Müdür lüğüne …’un atanmasında mevzuata uyarlık bulunmadığı açık olduğu halde Mahkemenin bir hususu gözardı ederek davanın reddine karar vermesinde hukuki isabet görülmemiştir.
Davacının Hastane Müdürlüğü kadrosuna kendisinin atanması yolundaki istemine gelince;
İdarelerin boş bulunan bir kadroya atama yapması, kendi takdir yetkisi içinde değerlendirilmesi gereken hususlardan olup; bu anlamda gereken şartları taşıyan kişiler arasında idarenin gerekli değerlendirmeyi yapacağı ve davacının başvurusunu da dikkate alacağı kuşkusuzdur.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesinin … günlü, E: …, K:… sayılı kararının 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b. fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 24.12.1997 tarihinde oybirliği ile karar verildi.