Danıştay Kararı 5. Daire 1995/144 E. 1997/2060 K. 13.10.1997 T.

5. Daire         1995/144 E.  ,  1997/2060 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No: 1995/144
Karar No: 1997/2060

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı): …
Karşı Taraf: P.T.T. İşletme Genel Müdürlüğü
Vekili: …

İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Savunmanın Özeti: Temyizi istenen kararın usul ve kanuna uygun olduğu, bu nedenle istemin reddi gerekeceği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: Davacının, Eğitim Enstitüsü üzerine sözü edilen programı tamamlaması, 2547 sayılı Yasanın 3/s. maddesinde belirtilen “orta öğretime dayalı en az sekiz yarı yıllık bir programı kapsayan yükseköğretim kurumundan mezun olması” niteliğini taşımadığından; 657 sayılı Yasanın 36/A-12-d. maddesi uyarınca, 4 yıl süreli bir yükseköğretim programından mezun olmuş gibi adıgeçenin intibakının yapılmasına olanak bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi yolundaki Mahkeme kararı hüküm fıkrası itibariyle hukuka uygun bulunduğundan, temyiz isteminin reddiyle anılan kararın yukarıda belirtilen gerekçeyle onanması gerektiği düşünülmüştür.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: 1980 yılında üç yıl öğrenim süreli … Eğitim Enstitüsünü bitirerek 1982 yılında memuriyete başlayan ve 1992 yılı Eylül döneminde lisans tamamlama programına katılarak dört yıllık fakülte mezunu olan davacı, intibakının yapılması isteğinin reddine ilişkin işlemin iptali isteğiyle dava açmıştır.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 34 üncü maddesinde Yüksek Öğretim, Orta öğretime dayalı en az iki yıllık yüksek öğrenim veren eğitim kurumlarını kapsar hükmü yer almıştır.
657 sayılı Kanunun 36-A-12/d maddesi uyarınca intibak yapılabilmesi anılan maddede açıkça belirtildiği gibi üst öğrenim bitirilmesi koşulu ile mümkün olup, Milli Eğitim Temel Kanununun yukarıda sözü edilen hükmü karşısında, davacının bitirdiği yüksek öğrenim sürelerinin farklılığı adı geçenin üst öğrenimi bitirmiş olarak kabulünü sağlamaz.
Belirtilen nedenle, davacının temyiz isteğinin reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Eğitim Enstitüsü mezunu olarak memuriyete başlayan ve memuriyette iken … Açıköğretim Fakültesinde açılan Lisans Tamamlama Programına katılarak 1992 yılında bu programdan mezun olması üzerine 22.1.1993 günlü, 6 sayılı onayla intibakı yeniden yapılan davacı, bu intibak onayının iptaline ilişkin 22.4.1993 günlü, 39 sayılı işlemin iptali istemiyle dava açmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; 657 sayılı Yasanın 36. maddesinin A/12-d. fıkrasında bir üst öğrenimin bitirilmesi üzerine yeniden yapılacak intibak işlemine ilişkin düzenlemeye yer verildiği; bu fıkrada yer alan ve üst öğrenimi bitirenlerin, üst öğrenim başlangıç derecesi üzerine daha önce memuriyette geçen sürelerinin emsalini aşmamak kaydıyla değerlendirileceğine ilişkin bulunan kuralın; intibakı yapılan personelin, memuriyete başladığı tarih itibariyle kendisiyle aynı tahsili yapmış durumda olup, hiç ara vermeden normal süresi içinde bir üst öğrenimi bitiren emsalinin yükselebileceği dereceyi aşmaması gerektiğine işaret etmekte olduğu ve böylece, memuriyette iken veya memuriyetten ayrılarak üst tahsil yapanların, memuriyet yapmaksızın üst öğrenim gören emsallerinin ulaşabileceği dereceyi aşmaması, diğer bir ifadeyle, aynı tahsili aynı anda bitirenler arasında maaş ve ücret yönünden herhangi bir farklılık doğmamasını amaçladığı; dosyanın incelenmesinden; 3 yıllık Eğitim Enstitüsü mezunu olan ve 1991 yılında Açıköğretim Fakültesi Lisans Tamamlama Programına girerek 1992 yılında bu programı bitiren davacının, emsal mukayesesi yapılarak intibakının yeniden değerlendirilmesi yolundaki başvurusu üzerine … P.T.T. Başmüdürlüğünce düzenlenen terfi onayının tasdik için Genel Müdürlüğe gönderildiği; Genel Müdürlükçe, ön lisans öğrenimi üzerine lisans öğrenimini yapmanın üst öğrenim sayılmayacağından bahisle anılan terfi onayının iptal edildiği, bakılan davanın da bu işleme karşı açıldığının anlaşıldığı; 3 yıllık Eğitim Enstitüsünü bitiren ve ön lisans öğrenimini tamamladıktan sonra Açıköğretim Fakültesince açılan Lisans Tamamlama Programına katılarak buradan mezun olan davacının sözü edilen terfi onayının, 657 sayılı Yasanın 36. maddesinin A/12-d. fıkrasında yer alan hüküm uyarınca iptal edilmesinde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir.
Davacı, 657 sayılı Yasanın 36. maddesinin “Ortak Hükümler” başlıklı kısmının (A) Bölümünde, 3 yıllık yükseköğrenimi bitirenlerin 10. derecenin 3. kademesinden, 4 yıllık yükseköğrenimi bitirenlerin ise 9. derecenin 1. kademesinden memuriyete gireceklerinin hükme bağlandığını; bu durumda, 36. maddenin (A) Bölümü ile bu Bölümün 12/d. bendi arasında çelişki bulunduğunu; 3 yıllık yükseköğrenimi bitirdikten sonra, kendisine tanınan hakka istinaden daha sonra 4 yıllık fakülte mezunu olmasının yeniden intibakının yapılmasına engel teşkil etmesinin, giriş derecelerindeki farklılık nedeniyle eşitlik ilkesine aykırı bulunduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 36. maddesinin “Ortak Hükümler” Bölümünün (A) kesiminin 12. fıkrasının olay tarihinde yürürlükte bulunan 418 sayılı KHK. ile değişik (d). bendi, memuriyette iken veya memuriyetten ayrılarak üst öğrenimi bitiren kamu personelinin intibaklarının ne şekilde yapılacağına ilişkin temel ilkeleri koymakta olup; “Memuriyette iken veya memuriyetten ayrılarak (87 nci maddeye tabi kurumlarda çalışanlar dahil) üst öğrenimi bitirenler, aynı üst öğrenimi tahsile ara vermeden başlayan ve normal süresi içinde bitirdikten sonra memuriyete giren emsallerinin ulaştıkları derece ve kademeyi aşmamak kaydıyla, bitirdikleri üst öğrenimin giriş derece ve kademesine memuriyette geçirdikleri başarılı hizmet sürelerinin tamamı her yıl bir kademe her üç yıl bir derece hesabıyla ilave edilmek suretiyle bulunacak derece ve kademeye yükseltilirler.
Ancak, bitirilen üst öğrenimin ilgililerin bulundukları görevle ilgili bir üst öğrenim olmaması halinde son öğrenim durumuna uygun bir hizmet sınıfına ait bir kadroda görev almadıkça bunların intibakı yapılmaz ve bu bent uygulamasında önlisans üzerine lisans öğrenimi yapmak üstöğrenim sayılmaz.” hükmünü taşımaktadır. Bu hüküm uyarınca ilgililerin yeniden intibaklarının yapılabilmesi için, en son tamamladıkları öğrenimin, öncekine göre bir üst öğrenim sayılması gerekmektedir.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun “Tanımlar” başlığını taşıyan 3. maddesinin (a). bendinde ise, Yükseköğretim; Milli Eğitim Sistemi içinde ortaöğretime dayalı en az dört yarı yılı kapsayan her kademedeki eğitim-öğretimin tümü şeklinde tanımlanmış; aynı maddenin (s). bendinde de lisansın; ortaöğretime dayalı en az sekiz yarı yıllık bir programı kapsayan bir yükseköğretim olduğu belirtilmiştir.
1980 yılında öğrenim süresi 3 yıl olan … Eğitim Enstitüsünden mezun olan davacının, 1982 yılında göreve başladığı; memuriyette iken 1991 yılında … Açıköğretim Fakültesinde açılan lisans tamamlama programına katılarak 1992 yılının Eylül ayında bu programdan mezun olduğu ve lisans tamamlama diploması aldığı; bu diplomayı davalı idareye sunması üzerine, yukarıda sözü edilen 36/A-12-d. madde hükmü uyarınca emsal mukayesesi yapılmak suretiyle intibakının yeniden düzenlendiği; bu terfi onayının tasdik için Genel Müdürlüğe gönderildiği ve Genel Müdürlükçe, önlisans öğrenimi üzerine lisans öğrenimini yapmanın üst öğrenim sayılamayacağından bahisle anılan onayın iptal edildiği; bakılan davanın da bu işleme karşı açıldığı dosyanın incelenmesinden anlaşılmıştır.
Davacının, 3 yıl süreli Eğitim Enstitüsü üzerine sözü edilen programı tamamlaması, 2547 sayılı Yasanın yukarıda belirtilen 3/s. maddesi karşısında, orta öğretime dayalı en az sekiz yarı yıllık bir programı kapsayan yükseköğretim kurumundan mezun olması niteliğinde olmadığından, 657 sayılı Yasanın anılan 36/A-12-d. maddesi gereğince 4 yıl (8 yarı yıl) süreli bir yükseköğretim programından mezun olmuş gibi adıgeçenin intibakının yapılması olanaklı olmadığı gibi; adıgeçen, … Eğitim Enstitüsünü bitirmesi üzerine almış olduğu diploma ile esasen yükseköğretimi bitirmiş bir kişi durumunda bulunduğundan, Eğitim Enstitüsü üzerine 4 yıllık bir yükseköğrenimi bitirmesi halinde de, sözü edilen mevzuat hükümleri karşısında davacının intibakının yapılması mümkün olmayıp, davanın reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararı hüküm fıkrası itibariyle hukuka uygun bulunmaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin reddiyle … İdare Mahkemesince verilen ve hüküm fıkrası itibariyle hukuka uygun bulunan … günlü, E:…, K:… sayılı kararın yukarıda belirtilen gerekçe ile onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan davacı üzerinde bırakılmasına, 13.10.1997 tarihinde oybirliği ile karar verildi.