Danıştay Kararı 5. Daire 1994/8907 E. 1995/989 K. 14.03.1995 T.

5. Daire         1994/8907 E.  ,  1995/989 K.
Daire : BEŞİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1995
Karar No : 989
Esas Yılı : 1994
Esas No : 8907
Karar Tarihi : 14/03/995

EMNİYET HİZMETLERİ SINIFI PERSONELİ ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİNİN 24.MADDESİ UYARINCA PERSONELİN İKİNCİ BÖLGEYE BİR DEFADAN FAZLA ATANMASI MÜMKÜN İSE DE BU ATAMALARIN İKİNCİ BÖLGEDEN ÖNCEKİ DÖNÜŞ YILLARI VE SİCİL NUMARALARI ESAS ALINARAK HAZIRLANACAK ATAMA PLANINA GÖRE YAPILMASI GEREKECEĞİ HK.

İdare Mahkemesinin … günü, E: …, K: … sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
İdare Mahkemesinin kararıyla; İdareye, memurların görev yerlerini değiştirme konusunda tanınan takdir yetkisinin kamu yararı ve hizmet gerekleriyle sınırlı olduğu, davacının 1967 yılında …’da göreve başladığı …, …, …, … ve … illerinde görev yaptıktan sonra 23.8.1988 tarihinde Şube Müdürü olarak …’da göreve başladığı, davacının 2.Şark sırasının geldiğinden bahisle … İlçesi Emniyet Müdürlüğüne atandığının anlaşıldığı, ara kararı cevabına göre 1985 yılından önce Şark hizmetinden dönem Şube Müdürlerinin ikinci defa Şarka gitmeleri ile ilgili olarak alınmış bir kararın bulunmadığı, üst düzey yönetici ihtiyacı olduğu belirtilen … İlçesine hangi özelliği gözönüne alınarak ve benzer konumdaki şube müdürleri arasından hangi sebeple davacının seçilip atandığı ortaya konmaksızın ve yürüttüğü görevi yapmasında sakınca bulunduğu yolunda bir saptama bulunmaksızın bulunduğu bölgede hizmet süresini de tamamlamadığı açık olan davacının naklen atanmasında kamu yararına uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı idare; ilgili Yönetmeliğin 24/2.maddesine göre ikinci şark sırası geldiğinden davacının atandığını, üst düzey yönetici ihtiyacının, her yıl tesbit edilerek planlandığını, ikinci Bölgedeki durumun özelliği dikkate alındığında tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığını öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeli Mensupları Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin 24.maddesinde “İkinci bölgeye ilk defa atanacak personelin sırası, birinci bölgedeki hizmet sürelerine bakılmaksızın sicil numarası, rütbeleri ve hizmet branşları gözönüne alınarak bu bölgedeki kadro ihtiyacına göre tespit edilir.
İkinci Bölgeye bir defadan fazla atanacak olanların sırası, bu bölgeden önceki dönüş yılları ve sicil numaraları esas alınarak yapılır…” hükmü yer almıştır.
İdare Mahkemesince şube müdürlerinden 1985 ve daha önceki yıllarda şarktan dönenlerin ikinci şarka tabi olacağına ilişkin bir kararın olup, olmadığının davalı idareden sorularak, bu yönde alınmış bir kararın olmadığının belirtilmesi üzerine davacının … Şube Müdürlüğünden … İlçe Emniyet Müdürlüğüne atanması yolundaki işlemin iptaline hükmedilmiş ise de, yukarıda anılan yönetmelik hükmü uyarınca davalı idarenin bu konuda bir karara gerek olmaksızın bölgedeki kadro ihtiyacını gözönüne alarak ancak bu bölgeden önceki dönüş yıllarını ve sicil numaralarını esas almak suretiyle saptayacağı sıraya göre ikinci bölgeye birden fazla atama yapabileceği açıktır.
Bu durum karşısında, idare mahkemesince davacıyla aynı rütbedeki personelin ikinci bölgeden önceki dönüş yılları ve sicil numaraları esas alınmak suretiyle hazırlanmış bir atama planı olup olmadığı araştırılarak varılacak sonuca göre dava konusu uyuşmazlığın çözümlenmesi gerekirken, bu yönde bir araştırma ve inceleme yapılmaksızın karar verilmesinde hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1/b.fıkrası uyarınca bozulmasına karar verildi.