Danıştay Kararı 5. Daire 1993/1662 E. 1995/1100 K. 22.03.1995 T.

5. Daire         1993/1662 E.  ,  1995/1100 K.
Daire : BEŞİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1995
Karar No : 1100
Esas Yılı : 1993
Esas No : 1662
Karar Tarihi : 22/03/995

YENİ BİTİRİLEN OKUL VEYA BÖLÜMDEN TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANIĞINCA ATANILMAK İSTENEN ALANA YOĞUNLUĞUNUN TESPİT EDİLMESİ HALİNDE GÖREV YERLERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNİN MÜMKÜN OLDUĞU HK.

… İdare Mahkemesinin … günlü, E: … K: … sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulmasi isteminden ibarettir.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E: …, K: … sayılı kararıyla, Öğretmenlerin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin 28.maddesinde, yeni bir öğrenim görerek yeni bir branş veya uzmanlık alanında yetişen öğretmenlerin görev yerlerinin gördükleri öğrenime uygun olarak öncelikle il içinde ve bu Yönetmeliğin 27.maddesindeki atama döneminde değiştirileceğinin hükme bağlandığı, hernekadar Talim ve Terbiye Kurulunun en son çıkan 37 sayılı kararında bölümlerin ve anabilim dallarının öğretmenlikle ilgili olması gerektiği belirtilmişse de, davacının hamen öğretmenlik yaptığı ve öğretmenliğin gerektirdiği pedagojik eğitimi aldığının açık olduğu, bu durumda anılan Yönetmelik hükmü gereğince davacının kadro durumu da dikkate alınmak suretiyle Ticaret Lisesinin İktisat bölümü ile ilgili meslek dersleri öğretmenliğine atanmamasında yasal isabet bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı İdare, öğretmenliğe atanacakların branşlara göre yükseköğretim kurumları itibariyle menşeleri ve maaş karşılığı okutacakları derslerin tespitinin 3797 sayılı Kanunun 8.maddesinin verdiği yetkiyle Talim ve Terbiye Kuruluna ait olduğunu ve bu Kurul tarafından alınan 30.12.1985 günlü, 245 sayılı ve 3.4.1994 günlü 37 sayılı kararlara göre, Ticaret Lisesi meslek dersleri öğretmenliğine atanmak için öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından mezun olmak koşulunun arandığını, ikinci bir yükseköğrenim gören öğretmenlerden durumu uygun olanların branş değişikliğinin yapılması yetkisinin Bakanlığa ait olduğunu, öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından mezun olanların ihtiyacı karşılaması nedeniyle harici taleplerin kabul edilmediğini, anılan Yasa hükmü ile Talim ve Terbiye Kuruluna tanınan konuya ilişkin karar alma yetkisinin mahkemece ortadan kaldırılmak ve 2577 sayılı Yasanın 2/2.maddesinde belirtilen idari yargı yetkisinin sınırı aşılmak suretiyle Yasaya aykırı karar verildiğini öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
3.8.1990 tarihli, 20594 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurum Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin, öğretmenliğe atanacaklarla 657 sayılı Yasanın değişik 48.maddesinde yer alan şartlardan başka aranacak özel şartları düzenleyen 7.maddesinin (a) bendinde, öğrenim durumu bakımından; mezun olduğu okul ve bölümün, Talim ve Terbiye Kurulunun öğretmenliğe atanacakların tespitine ilişkin kararlarına göre atanacağı alana uygun olması koşul olarak öngörülmüş, aynı Yönetmeliğin 28.maddesinde, yeni bir öğrenim görerek yeni bir branş veya uzmanlık alanında
yetişen öğretmenlerin görev yerlerinin, gördükleri öğrenime uygun olarak öncelikle il içinde bu Yönetmeliğin 17.maddesinde belirtilen atama döneminde değiştirileceği hükme bağlanmıştır.
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının dava konusu işlem tarihi itibariyle yürürlükte bulunan resmi ve özel okul öncesi ilköğretim, ortaöğretim ve yaygın eğitim kurumlarına atanacak öğretmenlerin menşelerine ve branşlarına göre atanabilecekleri okulları ve kararnamelerine esas
teşkil eden ders veya bölümlerle maaş karşılığı okutacakları diğer derslerin tespitine ilişkin 30.12.1995 tarihli 245 sayılı kararında;Ticaret liselerinin Ekonomi ve Muhasebe grubu meslek dersleri öğretmenliğine atanacakların, öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından mezun olmaları esası öngörülmüş olup, daha sonra yürürlüğe giren Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 3.4.1991 tarihli, 37 sayılı kararında da aynı esaslar kabul edilmiştir.
Belirtilen hukuksal duruma göre, öğretmen olarak görev yapmakta iken, yeni bir öğrenim görmek suretiyle yeni bir branş veya uzmanlık alanında yetişenlerin mezun oldukları yeni okul ve bölümün, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca, atanmak istedikleri alana uygunluğu tespit edilmiş bulunan yükseköğretim kurumlarından olması halinde görev yerlerinin değiştirilebilmesi mümkündür.
Olayda Açık Öğretim Fakültesi İktisat bölümünden mezun olan davacının Ticaret Lisesinin İktisat-Muhasebe grubu meslek öğretmenliğine atanmak için yaptığı başvurunun davalı idarece 17.9.1990 günlü işlemle reddi üzerine bakılan davayı açtığı anlaşılmış olup, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 30.12.1985 tarihli, … sayılı kararında, sözü edilen Fakültenin Ticaret Liselerinin Ekonomi ve Muhasebe grubu dersleri öğretmenliğine atanabilecekler için tespit edilen yükseköğretim kurumları arasında yer almaması nedeniyle, bu yöndeki davacı isteğinin reddinde hukuka aykırılık; dava konusu işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle İdare Mahkemesince verilen kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına karar verildi.