Danıştay Kararı 5. Daire 1992/2782 E. 1995/1957 K. 31.05.1995 T.

5. Daire         1992/2782 E.  ,  1995/1957 K.
Daire : BEŞİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1995
Karar No : 1957
Esas Yılı : 1992
Esas No : 2782
Karar Tarihi : 31/05/995

399 SAYILI KHK’YE EKLİ I SAYILI CETVEL DIŞINDA KALAN VE 657 SAYILI YASAYA TABİ OLMAYAN AYLIK VE ÜCRETİ KARARNAME İLE BELİRLENEN DAVACININ, BU STATÜDE KALDIĞI SÜRECE KAZANILMIŞ HAK AYLIĞININ TESPİTİNE GEREK BULUNMADIĞI HK.

… İdare Mahkemesinin … günlü, E: …, K: … sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Davacı, sözleşmeli statüde 15.3.1988 tarihleri arasında geçen hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylığından sayılarak derece ve kademe ilerlemesinin sağlanması yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle dava açmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E: …, … sayılı kararıyla, dava dosyasının incelenmesinden, davacının, … Posta Telgraf Müdürlüğünde 5.derecenin 1.kademesinde kadrolu olarak görev yapmakta iken 233 sayılı KHK uyarınca 15.3.1988 tarihinde sözleşmeli statüye geçtiği, sosyal güvenlir kuruluşu olarak da Sosyal Sigortalar Kurumunu (S.S.K.) seçtiği, 233 sayılı KHK.’nin bazı maddelerinin … Mahkemesince iptal edilmesi üzerine çıkarılan 399 sayılı KHK ile sosyal güvenlik kuruluşu olarak Emekli Sandığına aktarıldığı ve bu sürede geçen hizmetleri değerlendirilerek emekli müktesebinin 5.derecenin 3.kademesine getirildiği; maaş göstergesinin ise 5.derecenin 1.kademesinde tutulduğu; bu durumun düzeltilmesi yolunda yaptığı başvurusunun dava konusu işlemle reddedildiğinin anlaşıldığı; davacının sözleşmeli statüye geçmeden önce ve sözleşmeli statüye geçtikten sonra yaptığı görevde bir değişikliğin sözkonusu olmadığı; adıgeçenin, 233 sayılı KHK.’nin tanıdığı bir hakla sosyal güvenlik kuruluşu olarak S.S.K.’nu seçtiği ve daha sonra mevzuatta yapılan değişiklikle yeniden Emekli Sandığına aktarıldığı; davacının S.S.K.’na tabi olarak geçen hizmet süresinde de kamu görevi yaptığının, bir başka ifadeyle, eski görevini aynen sürdürdüğünün tartışmasız olduğu; sözleşmeli olarak geçen sürenin kadro yönünden değerlendirilmesinde, sosyal güvenlik yönünden S.S.K.’na tabi olan sürelerin de dikkate alınması gerektiği; bir memurun hizmetinin kadro derecesi ve kademesi yönünden değerlendirilmesinde, görülen hizmetin esas olduğu; sosyal güvenlik kuruluşu olarak Emekli Sandığını seçen kişiler yönünden geçirilen sürelerin müktesep maaşta dikkate alınıp, S.S.K.’nu seçenlerin bu haktan yoksun bıkarılmalarının düşünülemeyeceği; bu nedenle davalı idarece tesis edilen işlemde hukuki isabet bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiş tir.
Davalı idare, sigortalı personelin 14.3.1990 tarihi itibariyle Emekli Sandığı ile ilgilendirilmeleri sırasında 1425 sayılı Yasanın ek 3.maddesi dikkate alınarak intibaklarının yapıldığını, emekli keseneklerinin tespit edildiğini; öte yandan, davacının durumunun 241 sayılı KHK kapsamında da değerlendirilemeyeceği; kaldı ki, davada süre aşımı bulunduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten kaldırılmasına Dair 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname 29.1.1990 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş ve 4.maddesinde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak istihdam edilecek personelin kadro, ünvan derece ve sayılarının kararnameye ekli 1 sayılı cetvelde gösterileceği ve sözleşmeli statüde istihdam edilecek personele ait pozisyonların unvan ve sayılarının da Bakanlar Kurulu Kararı ile tesbit edileceği hükme bağlanmış, aynı Kararnamenin geçici 1.maddesinde de, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihte sözleşmeli statüde çalışanlardan sosyal güvenlikleri bakımından Sosyal Sigortalar Kurumuna tabi olanların iki ay içinde T.C. Emekli Sandığı ile ilgilendirilecekleri belirtilmiştir.
Anılan Kararnamenin geçici 2.maddesiyle, 1 sayılı cetvele dahil olanlar ile ilgili düzenlemeler getirilmiş ve bu Kanun Hükmünde Kararname uyarınca Sözleşmeli Statüden 1 sayılı cetveldeki kadrolara geçirilenlerin intibaklarının, sözleşmeli statüde geçen hizmetleri memur statüsünde geçmiş kabul edilerek öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri tavanı aşmamak kaydıyla 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik ek geçici 1, 2 ve 3.maddeleri hükümleri çerçevesinde yapılacağı hükme bağlanmış olup, bu hükümle, sözleşmeli statüden 1 sayılı cetvele atanan personelin aylık ve özlük hakları bakımından 657 sayılı Yasaya tabi olacağı ve kazanılmış hak aylığının da bu yasa çerçevesinde tespit edileceği açıkça belirtilmiştir.
Kararnameye ekli 1 sayılı cetvel dışında kalan sözleşmeli personele ödenecek sözleşme ücretinin, temel ücret ile başarı ve kıdem ücretleri toplamından oluşacağı ve sözleşme ücretlerinin tavanının her yıl bütçe kanunları ile belirleneceği kararnamenin 25.maddesinde kurala bağlanmış ve devamı maddelerinde bu ücretlerin ödeme usul ve esasları kazanılmış hak aylığı ile ilgilendirilmeksizin düzenlenmiş; ancak, 1 sayılı cetvel dışında kalan ve bu Kararnamenin yürürlüğe girmesinden iki ay sonra T.C. Emekli Sandığı ile ilgilendirilen ve aylık ve ücretleri kararnamenin 25. ve devamı maddelerinde belirlenen sözleşmeli personelin kazanılmış hak aylıklarının tespiti ile ilgili bir düzenlemeye yer verilmemiş ve ek geçici 2.maddede bu yolda bir atıf yer almamıştır.
Belirtilen hukuksal durum karşısında, 1 sayılı cetvel dışında görev yapan ve aylık ücretleri bu kararname ile tespit edilen ve aykık ve özlük hakları bakımından 657 sayılı Kanuna tabi olmayan personelin bu stütüde kaldığı sürece kazanılmış hak aylığının tespitine esasen gerek olmadığı gibi, yasal bir zorunluluk da bulunmadığı anlaşılmaktadır. Ancak, bu kapsamdaki personelin (1 sayılı cetvel dışında kalan sözleşmeli cetvelde yer alan bir göreve veya 657 sayılı Kanuna tabi bir hizmete girdiğinde sözleşmeli statüde geçen hizmetlerinin yasal çerçevede değerlendirilerek kazanılmış hak aylıklarıın tespit edileceği açıktır.
Dosyanın incelenmesinden, davacının, 657 sayılı Yasaya ve T.C. Emekli Sandığına tabi olarak çalışmakta iken 15.3.1988 tarihi itibariyle 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname uyarınca sözleşmeli personel statüsüne geçtiği ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa tabi olduğu, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname gereğince 14.3.1990 tarihi itibariyle tekrar T.C. Emekli Sandığı ile ilgilendirildiği, davacının sözleşmeli personel statüsünde 15.3.1988 – 14.3.1990 tarihleri arasındaki sigortaya tabi olarak geçen hizmet süresinin, 1425 sayılı Kanunun ek 3.maddesine göre emekli keseneğine esas aylığında değerlendirildiği, ancak bu süre esas alınarak kazanılmış hak aylığının tespit edilmediği, adıgeçenin, 18.11.1991 tarihinde bu durumun düzeltilmesi ve sözleşmeli statüde geçen süresinin kazanılmış hak aylığında değerlendirilmesi istemiyle yaptığı başvurusunun reddedilmesi üzerine bu davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, 1 sayılı cetvel dışında kalan ve 657 sayılı Yasaya tabi olmayan, aylık ve ücreti kararname ile belirlenen davacının, bu statüde kaldığı sürece kazanılmış hak aylığının tespit edilmesine esasen gerek olmadığı gibi, bu aşamada idareyi zorlayacak bir hükmün de bulunmaması karşısında, tesis edilen işmemde mevzuata aykırılık bulunmadığından İdare Mahkemesince verilen iptal kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle, İdare Mahkemesi kararının bozulmasına karar verildi.