Danıştay Kararı 5. Daire 1991/1813 E. 1993/536 K. 09.02.1993 T.

5. Daire         1991/1813 E.  ,  1993/536 K.
Daire : BEŞİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1993
Karar No : 536
Esas Yılı : 1991
Esas No : 1813
Karar Tarihi : 09/02/993

OLUMLU SİCİL ALMIŞ BULUNAN BİR KAMU GÖREVLİSİNİN OLUMLU SİCİLİN DERECESİNİ YETERSİZ BULARAK SİCİLİN BU YÖNDEN İPTALİ İÇİN DAVA AÇMAKTA HUKUKİ YARARININ BULUNDUĞU HK.

Dava, davacının … Hastanesi 1.Dahiliye Servisine atanma isteminin reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açtığı ve İdare Mahkemesinin E: … esas sayılı davada davalı idarece verilen savunmadan 1987, 1988 ve 1989 yılları sicillerinin olumsuz olduğunu ve üst göreve gelmesini engellediğini öğrenmiş olduğundan bahisle anılan sicillerin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, K: … sayılı kararıyla, 2577 sayılı Kanunun 2/a maddesine göre iptal davalarının idari işlemlerden dolayı menfaatleri ihlal edilenler tarafından açılabileceği, davacının dava konusu yaptığı 1987 yılı sicil notu ortalamasının 62, 1988 yılı sicil notu ortalamasının 61 ve 1989 yılı sicil notu ortalamasının 60 puan olduğu ve 657 sayılı Kanunun 119.maddesine göre olumsuz sicil olarak değerlendirilemiyeceği, sicil amirlerinin genel durum ve davranışları hakkındaki görüşlerinin davacının sicilinin olumsuz olarak değerlendirilmesine sebep olamayacağı ve bu görüş ve düşünceler tek başına sonuç yaratıcı işlem niteliğinde bulunmadığından ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 2/a maddesi uyarınca iptal davasına konu olabilecek şekilde davacının menfaatini ihlal eden bir idari işlemden söz edilemeyceğinden anılan sicillerin yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden hukuka aykırılıklarının incelenme olanağı bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir.
Davacı kararın temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Yasanın 111.maddesinde de hükme bağlandığı üzere “Devlet memurlarının ehliyetlerinin tesbitinde, kademe ilerlemelerinde, derece yükselmelerinde, emekliye çıkarma veya hizmetle ilişkilerinin kesilmesinde, emekliye çıkarma veya hizmetle ilişkilierinin kesilmesinde özlük ve sicil dosyal başlıca dayanak….” olup; 113.maddede de “Sicil amirleri, belli zamanlarda düzenleyecekleri sicil raporlarında, memurların liyakat derecesini not esasına göre kıymetlendirerek tesbit ederler.” hükmüne yer verilmiştir.
Devlet memurlarının görevlerindeki başarı durumlarının, ehliyet ve liyakatlarının, görev sırasındaki tutum ve davranışlarının, kişilik yapılarının birbirinden farklılık göstermesinin doğal bulunması nedeniyle sicillerin doldurulmasında 100 tam not üzerinden derecelendirme sistemi benimsenmiş ve Devlet Memurları Sicil Yönetmeliğinin 16.maddesinde sicil notu ortalaması 60’dan 75’e kadar olan orta, 76’dan 89’a kadar olan iyi, 90’dan 100’e kadar olanların çok iyi derecede başarılı olmuş olumlu, 59 ve daha aşağı not alanların ise yetersiz görülmüş, olumsuz
sicil almış sayılacakları hükme bağlanmıştır.
657 sayılı Yasanın değişik 119.maddesinde sicil raporlarındaki sicil notu ortalaması 100 üzerinden 60 ve daha yukarı olanların olumlu sicil almış sayılacaklarına işaret edilmektedir. Kamu görevlilerinin kimi hakları elde edebilmelelri (örneğin kademe ilerlemesi veya derece yükselmesi yapabilmeleri) açısından puan durumuna bakılmasızın olumlu sicil almış olmak diğer koşulların da varlığı halinde yeterli sayılmış ise de başka bazı haklar kazanabilmek yönünden salt olumlu sicil almanın yeterli olmadığı ve olumlu sicil derecesinin esas tutulduğu görülmektedir. 657 sayılı Yasanın değişik 37.maddesi ile 64.maddesinde yer alan düzenleme bu duruma örnek olalrak gösterilebilir. Öte yandan 657 sayılı Yasa Devlet kamu hizmetlerinde ilerleme ve yükselmeyi “liyakat” esasına bağlamakta ve sicil raporları liyakatin saptanmasında temel belge niteliğini taşımaktadırlar. Pekiyi yada iyi derecede olumlu sicil almış olanların, liyakat esasının doğal sonucu olarak bir üst göreve veya yöneticilik görevine atanma konusunda orta derecede olumlu sicil alanlara tercih nedeni sayılması gerekliliği de “olumlu sicilin derecesinin” kamu görevlilerinin mesleki geleceklerinde taşıdığı önemin bir başka boyutunu oluşturmaktadır.
Sicil raporlarının belirtilen hukuksal sonuçlarına göre olumlu sicil almış bulunan bir kamu görevlisinin olumlu sicilin derecesini yetersiz bularak sicilin bu yönden iptali için dava açmakta hukuki yararının bulunduğunda duraksamaya yer yoktur. Bu nedenle Mahkemenin uyuşmazlığın
esası hakkında hüküm kurması gerekirken dava konusu sicillerin olumlu olduğu dolayısıyla “…2577 sayılı Kanununun 2/a maddesi uyarınca iptal davasına konu olabilecek şekilde davacının menfaatini ihlal eden bir idari işlemden sözedilemiyeceğinden anılan sicillerin yetki, şekil, sebep ve maksat yönlerinden hukuka aykırılıklarının incelenme olanağı bulunma…”dığı gerekçesiyle davayı reddetmesinde hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davacının temyiz isteminin kabulüyle İdare Mahkemesi kararının 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına karar verildi.