Danıştay Kararı 5. Daire 1989/1622 E. 1989/1953 K. 16.11.1989 T.

5. Daire         1989/1622 E.  ,  1989/1953 K.
Daire : BEŞİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1989
Karar No : 1953
Esas Yılı : 1989
Esas No : 1622
Karar Tarihi : 16/11/989

MEMURİYET YAPMAKTA İKEN BİTİRDİĞİ YÜKSEK ÖĞRENİM, BAŞLANGIÇ DERECESİ YÜKSELTİLMEK SURETİYLE DEĞERLENDİRİLEN DAVACIYA AYRICA YÜKSEK ÖĞRENİMDE GEÇEN SÜRE İÇİN KIDEM VERİLMESİ VE BU KIDEMİN İNTİBAKINDA DEĞERLENDİRİLMESİNİN OLANAKSIZ OLDUĞU HK.

Dava, sağlık koleji mezunu sağlık memuru iken bir üst yüksek öğretim olan üç yıllık … Sağlık Eğitim Enstitüsünü bitiren davacının, yüksek okulda geçen öğrenim süresinin intibakında değerlendirilmesi yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali ve mezuniyet
tarihi veya başvuru tarihi olan 12.1.1987 tarihinde itibaren maaş farklarının ödenmesine karar verilmesi istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesi kararıyla, 657 sayılı Yasanın 36.maddesinin 12/d fıkrası hükmünün emsali, bu maddeye göre intibakı yapılacak bir memurun ilk memuriyete başladığı tarihte üst öğrenime başlayan ve normal süresi içinde bu üst öğrenimi bitirerek memuriyete intisab eden kimse olarak
tanımladığı ve intibakı yapılacak kişinin emsalinin ulaştığı derece ve kademeyi geçemiyeceği belirtilmek suretiyle bir sınırlama getirildiği, dava konusu olayda, davacının emsalinin kendisi gibi bir taraftan kadrolu olarak memuriyetini sürdüren, diğer taraftan yüksek öğrenime devam eden kimse başka bir anlatımla kendisi olduğu, bu durumda 15.7.1971 tarihinde … Sağlık Kolejini bitirerek sağlık memuru olan ve 1979-1980 öğretim yılında bir üst öğretim olan Sağlık Eğitim Enstitüsünü bitirdiği çekişmesiz olan davacının memurken bitirdiği yüksek okulda geçen üç yılınında değerlendirilmesi gerekirken aksine tesis edilen işlemin hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle iptaline ve özlük hakları farkının başvuru tarihi olan 12.1.1987 tarihinden itibaren ödenmesine hükmetmiştir.
Davalı idare, 555 sayılı Kanuna göre … Sağlık Eğitim Enstitüsü öğrencilerinin asıl statülerinin öğrenci olduğunu ve memurluklarını eğitim ve öğretim yaparak devam ettirdiklerini ve 657 sayılı Yasanın 36.maddesinin 12/d fıkrası ile amaçlanan, üst öırenim nedeniyle yapılacak intibaklarda, asgari sözkonusu üst öğrenim süresi kadar bir sürenin değerlendirme dışı kalmasının doğal kalmasının doğal olduğunu, öte yandan, 1980 yılında davacının sözü edilen Enstitüyü bitirmesi nedeniyle yapılan intibakınında, öğrenim süresinin değerlendirilmediğini
öğrendiği halde süresinde dava açmadığını öne sürmekte ve kararın temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ortak Hükümler başlığı altındaki (A) fıkrasının 12/d bendinde; memuriyette iken veya memuriyetten ayrılarak üst öğrenimi bitirenlerin aynı üst öğrenime tahsile ara vermeden başlayan ve normal süresi içinde bitiren emsallerinin ulaştıkları derece ve kademeyi aşmamak kaydıyla bitirdikleri üst öğrenimin giriş derece ve kademesine memuriyette geçirdikleri başarılı hizmet sürelerinin tamamının her yılı bir kademe, her üç yılı bir derece hesabıyla ilave edilmek suretiyle bulunacak derece ve kademeye yükseltilecekleri hükme
bağlanmış, 2182 sayılı Kanunun Ek geçici 1.maddesinde de, bu Kanun ve ek geçici maddelerine göre aylık almakta olan personelin bu kanunla iktisap ettikleri kazanılmış hak aylıklarının bir defaya mahsus olmak üzere öğrenim durumlarına bakılmaksızın ve kadro koşulu aranmaksızın
bir üst derecenin aynı kademesine getirileceği ve alt derecede bulundukları kademede geçen sürenin üst derecedeki kademede geçmiş sayılacağı belirtilmiştir.
… Sağlık Kolejini bitiren davacının 15.7.1971 tarihinde sağlık memuru olduğu, 3 yıllık yüksek öğrenimi 1980 yılının Haziran ayında bitirdiği ve 25.9.1980 tarihinde 36.maddenin A/12.fıkrasına göre intibakının yapılarak 6.derecenin 1.kademesine getirildiği, davacının 12.1.
1987 tarihli dilekçesiyle idareye başvurarak bitirdiği … Sağlık Eğitim Enstitüsü ile öğrenim konumu itibariyle statü ve uygulamada eş değerde bulunan ve emsal okul olduğunu iddia ettiği Polis Enstitüsü mezunlarının Enstitüde geçen üç yıllık sürelerinin değerlendirilmesi yolunda Danıştay kararı bulunduğunu öne sürdüğü ve intibakının düzeltilmesini ve okulda geçen üç yıllık sürenin de intibakında değerlendirilmesini istediği dosyadaki belgelerin incelenmesinden anlaşılmıştır.
Her ne kadar davacı tarafından … Sağlık Enstitüsünde öğrenim gördüğü sırada aynı zamanda sağlık memuru olarak görev yaptığı bu nedenle öğrenim süresinin de sağlık enstitüsünü bitirenler için kanunda öngörülen başlangıç derecesinin üzerine eklenmesi gerektiği öne sürülmüş, İdare Mahkemesince davacının isteminin kabulü suretiyle aksi yoldaki işlem iptal edilmişse de; 657 sayılı Kanunun 36.maddesinin Ortak Hükümler başlığı altındaki A/12-d fıkrasında yer alan ve üst öğrenimi bitirenlerin üst öğrenimin başlangıç derecesi üzerine daha önce memuriyette geçen sürelerinin emsali aşmamak kaydıyla değerlendirileceğine ilişkin bulunan kural, intibakı yapılan personelin memuriyete başladığı tarih itibariyle kendisiyle aynı tahsili yapmış durumda olup hiç ara vermeden normal süresi içinde bir üst tahsili bitiren emsalinin yükselebileceği dereceyi aşmaması gerektiğine işaret etmekte ve böylece memuriyette iken veya memuriyetten ayrılarak üst tahsil yapanların memuriyet yapmaksızın üst öğrenim gören emsallerinin ulaşabileceği dereceyi aşmaması, diğer bir ifade ile aynı tahsili aynı anda bitirenler arasında maaş ve ücret yönünden herhangi bir farklılık doğmamasını amaçlamaktadır.
Bu nedenle gördüğü yüksek öğrenim, başlangıç derecesi yükseltilmek suretiyle değerlendirilen davacıya ayrıca yüksek öğrenimde geçen süre için kıdem verilmesi ve bu kıdemin intibakında değerlendirilmesine ilişkin idare mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenle davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle İdare Mahkemesince verilen kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasının (b) bendi uyarınca bozulmasına, uyuşmazlık hukuki noktalara ilişkin bulunduğundan aynı maddenin 2.fıkrası uyarınca davanın reddine karar verildi.