Danıştay Kararı 5. Daire 1988/3355 E. 1989/8 K. 11.01.1989 T.

5. Daire         1988/3355 E.  ,  1989/8 K.
Daire : BEŞİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1989
Karar No : 8
Esas Yılı : 1988
Esas No : 3355
Karar Tarihi : 11/01/989

MEMURİYETTE İKEN ÜST ÖĞRENİMİ BİTİREN DAVACININ GÖRDÜĞÜ ÖĞRENİMİN NİTELİĞİ SAĞLIK HİZMETLERİ SINIFINDA KALMASINA OLANAK VERMEYİP GENEL İDARE HİZMETLERİ SINIFINDA ÇALIŞTIRILMASINI GEREKTİRDİĞİNDEN, GENEL İDARE HİZMETLERİ SINIFINDA GÖREV ALMAYI KABUL ETMESİ HALİNDE HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLECEĞİ YOLUNDAKİ İŞLEMDE HUKUKA AYKIRILIK BULUNMADIĞI HK.

… Üniversitesi Eğitim ve Uygulama Hastanesinde sağlık meslek lisesi mezunu hemşire olarak görev yapan davacının, 1985/86 öğretim yılında … Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi İş İdaresi Bölümünü bitirmesi üzerine, 657 sayılı Yasanın 36.maddesinin A/12-d bendi uyarınca hizmetlerinin değerlendirilmesi yolundaki başvurusuna karşı, son öğrenimine göre Genel İdare Hizmetleri sınıfında istihdam edilmesinin mümkün olduğu, genel idare hizmetleri sınıfında görev almayı kabul ettiği takdirde öğrenim değişikliğinin değerlendirilmesinin mümkün olacağı yolundaki işlemin iptali isteğiyle dava açılmış olup, davacı, sağlık hizmetleri ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfında hemşire olarak görevine devam ettirilerek hizmetlerinin değerlendirilmesi gerektiğini öne sürmektedir. İdare Mahkemesi kararıyla, 657 sayılı Kanunun 36/A-12 d maddesinde son bitirilen okulun fiilen yapılan işle veya bir önce mezun olunan okulla ilgili olacağı yönünde bir hüküm bulunmaması karşısında davacının intibak işleminin yapılmamasında mevzuat hükümlerine uygunluk bulunmadığı, davalı idarece herne kadar hemşirelerin değişik sürelerle eğitim veren okullarda yetişip bitirilen okula göre ünvan aldıkları, adıgeçenin mesleği ile ilgisi olmayan okulu bitirmekle fiilen hak etmediği bir ünvana sahip olacağı ileri sürülmekteyse de, tesis edilen işlemin amacının ünvan vermekten ziyade derece ve kademede yapılacak düzenleme olduğu gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir
Davalı İdare, sağlık hizmetlerine girme niteliklerinin 657 sayılı yasada belirtildiğini, davacının bitirdiği yüksek öğrenimin “genel idare hizmetleri” sınıfında görev almasına olanak verdiğini öne sürmekte ve mahkeme kararının temyizen incelenerek bpozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36.maddesi ile, Bu Kanuna tabi kurumlarda çalıştırılan memurların sınıfları gösterilmiş, III. bendi ile Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri sınıfının … “… sağlık hizmetlerinde (Hayvan sağlığı dahil) mesleki eğitim görerek yetişmiş olan tabip, diş tabibi, eczacı, veteriner hekim gibi memurlar ile bu hizmet sahasında çalışan yüksek öğrenim görmüş fizikoterapist, tıp teknoloğu, ebe, hemşire, sağlık memuru, sosyal hizmetler mütehassısı, biyolog, pisikolog, diyetçi, sağlık mühendisi, sağlık fizikçisi, sağlık idarecisi ile ebe ve hemşire, hemşire yardımcısı … ve benzeri sağlık personelini kapsadığı” hükme bağlanmıştır. Aynı yasanın 45/1 maddesiyle de “Hiçbir memur sınıfının dışında ve sınıfının içindeki de recesinin altında bir derecenin görevinde çalıştırılamaz” kuralı konulmuştur. Böylelikle 657 sayılı yasa, hizmet sınıflarına giriş koşullarını açıkça düzenlemiş sınıflar arasında değişikliği sınıfa giriş niteliği yönünden ilgililerin haklarını koruyucu kurallara bağlanmıştır. Bu uyuşmazlığın doğmasına esas olan 36.maddenin A/12-d bendi “Memuriyette iken veya memuriyetten ayrılarak (87.maddeye tabi kurumlarda çalışanlar dahil) üst öğrenimi tahsile ara vermeden başlayan ve normal süresi içinde bitiren emsallerinin ulaştıkları derece ve kademeyi aşmamak kaydıyla, bitirdikleri üst öğrenimin giriş derece ve kademesine memuriyette geçirdikleri başarılı hizmet sürelerinin tamamı her yıl bir kademe, her üç yıl bir kademe, her üç yıl bir derece, hesabıyla ilave edilmek suretiyle bulunarak derece ve kademeye yükseltilirler.” hükmünü taşımaktadır. Anılan maddede, hizmetlerin değerlendirilmesi yapılırken sınıfa giriş niteliklerinin de gözönünde bulundurulacağı yolunda açık bir hüküm yer almamıştır. Ancak, bu madde uyarınca yapılacak işlem, memurun yeni bitirdiği üst öğrenimi, tahsile vermeden bitiren ve memuriyete giren kişinin emsal alınması suretiyle memuriyette geçirdiği sürelerin derece yükselmesi ve kademe ilerlemesi şeklinde değerlendirilmesi olduğuna göre, yeni bitirilen üst öğrenim ilgilinin 36.madde ile düzenlenen ve giriş nitelikleri açıklanan sınıflardan hangisine girmesine olanak sağlıyorsa, bu sınıf içinde hizmet değerlendirmesi yapılması yasanın amacının bir gereği olmaktadır.
Buna göre, davacının yeni bitirdiği üst öğrenim olan … Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi İş İdaresi Bölümü, sağlık hizmetleri sınıfında kalmasına olanak vermeyip, genel idare hizmetleri sınıfında çalıştırılmasını gerektirdiğinden adı geçenin sağlık hizmetleri sınıfında kalmak kaydıyla, 36.maddenin A/12-d fıkrası hükmünden yararlanması yolundaki isteği hukuki dayanaktan yoksun kalmaktadır. Bu duruma göre davacının genel idare hizmetleri sınıfında görev almayı kabul etmesi halinde hizmetlerinin değerlendirileceği yolundaki davalı idare işleminde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle İdare Mahkemesince verilen kararının 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasının (b) bendi uyarınca bozulmasına, dosya içindeki bilgi ve belgeler yeterli olduğundan ve uyuşmazlık sadece hukuki noktalara ilişkin bulunduğundan aynı
maddenin 2.fıkrası uyarınca davanın reddine karar verildi.