Danıştay Kararı 5. Daire 1988/1916 E. 1992/1738 K. 28.05.1992 T.

5. Daire         1988/1916 E.  ,  1992/1738 K.
Daire : BEŞİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1992
Karar No : 1738
Esas Yılı : 1988
Esas No : 1916
Karar Tarihi : 28/05/992

23.3.1981 TARİHİNDE MEMURİYETE GİREN DAVACININ 7.9.1979-22.2.1979 TARİHLERİ ARASINDA İŞÇİLİKTE GEÇEN SÜRESİNİN İNTİBAKINDA SAYILABİLMESİ İÇİN İŞÇİLİKTEN MEMURİYETE GEÇİŞİN ARALIKSIZ OLMASININ GEREKMEDİĞİ HK.

Dava, davacının memuriyete girmeden önce 7.9.1971 ile 22.2.1979 tarihleri arasında sigortalı işçi olarak çalıştığı sürenin intibakında sayılması isteminin reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesi kararıyla; 657 sayılı yasaya 241 sayılı KHK.nin 15.maddesi ile eklenen ek geçici maddede, işçi yada sözleşmeli olarak çalışan personelin hiç ara vermeden memuriyete geçmesinin öngörüldüğü, davacının 7.9.1971 tarihinden 22.2.1979 tarihine kadar belirli sürelerle işçi olarak … Fabrikasında çalıştığı ancak memuriyete işaktinin bitiminden çok sonra 23.3.1981 tarihinde girdiğinin anlaşıldığı, bu durumda maddenin amacına uygun olarak kesintisiz memuriyete geçmediği açık olan davacı hakkında tesis edilen işlemde mevzuata aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine, Bazı Maddelerinin Kaldırılmasına ve Bazı Maddeler Eklenmesine Dair 12 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında 1897 sayılı Kanunun ek geçici 18.maddesinde “Bu kanuna tabi kurumlarda işçi statüsünde çalışmakta olup da fiilen yaptıkları iş dolayısıyla memur tanımına girenlerden memur statüsüne geçirilenlerin…. intibakı ek geçici 2. veya 3.maddeler hükümlerine göre yapılır”. hükmüne yer verilmiş; 1.3.1982 gününde yürürlüğe giren 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 1765 sayılı Üniversite Personel Kanunu ile 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi, Bazı Maddelerinin Kaldırılması Hakkındaki 2595 sayılı Kanunun geçici 9.maddesinde de “Bu kanuna tabi kurumlarda sürekli işçi statüsü ile çalışanlarla sözleşmeli personelden bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 ay içinde memurluğa geçmek için yazılı olarak müracaat edenler, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri tavanı aşmamak kaydı ile, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik Ek Geçici 1, 2 ve 3.maddeleri hükümleri, 13.12.1960 tarih ve 160 sayılı Kanunun 4.maddesinde sayılan kuruluşlarda 1.3.1979 tarihinde görevli olanlar için ayrıca 20.2.1979 tarih ve 2182 sayılı Kanun hükümlerinde dikkate alınarak derece ve kademeleri tesbit edilmek suretiyle mevcut veya yeniden alınacak memur kadrolarına intibak ettirilebilirler” denilmek suretiyle 1.3.1975 tarihinden önce ve 1.3.1982 ile 1.9.1982 tarihleri arasında işçi statüsünde çalışmış olupta, memuriyet statüsüne geçmiş olanların, işçi statüsünde geçirdikleri sürelerde değerlendirilerek memuriyet statüsüne intibaklarının yapılması sağlanmıştır.
241 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlileri ile İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 15. maddesi ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa eklenen ek geçici madde ise, “Bu Kanuna tabi kurumlarda halen sürekli işçi statüsü ile çalışanlarla sözleşmeli personelden 1984 yılı sonuna kadar memurluğa geçmek için yazılı olarak başvuranlar, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri tavanı aşmamak kaydı ile bu Kanunun ek geçici 1, 2.ve 3. maddeleri hükümleri, 8.6.1984 tarih ve 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2. maddesinde sayılan kuruluşlarda 1.3.1979 tarihinde görevli olanlar için ayrıca 20.12.1979 tarih ve 2182 sayılı Kanun hükümleri de dikkate alınarak derece ve kademeleri tesbit edilmek suretiyle sınav şartı aranmaksızın boş memur kadrolarına intibak ettirilebilirler.
87.Maddede belirtilen kurumlarda işçi veya sözleşmeli olarak çalışmakta iken 1.3.1975-1.3.1982 tarihleri arasında memuriyete geçmiş olanların bu statülerde geçen hizmetleri ile mumuriyette geçmiş olan hizmetleri kadro şartı aranmaksızın kazanılmış hak aylıklarının tesbitinde birinci fıkra hükümlerine göre değerlendirilir.” hükmünü taşımakta olup,birinci fıkra 1984 yılı sonuna kadar memurluğa geçmek isteyenlerin intibakını düzenlemiş, 2.fıkra ise, 1.3.1975 tarihi ile 1.3.1982 tarihleri arasında işçi veya sözleşmeli olarak çalışmakta iken memuriyete geçmiş olanların intibakını düzenlemek amacıyla getirilmiştir. Başka bir deyişle, 1987 sayılı Kanun ile 2595 sayılı Kanunun getirdiği düzenlemeler arasındaki sürede işçi statüsünde çalışmış olup da memuriyete geçmiş bulunan ancak işçilikte geçen süreleri adı geçen Yasalar kapsamı dışında kaldığı için değerlendirilmemiş olanların intibaklarındaki belirsizlik böylece giderilmiştir.
Olayda, 7.9.1971 ile 22.2.1979 tarihleri arasında çeşitli zamanlarda … Fabrikasında çalışan ve 23.3.1981 tarihinde memuriyete geçen davacının 241 sayılı KHK’nin 15.maddesinin 2.fıkrası ile tanınan haktan yararlanma istemini içeren dilekçesinin adıgeçenin 1984 yılı sonuna kadar anılan madde uyarınca intibakının yapılması için başvurmadığından bahisle reddedildiği, bu işlemin iptali istemiyle açılan davada verilen savunmada ise, 241 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 15.maddesiyle getirilen ek geçici maddenin sigortalı işçi olarak çalışırken hizmete ara vermeden Devlet memurluğuna geçenlerin intibaklarının yapılması hükmünü getirdiği davacının ise işçilikten ayrıldıktan sonra 6 ay 12 gün sonra memuriyete geçtiğinden bahisle anılan maddeden yararlanma olanağı bulunmadığının belirtildiği dava dosyasında bulunan bilgi ve belgelerin incelenmesinden anlaşılmıştır.
Yukarıda da açıklandığı gibi 241 sayılı KHK’nin 15.maddesi ile 657 sayılı Yasaya eklenen ek geçici maddenin birinci fıkrasında 1984 yılı sonuna kadar memurluğa geçmek isteyenlerin intibakları düzenlenmesine karşın, ikinci fıkrada; 1.3.1975 tarihi ile 1.3.1982 tarihleri arasında işçi veya sözleşmeli olarak çalışmakta iken memuriyete geçmiş olanların intibakı düzenlenmektedir. İkinci fıkrada belirtilen değerlendirmenin yapılabilmesi için 1.3.1975 ile 1.3.1982 tarihleri arasında çalışmış olmak ve yine bu tarihler arasında memuriyete geçmiş olmak tek koşul olarak yeterli görülmüş olup maddede yer alan “çalışmakta iken ifadesinden hareketle işçilik veya sözleşmeli statüden geçişin aralıksız gerçekleşmesi koşulunu aramak aynı nitelikteki hizmetlerden bir kısmının değerlendirme dışı bırakılması sonucunu doğurur ki, bu hal temel hukuk ilkesi olan eşitlik ilkesi ile bağdaşmaz.
Öte yandan 2.fıkrada başvuru için herhangi bir süre sınırlaması yer almadığından ve davacı hakkında bu konuda davalı idarece tesis edilmiş herhangi bir işlem de bulunmadığından 2577 sayılı Yasanın 10.maddesi uyarınca yapılan başvuru üzerine 1.3.1975 ile 1.3.1982 tarihleri arasında çeşitli zamanlarda sigortalı hizmet ifa edip 23.3.1981 tarihinde memuriyete giren ilgilinin bu hizmetlerinin başvuru tarihinden itibaren değerlendirilmesi gerekirken aksi yolda tesis edilen işlemde ve bu işlemin iptali istemiyle açılan davanın reddine ilişkin olarak verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteğinin kabulü ile … İdare Mahkemesince verilen … günlü,E: …, K: … sayılı kararın 2577 sayılı Yasanın 49/1-b.maddesi uyarınca bozulmasına karar verildi.