Danıştay Kararı 5. Daire 1987/1928 E. 1989/1770 K. 23.10.1989 T.

5. Daire         1987/1928 E.  ,  1989/1770 K.
Daire : BEŞİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1989
Karar No : 1770
Esas Yılı : 1987
Esas No : 1928
Karar Tarihi : 23/10/989

İŞ MÜFETTİŞLERİNİN BİR BAŞKA SINIFTAKİ İLLERE ATANMALARINDA, ATAMAYA, BULUNDUĞU SINIFA AİT GRUPTA EN UZUN SÜRE GÖREV YAPMIŞ OLANLARDAN BAŞLANMASI GEREKTİĞİ HK.

Dava, … İş Teftiş Grup Başkanlığında iş müfettişi olarak görev yapan davacının İş Teftiş … Grup Başkanlığında görevlendirilmesineilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince verilen kararla; İş Teftiş Tüzüğünün müfettişlerin çalışma alanlarını düzenleyen 27.maddesinde müfettişlerin bulunduğu illerin dört gruba ayrıldığı, gruplar arasında yer değiştirme işleminin, başladığı sınıfta 3 yılını dolduranlardan en uzun süre görev yapmış olandan başlanarak yapılacağının hükme bağlandığı, olayda ise idarece davacının … Grup başkanlığında en uzun süre görev yapan kişi olduğu iddia edilmediği gibi, kıdemli müfettişlerin …’da görevlendirilmesinin kıdem esasına ve idarenin hiyerarşık yapısına aykırı olduğunun savunulduğu, bu durumda bulunduğu sınıfta en uzun süre görev yapandan başlanarak yer değiştirme işlemi yapılmadığından idarece tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle davacının …da görevlendirilmesine ilişkin işlem iptal edilmiştir.
Davalı idare; davacının 5.11.1979 tarihinde birinci sınıftan bir grup olan İş Müfettişleri … Grup Başkanlığında göreve başladığını, diğer sınıflarda hiç görev yapmaksızın 9.9.1985 tarihine kadar da aynı yerdeki görevini sürdürdüğünü, İş Teftiş Tüzüğünün 27.maddesinde müfettişlerin göreve dördüncü sınıf illerden başlatılacağı kural olarak kabul edildiğinden davacının 4.grup illerden olan … Grup Başkanlığındaki ihtiyaç üzerine burada görevlendirilmesinde Tüzük hükmüne, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırılık bulunmadığını öne sürmekte ve idare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
İş Müfettiş Tüzüğünün 27.maddesinde “iş teftiŞ gruplari, bölge çalışma müdürlüklerinin bulunduğu il merkezlerinden gerekli görülenlerde kurulur. Bunların görev alanları bölge müdürlüklerinin görev alanlarıdır.
Grup bulunmayan bölge çalışma müdürlükleri içinde yer alan illerdeki iş teftiş hizmetlerinin hangi gruplarca yürütüleceği Bakanlıkça saptanır.
Müfettişlerin bulunduğu iller, Tüzüğe ekli çizelgede gösterilen dört sınıfa ayrılmıştır.
Müfettişler, bu sınıflardaki grupların her birinde en az üç yıl süreyle görev yaparlar. Üçüncü ve dördüncü sınıf yerlerde istekleri üzerine kalma süreleri en çok üç yıl uzatılabilir. Her müfettiş kural olarak dördüncü sınıf illeri kapsayan gruplardan birinde göreve başlatılır.
Ancak dördüncü sınıfta gereksinme olmadığı hallerde üçüncü sınıftan, üçüncü sınıfta gereksinme olmadığı hallerde ikinci sınıftan, buna da olanak bulunmadığı hallerde birinci sınıftan bir grupta görevlendirilebilirler.Başladığı sınıfta üç yılını dolduran müfettiş yukardaki ilkelere göre, diğer sınıftaki gruplara aktarılırlar.
Değiştirme işlemi o grupta en uzun süre görev yapmış olanlardan başlanarak yürütülür. Bu kuralın uygulanmasında müfettişler, öğrenim ve uzmanlık durumlarına göre ayrı ayrı kümelendirilir.
Bütün sınıflarda üç yıllık hizmet görmüş olanlar hakkında yukardaki hükümler yeniden uygulanır.
Bir bölgede çalışamayacak durumda oldukları sağlık kurulu raporuyla saptananlar, diğer emurluklara atanırlar.” hükmü getirilmiştir.
Maddede yer alan “her müfettişin kural olarak dördüncü sınıf illeri kapsayan gruplardan birinde göreve başlatılacağı, başladığı sınıfta üç yılını dolduran müfettişlerin yukardaki ilkelere göre diğer sınıftaki gruplara aktarılacakları” hükmü karşısında; “değiştirme işleminin o grupta en uzun süre görev yapmış olanlardan başlatılarak yürütüleceği” ifadesinin, bulunduğu grupta üç yılını doldurupta dördüncü sınıftan üçüncü sınıfa, üçüncü sınıftan ikinci sınıfa, ikinci sınıftanda birin-
ci sınıf illere atanma sırası gelmiş olanlardan bulunduğu sınıfa ait grupta en uzun süre görev yapmış olanlardan başlanarak üst sınıflardaki illere atama yapılacağı şeklinde anlamak hem maddenin amacına hem de hakkaniyete uygun bulunmaktadır. Aksi halde kıdemli müfettişlere
alt bölgelerde görev yaptırmak kıdemsizleri de birinci sınıf bölgelerde devamlı çalıştırmak gibi bir sonuç ortaya çıkar ki; böyle bir uygulama maddede ortaya konulan müfettişlerin dördüncü sınıf illerden göreve başlatılacağı kuralı ile bağdaşmaz bir sonuç yaratır. Bu durumda alt sınıf illerde hiç görev yapmayan bir müfettişin dördüncü sınıf illere atanacağı tabiidir.
Açıklanan nedenlerle İdare Mahkemesince verilen kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasının (b) bendi uyarınca bozulmasına, uyuşmazlık hukuki noktalara ilişkin olduğundan aynı maddenin 2.fıkrası uyarınca davanın reddine karar verildi.