Danıştay Kararı 4. Daire 2016/17064 E. 2020/3380 K. 30.09.2020 T.

Danıştay 4. Daire Başkanlığı         2016/17064 E.  ,  2020/3380 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
DÖRDÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2016/17064
Karar No : 2020/3380

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Bakanlığı
(… Başkanlığı)/…
KARŞI TARAF (DAVACI) : …
İSTEMİN KONUSU : … Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı tarafından, engellilik indiriminden yararlanamayacağına ilişkin 02/04/2015 tarih ve 32331 sayılı işlemin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: Vergi Mahkemesince verilen kararda; uyuşmazlığın çözümlenebilmesi, davacının çalışma gücü kayıp oranının belirlenmesine bağlı olduğundan, Mahkemelerinin 04/05/2016 tarihli ara kararı ile Sağlık Bakanlığı’nın “Hakem Hastaneler” listesinde yer alan Dr. Sadi Konuk Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin hakem hastane olarak belirlenmesine ve düzenlenecek sağlık raporu için davacının anılan hastaneye sevkine karar verildiği, yapılan inceleme sonucunda düzenlenen sağlık raporunda özür oranının %40 olarak belirlendiği, bu itibarla hakem hastane raporuna göre davacının çalışma gücü kaybının %40 oranında olduğu anlaşıldığından, engellilik indiriminden yararlanmak amacıyla davalı idareye yapılan başvurunun reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Belirtilen gerekçelerle davanın kabulüne karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Hakem hastane tarafından düzenlenen sağlık raporunun taraflarına tebliğ edilmediği, davacının hakem hastaneye sevki için düzenlenen ara kararında atıf yapılan yönetmeliğin yürürlükte olmadığı, Vergi Mahkemesince dava konusu işlemin hukuka uygun olup olmadığının değerlendirilmesi gerekirken idarenin yerine geçilerek karar verildiği, temyize konu kararın bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuştur.
TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Dördüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Temyiz isteminin reddine,
2. Temyize konu … Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın anılan Vergi Mahkemesine gönderilmesine,
5. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş (15) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 30/09/2020 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

(X) KARŞI OY :
Davacı tarafından, engellilik indiriminden yararlanamayacağına ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali istemiyle açılan davayı kabul eden Vergi Mahkemesi kararı davalı idarece temyiz edilmiştir.
Engellilik indirimi, 193 sayılı Kanunun 31. maddesine göre, çalışma gücünü belli oranlarda kaybetmiş olanların ücretinden yapılacak gelir vergisi kesintilerinde derecelerine göre belirlenen miktarda indirimin uygulanmasıdır. Engellilik indiriminden yararlanmak isteyen kişilerin Yönetmelikte sayılan belgelerle birlikte Vergi Dairesi Başkanlığı olan illerde ilgili Grup Müdürlüğüne, Vergi Dairesi Başkanlığı olmayan illerde Gelir Müdürlüğüne, Bağımsız Vergi Dairesi bulunan ilçelerde Vergi Dairesi Müdürlüğüne, Vergi Dairesi bulunmayan ilçelerde ise Malmüdürlüklerine bir dilekçe ile başvurmaları durumunda, başvuru sahibinin çalışma gücü kayıp oranı sevk edilecekleri hastanelerce Engellilik Ölçütü, Sınıflandırması ve Engellilere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmeliğe göre belirlenmekte, yetkili sağlık kuruluşları tarafından düzenlenerek resmi yazıyla gönderilen raporlar Gelir İdaresi Başkanlığına gönderilmekte, raporlar bu idare nezdinde görev yapan Merkezi Sağlık Kurulunca incelenmektedir. Rapordaki laboratuvar bulguları, engellilik bulguları, klinik muayene bulguları ve teşhis ile söz konusu cetvellerde belirtilen ve rapora ilgili sağlık kurulunca yazılan oranlar arasında çelişki bulunması halinde Merkezi Sağlık Kurulu, Engellilere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmeliğe ekli cetvellerde yer alan engellilik arızalarına göre çalışma gücü kayıp oranları doğrultusunda re’sen ve nihai olarak karar verme yetkisine haiz olup, Kurulca gerek görülmesi halinde raporlar bir daha incelenmek üzere raporu veren hastaneye iade edilebileceği gibi, hizmet erbabının çalışma gücü kayıp oranlarının tespiti için yetkili başka bir sağlık kuruluna gönderilmesinin de istenilebileceği, ayrıca Kurul’un, istişari mahiyette bilgi almak için yetkili sağlık kuruluşundan uzman çağırabileceği, yazılı görüş isteyebileceği belirtilmiştir.
Sakatlık İndiriminden Yararlanacak Hizmet Erbabının Sakatlık Derecelerinin Tespit Şekli ile Uygulanması Hakkında Yönetmeliğe göre faaliyet gösteren Merkez Sağlık Kurulu, bu Yönetmeliğin 10. maddesinde belirtilen yetkileri kullanmak suretiyle nihai karar vermeye yetkili ve görevli olup, bu kapsamda davacının engellilik indiriminden yararlandırılmamasına ilişkin işlemlerin ve dolayısıyla Merkezi Sağlık Kurulu raporunun hukuka uygun olup olmadığı yönünde inceleme yapılması gerektiğinden bu hususlarda irdeleme yapılmaksızın sağlık kurulu raporunda yer alan oranı veri kabul ederek kabul kararı veren Vergi Mahkemesi kararının bozulması gerektiği görüşüyle Dairemiz kararına katılmıyorum.