Danıştay Kararı 3. Daire 2023/268 E. 2023/777 K. 14.03.2023 T.

Danıştay 3. Daire Başkanlığı         2023/268 E.  ,  2023/777 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y ÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2023/268
Karar No : 2023/777

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Vergi Dairesi Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI) : Tasfiye Halinde … Limited Şirketi

İSTEMİN KONUSU:… Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararına yöneltilen istinaf başvurularını, Danıştay Üçüncü Dairesinin bozma kararı uyarınca yeniden inceleyen … Bölge İdare Mahkemesi … Vergi Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı şirket adına bir kısım hasılatını kayıt ve beyan dışı bıraktığı yolunda saptamalar içeren vergi inceleme raporu uyarınca 2013 yılı için re’sen salınan bir kat vergi ziyaı cezalı kurumlar vergisinin kaldırılması istemine ilişkindir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: Katma değer vergisi hariç 379.186,68-TL hasılatın beyan dışı bırakıldığının anlaşıldığı olayda, 2013 yılına ait gelir tablosu buna göre yeniden düzenlendiğinde ortaya çıkan matrah farkında hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle tarhiyatın, 70.800,62-TL ve bu tutar üzerinden hesaplanan vergi ziyaı cezasına isabet eden kısmı yönünden dava reddedilmiş, 20.353,7-TL’ye isabet eden kısmı ve bu tutar üzerinden hesaplanan vergi ziyaı cezası ise kaldırılmıştır.
Bölge Mahkemesi kararının özeti: Hasılat farkının eksik incelemeye ve varsayıma dayandığı, belirtilen şekilde tespit edilen matrah farkı üzerinden salınan vergi ve kesilen cezada hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle davalı idare istinaf başvurusu reddedilmiş, davacı istinaf başvurusu ise kabul edilerek Vergi Mahkemesi kararının, tarhiyatın 70.800,62-TL’ye isabet kısmı yönünden davanın reddine ilişkin hüküm fıkrası kaldırıldıktan sonra cezalı verginin değinilen kısmı kaldırılmıştır.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı adına somut verilere dayanılarak yapılan tarhiyatta hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek kararın bozulması istenilmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Üçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
… Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararına yöneltilen istinaf başvurusuna ilişkin … Bölge İdare Mahkemesi … Vergi Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının Danıştay Üçüncü Dairesinin 21/12/2021 tarih ve E:2018/3754, K:2021/6295 sayılı kararıyla, davacı şirketin davanın devamı sırasında ticaret sicilinden kaydı silinmekle tüzel kişiliğinin, diğer bir deyişle hukuk alemindeki varlığının sona erdiği ve dolayısıyla taraf olma ehliyeti ve yargı mercileri önünde temsil olanağının bulunmadığı gerekçesiyle bozulması üzerine … Bölge İdare Mahkemesi … Vergi Dava Dairesi’nin … tarih ve E:…, E:… sayılı kararı ile bozma kararına uyularak dosyanın işlemden kaldırılmasına karar verilerek mahkemesine gönderildiği, davacı şirketin … Asliye Ticaret Mahkemesinin … tarih E:…, K:… sayılı ilamı ve şirketin ihyası ile sicile tesciline karar verilmesi sonucu atanan tasfiye memuru …’ın başvurusu sonrasında dosyanın yeniden işleme konularak hüküm kurulduğu anlaşılmaktadır.
İLGİLİ MEVZUAT:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 26. maddesinin 1. fıkrasında, dava esnasında ölüm veya herhangi bir sebeple tarafların kişilik ve niteliğinde değişiklik olursa, davayı takip hakkı kendisine geçenin başvurmasına kadar dosyanın işlemden kaldırılmasına ilgili mahkemece karar verileceği belirtilmiştir.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun “Ek tasfiye” başlıklı 547. maddesinde, tasfiyenin kapanmasından sonra ek tasfiye işlemlerinin yapılmasının zorunlu olduğu anlaşılırsa, son tasfiye memurları, yönetim kurulu üyeleri, pay sahipleri veya alacaklıların, şirket merkezinin bulunduğu yerdeki asliye ticaret mahkemesinden, bu ek işlemler sonuçlandırılıncaya kadar, şirketin yeniden tescilini isteyebilecekleri, mahkemenin istemin yerinde olduğuna kanaat getirmesi halinde, şirketin ek tasfiye için yeniden tesciline karar verilerek bu işlemleri yapmaları için son tasfiye memurlarını veya yeni bir veya birkaç kişiyi tasfiye memuru olarak atanarak tescil ve ilan ettirileceği, aynı maddenin gerekçesinde bahsi geçen maddenin uygulamanın ihtiyaçları nedeniyle öğreti ile yargı tarafından benimsenen ve uygulanan bir hukukî kurumu düzenlediği, ek tasfiyenin geçici bir tedbir yolu olduğu ve gerekçede esaslarının sıralandığı, ek tasfiyenin sadece tasfiyenin kapanmış olmasına rağmen halen alınması zorunlu ek tedbirlere gereksinim duyulması halinde söz konusu olabileceği, ek tasfiyenin şirketin sicile yeniden tescilini talep etmeye yönelik olduğu, mahkemenin davada, talebin doğruluğunu inceledikten sonra, olumlu sonuca varırsa şirketin yeniden tesciline karar vereceği, ek tasfiye kararının tescilinin bildirici olup bu durumun şirketin sona ermiş olduğu gerçeğini değiştirmeyeceği, ek tasfiye tamamlandıktan sonra, yeniden kapanış bildirimi, tescil ve defterlerin korumaya alınması işlemlerinin yapılmasının gerekli olduğu, ek tasfiyeye başlandığında tasfiye memurunun yeniden atanması ve atanan kişinin ticaret siciline tescil ve ilân ettirilmesi gerektiği ve ek tasfiyeye ilişkin prosedürün emredici nitelik taşıdığı kurala bağlanmıştır.
Ayrıca Ticaret Sicili Yönetmeliğinin “Ek tasfiye” başlıklı 89. maddesinde de, daha önce sicilden kaydı silinmiş olan bir şirketin, mahkemece Türk Ticaret Kanunu’nun 547. maddesine göre ek tasfiye sürecine girmesine karar verilmesi halinde, ilgili kararın tarihi ve sayısı, şirketin ek tasfiye halinde olduğu, şirketin unvanına “Tasfiye halinde” ibaresi eklenmek suretiyle yeniden tescil edilmiş bulunduğu, tasfiye memurlarının adı ve soyadı, kimlik numarası ve yerleşim yeri, ek tasfiye işlemlerinin yürütüleceği adresin tescil edilmesi gerektiği, ek tasfiyenin tescili üzerine şirketin tüzel kişiliğini yeniden kazanacağı ve organların kendiliğinden çalışmaya başlayacağı hususu düzenlenmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yukarıda yer verilen düzenlemelerin değerlendirilmesinden, ek tasfiyenin şirketin sicile yeniden tescilini talep etmeye yönelik bir düzenleme olduğu, sicilden kaydı silinmiş olan bir şirketin, mahkemece ek tasfiye sürecine girmesine karar verilmesi halinde ilgili mahkeme kararın tarihi ve sayısı, şirketin ek tasfiye halinde olduğu, tasfiye memurlarının kimlik bilgileri ve ikametgahları ile ek tasfiye işlemlerinin yürütüleceği adres gibi bilgilerin sicile tescil edilmesi gerektiği sonucuna varılmaktadır.
Uyuşmazlık konusu olayda davacı şirket hakkında … Asliye Ticaret Mahkemesinin … tarih E:…, K:… sayılı ek tasfiyeye ilişkin ihya kararı verilmiş ise de bu kararının henüz kesinleşmediği ve Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde herhangi bir tescil ve ilan yapılmadığı dikkate alındığında, ihya prosedürü tamamlanmaksızın dosyanın yeniden işleme konularak esas hakkında hüküm kurulması yargılama usulüne uygun düşmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.Temyize konu Vergi Dava Dairesi kararının BOZULMASINA, 14/03/2023 tarihinde oybirliğiyle kesin olarak karar verildi.