Danıştay Kararı 3. Daire 1998/159 E. 1999/799 K. 03.03.1999 T.

3. Daire         1998/159 E.  ,  1999/799 K.
Daire : ÜÇÜNCÜ DAİRE
Karar Yılı : 1999
Karar No : 799
Esas Yılı : 1998
Esas No : 159
Karar Tarihi : 03/03/999

213 SAYILI VERGİ USUL KANUNUNUN 227.MADDESİ VE 20 SIRA NOLU GENEL TEBLİĞİ HÜKÜMLERİNE GÖRE YATIRIM İNDİRİMİ İSTİSNASINA İLİŞKİN İŞLEMLERİN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERE TADİL ETTİRMESİ GEREKTİĞİ SONUCUNA VARILMIŞ İSEDE; GELİR VERGİSİ KANUNUNDA AÇIKÇA ÖNGÖRÜLMEYEN ŞARTIN, YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN TASDİK VE TASDİKTEN DOĞAN SORUMLULUKLARINI DÜZENLEYEN YÖNETMELİK YA DA TEBLİĞ HÜKMÜ İLE GETİRİLEMEYECEĞİ BU NEDENLE YATIRIM İNDİRİMİ İSTİSNASINDAN YARARLANMAK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR TASDİK RAPORU İBRAZ ETME ZORUNLULUĞUNUN BULUNMADIĞI HK.

Davacı şirketin 1995 takvim yılına ilişkin olarak verdiği kurumlar vergisi beyannamesinde yatırım indirimi istisnasına ait beyanı için yeminli mali müşavir tasdik raporu düzenlettirmediğinden bahisle adına ikmalen salınan kurumlar ve geçici kurumlar vergileri ile fon payına ve bunlara bağlı olarak kesilen kusur cezalarına karşı açılan davayı; 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 227.maddesinin, 30.maddesinin 2.fıkrasının 8 numaralı bendi ile aynı maddenin son fıkra hükmünün, 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununun 12.maddesine istinaden çıkarılan Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 7.maddesinin ve bu maddeye dayanılarak yayımlanan 20 nolu Genel Tebliğin birlikte incelendiği, Maliye Bakanlığı’nın, yatırım indirimi istisnasından yararlanılabilmesini yeminli mali müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibraz edilmesi şartına bağlamaya yetkili olduğu, yatırım indirimi istisnasının da tasdiki yapılabilecek olan konular ve belgeler arasında sayıldığı, ancak Maliye Bakanlığı’nca tebliğ çıkartılmadıkca yeminli mali müşavirlerin tasdik işlemi yapamayacaklarının belirtilmesi üzerine Maliye Bakanlığınca çıkartılan genel tebliğle, yatırım teşvik belgesine bağlı olan ve proje tutarları toplamı … lirayı aşan yatırımlar için,fiilen yatırım indirimi istisnasından yararlanabilmelerinin bu uygulamanın yeminli mali müşavire tasdik ettirilmesiyle mümkün olduğu, dosyanın incelenmesinden, çikolata imalatı işiyle uğraşan davacı şirketin … gün ve … sayılı teşvik belgesi kapsamındaki … liralık yatırım ile ilgili olarak 1995 takvim yılında, … lira tutarında yatırım indirimi istisnasından yararlandığı, ancak buna ait yeminli mali müşavir tasdik raporunu süresinde ibraz etmemesi üzerine re’sen takdir için takdir komisyonuna sevk edildiği, re’sen vergi tarhını gerektiren bir sebep yanında ikmalen vergi tarhını gerektiren durumun varlığı nedeniyle davacı şirket adına ikmalen kusur cezalı tarhiyat yapıldığının anlaşıldığı, bu durumda, davacı şirketin yatırım teşvik belgesine bağlı yatırım ve proje tutarı … lirayı aştığından yeminli mali müşavir tasdik raporu düzenlettirmesinin mecburi olduğu, ancak yasal süresi içerisinde yatırım indirimi istisnasından yararlanmak istediği yatırım tutarı ile ilgili tasdik raporunu ibraz etmediğinden kurumlar vergisi ve fon payı tarhiyatında yasalara ve hukuka aykırılık görülmediği, kaldı ki, söz konusu raporun mahkemelerine de ibraz edilmediği, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 120.maddesinin 4.fıkrasına göre, dönemi geçmekle mahsup imkanı kalmayan geçici vergi tarhiyatında mevzuata uyarlık görülmediği gerekçesiyle kısmen kabul ederek kusur cezalı kurumlar vergisi ve fon payı tarhiyatını onayan, salınan geçici vergiyi kaldıran, bu vergiye bağlı olarak kesilen kusur cezasını onayan … Vergi Mahkemesinin … günlü ve … sayılı kararının; re’sen tarh edilmesi gereken verginin ikmalen tarh edildiği, yatırım indirimi istisnasından yararlanmak için yeminli mali müşavir tasdik raporu aranılacağına ilişkin yasal düzenleme bulunmadığı ileri sürülerek bozulması istemidir.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 4008 sayılı Kanunun 6. maddesiyle eklenen ve 6.7.1994 tarihinde yürürlüğe giren mükerrer 227. maddesinin 1. fıkrasının 2. bendinde; vergi kanunlarında yer alan muafiyet, istisna, yeniden değerleme, zarar mahsubu ve benzeri hükümlerden yararlanılmasını Maliye Bakanlığınca belirlenen şartlara uygun olarak yeminli mali müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibraz edilmesi şartına bağlamaya ve bu uygulamalara ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığının yetkili kılındığı hükme bağlanmış ise de, Maliye Bakanlığı bu yetkiye dayanarak bir düzenleme yapmadığından, mükelleflerin yatırım indirimi istisnasından yararlanabilmek için yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz etme zorunlulukları bulunduğu söylenemez.
Mahkeme kararında, 3568 sayılı Kanunun 12/2.maddesi uyarınca Maliye Bakanlığınca çıkarılan Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 7/6-a maddesi ile anılan Kanun uyarınca yayımlanan 20 sıra numaralı Genel Tebliğin birlikte incelenmesinden, yatırım indirimi istisnasına ilişkin işlemlerin yeminli mali müşavirlere tasdik ettirilmesi ve tasdik raporlarının vergi dairesine verilmesi zorunluluğu getirildiği sonucuna varılmış ise de, yatırım indiriminden yararlanabilmek için Gelir Vergisi Kanununda açıkça öngörülmeyen bir şartın yeminli mali müşavirlerin tasdik ve tasdikten doğan sorumluluklarını düzenlemek amacı ile çıkarılan yönetmelik ya da tebliğ hükmü ile getirilebileceği de kabul edilemez. Bu bakımdan aksi yolda verilen Vergi Mahkemesi kararında hukuka uygunluk görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin kabulüne, … Vergi Mahkemesinin … günlü ve … sayılı kararının bozulmasına, karar verildi.