Danıştay Kararı 2. Daire 2022/547 E. 2022/6782 K. 22.12.2022 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2022/547 E.  ,  2022/6782 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/547
Karar No : 2022/6782

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Büyükşehir Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI) : … adına … Sendikası

VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU :… Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem : Dava; davacının, … Büyükşehir Belediye Başkanlığı emrinde 1. dereceli Kadın ve Gençlik Hizmetleri Daire Başkanı kadrosunda görev yapmakta iken 7. dereceli sağlık memuru kadrosuna atanmasına ilişkin … günlü, … sayılı işlemin iptali ile işlem nedeniyle mahrum kaldığı parasal hakların faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istemiyle açılmıştır.

İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : … İdare Mahkemesinin … günlü, E:… , K:… sayılı kararıyla; davacının … Büyükşehir Belediyesi Kadın ve Gençlik Hizmetleri Daire Başkanı kadrosuna idarenin takdir yetkisi kapsamında atandığı, davacının kariyer basamakları ile sınav, mülakat veya görevde yükselme sonucu bu daire başkanlığı kadrosuna atanmadığı, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli şekilde yürütülmesini sağlamakla yükümlü olan idarelere, bu amaca yönelik olarak memurların naklen atanmalarında takdir yetkisi tanındığı,davalı idarenin, kanunla kendisine tanınmış olan takdir yetkisini kamu yararı ve hizmet gerekleri dışında keyfi kullandığı ve özel nedenlere dayandırdığı noktasında dosyada herhangi bir bilgi ve belge bulunmadığı göz önüne alındığında davacının … Büyükşehir Belediyesi Kadın ve Gençlik Hizmetleri Daire Başkanı kadrosundan Mardin Büyükşehir Belediyesi sağlık memuru kadrosuna atanması işleminde hukuka aykırılık bulunmamakla birlikte davacının Derik Devlet Hastanesinde 2.dereceli kadroda görev yaptığı, Mardin Büyükşehir Belediyesine daire başkanı olarak naklen atanırken 1.dereceli kadroya ataması yapılmışken, dava konusu işlemle isteği olmaksızın bulunduğu kadro derecesinin altındaki 7.dereceli kadroya atandığı, daire başkanlığı görevinden önceki görevi olan memurluk görevinin 2. dereceli bir kadro olduğu ve bu kadro derecesinin davacı açısından kazanılmış hak teşkil ettiği görüldüğünden, daire başkanlığı kadrosundan alındıktan sonra önceki “kadro derecesine” uygun kadroya atanması gerekmekte iken 7. dereceli kadroya atanmasına ilişkin işlemde bu yönüyle hukuka uyarlık bulunmadığı, öte yandan, Anayasanın 125. maddesinde, idarenin kendi eylem ve işlemlerinden doğan zararları ödemekle yükümlü olduğu kurala bağlanmış olup, hukuka aykırılığı saptanan işlem nedeniyle davacının yoksun kaldığı parasal haklarının dava tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte ödenmesi gerektiği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline ve davacının parasal hak isteminin kabulüne, dava konusu işlem nedeniyle yoksun kaldığı parasal haklarının dava tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte davalı idare tarafından davacıya ödenmesine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi Kararının Özeti : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararla; Mahkeme kararı usul ve hukuka uygun bulunarak, istinaf başvursunun reddine karar verilmiştir

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI :Davalı idare tarafından; dava konusu işlemin, idarelerine tanınan takdir yetkisi kapsamında, görevin niteliği göz önünde bulundurularak hizmetin daha etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olarak tesis edildiği, davacının, müktesebine uygun kadronun mevcut olmaması nedeniyle kamu yararı ve hizmet gerekleri dikkate alınarak, meclis kararıyla müktesebine uygun kadro oluşturuluncaya kadar geçici süreliğine 7. dereceli kadroya atandığı, parasal haklarının da eski kadro derecesi esas alınarak ödenmeye devam edildiği, davacı hakkında başlatılan adli soruşturma nedeniyle 16/09/2019 tarih ve 23317 sayılı onay ile 657 sayılı Yasanın 137. maddesine istinaden 3 ay süre ile görevden uzaklaştırıldığından müktesebine uygun kadro oluşturma planının da askıda kaldığı ileri sürülerek Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.

KARŞI TARAFIN CEVABI : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVALI İDARENİN TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİNE,
2. … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararın ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı idare üzerinde bırakılmasına,
4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 7035 sayılı Kanun ile değişik 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın, kararı veren … İdare Mahkemesine gönderilmesine, 22/12/2022 tarihinde oybirliğiyle kesin olarak karar verildi.