Danıştay Kararı 2. Daire 2022/3315 E. 2023/382 K. 15.02.2023 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2022/3315 E.  ,  2023/382 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/3315
Karar No : 2023/382

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Genel Müdürlüğü
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem : Davacının, Sakarya … İdaresi Genel Müdürlüğünde 1. dereceli Daire Başkanı olarak görev yapmakta iken bu görevinin sonlandırılarak 1. dereceli Uzman kadrosuna atanmasına ilişkin Sakarya … İdaresi Genel Müdürlüğü’nün … günlü, … sayılı işleminin iptali istenilmektedir.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; görevde yükselme sınavına tabi olmayan yönetici kadrolarına atama konusunda idarenin geniş bir tercih ve takdir hakkı bulunduğu, idarenin bu yetkisini belirli bir kişi lehine kullanmaya yargı kararı ile zorlanamayacağı, idari kadrolarda görev verilen yöneticilerin hem vatandaşın taleplerine duyarlı olması hem de değişen ve gelişen ihtiyaçları yönetebilecek ve bağlı bulunduğu idarede üst amirleriyle işbirliği ve koordinasyon içinde çalışabilme yetkinliğine sahip olması gerektiği, idarenin geniş takdir yetkisi kapsamında atama yaptığı kadroların üst düzey idari kadrolar olup, bu kadrolarda ihtiyaç duyulduğunda değişimin sağlanmasının yeni yönetim anlayışının kaçınılmaz bir gereği olduğu dikkate alınarak; Daire Başkanlığı kadrosunun da üst düzey kadro olduğunun kabulüyle, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda atama yapma ve görevden alma konusunda idareye tanınan takdir yetkisinin bu tür kadrolar için daha geniş olduğu ve bu görevlerden başka görevlere atanmaya yönelik işlemlerin kazanılmış hakları veya genel olarak hukuk güvenliği ilkesini ihlal eden bir yönünün bulunmadığı hususları birlikte değerlendirildiğinde, Daire Başkanlığı görevini yürüten davacının, bu görevinden alınması neticesinde 1. dereceli Uzman kadrosuna atanmasına ilişkin tesis edilen dava konusu işlemde hukuka, kamu yararına ve hizmet gereklerine aykırılık görülmediği gerekçesiyle, davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi Kararının Özeti : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararla; davacının, görevinden alınmasını gerektirecek somut bir tespitin davalı idarece sunulmaması karşısında, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı olarak uzun yıllardır yürütmekte olduğu daire başkanlığı görevinden alınarak uzman kadrosuna atanmasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle, davacının istinaf başvurusunun kabulüne, … İdare Mahkemesinin …günlü, E:…, K:… sayılı kararının kaldırılmasına, dava konusu işlemin iptaline, işlem nedeniyle yoksun kaldığı özlük ve parasal haklarının, hak ediş tarihinden itibaren işletilecek olan yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine hükmedilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından; atama konusunda idarenin geniş tercih ve takdir yetkisinin bulunduğu; kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda tesis edilen dava konusu işlemin hukuka uygun olduğu ileri sürülerek, Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.

KARŞI TARAFIN CEVABI : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE :
MADDİ OLAY :
Dava; Sakarya … İdaresi Genel Müdürlüğünde 1. dereceli Daire Başkanı olarak görev yapan davacının, bu görevinin sonlandırılarak 1. dereceli Uzman kadrosuna atanmasına ilişkin Sakarya … İdaresi Genel Müdürlüğü’nün … günlü, … sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
a) Temyize konu kararın dava konusu işlemin iptaline ilişkin kısmına yönelik olarak;
Bölge idare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen kararın iptale yönelik kısmı usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bu kısmının bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
b) Kararın, dava konusu işlem nedeniyle yoksun kaldığı özlük ve parasal haklarının, hak ediş tarihinden itibaren işletilecek olan yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine hükmedilmesine ilişkin kısmına gelince;
Usul hukukunun en temel ilkelerinden biri olan “taleple bağlılık ilkesi” uyarınca, idare mahkemeleri davacının istemi ile bağlı olup, istemi genişletecek veya daraltacak biçimde karar vermelerine imkan bulunmamaktadır. Bu ilke uyarınca davacının talebi ile sınırlı olarak mahkemelerce inceleme yapılması gerektiği kuşkusuzdur.
Dosyanın incelenmesinden; davacı tarafından Sakarya … İdaresi Genel Müdürlüğünde 1. dereceli Daire Başkanı olarak görev yapmakta iken görevinin sonlandırılarak 1. dereceli Uzman kadrosuna atanmasına ilişkin … günlü, … sayılı işlemin iptali istemiyle işbu davanın açıldığı, davacının bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı özlük ve parasal haklara dair ayrıca ve açıkça herhangi bir talebinin bulunmadığı anlaşılmakta olup, davacının talebinin dışında dava konusu işlem nedeniyle yoksun kaldığı özlük ve parasal haklarının hak ediş tarihinden itibaren işletilecek olan yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine hükmedilmesinde hukuki isabet görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVALI İDARENİN TEMYİZ İSTEMİNİN KISMEN REDDİNE, KISMEN KABULÜNE,
2. … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın iptale ilişkin kısmının ONANMASINA; dava konusu işlem nedeniyle yoksun kaldığı özlük ve parasal haklarının hak ediş tarihinden itibaren işletilecek olan yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine ilişkin kısmının ise 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 2. fıkrasının (b) bendi uyarınca BOZULMASINA,
3. Aynı Kanun’un 6545 sayılı Kanun’la değişik 50/2. maddesi gereğince bozulan kısım yönünden yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesine gönderilmesine, 15/02/2023 tarihinde oybirliğiyle kesin olarak karar verildi.