Danıştay Kararı 2. Daire 2022/2657 E. 2022/6742 K. 21.12.2022 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2022/2657 E.  ,  2022/6742 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/2657
Karar No : 2022/6742

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALILAR) : 1- …
2- … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem : … Defterdarı olarak görev yapan davacı, bu görevden alınmasına ilişkin … günlü, … sayılı müşterek kararname ile Milli Emlak Genel Müdürlüğüne araştırmacı olarak atanmasına ilişkin … günlü, … sayılı Maliye Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü işleminin iptali istemiyle dava açmıştır.

İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:.. sayılı kararıyla; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 76. maddesinde, kurumların görev ve unvan eşitliği gözetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle memurları bulundukları kadro derecelerine eşit veya 68. maddedeki esaslar çerçevesinde daha üst, kurum içinde aynı veya başka yerlerdeki diğer kadrolara naklen atayabileceklerinin hükme bağlandığı, bu madde ile memurların naklen atanmaları konusunda İdareye takdir yetkisi tanındığı, bu yetkinin ancak kamu yararı ve hizmet gerekleri gözardı edilerek kullanıldığının kanıtlanması ya da idari yargı merciince saptanması halinde, sözü edilen bu durumun dava konusu idari işlemin neden ve amaç yönlerinden hukuka aykırılığı nedeniyle iptalini gerektireceği, dosyada mevcut tüm bilgi ve belgelerden kamu hizmetlerinin etkin ve verimli şekilde yürütülmesini sağlamakla yükümlü olan idarelere, bu amaca yönelik olarak memurların naklen atanmalarında takdir yetkisi tanınması, bu yetkinin hukuka ve sınırlamalara aykırı olarak kullanıldığına dair hukuken geçerli bilgi ve belgenin de ortaya konulamaması karşısında, işlemin kamu yararı ve hizmet gerekleri gözetilerek tesis edildiği sonucuna varıldığı gerekçesiyle davacının defterdarlık görevinden alınmasına ilişkin … günlü, … sayılı müşterek kararnamenin iptali istemi yönünden davanın reddine; Bingöl Defterdarı olarak görev yapan davacının, defterdar olarak atanmadan önce memur olarak görev yapmakta iken, görevde yükselme sınavlarında başarılı olarak 2002 yılında şef, 2005 yılında Milli Emlak Müdür Yardımcısı, 2007 yılında Milli Emlak Müdürü olarak atandığı, Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme, Unvan Değişikliği ve Atama Yönetmeliği’nde Milli Emlak Müdürünün yönetim hizmetleri grubunda yer aldığı, davacının Defterdarlık görevinden alınmasından sonra en az sınavlarla kazandığı bu göreve eş değer bir göreve atanması gerekirken, herhangi bir icrai görevi bulunmayan araştırmacı kadrosuna atanması işleminin, kamu yararı ve hizmet gerekleri gözetilerek kurulduğu yönünde makul ve hukuken kabul edilebilir bir neden ileri sürülmeksizin salt takdir yetkisine dayalı olarak kurulduğu anlaşıldığından işlemde sebep unsuru yönünden hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle davacının Milli Emlak Genel Müdürlüğüne araştırmacı olarak atanmasına ilişkin işlemin iptaline karar verilmiştir.

Bölge İdare Mahkemesi Kararının Özeti : Davacı ve davalılardan Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından karşılıklı olarak istinaf yoluna başvurulması üzerine … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen temyize konu kararla; tarafların istinaf başvurularının reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından; hakkında hiçbir adli ve idari soruşturma bulunmadığı, disiplin cezası almadığı, görevinde başarısız veya yetersiz olduğu yönünde nesnel ve hukuken kabul edilebilir bilgi ve belgenin dosyada bulunmadığı aksine başarı belgelerinin bulunduğu, dava konusu müşterek kararnamenin siyasi saik ile alınmış bir karardan ibaret olduğu, İdarenin sahip olduğu takdir yetkisinin mutlak ve sınırsız nitelikte olmayıp, kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlı olduğu ve bu açılardan idari yargı denetimine tabi olduğu, aksine bir yorumun Cumhurbaşkanınca tesis edilen bu tür işlemlerin yargı denetiminin dışında bırakılması sonucunu doğuracağı, bunun da aksi Anayasa’da düzenlenmediği sürece, bir hukuk devletinde kabulünün mümkün olmadığı, dava konusu görevden alma işleminin sebebinin ortaya konulamadığı, idarenin sahip olduğu takdir yetkisinin bir idari işlemin sebebi olamayacağı ileri sürülerek, Mahkeme kararının -defterdarlık görevinden alınmasına ilişkin müşterek kararnamenin iptali istemi yönünden- davanın reddine ilişkin kısmına yapılan istinaf başvurusunun reddi yolundaki Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.

DAVALI İDARELERİN CEVAPLARI : Davalı taraflarca cevap verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, davacının duruşma istemi 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 17. maddesinin 2. fıkrası uyarınca yerinde görülmeyerek,Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Bölge İdare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVACININ TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİNE,
2. … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:…, K:.. sayılı kararın, davacının defterdarlık görevinden alınmasına ilişkin müşterek kararnamenin iptali istemi yönünden davanın reddine dair kısmına yapılan istinaf başvurusunun reddine ilişkin kısmının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davacı üzerinde bırakılmasına,
4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 7035 sayılı Kanun ile değişik 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın …. İdare Mahkemesine gönderilmesine, 21/12/2022 tarihinde oyçokluğuyla kesin olarak karar verildi.

(X) KARŞI OY :
Bakılan davada, davalı idare tarafından … Defterdarı olarak görev yaparken hakkında hiçbir adli ve idari soruşturma açılmayan ve disiplin cezası almayan davacının görevden alınmasına ilişkin işlemin sebebi olarak kamu yararı ile hizmet gerekleri gösterilmiş olup, davacının görevinde başarısız veya yetersiz olduğu yönünde somut bir tespite yer verilmediği görülmektedir.
Bu durumda, davalı idare tarafından davacının … Defterdarlığı görevinden alınmasına ilişkin işlemin tesis edilmesine sebep olabilecek geçerli hiçbir somut gerekçe ve sebep ortaya konulamadığından, soyut olarak takdir hakkının varlığından bahisle, kamu yararı ile hizmet gereklerine aykırı olarak kullanılan takdir yetkisi uyarınca kurulan dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığından, davacının temyiz isteminin kabulüyle, … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin davacının defterdarlık görevinden alınmasına ilişkin müşterek kararnamenin iptali istemi yönünden davanın reddine dair kısmına yapılan istinaf başvurusunun reddine ilişkin kısmının bozulması gerektiği oyuyla çoğunluk kararına katılmıyorum.