Danıştay Kararı 2. Daire 2021/607 E. 2023/1666 K. 30.03.2023 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2021/607 E.  ,  2023/1666 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/607
Karar No : 2023/1666

TEMYİZ EDEN (DAVALI): … Belediye Başkanlığı
VEKİLİ: Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI): … Marka Mağazacılık A. Ş.
VEKİLİ: Av. …

İSTEMİN KONUSU: … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

YARGILAMA SÜRECİ:
Dava Konusu İstem : Dava; davacı şirketin, Mersin ili, Yenişehir ilçesi, … Mahallesi, … Cad., … AVM, No:… adresinde bulunan mağazasına ait işyeri açma ve çalışma ruhsat başvurusunun, Mersin Ticaret Odasına kaydının bulunmadığı gerekçesiyle reddine ilişkin Yenişehir Belediyesinin … günlü, … sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : … İdare Mahkemesinin temyize konu kararıyla; İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik ve ekinde yer alan Örnek 1 formunda, işyeri açma ve çalışma ruhsatı alınabilmesi için aranan şartlar arasında odaya kayıt yükümlülüğüne yer verilmemesi karşısında davacı şirketin başvurusunun, Mersin ili, Yenişehir ilçesi, … Mahallesi, … Cad., … AVM, No:… adresinde bulunan mağazası için odaya kayıt yaptırmadığı gerekçesiyle reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle anılan işlem iptal edilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Davalı idare tarafından; işyeri açma ruhsat ve denetim müdürlüğünce işyeri açma ve çalışma ruhsat başvuru dosyasının incelendiği, inceleme sonucunda ruhsat dosyası içerisindeki ticaret odası faaliyet belgesinin İstanbul merkez şirketine ait olduğu, şube kaydı bulunmadığından ruhsat verilmesinin uygun görülmediğinin davacıya bildirildiği; ticaret sicili tasdiknamesinin 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 40. maddesine göre istendiği, anılan maddede merkezi Türkiye’de bulunan ticari işletmelerin şubeleri de bulundukları yerin ticaret siciline tescil ve ilan olunur hükmünün yer aldığı, işlemin hukuka uygun olduğu ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN CEVABI: Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ: …
DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Danıştay Sekizinci Dairesi tarafından Danıştay Onuncu Dairesine ve Danıştay Onuncu Dairesi tarafından ise, Danıştay Başkanlık Kurulunun 18/12/2020 günlü, K:2020/62 sayılı kararının “Ortak Hükümler” kısmının 6. fıkrası uyarınca, ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVALI İDARENİN TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİNE,
2. … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı idare üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın Mahkemesine gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren (15) onbeş gün içinde Danıştay’da karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 30/03/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.