Danıştay Kararı 2. Daire 2021/2457 E. 2022/312 K. 10.02.2022 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2021/2457 E.  ,  2022/312 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/2457
Karar No : 2022/312

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : …Genel Müdürlüğü
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : …. İdare Mahkemesince, Danıştay Beşinci Dairesinin 17/01/2018 günlü, E:2016/27618, K:2018/2887 sayılı bozma kararına uymak suretiyle verilen …günlü, E:…, K:…sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem : Dava; emniyet amiri rütbesinde görev yapan davacının, 2015 yılı terfi döneminde 4. sınıf emniyet müdürü rütbesine terfi ettirilmemesine ilişkin …günlü, …sayılı Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Değerlendirme Kurulu kararının iptali istemiyle açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : …. İdare Mahkemesinin temyize konu kararıyla; 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun 6638 sayılı Kanun ile değişik 55. maddesi ve Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeli Rütbe Terfileri ve Değerlendirme Kurullarının Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri dikkate alındığında; rütbelere terfi ettirilecek personelin kurullarda görüşülmesinin kıdem sırasına göre, rütbelere terfilerin ise yalnızca liyakate göre yapılacağının anlaşıldığı, olayda; terfi incelemesine tabi tutulan personelin yer aldığı liste incelendiğinde; liyakati belirleyen unsurların birlikte değerlendirilmesi sonucunda, listede yer almasına rağmen terfi ettirilmeyen davacıya göre, açıkça olumsuz yönde farkı bulunduğu anlaşılan bir veya birden fazla personelin rütbe terfii yapılırken (örneğin; listenin 37., 61., 45. ve 100. sırasında yer alan personel), davacı hakkında liyakat nedeniyle “terfi etmez” kararı verildiği, davacının bulunduğu rütbedeki zorunlu fiili çalışma süresi içerisinde terfi ettirilmemesine neden olabilecek ve liyakatini etkileyecek herhangi bir cezasının (adli veya idari) bulunmadığı, ayrıca idarece davacının liyakatli olmadığına ilişkin herhangi bir bilgi ve belgenin de dosyaya sunulmadığı,personel hakkında ayrıntılı değerlendirme içeren performans değerlendirme notunun 5,00 üzerinden 4,48 olarak belirlendiği halde terfi ettirilmediği; değerlendirmeye alınan personel arasında, bulunduğu rütbedeki zorunlu fiili çalışma süresi içerisinde hem disiplin cezası aldığı anlaşılan (örneğin; 45, 61, 100. sırada yer alan personel) hem de performans değerlendirme notu davacıya göre daha düşük olan bazı personelin (örneğin; 37. sıradaki personel) terfi ettirilmesi nedeniyle, davalı idarece liyakat değerlendirmesinde dikkate alınması gereken tüm unsurların, davacı açısından eşit, objektif ve istikrarlı şekilde değerlendirilmediği sonucuna varıldığı gerekçesiyle, dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından; temyize konu karar incelendiğinde, İdare Mahkemesince davacının kıdeminin esas alınarak karar verildiğinin anlaşıldığı, oysa ki ilgili yasa ve yönetmelik hükümlerine bakıldığında “kıdem” faktörünün terfi için bir kriter olmadığı, Merkez ve Yüksek Değerlendirme Kurullarının rütbe terfiye yönelik kararlarında öncelikle “liyakat” kriterinin önem arz ettiği, nitekim davacıdan daha kıdemli olup ta bir üst rütbeye terfi ettirilmemiş olan personellerin bulunduğu ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN CEVABI : Cevap verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve hukuka uygun olarak kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, Danıştay Beşinci Dairesi tarafından, Danıştay Başkanlık Kurulunun 18/12/2020 günlü, K:2020/62 sayılı kararının “Ortak Hükümler” kısmının 6. fıkrası uyarınca, ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosyanın tekemmül ettiği anlaşıldığından davalı idarenin yürütmenin durdurulması istemi hakkında karar verilmeksizin, gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVALI İDARENİN TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİNE,
2. …. İdare Mahkemesince verilen …günlü, E:…, K:…sayılı kararın ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı idare üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın Mahkemesine gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren (15) onbeş gün içinde Danıştay’da karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 10/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.