Danıştay Kararı 2. Daire 2021/17454 E. 2022/6922 K. 28.12.2022 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2021/17454 E.  ,  2022/6922 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/17454
Karar No : 2022/6922

DAVACI : …’yi Temsilen …-SEN
VEKİLİ : Av. …

DAVALI : … Bakanlığı
VEKİLİ : Hazine Avukatı …

DAVANIN KONUSU : Davalı idare bünyesinde tekniker olarak görev yapan davacı tarafından; 22/05/2021 günlü, 31488 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hazine ve Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin “Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar” başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin 1. alt bendinin (tekniker unvanına yer verilmeyerek eksik düzenlendiği iddiasıyla) iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI : Dört yıllık kamu yönetimi mezunu olduğu, dava konusu düzenleme ile görevde yükselme suretiyle atanmak istediği saymanlık müdür yardımcılığı kadrosu için görevde yükselme sınavına başvuru imkanının elinden alındığı,
Dava konusu düzenleme uyarınca; güvenlik şefi, mühendis, mimar, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, santral memuru, güvenlik görevlisi, şoför gibi pek çok farklı sınıftan personel saymanlık müdür yardımcılığı sınavına katılabildiği halde dört yıllık üniversite mezunu olmasına rağmen kendisinin sınava katılamadığı,
Saymanlık müdür yardımcılığına atanabilmek için belirlenen unvanlarda sınıf ayrımı yapılmadığı, hem teknik hizmetler hem de idari hizmetler sınıfında yer alan personelin sınava katılabildiği, bu durumun hakkaniyete ve eşitliğe aykırılık teşkil ettiği,
Dava konusu düzenlemenin, kendisi ile aynı durumda olan personelin kariyer planının önüne geçmesi nedeniyle kariyer ve liyakat ilkelerine de aykırı olduğu ileri sürülmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI : 18/04/1999 günlü, 23670 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik’in “Hizmet süresi” başlıklı 6. maddesi ile idarelere, görevde yükselme suretiyle atanacak personelde aranacak şartlara ilişkin düzenleme yapma yetkisinin tanındığı,
Dava konusu edilen Yönetmelik’in 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin 1. alt bendinde, Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında idari düzeyde yönetim hizmetleri grubunda görev yapan müdür yardımcılığı unvanına atanma şartlarının düzenlendiği,
09/08/2006 günlü, 26254 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan (mülga) Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme, Unvan Değişikliği ve Atama Yönetmeliği’nin “Görevde yükselme sınavına tabi olmayan unvanlara atanacaklarda aranacak şartlar” başlıklı 6. maddesinin 4. fıkrasının (g) bendinde; “Saymanlık müdür yardımcısı… Personel müdür yardımcısı unvanına atanabilmek için; 1) En az dört yıllık yükseköğrenim mezunu olmak ve en az altı yıl hizmeti bulunmak, 2) Defterdarlık uzmanı, Uzman (Özelleştirme), Mühendis, Mimar, Şehir Plancısı, veya İstatistikçi unvanında en az altı yıl çalışmış olmak ya da Mesleki Eğitim Kursu mezunu olmak şartları aranır.” hükmüne yer verildiği; mülga Yönetmelik’in anılan maddesinde de müdür yardımcılığına atanma şartlarının benzer şekilde düzenlenerek tekniker unvanına yer verilmediği,
Bunun yanında Yönetmelik’in 7. maddesinin 1. fıkrasının (g) bendi uyarınca; teknikerin, şef veya raportör olarak, (ı) bendi uyarınca ise sivil savunma uzmanı olarak atanabilme imkanına sahip olduğu, davacının şef veya raportör olarak atandıktan sonra müdür yardımcılığı sınavına katılabileceği,
Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatı ile büyük bir bakanlık olduğu, bu nedenle her bakanlık personelinin bütün unvanlara ilişkin sınavlara katılma hakkının bulunmasının mümkün olmadığı, bu çerçevede dava konusu düzenlemenin hukuka uygun olduğu savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Kariyer ve liyakat ilkeleri ile eşitlik ilkesine aykırı şekilde yapılan düzenlemenin iptaline hükmedilmesi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, 22/05/2021 günlü, 31488 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hazine ve Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin “Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar” başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin 1. alt bendinin eksik düzenleme nedeniyle iptali istemiyle açılmıştır.
T.C. Anayasasının 124. maddesinin 1. fıkrasında; “Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler” hükmüne yer verilmiştir.
15/03/1999 günlü, 99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla kabul edilen “Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik’te, bu Yönetmelik kapsamında yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında görevde yükselme ve unvan değişikliği usul ve esasları belirlenmiş olup, “Tanımlar” başlıklı 4. maddesinin 1/a fıkrasında; “Görevde yükselme: 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi görevlerden bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde sayılan görevler ile kurumlarca çıkarılacak özel yönetmeliklerde belirlenen görevlere aynı veya başka hizmet sınıflarından yapılacak atamaları,… ifade eder.” hükmü; “Görevde Yükselme Yönetmelikleri” başlıklı değişik 15. maddesinde; ” Belediyeler ve bunların kurdukları birlik, müessese ve işletmeler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlardaki personel için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, il özel idareleri ve bunların kurdukları birlik, müessese ve işletmeler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlardaki personel için İçişleri Bakanlığı; yükseköğretim üst kuruluşları ile yükseköğretim kurumlarındaki personel için Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı olmak üzere kurumlar, bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda aranacak şartları ve yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususları Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşünü alarak bu Yönetmeliğe aykırı olmamak üzere çıkaracakları yönetmelikle düzenler” hükmü yer almıştır.
22/05/2021 günlü, 31488 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hazine ve Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nde ise; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’ne ve 15/3/1999 günlü, 99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik’e dayanılarak hazırlanan bu Yönetmelik’in 1. maddesinde amacın; liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak, Hazine ve Maliye Bakanlığı personelinin görevde yükselme ve unvan değişikliğine ilişkin usul ve esasları belirlemek olduğu hükme bağlanmıştır.
Anılan Yönetmelik’in, “Görevde yükselme ve unvan değişikliğine tabi hizmet grupları ve unvanlar” başlılı 5. maddesinde;
(1) Bu Yönetmelik kapsamında görevde yükselmeye tabi hizmet grupları ve unvanlar aşağıda belirtilmiştir:
a) Yönetim hizmetleri grubu;
1) Şube müdürü, kütüphane müdürü, personel müdürü, maliye kursu müdürü, bilgi işlem merkezi müdürü, muhakemat müdürü, muhasebe müdürü, saymanlık müdürü, malmüdürü,
2) Personel müdür yardımcısı, maliye kursu müdür yardımcısı, muhakemat müdür yardımcısı, saymanlık müdür yardımcısı,
3) Şef, koruma ve güvenlik şefi,
b) Araştırma ve planlama hizmetleri grubu;
1) Uzman, araştırmacı, eğitim uzmanı,
2) Raportör,
c) Savunma hizmetleri grubu;
1) Sivil savunma uzmanı,
ç) Bilgi işlem hizmetleri grubu;
1) Çözümleyici,
d) İdari hizmetler grubu;
1) Ayniyat saymanı,
2) Memur, bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, veznedar, santral memuru, ambar memuru, Hazine sayman yardımcısı, koruma ve güvenlik görevlisi, şoför,
e) Yardımcı hizmetler grubu;
1) Teknisyen yardımcısı, hizmetli, aşçı, kaloriferci, bekçi, dağıtıcı, bahçıvan.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında unvan değişikliğine tabi unvanlar aşağıda belirtilmiştir:
a) Mühendis, mimar, matematikçi, istatistikçi, ekonomist, mütercim, Hazine avukatı, çocuk gelişimcisi, diyetisyen, fizyoterapist, biyolog, programcı, tekniker, sağlık teknikeri, teknisyen, haberleşme teknisyeni, çocuk eğitimcisi, hemşire, laborant, sağlık memuru.” hükmüne yer verilmiştir.
“Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar” başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin 1. alt bendinde; Personel müdür yardımcısı, maliye kursu müdür yardımcısı ve saymanlık müdür yardımcısı unvanına atanabilmek için;
1) Defterdarlık uzmanı, şef, koruma ve güvenlik şefi, raportör, çözümleyici, mühendis, mimar, matematikçi, istatistikçi, mütercim, ekonomist, ayniyat saymanı, memur, bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, veznedar, santral memuru, ambar memuru, Hazine sayman yardımcısı, koruma ve güvenlik görevlisi veya şoför unvanlarında ayrı ayrı veya birlikte en az iki yıl çalışmış olmak şartıyla toplamda en az altı yıl hizmeti bulunmak ve dört yıllık yükseköğrenim mezunu olmak,…” hükmüne, yer verilmiştir.
Kamu idarelerinin yerine getirmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin en iyi biçimde yürütülmesini sağlamak amacıyla gerekli önlemleri almaları idare hukuku ilkelerinden olup, bu önlemler arasında; hizmetin bilgi ve deneyim yönünden yetişmiş personel istihdam edilerek gördürülmesi hususu da yer almakta ve anılan personelin ehliyet ve başarısının tespiti amacıyla meslek içindeki ilerleme ve yükselmelerinde idarelerin genel düzenleme yetkisine dayanarak belli ve özel koşullar belirleyebilecekleri kuşkusuz bulunmaktadır.
Buna göre Dava konusu Yönetmeliğin 7. maddesinde görevde yükselme sınavına tabi “Personel müdür yardımcısı, maliye kursu müdür yardımcısı ve saymanlık müdür yardımcısı”
kadroları için teknik hizmetler sınıfında ve idari hizmetler grubunda yer alan değişik unvanlarındaki personelin anılan kadrolar için görevde yükselme sınavına katılabilecekleri düzenlenmiş iken teknikere yer verilmemesi kariyer ve liyakat ilkelerine ve eşitliğe aykırı olacağından anılan maddede bu yönüyle hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu 22/05/2021 günlü, 31488 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hazine ve Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin “Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar” başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin 1. alt bendinin tekniker unvanına yer verilmemesi yönünden eksik düzenleme nedeniyle iptali gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY :
Davacı adına Sendika tarafından, 22/05/2021 günlü, 31488 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hazine ve Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin “Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar” başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin 1. alt bendinin, tekniker unvanına yer verilmemesi nedeniyle eksik düzenlendiği iddiasıyla iptali talep edilmektedir.

İLGİLİ MEVZUAT :
Anayasa’nın 124. maddesinin 1. fıkrasında; “Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler” hükmüne, 128. maddesinde ise; “Devletin, kamu iktisadi teşebbüsleri ve diğer kamu tüzelkişilerinin genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevler, memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görülür. Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenir…” hükmüne yer verilmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun “Tesis edilen sınıflar” başlıklı 36. maddesinde; hizmet sınıfları sayılmış, “II – TEKNİK HİZMETLER SINIFI” başlıklı” bendinde; “Bu Kanunun kapsamına giren kurumlarda meslekleriyle ilgili görevleri fiilen ifa eden ve meri hükümlere göre yüksek mühendis, mühendis, yüksek mimar, mimar, jeolog, hidrojeolog, hidrolog, jeofizikçi, fizikçi, kimyager, matematikçi, istatikçi, yöneylemci (Hareket araştırmacısı) dışında teknik hizmetlerde çalışanlar, Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi veya bölümlerinden mezun şehir plancısı, yüksek şehir plancısı, yüksek Bölge Plancısı, 3437 ve 9/5/1969 günlü, 1177 sayılı Kanunlara göre tütün eksperi yetiştirilenler ile müskirat ve çay eksperleri, fen memuru, yüksek tekniker, tekniker, teknisyen ve emsali teknik unvanlara sahip olup, en az orta derecede mesleki tahsil görmüş bulunanlar, Teknik Hizmetler sınıfını teşkil eder. ” hükmü düzenlenmiştir.
Liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlamasını esas alarak, Devlet memurları ile 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki kamu iktisadi teşebbüslerinde görev yapan sözleşmeli personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemek amacıyla 15/03/1999 günlü, 99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla kabul edilen “Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik” 18/04/1999 günlü, 23670 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Anılan Genel Yönetmelik’te, bu Yönetmelik kapsamında yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında görevde yükselme ve unvan değişikliği usul ve esasları belirlenmiş olup, “Tanımlar” başlıklı 4. maddesinin 1/a fıkrasında; “Görevde yükselme: 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi görevlerden bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde sayılan görevler ile kurumlarca çıkarılacak özel yönetmeliklerde belirlenen görevlere aynı veya başka hizmet sınıflarından yapılacak atamaları… ifade eder.” hükmü; “Görevde Yükselme Yönetmelikleri” başlıklı değişik 15. maddesinde; “Belediyeler ve bunların kurdukları birlik, müessese ve işletmeler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlardaki personel için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, il özel idareleri ve bunların kurdukları birlik, müessese ve işletmeler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlardaki personel için İçişleri Bakanlığı; yükseköğretim üst kuruluşları ile yükseköğretim kurumlarındaki personel için Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı olmak üzere kurumlar, bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda aranacak şartları ve yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususları Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşünü alarak bu Yönetmeliğe aykırı olmamak üzere çıkaracakları yönetmelikle düzenler.” hükmü yer almıştır.
22/05/2021 günlü, 31488 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hazine ve Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin 1. maddesinde amacın; liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak, Hazine ve Maliye Bakanlığı personelinin görevde yükselme ve unvan değişikliğine ilişkin usul ve esasları belirlemek olduğu belirtilmiştir.
Anılan Yönetmelik’in, “Görevde yükselme ve unvan değişikliğine tabi hizmet grupları ve unvanlar” başlıklı 5. maddesinde;
(1) Bu Yönetmelik kapsamında görevde yükselmeye tabi hizmet grupları ve unvanlar aşağıda belirtilmiştir:
a) Yönetim hizmetleri grubu;
1) Şube müdürü, kütüphane müdürü, personel müdürü, maliye kursu müdürü, bilgi işlem merkezi müdürü, muhakemat müdürü, muhasebe müdürü, saymanlık müdürü, malmüdürü,
2) Personel müdür yardımcısı, maliye kursu müdür yardımcısı, muhakemat müdür yardımcısı, saymanlık müdür yardımcısı,
3) Şef, koruma ve güvenlik şefi,
b) Araştırma ve planlama hizmetleri grubu;
1) Uzman, araştırmacı, eğitim uzmanı,
2) Raportör,
c) Savunma hizmetleri grubu;
1) Sivil savunma uzmanı,
ç) Bilgi işlem hizmetleri grubu;
1) Çözümleyici,
d) İdari hizmetler grubu;
1) Ayniyat saymanı,
2) Memur, bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, veznedar, santral memuru, ambar memuru, Hazine sayman yardımcısı, koruma ve güvenlik görevlisi, şoför,
e) Yardımcı hizmetler grubu;
1) Teknisyen yardımcısı, hizmetli, aşçı, kaloriferci, bekçi, dağıtıcı, bahçıvan.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında unvan değişikliğine tabi unvanlar aşağıda belirtilmiştir:
a) Mühendis, mimar, matematikçi, istatistikçi, ekonomist, mütercim, Hazine avukatı, çocuk gelişimcisi, diyetisyen, fizyoterapist, biyolog, programcı, tekniker, sağlık teknikeri, teknisyen, haberleşme teknisyeni, çocuk eğitimcisi, hemşire, laborant, sağlık memuru.” hükmüne;
“Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar” başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin 1. alt bendinde; “e) Personel müdür yardımcısı, maliye kursu müdür yardımcısı ve saymanlık müdür yardımcısı unvanına atanabilmek için;
1)Defterdarlık uzmanı, şef, koruma ve güvenlik şefi, raportör, çözümleyici, mühendis, mimar, matematikçi, istatistikçi, mütercim, ekonomist, ayniyat saymanı, memur, bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, veznedar, santral memuru, ambar memuru, Hazine sayman yardımcısı, koruma ve güvenlik görevlisi veya şoför unvanlarında ayrı ayrı veya birlikte en az iki yıl çalışmış olmak şartıyla toplamda en az altı yıl hizmeti bulunmak ve dört yıllık yükseköğrenim mezunu olmak…” hükmüne;
Aynı maddenin (g) bendinde; “g) Şef ve raportör unvanına atanabilmek için;
1) Memur, bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, veznedar, santral memuru, ambar memuru, Hazine sayman yardımcısı, koruma ve güvenlik görevlisi, şoför, programcı, tekniker, teknisyen veya haberleşme teknisyeni unvanlarında ayrı ayrı veya birlikte en az iki yıl çalışmış olmak şartıyla toplamda en az altı yıl hizmeti bulunmak ve en az iki yıllık yükseköğrenim mezunu olmak…” hükmüne; (k) bendinde; “Memur, bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, veznedar, santral memuru, ambar memuru ve Hazine sayman yardımcısı unvanına atanabilmek için; 1) Teknisyen yardımcısı, hizmetli, aşçı, kaloriferci, bekçi, dağıtıcı veya bahçıvan unvanlarında ayrı ayrı veya birlikte en az iki yıl çalışmış olmak şartıyla toplamda en az beş yıl hizmeti bulunmak ve en az lise veya dengi okul mezunu olmak,…” hükmüne; (m) bendinde; “Şoför unvanına atanabilmek için; 1) Teknisyen yardımcısı, hizmetli, aşçı, kaloriferci, bekçi, dağıtıcı veya bahçıvan unvanlarında ayrı ayrı veya birlikte en az iki yıl hizmeti bulunmak ve en az lise veya dengi okul mezunu olmak,” hükmüne; “Unvan değişikliği suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar” başlıklı 9. maddesinin 1. fıkrasında; “(1)Bu Yönetmelik kapsamındaki unvanlara unvan değişikliği suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar aşağıda belirtilmiştir: a) Mühendis, mimar, matematikçi, istatistikçi ve ekonomist unvanına atanabilmek için; 1) En az dört yıllık yükseköğretim kurumlarının ilgili bölümlerinden mezun olmak…” hükmüne; anılan maddenin (e) bendinde ise; e) Tekniker ve sağlık teknikeri unvanına atanabilmek için; 1) En az iki yıllık mesleki veya teknik yükseköğretim kurumlarının ilgili bölümlerinden mezun olmak…” hükmüne yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Kamu idarelerinin yerine getirmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin en iyi biçimde yürütülmesini sağlamak amacıyla gerekli önlemleri almaları idare hukukunun ilkelerindendir. Bu önlemler arasında; hizmetin bilgi ve deneyim yönünden yetişmiş personel istihdam edilerek gördürülmesi hususu da yer almakta olup, anılan personelin ehliyet ve başarısının tespiti amacıyla meslek içindeki ilerleme ve yükselmelerinde idarelerin genel düzenleme yetkisine dayanarak belli ve özel koşullar belirleyebilecekleri kuşkusuzdur.
Dört yıllık kamu yönetimi mezunu olan ve tekniker unvanında görev yapan davacının; görevde yükselme sınavı sonucuna göre “şef veya raportör” olarak yükselebildiği; bu kadrolara atandıktan sonra “Personel müdür yardımcısı, maliye kursu müdür yardımcısı ve saymanlık müdür yardımcısı” kadroları için görevde yükselme sınavına katılabildiği; ancak 657 sayılı Kanun’un 36. maddesi kapsamında teknik hizmetler sınıfında yer alan teknikerle aynı hizmet grubunda yer alıp, dört yıllık yükseköğrenim mezunu olan mühendis, mimar, matematikçi, istatistikçi ve ekonomistin ve idari hizmetler grubunda yer alan, memur, bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, veznedar, santral memuru, ambar memuru ve Hazine sayman yardımcısı ile şoförlerin anılan kadrolar için görevde yükselme sınavına doğrudan katılabildikleri; Yönetmelik’te, belirtilen kadrolar için, öğrenim ve hizmet şartı dışında ayrıca bir şartın da aranmadığı anlaşılmaktadır.
Bunun yanında, dava konusu edilen Yönetmelik’in 30. maddesiyle yürürlükten kaldırılan (mülga) Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme, Unvan Değişikliği ve Atama Yönetmeliği’nin 6. maddesinin 4. fıkrasının (g) bendinin son halinde; “Saymanlık müdür yardımcısı… Personel müdür yardımcısı unvanına atanabilmek için; 1) En az dört yıllık yükseköğrenim mezunu olmak ve en az altı yıl hizmeti bulunmak, 2) Defterdarlık uzmanı, Uzman (Özelleştirme), Mühendis, Mimar, Şehir Plancısı, veya İstatistikçi unvanında en az altı yıl çalışmış olmak ya da Mesleki Eğitim Kursu mezunu olmak şartları aranır.” hükmüne yer verildiği; yürürlükte bulunan dava konusu Yönetmelik’te ise görevde yükselme sınavına katılacakların kapsamının genişletildiği; teknik hizmetler sınıfından görevde yükselme sınavına katılacakların sayısı arttığı gibi, idari hizmet personelinin de anılan kadrolar için sınava katılabildiği görülmüştür.
Tüm bu hususlar birlikte değerlendirildiğinde; dava konusu düzenlemede tekniker unvanına yer verilmemesinin, dava konusu Yönetmelik’in “Amaç” başlıklı 1. maddesinde söz edilen kariyer ve liyakat ilkelerine ve Anayasa’nın 10. maddesinde yer alan eşitlik ilkesine aykırı olacağı; tekniker kadrosunda görev yapan personele, aynı durumda olanlarla eşit şartlar altında görevde yükselme olanağının tanınmasının kariyer ve liyakat ilkelerinin gereği olduğu açık olduğundan anılan maddede bu yönüyle hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Nitekim, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 05/03/2020 günlü, E:2018/3449, K:2020/601 sayılı kararı da bu yöndedir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 22/05/2021 günlü, 31488 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hazine ve Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin “Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar” başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin tekniker unvanına yer verilmeyerek eksik düzenlenen 1. alt bendinin İPTALİNE;
2. Aşağıda dökümü yapılan …-TL yargılama gideri ile karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen …TL vekalet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, kararın kesinleşmesinden sonra posta ücretinden artan …-TL’nin davacıya, …-TL’nin davalı idareye iadesine;
3. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 28/12/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.