Danıştay 2. Daire Başkanlığı 2021/1743 E. , 2023/101 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/1743
Karar No : 2023/101
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Genel Müdürlüğü
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem : Dava; Elazığ İl Emniyet Müdürlüğü emrinde emniyet amiri olarak görev yapan davacı tarafından; 6638 sayılı Kanunla 3201 Sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun terfi ve atama başlıklı 55. maddesinde yapılan değişiklik üzerine, durumunun yeniden değerlendirilmesi amacıyla terfi için değerlendirmeye alınacaklara dair listeye alınması gerektiğinden bahisle, Emniyet Genel Müdürlüğünce yapılan rütbe terfi işlemlerinin şahsıyla alakalı kısmının iptali ve 09/06/2015 tarihinde davalı idareye yapılan başvuruya verilen 26/06/2015 tarihli kararın iptali istemiyle açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : … İdare Mahkemesinin temyize konu kararıyla; davacı tarafından, 6638 sayılı Kanunla 3201 Sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun terfi ve atama başlıklı 55. maddesinin değiştirilmesi sonucu oluşan yeni durumun tarafına uyarlanmamasının kazanılmış hak ilkesine aykırı olduğu, yeni durumun tarafına uyarlanıp, 14/08/2015 tarihli Yüksek Değerlendirme Kurulu gündeminde bulunan terfi için değerlendirmeye alınacaklara dair listeye alınması gerektiğini iddia etmesine karşın, 3201 Sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun, 27/03/2015 tarihinde 6638 sayılı Kanunun 22. maddesi ile 27/03/2015 tarihinde değişen 55. maddesinde, getirilen ve terfiye esas bekleme sürelerini kısaltan hükümlerin geçmişe yönelik uygulanacağına ilişkin bir hüküm içermediği ve kanunların geriye yürümezliği hukuk genel ilkesi karşısında davacının talebi doğrultusunda işlem tesisine olanak bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine hükmedilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından; 2011 yılında emniyet amirliği rütbesine terfi ettirildiğinde bekleme süresinin 4 yıl olduğu, kıdem ve liyakata göre 2015 yılında 4. sınıf şube müdürlüğüne terfi edeceği, ancak mevzuat değişikliği nedeniyle bekleme süresinin 3 yıla düşürülmesi nedeniyle emniyet amirliğinde fazladan beklediği ve bunu telafi edecek bir düzenlemede yapılmayarak haklı beklenti ve hukuk güvenliği ilkesine aykırı hareket edildiği ileri sürülerek İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.
KARŞI TARAFIN CEVABI : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, Danıştay Beşinci Dairesi tarafından, Danıştay Başkanlık Kurulunun 18/12/2020 günlü, K:2020/62 sayılı kararının “Ortak Hükümler” kısmının 6. fıkrası uyarınca, ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVACININ TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİNE,
2. … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davacı üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın Mahkemesine gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren (15) onbeş gün içinde Danıştay’da karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 11/01/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.