Danıştay 2. Daire Başkanlığı 2021/13889 E. , 2023/478 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/13889
Karar No : 2023/478
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Belediye Başkanlığı – …
VEKİLİ : Av. ..
KARŞI TARAF (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : …. İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem : Dava; İstanbul ili, Gaziosmanpaşa ilçesi, … Mahalle, … Caddesi, No:… adresinde içkili lokanta işleten davacı tarafından, işyeri çalışma saatlerinin değiştirilmesine ilişkin Gaziosmanpaşa Belediye Encümeni’nin … günlü ve … sayılı kararının iptali istemiyle açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : … İdare Mahkemesinin temyize konu kararıyla; umuma açık eğlence ve istirahat yerlerinin açılış ve kapanış saatlerini tespit etmenin belediye encümeninin görev ve yetkisi kapsamında olduğu, ancak davalı idareye tanınan bu yetkinin mutlak ve sınırsız olmadığı, hukuk devleti ilkesinin gereği olarak idarelerin, gerçek veya tüzel kişiler hakkında tesis ettikleri işlemlerin gerekçelerini de belirtmek zorunda olduklarından, davalı idarenin, işyerlerinin açılış ve kapanış saatlerine yönelik yapacağı değişikliklerin somut ve objektif gerekçesini ortaya koyması gerektiği, buna göre davalı idarenin mevzuata uygun olarak verdiği işyeri açma ve çalışma ruhsatına istinaden davacı tarafından işletilmekte olan umuma açık eğlence ve istirahat yeri niteliğindeki içkili lokanta faaliyetli işyerinin, işyeri açılış ve kapanış saatlerinin değiştirilmesine ilişkin herhangi bir gerekçe ortaya konulmadan, salt mevzuatta belediye encümenine tanınan yetkinin kullanıldığından bahisle tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : İş yerlerinin konut alanında olmasından dolayı çevre sakinlerinden gerek yazılı gerekse şifahi şikayetlerde bulunulduğu, İlçe Emniyet Müdürlüğü tarafından yapılan denetimlerde tutulan tutanaklar doğrultusunda düzenleme yapıldığı, idarenin takdir hakkını ortadan kaldıracak şekilde yargı kararı verilemeyeceği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN CEVABI : Cevap verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Danıştay Onuncu Dairesi tarafından, Danıştay Başkanlık Kurulunun 18/12/2020 günlü, K:2020/62 sayılı kararının “Ortak Hükümler” kısmının 6. fıkrası uyarınca, ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
Öte yandan, Gaziosmanpaşa Belediye Encümeni’nin … günlü ve … sayılı kararının iptali istemiyle açılan başka bir davada, … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararla dava konusu Encümen Kararının iptaline karar verilmiş ve bu karar Dairemizin 07/06/2022 günlü, E:2021/11079, K:2022/3402 sayılı kararıyla onanmıştır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVALI İDARENİN TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİNE,
2. … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararın ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı idare üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın Mahkemesine gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren (15) onbeş gün içinde Danıştay’da karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 16/02/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.