Danıştay Kararı 2. Daire 2020/1900 E. 2023/1257 K. 16.03.2023 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2020/1900 E.  ,  2023/1257 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/1900
Karar No : 2023/1257

DAVACI : … Sendikası
VEKİLİ : Av. …

DAVALI : … Bakanlığı
VEKİLİ : Hukuk Müşaviri Av. …

DAVANIN KONUSU : 13/07/2011 günlü, 2011 Yılı Öğretmenlerin Özür Durumuna Bağlı Yer Değiştirme Kılavuzu’nun 2. Genel Hükümler başlıklı bölümünün 3. paragrafında yer alan ”31 Ağustos” ibaresinin, 4. paragrafında yer alan ”31 Ağustos” ibaresi ile 632 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameden önce KPSS puanı ile kadrolu öğretmenliğe atanan sözleşmeli öğretmenlere yer verilmemesi nedeniyle eksik düzenlemenin, son paragrafında yer alan ”Her ikisi öğretmen olan eşlerden ”isteğe bağlı yer değiştirme dönemi”nde, yer değiştirme şartlarını taşıdıkları halde, yer değiştirmek için başvuruda bulunmayan eş ile farklı illeri tercih ederek yer değiştirmesi gerçekleşen öğretmenlerin eşleri, 1 (bir) yıl geçmedikçe” ibaresinin, C. Öğrenim Durumu Özrü başlıklı bölümünün 2. Kimler Başvuramaz maddesinde yer alan ”ç) Kayıtlarını dondurmuş olan” ibaresinin iptali istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Danıştay İkinci Dairesinin 17/10/2017 günlü, E:2016/727, K:2017/6254 sayılı kararıyla; dava konusu Kılavuzun dayanağı olan 06/05/2010 tarih ve 27573 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin tüm değişiklikleriyle beraber, 17/04/2015 tarih ve 29329 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin 64. maddesiyle yürürlükten kaldırılmış olması ve yine dava konusu Kılavuzun diğer dayanakları olan düzenleyici işlemlerin de yürürlükten kaldırılmış olması nedeniyle davanın konusuz kaldığı gerekçesiyle, konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına hükmedilmiştir.
Anılan kararın, davalı idare tarafından temyiz edilmesi üzerine Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 12/12/2019 günlü, E:2018/752, K:2019/6416 sayılı kararıyla; dava konusu Kılavuz hükümlerinin işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte olan Yönetmelik hükümlerine göre hukukiliğinin irdelenmesinin yapılması gerektiği gerekçesiyle, bozulmasına karar verilmiştir.

DAVACININ İDDİALARI : Dava konusu Kılavuzun 2. Genel Hükümler başlıklı bölümünün, 3. paragrafında yer alan ”31 Ağustos” ibaresinden dolayı 1 Eylül 2010 tarihinde ve sonrasında atananların bir yıllık çalışma süresini tamamlamadığı için, bir sonraki atama döneminde atanma talebinde bulunabileceği; 4. paragrafında, 632 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameden önce KPSS puanı ile kadrolu öğretmenliğe atanan sözleşmeli öğretmenlere yer verilmemesi nedeniyle eksik düzenlemenin bulunduğu, yine bu paragrafta yer alan bir yıllık çalışma şartının haklı bir sebebe dayanmadığı; son paragrafdaki düzenlemenin Anayasanın 41. maddesine aykırı olduğu; C. Öğrenim Durumu Özrü başlıklı bölümünün 2. Kimler Başvuramaz maddesinde yer alan ”ç) Kayıtlarını dondurmuş olan” ibaresinin Anayasanın 42. maddesine aykırılık teşkil ettiği ileri sürülmüştür.

DAVALININ SAVUNMASI : Eğitim dönemi başladığında öğretmenlerin naklen atama işlemlerinin tamamlanması gerektiği; 632 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında kadrolu öğretmenliğe geçen öğretmenlerin sözleşmeli öğretmenlikte geçen sürelerinin ve hizmet puanlarının emsali kadrolu öğretmenler gibi değerlendirileceği, 632 sayılı KHK’dan önce KPSS puanı ile kadrolu öğretmenliğe atanan sözleşmeli öğretmenlerin atamalarının ilk atama olduğu ve ilk atama şartları içinde değerlendirilmesi gerektiği; isteğe bağlı yer değiştirmelerde söz konusu 1 yıllık süre uygulamasının eğitim hizmetinin düzenli bir şekilde yürütülmesi ve suistimal edilmemesi için getirildiği; öğrenim durumu özründe kayıtlarını dondurmuş olan için düzenlemenin Yönetmeliğin 38. maddesi ile uyumlu olduğu yolunda savunma yapılmıştır.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun bozma kararına uyularak, 2011 Yılı Öğretmenlerin Özür Durumuna Bağlı Yer Değiştirme Kılavuzu’nun dava konusu olan hükümleri yönünden davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmüştür.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 46. maddesinin 1. fıkrasında, Danıştay dava dairelerinin nihai kararlarına karşı Danıştayda temyiz yoluna başvurulabileceği, 2575 sayılı Danıştay Kanunu’nun 38. maddesinde; İdari Dava Daireleri Kurulunca idari dava dairelerinin ilk derece mahkemesi olarak verdiği kararların temyizen incelenebileceği öngörülmüştür.
Dosyanın incelenmesinden, davacı Sendika tarafından, 13/07/2011 günlü, 2011 Yılı Öğretmenlerin Özür Durumuna Bağlı Yer Değiştirme Kılavuzunun 2. Genel Hükümler başlıklı bölümünün 3. paragrafında yer alan ”31 Ağustos” ibaresinin, 4. paragrafında yer alan ”31 Ağustos ” ibaresi ile 632 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameden önce KPSS puanı ile kadrolu öğretmenliğe atanan sözleşmeli öğretmenlere yer verilmemesi nedeniyle eksik düzenlemenin, son paragrafında yer alan ”Her ikisi öğretmen olan eşlerden ”isteğe bağlı yer değiştirme dönemi”nde, yer değiştirme şartlarını taşıdıkları halde, yer değiştirmek için başvuruda bulunmayan eş ile farklı illeri tercih ederek yer değiştirmesi gerçekleşen öğretmenlerin eşleri, 1 (bir) yıl geçmedikçe” ibaresinin, C. Öğrenim Durumu Özrü başlıklı bölümünün 2. Kimler Başvuramaz maddesinde yer alan ”ç) Kayıtlarını dondurmuş olan” ibaresinin iptali istemiyle açılan davada, Danıştay İkinci Dairesinin 17/10/2017 günlü, E:2016/727, K:2017/6254 sayılı kararıyla; düzenleyici işlemin iptaline ilişkin istem yönünen karar verilmesine yer olmadığına karar verildiği, bu kararın temyiz edilmesi üzerine Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 12/12/2019 gün ve E: 2018/752, K:2019/6416 sayılı kararıyla, düzenleyici işlemin esası hakkında karar verilmek üzere bozulduğu anlaşılmıştır.
3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un Atama ve Yer Değiştirme başlıklı 61 inci maddesinin 4. fıkrasında; “Öğretmenlerin il içi ve iller arası yer değiştirmeleri Bakanlıkça belirlenecek esaslar doğrultusunda saptanacak hizmet puanı sırasına göre haziran, temmuz ve ağustos aylarında yapılır.” hükmü yer almaktadır.
Yukarıda yazılı yasal metin uyarınca Bakanlıkça gerekli görüldüğü hallerde kadro olanakları ve ihtiyaçlar çerçevesinde belirtilen aylar dışında da atama yapılabileceği, belirli ilkelere ve objektif ölçütlere göre atama dönemini belirlemede idarenin takdir yetkisi bulunduğu açık olduğundan sürelerin hesabına esas alınacak tarih konusunda yargı kararıyla zorlanamayacağı açık olup, bu nedenle “31 Ağustos” ibaresinde hukuka aykırılık görülmemiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 54. maddesinde, aday olarak atanmış Devlet memurunun adaylık süresi bir yıldan az iki yıldan çok olamaz ve bu süre içinde aday memurun başka kurumlara nakli yapılamaz hükmü yer alırken, 72. maddesinde, yer değiştirme suretiyle atanmaya ilişkin kurallar düzenlenmiş olup, 5. paragrafında yer değiştirmeyle ilgili atama esaslarının Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanacak bir yönetmelikle belirleneceği öngörülmüştür. Buna göre, özür durumu yer değiştirmelerde aranan adaylığın kaldırılmış olması şartını kazanamayanların KPSS puanı ile kadroya geçen öğretmenlere özür durumuna bağlı yer değişikliği hakkı verilmemesinde üst normlara aykırılık olmadığı sonucuna varılmıştır.
2011 yılı Öğretmenlerin Özür Durumuna Bağlı Yer Değiştirme Kılavuzu’nun “Genel Hükümler” başlıklı onbirinci paragrafında, her ikisi de öğretmen olan eşlerin iradeleri ile birbirinden farklı görev yerlerinde bulunmaları halinde yapılacak işleme yönelik düzenlemeye yer verilmiş olmakla aile birliğinin göz ardı edildiğinden söz etme olanağı bulunmamaktadır.
Öğretmenlerin kendi branşlarında veya eğitim-öğretim alanında üst öğrenim yapabilmelerinin özendirilerek yürüttükleri eğitim-öğretim hizmetinde etkinlik ve verimliliğin artırılmasının amaçlanmasının yanı sıra, kamu hizmetinin düzenli bir biçimde yürütülmesi gereği arasında bir denge kurulması ve sadece öğrenim durumu değil, eğitim-öğretim hizmeti gereklerinin de gözetilmesi gerektiğinden, kamu hizmetinin aksatılmadan yürütülmesini sağlamaya yönelik dava konusu diğer düzenlemelerde de kamu yararına ve hukuka aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Dairemizin 17/10/2017 günlü, E:2016/727, K:2017/6254 sayılı kararının, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 12/12/2019 günlü, E:2018/752, K:2019/6416 sayılı kararıyla bozulması üzerine, 2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine göre Danıştay dava dairelerinin ilk derece mahkemesi olarak verdiği kararların temyizen bozulması halinde ısrar hakkı tanınmadığından bozma kararına uyularak, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten sonra dosyadaki bilgi ve belgeler de incelenmek suretiyle, işin gereği düşünüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE :
İLGİLİ MEVZUAT :
Dava konusu Kılavuzun yayımlandığı tarih itibarıyla;
3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un “Atama ve yer değiştirme” başlıklı 61. maddesinin 5. fıkrasında; “Bakanlıkça belirlenen özürler nedeniyle yapılacak yer değiştirmeler, eğitim ve öğretim faaliyetlerini aksatmamak kaydıyla bu sürelerle sınırlı değildir. Özüre dayalı yer değiştirmeler, özür ve hizmet gereklerinin birlikte karşılanması temelinde gerçekleştirilir. Bu özürler gruplandırılarak önem ve öncelik sırasına konulur ve gruplarına göre puanlandırılır. ” düzenlemesine yer verilmiştir.
06/05/2010 günlü, 27573 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin (Yönetmelik), “Özür durumuna bağlı yer değiştirmeler” başlıklı 35. maddesinde; “(1) Öğretmenler, sağlık, eş ve öğrenim durumu özürleri nedeniyle özür gereklerinin karşılanabileceği yerlere yer değiştirme isteğinde bulunabilirler. Ancak bu özürler nedeniyle yer değişikliği istekleri, hizmet gerekleri ile özür durumlarının birlikte karşılanması temelinde değerlendirilir. (2) İl içinde ve iller arasında yapılacak özür durumuna bağlı yer değiştirmelere ilişkin duyuru ve başvuruları birlikte alınır. Yer değiştirme suretiyle atamalar, öğretmenlerin tercihleri dikkate alınarak hizmet puanı üstünlüğü esas alınarak yapılır. (3) Özür durumuna bağlı yer değiştirme isteğinde bulunanlardan öğretmenlikte ve Devlet memurluğunda adaylıklarının kaldırılmış olması şartı aranır. Aday öğretmenlerin yer değiştirme istekleri değerlendirmeye alınmaz. (4) Bu Yönetmeliğin 14 ve 15 inci maddeleri kapsamında öğretmenliğe atananların, özür durumundan yer değiştirme isteğinde bulunabilmesi için son olarak atandıkları görev yerlerinde en az bir yıl süreyle görev yapmış olmaları gerekir. (5) Özür durumundan yer değişikliği işlemlerinde; ilçe teşkilatı bulunmayan il merkezleri ve bu illerin diğer ilçeleri, büyükşehir belediyesi statüsünde olan illerin ilçeleri, beldeler ve köylerin her biri ayrı bir yerleşim yeri olarak değerlendirilecek ve bu yerleşim yerleri arasında yer değişikliği yapılabilecektir. Bu yerleşim yerlerinin içindeki eğitim kurumları arasında özür durumundan yer değişikliği yapılmaz. (6) İl içi ve iller arasında herhangi bir nedenden dolayı görev yeri değiştirilen öğretmenlerin, atamalarının yapıldığı tarihten sonra ortaya çıkan özür durumları hariç olmak üzere aynı yer değiştirme döneminde özür durumundan yer değiştirme istekleri dikkate alınmaz. Bu durumda bulunan öğretmenler, takip eden yılın özür durumuna bağlı yer değiştirme döneminde özür durumundan yer değiştirme isteğinde bulunabilirler. (7) Her ikisi de öğretmen olan eşlerden istemeleri hâlinde birinin sağlık durumu ya da olağanüstü hâllere bağlı olarak yer değiştirme başvurusunun uygun bulunması durumunda her ikisinin yer değişikliği başvurusu birlikte alınır ve atamaları aynı kapsamda değerlendirilir.” hükmü yer almıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
I. Kılavuzun 2. Genel Hükümler başlıklı bölümünün 3. paragrafında yer alan ”31 Ağustos” ibaresinin iptali istemi yönünden:
Kılavuzun dava konusu edilen kısmı; “Özür durumuna bağlı yer değiştirme isteğinde bulunanlardan öğretmenlikte ve devlet memurluğunda adaylıklarının kaldırılmış veya yarıyıl tatilinin son günü, yaz tatili için 31 Ağustos, ara dönemler için EK-1 Takvimde belirtilen başvuru tarihinin son günü itibarıyla kaldırılacak olması temel, hazırlayıcı ve uygulamalı eğitim alarak başarılı olma şartı aranacaktır (Dershanelerden alınmış adaylığın kaldırıldığına ilişkin belge dikkate alınmayacaktır.). “Aday” öğretmenlerin yer değiştirme istekleri, değerlendirmeye alınmayacaktır.” şeklindedir.
Kılavuzun sözü edilen paragrafında; özür durumuna bağlı yer değiştirme isteğinde bulunanlardan öğretmenlikte ve Devlet memurluğunda adaylıklarının kaldırılmış veya yaz tatili için 31 Ağustos itibarıyla kaldırılacak olması temel, hazırlayıcı ve uygulamalı eğitim alarak başarılı olma şartının aranacağı öngörülmüştür.
Yönetmeliğin 35. maddesinin 3. fıkrasında; özür durumuna bağlı yer değiştirme isteğinde bulunanlardan öğretmenlikte ve Devlet memurluğunda adaylıklarının kaldırılmış olması şartının aranacağı, aday öğretmenlerin yer değiştirme isteklerinin değerlendirmeye alınmayacağı ifade edilmiştir.
Dava konusu Kılavuzda atama işlemlerinin 15/08/2011 tarihi itibarıyla yapılacağı öngörüldüğünden, adaylıkları kaldırılmış veya kaldırılacak olanlar yönünden yaz tatili için 31 Ağustos 2011 tarihinin esas alınmasında hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
II. Kılavuzun 2. Genel Hükümler başlıklı bölümünün 4. paragrafında yer alan ”31 Ağustos” ibaresi ile 632 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameden önce KPSS puanı ile kadrolu öğretmenliğe atanan sözleşmeli öğretmenlere yer verilmemesi nedeniyle eksik düzenlemenin iptali istemi yönünden:
Kılavuzun dava konusu edilen kısmı; “Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin 14 ve 15’inci maddesinde belirtilen “açıktan ve kurumlar arası yeniden atama” ve “açıktan ilk atama, kurum içi ve kurumlar arası ilk atama” çeşidi (Yönetmelik’in 14’üncü maddesine göre atananların sağlık durumu hariç) ve ilk defa atananlar ile 632 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında kadrolu öğretmenliğe geçenlerin sözleşmeli öğretmenlikte geçen süresi dâhil görevine başlama tarihi itibarıyla; yarıyıl tatilinin son günü, yaz tatili için 31 Ağustos, ara dönemler için EK-1 Takvim’de belirtilen başvuru tarihinin son günü itibarıyla en az 1 (bir) yıl süreyle öğretmenlikte görev yapmış olmaları kaydıyla özür durumundan yer değiştirme isteğinde bulunabileceklerdir.” şeklindedir.
Davacı sendika; bu düzenlemede, 632 sayılı KHK kapsamında kadrolu öğretmenliğe geçenlerin sözleşmeli öğretmenlikte geçen sürelerinin hizmet süresinden sayılırken, KPSS puan üstünlüğüne göre atananların sözleşmeli öğretmenlikte geçen sürelerinin hizmet süresinden sayılmamasının hukuka aykırı olduğunu ve halklı bir nedene dayanmadığını ileri sürmektedir.
632 sayılı KHK’nın 1. maddesiyle eklenen 657 sayılı Kanun’un Geçici 37. maddesinde, bu madde hükümlerine göre memur kadrolarına atananların, 657 sayılı Kanun’un 4. maddesinin (B) fıkrası uyarınca sözleşmeli personel pozisyonlarında geçirdikleri hizmet sürelerinin, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri dereceleri aşmamak kaydıyla kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirileceği belirtilmiş olup, 657 sayılı Kanun’un 4. maddesinin (B) fıkrası kapsamında çalışmakta iken memur kadrolarına atananların, kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilmek üzere geçirdikleri hizmet süreleri dışında ilgilisine hak doğuran herhangi bir düzenlemeye yer verilmemiştir.
Yönetmeliğin 35. maddesinin 4. fıkrasında; bu Yönetmeliğin 14. (Açıktan ve kurumlar arası yeniden atama) ve 15. (Açıktan ilk atama, kurum içi ve kurumlar arası ilk atama) maddeleri kapsamında öğretmenliğe atananların, özür durumundan yer değiştirme isteğinde bulunabilmesi için son olarak atandıkları görev yerlerinde en az bir yıl süreyle görev yapmış olmaları gerektiği vurgulanmıştır.
632 sayılı KHK kapsamında kadrolu öğretmenliğe geçenler, sözleşmeli olarak en son görev yaptıkları yerlerine doğrudan; KPSS’ye dayalı olarak ataması yapılan öğretmenler ise, tercihleri doğrultusunda puan üstünlüğüne göre atandığından; Yönetmelikte öngörülen son atanılan yerde en az bir yıl çalışma süresinin hesabında, KPSS puan üstünlüğüne göre atananların sözleşmeli öğretmenlikte geçen sürelerinin sayılmasına imkan bulunmamaktadır.
Bu durumda; Yönetmeliğe göre, özür durumuna bağlı olarak yapılacak atamalarda, öğretmenlikte en az bir yıl çalışmış olmak yeterli olmayıp; en son görev yapılan yerde en az bir yıl çalışılmış olması gerektiğinden, KPSS puan üstünlüğüne göre ataması yapılan öğretmenlerin sözleşmeli öğretmenlikte geçen sürelerinin bir yıllık süreden sayılmamasında eksiklik bulunmadığından dava konusu Kılavuz hükmünde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Diğer taraftan; dava konusu Kılavuzda atama işlemlerinin 15/08/2011 tarihi itibarıyla yapılacağı öngörüldüğünden, son olarak atandıkları görev yerlerinde en az bir yıl süreyle görev yapmış olma şartının hesaplanmasında yaz tatili için için 31 Ağustos 2011 tarihinin esas alınmasında da hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
III. Kılavuzun 2. Genel Hükümler başlıklı bölümünün son paragrafında yer alan ”Her ikisi öğretmen olan eşlerden ”isteğe bağlı yer değiştirme dönemi”nde, yer değiştirme şartlarını taşıdıkları halde, yer değiştirmek için başvuruda bulunmayan eş ile farklı illeri tercih ederek yer değiştirmesi gerçekleşen öğretmenlerin eşleri, 1 (bir) yıl geçmedikçe” ibaresinin iptali istemi yönünden:
Kılavuzun dava konusu edilen kısmı; “Öğretmenlerden;
-Her ikisi de öğretmen olan eşlerden “isteğe bağlı yer değiştirme dönemi”nde, yer değiştirme şartlarını taşıdıkları hâlde, yer değiştirmek için başvuruda bulunmayan eş ile farklı illeri tercih ederek yer değiştirmesi gerçekleşen öğretmenlerin eşleri, 1 (bir) yıl geçmedikçe,
-Kendisi ya da eşi yurt dışında bulunanlar,
-Eşleri geçici olarak görevli olanlar,
-Eşleri isteğe bağlı sigortalı olanlar,
Eş durumundan, yer değiştirme isteğinde bulunamayacaklardır.” şeklindedir.
Dava konusu Kılavuzun dayanağı olan ve 06/05/2010 günlü, 27573 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin “İl içi ve iller arası isteğe bağlı yer değiştirmeler” başlıklı 26. maddesinde; “… (14) Her ikisi de öğretmen olan eşler, istemeleri hâlinde ayrı ayrı yer değiştirme isteğinde bulunabilirler. Ancak bunlardan farklı yerlere atamaları yapılanlar ile yer değiştirme istemeyen eşler bir sonraki yılın aynı yer değiştirme dönemine kadar eş durumu özründen eşinin bulunduğu yere yer değiştirme isteğinde bulunamazlar. …” hükmüne yer verilmiş olup; her ikisi de öğretmen olan eşlerin il içi ve iller arası isteğe bağlı yer değiştirmelerinde, farklı yerlere atamaları yapılanlar ile yer değiştirme istemeyen eşlerin için bir yıllık çalışma şartına yönelik Yönetmelikte yer alan hükümlerin, Öğretmenlerin Özür Durumuna Bağlı Yer Değiştirme Kılavuzu’nda aynen tekrar edildiği görülmektedir. Bu bakımdan, dava konusu olan ibarede hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
IV. Kılavuzun C. Öğrenim Durumu Özrü başlıklı bölümünün 2. Kimler Başvuramaz maddesinde yer alan ”ç) Kayıtlarını dondurmuş olan” ibaresinin iptali istemi yönünden:
Kılavuzun dava konusu edilen kısmı; “2. Kimler Başvuramaz …
ç) Kayıtlarını dondurmuş olan,
d) Lisans düzeyinde bir yükseköğrenim programına kayıt hakkı kazanan,
e) Bir defadan fazla yapılan yüksek lisans ya da doktora öğrenimi yapan,
f) Yüksek lisans ve doktora öğreniminden dolayı yer değiştirenlerden, aynı özür durumundan yeniden başvuru yapmak isteyen,
Öğretmenlerin, yer değiştirme istekleri değerlendirmeye alınmaz.” şeklindedir.
Dava konusu Kılavuzun dayanağı olan anılan Yönetmeliğin “Öğrenim durumu özrü” başlıklı 38. maddesinde; “(1) Bu Yönetmelikle öngörülen zorunlu çalışma yükümlülüğünü tamamlayan öğretmenlerden; yurt içindeki yüksek öğretim kurumlarında bilimsel hazırlık, yabancı dil hazırlık ve tez dönemi dâhil tezli/tezsiz yüksek lisans veya doktora eğitimine kayıtlı olan öğretmenler, lisansüstü öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumlarının bulunduğu yere görev yerlerinin değiştirilmesini isteyebilirler. …
(4) Bu madde kapsamında yer değişikliği isteyenlerden aşağıdaki belgeler istenir;
a) Yer Değiştirme Formu,
b) Başvuru tarihi itibarıyla hazırlık sınıfı, lisansüstü öğrenimine kayıtlı ve halen devam etmekte olduğunu gösterir belge.” hükmüne yer verilmiştir.
Yukarıda yer verildiği üzere Yönetmelikte, zorunlu çalışma yükümlülüğünü tamamlayan ve yurt içindeki yüksek öğretim kurumlarında bilimsel hazırlık, yabancı dil hazırlık ve tez dönemi dâhil tezli/tezsiz yüksek lisans veya doktora eğitimine kayıtlı olan öğretmenler için, öğrenim durumu mazeretine binaen belirli şartlarda naklen tayin isteme hakkı verilmiş olup; bu şartlar arasında, başvuru tarihi itibarıyla hazırlık sınıfı, lisansüstü öğrenimine kayıtlı ve halen devam etmekte olduğunu gösterir belgenin isteneceği belirtilmiştir.
Bu durumda; kayıtlarını dondurmuş olan öğretmenler, öğrenim durumu mazeretine binaen naklen tayin için başvuru tarihi itibarıyla hazırlık sınıfı, lisansüstü öğrenimine kayıtlı ve halen devam etmekte olma şartını taşımadığından; söz konusu öğretmenlerin öğrenim durumu mazeretine binaen naklen tayin başvurularının değerlendirmeye alınmayacağına yönelik dava konusu olan ibarede hukuka aykırılık bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 13/07/2011 günlü, 2011 Yılı Öğretmenlerin Özür Durumuna Bağlı Yer Değiştirme Kılavuzu’nun dava konusu olan kısımları yönünden DAVANIN REDDİNE;
2. Aşağıda dökümü yapılan …-TL yargılama giderinin davacı taraf üzerinde bırakılmasına; davalı … Bakanlığınca, temyiz aşamasında yatırılan ve kullanılan …TL posta ücretinin davacıdan alınıp davalı … Bakanlığına verilmesine, artan posta ücretinin kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine;
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine;
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na temyiz yolu açık olmak üzere, 16/03/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.