Danıştay Kararı 2. Daire 2020/1186 E. 2020/3471 K. 25.11.2020 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2020/1186 E.  ,  2020/3471 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/1186
Karar No : 2020/3471

TEMYİZ EDEN (DAVACI): …
VEKİLİ: Av. …
KARŞI TARAF (DAVALILAR) : 1-Sağlık Bakanlığı
VEKİLLERİ : Hukuk Müşaviri …
Hukuk Müşaviri …
2- … Valiliği
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU: … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
YARGILAMA SÜRECİ:
Dava Konusu İstem : Dava; … ili, Merkez … Aile Sağlığı Merkezinde aile hekimi olarak görev yapan davacı tarafından, 31/01/2015, 14/02/2015, 21/02/2015, 28/02/2015 ve 07/03/2015 tarihlerinde nöbet tutmadığından bahisle 25 (yirmibeş) ihtar puanı cezası ile cezalandırılmasına ilişkin 29/07/2015 günlü, 795 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : … İdare Mahkemesinin, Danıştay İkinci Dairesinin 12/09/2019 günlü, E:2016/12830, K:2019/4178 sayılı bozma kararına uyularak verilen, temyize konu kararıyla; ölçülülük ilkesine aykırı bir şekilde kullanılan sendikal faaliyetlerden dolayı nöbet görevine gelmeyen davacıya verilen ihtar cezasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Davacı tarafından, sendikanın aldığı karar doğrultusunda nöbete gitmediği, davalı idarenin mevzuatta ve uygulamada yeri olmamasına rağmen telafi nöbeti yazdığı, anılan telafi nöbetlerine de sendika kararı doğrultusunda icabet etmediği, temel hak ve özgürlüklerin sınırlanmasının ölçütünün Anayasa’nın 13. maddesi olması gerektiği, sendikal eyleme katılımın Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 11. maddesi kapsamında korunması gerektiği, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 24/06/2019 günlü, E:2018/3206, K:2019/3221 sayılı kararı ile nöbete gitmemenin sendikal eylem kapsamında değerlendirildiği, asıl nöbetinin 31/01/2015 tarihinde olduğu, ihtar cezasına konu diğer cezaların tamamının ise telafi nöbeti olduğu; sonuç itibarıyla nöbete gitmeme eyleminin sendikal eylem niteliğinde olması nedeniyle ihtar puanı cezası verilemeyeceği ileri sürülmekte ve Mahkeme kararının bozulması istenilmektedir.

KARŞI TARAFLARIN CEVABI:
1-Sağlık Bakanlığının cevabı: Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
2-… Valiliğinin cevabı: Cevap verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVACININ TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİNE,
2. … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davacı üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın Mahkemesine gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren (15) onbeş gün içinde Danıştay’da karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 25/11/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.