Danıştay Kararı 2. Daire 2019/933 E. 2023/1475 K. 23.03.2023 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2019/933 E.  ,  2023/1475 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2019/933
Karar No : 2023/1475

DAVACI : …

DAVALI : … Bakanlığı
VEKİLİ : Hazine Avukatı …

DAVANIN KONUSU : 25/06/2012 günlü, 28334 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Maliye Bakanlığı Defterdarlık Uzmanlığı Yönetmeliği’nin 47. maddesinin iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI : Dava konusu düzenlemenin yasal dayanaktan yoksun olduğu, 5018 sayılı Kanun’a aykırı olduğu, kazanılmış hakları ve kamu yararını ihlal ettiği ileri sürülmüştür.

DAVALININ SAVUNMASI : Dava konusu düzenlemede hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmadığı savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer bulunmadığı düşünülmüştür.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Davacı tarafından Maliye Bakanlığı Defterdarlık Uzmanlığı Yönetmeliğinin “Yeniden atama” başlıklı 47.maddesinin iptali istenilmektedir.
178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 43. maddesinin birinci fıkrasında; “Bakanlık merkez teşkilatında Maliye Uzmanı ve Maliye Uzman Yardımcısı çalıştırılabilir. Maliye Uzmanı ve Maliye Uzman Yardımcılarına diğer görevlerinin yanısıra görev yaptıkları başkanlık ve genel müdürlüklerin görev alanına giren konularda ilgili kuruluşlar nezdinde araştırma, inceleme ve analiz işleri ile mevzuatla kendilerine verilen diğer görevler yaptırılabilir. Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü, Muhasebat Genel Müdürlüğü, Milli Emlak Genel Müdürlüğü ve Personel Genel Müdürlüğünde görev yapan Maliye Uzmanlarına, yönetmelikle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde genel müdürlüklerin görev alanına giren konularda teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işleri yaptırılabilir.” hükmü düzenlenmiştir.
657 sayılı Kanun’un “Uzman istihdamı” başlıklı Ek 41. maddesinde ise; “(1) Adalet, Dışişleri, İçişleri ve Millî Savunma Bakanlıklarının, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının ve Bakanlar Kurulunca belirlenen bakanlık bağlı kuruluşlarının merkez teşkilatları ile Genelkurmay Başkanlığı ve kuvvet komutanlıklarının merkez karargâhlarında uzman ve uzman yardımcısı istihdam edilebilir. Bakanlık bağlı kuruluşlarının merkez teşkilatlarında istihdam edilecek uzman ve uzman yardımcısı kadro unvanlarını tespit etmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir……(5) Uzman yardımcılığına atananlar, en az üç yıl çalışmak ve istihdam edildikleri birimlerce belirlenecek konularda hazırlayacakları uzmanlık tezi, oluşturulacak tez jürisi tarafından kabul edilmek kaydıyla, yapılacak yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar. Süresi içinde tezlerini sunmayan veya tezleri kabul edilmeyenlere tezlerini sunmaları veya yeni bir tez hazırlamaları için altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir. Yeterlik sınavında başarılı olanların uzman kadrolarına atanabilmeleri, Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından asgari (C), Dışişleri Uzmanlığı için asgari (B) düzeyinde veya dil yeterliği bakımından bunlara denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan başka bir belgeye yeterlik sınavından itibaren en geç iki yıl içinde sahip olma şartına bağlıdır. Sınavda başarılı olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı hâlde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir. Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler, ikinci sınavda da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar ile süresi içinde yabancı dil yeterliliği şartını yerine getirmeyenler, uzman yardımcısı unvanını kaybederler ve kurumlarında durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
(6) Uzman ve uzman yardımcılarının mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, yarışma sınavı, tez hazırlama ve yeterlik sınavı ile uzman ve uzman yardımcılarıyla ilgili diğer hususlar, Devlet Personel Başkanlığının görüşü alınarak kurumlarınca hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.
(7) İkinci, üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı fıkralarda yer alan hükümler, 36 ncı maddenin “Ortak Hükümler” bölümünün (A) fıkrasının (11) numaralı bendinde belirtilen uzman ve uzman yardımcılarından merkez teşkilatına ait kadrolarda bulunanlar, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı İdari Teşkilatı yasama uzman ve yasama uzman yardımcıları ile 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (III) sayılı Cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici kurumların uzman ve uzman yardımcıları hakkında da uygulanır.” hükmü yer almış, maliye uzmanlığı kadrosu, aynı Kanunun 36. maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün (A) fıkrasının (11) numaralı bendinde sayılmıştır.
Davacı tarafından iptali istenen 25/06/2012 günlü, 28334 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ve 178 sayılı KHK’nın 43. maddesi ile 657 sayılı Kanun’un Ek 41. maddesine dayalı olarak çıkarılan dava konusu Maliye Bakanlığı Defterdarlık Uzmanlığı Yönetmeliğinin “Yeniden atama” başlıklı 47.maddesinde; “(1) Defterdarlık Uzmanı unvanını kazandıktan sonra çeşitli nedenlerle Bakanlık ile bağlı ve ilgili kuruluşlarından ayrılanlardan 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde sayılan kamu idarelerinde görev yapıp da yeniden atanmak isteyenler, adli ve idari ceza almamış olması ve Defterdarlık Uzmanlığından ayrıldıktan sonra geçen sürenin beş yıldan fazla olmaması kaydıyla kadro ve ihtiyaç durumuna göre Bakanlıkça uygun görülmesi halinde yeniden Defterdarlık Uzmanlığına atanabilir.” hükmü yer almıştır.
Dava dosyasının incelenmesinden; davacının, 14/06/2003 tarihinde Ankara Defterdarlığı emrinde “Muhasebe Denetmeni”olarak görev yapmakta iken devlet memuriyetinden ayrıldığı, İstanbul Altın Borsası’nda on yıl süreyle işçi statüsünde, ancak üst düzey yönetici olarak görev yaptığı; daha sonra üç yıl süreyle özel sektörde işçi statüsünde (kamu kurumlarına yönelik eğitim ve danışmanlık alanında) çalıştığı; 05/11/2015 tarihinde ise, Aydın Büyükşehir Belediyesi Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğünde Yönetim Kurulu Üyeliği görevine İçişleri Bakanlığının onayı ile atanmak suretiyle devlet memurluğu görevine geri döndüğü ve halen bu görevine devam ettiği; 03/09/2018 tarihinde Hazine ve Maliye Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’ne vermiş olduğu dilekçe ile yeni adı “Defterdarlık Uzmanı” olarak değiştirilen eski görevine (Muhasebe Denetmenliği) naklen atanma talebinde bulunduğu, ancak idarenin … günlü … sayılı cevabi yazısında; Maliye Bakanlığı Defterdarlık Uzmanlığı Yönetmeliğinin “Yeniden Atanma” başlıklı 47.maddesi gereğince, Belediyelerin madde hükmünde yer alan kanunun ekli cetvellerinde yer almaması ve mülga muhasebe denetmenliği görevinden ayrıldıktan sonra beş yıldan fazla zaman geçmiş olması nedeniyle; adı geçene naklen atanmasının mümkün olmadığının bildirildiği, bunun üzerine söz konusu Yönetmeliğin ilgili maddesinin iptali istemiyle bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Kamu yararı, ülkenin ekonomik koşulların ve hizmetin gereklerinin gerektirdiği ölçüde, kanun koyucu ve kanunun verdiği yetkiyle kanuna aykırı olmamak koşuluyla idareler, memurların mali ve sosyal hakları ile diğer durumlarını yeniden düzenleyebilirler ve çalışma koşullarını değiştirebilirler. Bu durumda, yukarıda anılan madde hükmü ile Defterdarlık Uzmanı unvanını kazandıktan sonra çeşitli nedenlerle Bakanlık ile bağlı ve ilgili kuruluşlardan ayrılanlardan yeniden atanmak isteyenler, hizmet gereklerine göre idarece süre koşulu getirilmesinde üst hukuk normlarına aykırılık bulunmadığı gibi Defterdarlık uzmanlarınca yürütülen işin niteliği ve önemi de göz önüne alındığında, anılan düzenlemenin kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle davanın reddine karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Muhasebe denetmeni kadrosunda görev yapmakta iken istifa eden davacı tarafından, davalı idare bünyesine yeniden atanma talebiyle yapılan başvurunun, dava konusu düzenlemeye dayalı olarak reddi üzerine bakılmakta olan dava açılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE :
25/06/2012 günlü, 28334 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Maliye Bakanlığı Defterdarlık Uzmanlığı Yönetmeliği’nin, 27/10/2020 günlü, 31287 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hazine ve Maliye Bakanlığı Defterdarlık Uzmanlığı Yönetmeliği’nin 43. maddesi ile yürürlükten kaldırıldığı dikkate alındığında, davanın konusuz kaldığı anlaşılmıştır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Konusu kalmayan dava hakkında KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA;
2. Aşağıda dökümü yapılan toplam …-TL yargılama giderinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine; posta gideri avansından artan …TL’nin, kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
3. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 23/03/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.