Danıştay Kararı 2. Daire 2017/605 E. 2020/1307 K. 04.03.2020 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2017/605 E.  ,  2020/1307 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/605
Karar No : 2020/1307

DAVACI : … Sendikası (…-Sen)
VEKİLİ :

DAVALI : Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi / ANKARA
VEKİLLERİ : …

DAVANIN KONUSU : Davacı Sendika tarafından; Yönetim Kurulunun 12/01/2017 günlü, … sayılı kararıyla kabul edilen ve davalı idarenin internet sitesinde 03/02/2017 tarihinde yayımlanan İdari Hizmet Sözleşmeli Personelin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine İlişkin Usul ve Esasların Geçici 1. maddesinde yer alan “Yazılı ve sözlü sınav sonucuna göre başarılı olanların atanmaları, idari hizmet sözleşmeli personel statüsünde yapılır.” cümlesinin iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI : Dava konusu düzenlemeyle, 399 sayılı KHK’ya tabi personelle, 6475 sayılı Kanun’a tabi olarak kurumda çeşitli unvanlarda çalışan personel arasında ayrıma gidildiği, 399 sayılı KHK’ya tabi personelin, görevde yükselme veya unvan değişikliği sınavında başarılı olması halinde idari hizmet sözleşmeli personel statüsüne geçmeye zorlandığı, ilerleme haklarının ellerinden alındığı, eşit yarışma imkanının ortadan kaldırıldığı; üst hukuk normlarında yer almayan bir sınırlamanın getirildiği; düzenlemenin eşitlik, kariyer ve liyakat ilkelerine aykırı olduğu; 3011 sayılı Kanun gereği, yönetmelikle düzenlenmesi gereken bir hususun usul ve esaslar ile düzenlendiği ileri sürülmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI: İlgili mevzuat hükümlerine göre, şirketin istihdam edeceği idari hizmet sözleşmeli personel pozisyonlarının, nde Çalıştırılacak İdari Hizmet Sözleşmeli Personel Hakkında Yönetmelik eki listede ihdas edildiği; dolayısıyla 399 sayılı KHK’nın eki (I) ve (II) sayılı cetvele tabi olarak görev yapan personelin uhdesinde bulunan kadro/pozisyonların, bu personeller görev yaptığı sürece devam etmekte olduğu ve personelin özlük haklarının korunduğu; mevcut personelin idari hizmet sözleşmeli personel pozisyonlarına geçmek istemesi halinde, atamasının bu pozisyonlara yapıldığı; boşalan 399 sayılı KHK’nın eki (I) ve (II) sayılı cetveldeki pozisyonlara atama yapılmayarak, iptali cihetine gidildiği; 399 sayılı KHK’nın eki (I) ve (II) sayılı cetveldeki kadro/pozisyonlarda görevde yükselme imkanının bulunmadığı, bu nedenle mevcut personelin idari hizmet sözleşmeli pozisyonlara atanmayı kabul etmesi halinde İdari Hizmet Sözleşmeli Personelin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine İlişkin Usul ve Esaslar gereğince açılacak görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavlarına katılımlarının sağlanmasının amaçlandığı; idari hizmet sözleşmeli personel pozisyonlarının doldurulmasını teminen yapılacak olan görevde yükselme veya unvan değişikliği sınavlarına personelin isteği üzerine katıldığı, herhangi bir zorunluluk bulunmadığı; davanın reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ: …
DÜŞÜNCESİ: 12/01/2017 günlü, 2017/40 sayılı kararıyla kabul edilen ve davalı idarenin internet sitesinde 03/02/2017 tarihinde yayınlanan İdari Hizmet Sözleşmeli Personelin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine İlişkin Usul ve Esasların Geçici 1. maddesinde yer alan “Yazılı ve sözlü sınav sonucuna göre başarılı olanların atanmaları, idari hizmet sözleşmeli personel statüsünde yapılır.” cümlesinin iptali istemiyle … Sendikası tarafından açılan başka bir davada; Dairemizin 04/03/2020 günlü, E:2017/376, K:2020/1306 sayılı kararıyla anılan düzenlemenin iptaline karar verilmiş olması nedeniyle, konusuz kalan işbu davada, karar verilmesine yer olmadığına hükmedilmesi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Davacı Sendika tarafından, Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. tarafından resmi internet sitesinde 03/02/2017 tarihinde yayımlanan Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. İdari Hizmet Sözleşmeli Personelin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine İlişkin Usul ve Esasların Geçici 1. maddesinin son cümlesinde yer alan “Yazılı ve sözlü sınav sonucuna göre başarılı olanların atanmaları, idari hizmet sözleşmeli personel statüsünde yapılır.” cümlesinin iptali istenilmektedir.
23/05/2013 günlü, 28655 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren ve dava konusu işlemin tesis olunduğu tarihte yürürlükte olan 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu’nun 1. maddesinde, kanunun amacı; ülke genelinde posta hizmetlerinin kaliteli, sürekli, tüm kullanıcılar için karşılanabilir bir ücretle, etkin, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde sunulmasını sağlamak üzere posta sektörünün serbestleştirilerek mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaflığı sağlanmış bir sektör oluşturulması ve bu sektörde düzenleme ve denetimin gerçekleştirilmesi ile nin kuruluşu, yapılanması, faaliyet konuları ve hizmetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemek olduğu belirtilmiş; 21. maddesi ile, kuruluş ve tescile ilişkin hükümleri hariç olmak üzere 6102 sayılı Kanun ve özel hukuk hükümlerine tabi unvanı altında bir anonim şirket kurulmuştur.
6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu’nun 27. maddesinde, PTT personeli, 657 sayılı Kanun ve diğer kanunların sözleşmeli personel hakkındaki hükümlerine tabi olmaksızın idari hizmet sözleşmesi ile istihdam edilir… sözleşmeli personelin; işe alma, unvan, sayı, atama, görevlendirme, eğitim, terfi, görevde yükselme, disiplin, izin, görevden alma, sözleşmenin yenilenip yenilenmemesi veya sona erdirilmesine ilişkin hususlar Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir hükmünü taşırken, geçici 5. maddesinde, “Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte mülga T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünde çalışan; a) 657 sayılı Kanuna tabi memurların, b) 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvele tabi kadrolu personelin, c) 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (II) sayılı cetvele tabi sözleşmeli personelin, ç) İş sözleşmesi ile görev yapan işçilerin, mevcut statüleri ile PTT’de istihdamlarına devam olunur.”, Geçici 6. maddesinde ise, Mülga T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünde 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine tabi olarak çalışan ve mevcut statülerinde PTT’de istihdamına devam olunan personel ile işçi statüsünde istihdam edilen personelden isteyenlerin Yönetim Kurulunca belirlenen esaslar çerçevesinde bu Kanunda tanımlanan sözleşmeli personel statüsüne geçirilebileceği, geçmek istemeyenler ile geçmesi uygun görülmeyenlerin tabi olduğu mevzuatına göre istihdamına devam olunacağı öngörülmüştür.
Yukarıda yer alan yasal düzenlemelerle, Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü lağvedilerek, posta hizmetlerinin ülke genelinde sürekli, tüm kullanıcılar için karşılanabilir bir ücretle, etkin ve rekabete dayalı esaslar çerçevesinde sunulmasını sağlamak üzere kurulmuş olup, piyasa koşullarında rekabet ederek faaliyetlerine devam edecek olan Şirketin hizmetlerini etkin ve verimli bir şekilde yürütebilmesi için yeni bir personel rejimi benimsenmiştir.
6475 sayılı Kanuna göre idari hizmet sözleşmeli personel istihdamının benimsendiği ve mevcut statüleri ile anılan şirkette çalışmaya devam edeceklerin dışında idari hizmet sözleşmesi statüsünden farklı başka bir statüde personel istihdam edilmeyeceği öngörülmüştür.
Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. İdari Hizmet Sözleşmeli Personelin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine İlişkin Usul ve Esasların Geçici 1. maddesinde,” 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Eki II sayılı eetvele tabi görev yapan personelden Posıa ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 7. nei, 8 inci, 9 uncu ve 10′ uncu maddelerinde belirtilen genel ve özel şartları taşıyanlar, açılacak görevde yükselme veya unvan değişikliği sınavlarına katılabilirler. Yazılı ve sözlü sınav sonueuna göre başarılı olanların atanmaları, idari hizmet sözleşmeli personel statüsünde yapılır.” kuralı yer almaktadır.
6475 sayılı Kanuna göre idari hizmet sözleşmeli personel istihdamının benimsenmiş olup mevcut statüleri ile anılan şirkette çalışmaya devam edeceklerin dışında idari hizmet sözleşmesi statüsünden farklı başka bir statüde personel istihdam edilmeyeceği de açık olmakla şirket bünyesinde mevcut statüleri ile çalışmaya devam eden 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin eki (II) sayılı cetvele tabi personelin anılan sınava katılıp başarılı olmaları halinde atamalarının ancak 6475 sayılı Kanunla kabul edilen sözleşmeli personel statünde yapılacağı konusunda duraksama bulunmadığından dava konusu düzenlemede yasal dayanağı olan 6475 sayılı Kanun hükümlerine ve hukuka aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerekeceği düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; bakılan dava ile Dairemizin E:2017/376 sayılı esasına kayıtlı dava arasında, 2577 sayılı Kanun’un 38. maddesinin 1. fıkrasının öngördüğü anlamda bir bağlantı bulunmadığından, davalının bağlantı istemi reddedilerek, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY :
Davacı Sendika tarafından, Yönetim Kurulunun 12/01/2017 günlü, 2017/40 sayılı kararıyla kabul edilen ve davalı idarenin internet sitesinde 03/02/2017 tarihinde yayımlanan İdari Hizmet Sözleşmeli Personelin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine İlişkin Usul ve Esasların Geçici 1. maddesinde yer alan “Yazılı ve sözlü sınav sonucuna göre başarılı olanların atanmaları, idari hizmet sözleşmeli personel statüsünde yapılır.” cümlesinin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE :
12/01/2017 günlü, 2017/40 sayılı Yönetim Kurulu kararıyla kabul edilen ve davalı idarenin internet sitesinde 03/02/2017 tarihinde yayımlanan İdari Hizmet Sözleşmeli Personelin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine İlişkin Usul ve Esasların Geçici 1. maddesinde yer alan “Yazılı ve sözlü sınav sonucuna göre başarılı olanların atanmaları, idari hizmet sözleşmeli personel statüsünde yapılır.” cümlesinin iptali istemiyle … Sendikası tarafından açılan başka bir davada; Danıştay İkinci Dairesinin 04/03/2020 günlü, E:2017/376, K:2020/1306 sayılı kararıyla anılan düzenlemenin iptaline karar verilmiş olması nedeniyle davanın konusuz kaldığı anlaşılmıştır.
Bu itibarla, dava konusu İdari Hizmet Sözleşmeli Personelin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine İlişkin Usul ve Esasların Geçici 1. maddesinde yer alan “Yazılı ve sözlü sınav sonucuna göre başarılı olanların atanmaları, idari hizmet sözleşmeli personel statüsünde yapılır.” cümlesinin iptali istemine ilişkin olarak işbu davanın konusuz kalması sebebiyle, istem hakkında ayrıca bir karar verilmesine yer bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. İdari Hizmet Sözleşmeli Personelin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine İlişkin Usul ve Esasların Geçici 1. maddesinde yer alan “Yazılı ve sözlü sınav sonucuna göre başarılı olanların atanmaları, idari hizmet sözleşmeli personel statüsünde yapılır.” cümlesinin iptali istemi hakkında KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA;
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine; posta gideri avansından artan tutarın, kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine;
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine;
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 04/03/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.