Danıştay Kararı 2. Daire 2017/4152 E. 2022/458 K. 15.02.2022 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2017/4152 E.  ,  2022/458 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/4152
Karar No : 2022/458

DAVACI : … Sendikası

DAVALI : … Müdürlüğü
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU : Davacı Sendika; 26/09/2017 günlü, 30192 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Toprak Mahsülleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinin (3) numaralı alt bendinin iptalini istemektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
Davacı Sendika tarafından; dava konusu düzenleme ile iki yıllık yükseköğrenimin sosyal ve idari bölümlerinden mezun olan teknisyenlerin unvan değişikliği sınavına başvurmalarının engellendiği, bu bölümlerden mezun olanların, şeflik sınavına başvurmalarının yönetmelikle engellenmesinin Anayasanın eşitlik ilkesine aykırı olduğu ileri sürülmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI :
Davalı idare tarafından; teknisyen pozisyonunun, unvan değişikliğine tabi pozisyonlar arasında yer aldığı, teknisyenlerin, dava konusu Yönetmeliğin 8. maddesinin (e) ve (g) bentlerinde belirtilen koşulları sağlaması halinde teknik uzman ve teknik şef pozisyonları için görevde yükselme sınavına başvurabilecekleri, bu pozisyonlara atandıktan sonra da Teknik Kontrolör pozisyonu için sınava girebilecekleri, dava konusu Yönetmelik kapsamında yapılan görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı ile çeşitli pozisyonlara yapılan atamalarda, atandığı birimin iş ve işlemlerini bilmeyen, alanında yetkin olmayan, deneyimi ve tecrübesi olmayan personelden yeterince fayda sağlanamadığı, iş ve işlemlerde aksamaların önlenmesinin hedeflendiği, dava konusu düzenlemenin hukuka ve üst normlara uygun olduğu savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Dava konusu Yönetmelik, 16/03/2021 günlü, 31425 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği ile yürürlükten kaldırıldığından, konusuz kalan dava yönünden karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI :…

DÜŞÜNCESİ :Davacı Sendika 26/09/2017 günlü, 30192 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Toprak Mahsülleri Ofisi Genel Müdürlüğü Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinin (3) numaralı alt bendinin iptalini istemektedir.
Davalı idarenin usule ilişkin iddiası yerinde görülmemiştir.
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 124. maddesinde Cumhurbaşkanı, Bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerine kendi görev alanlarını ilgilendiren konularda yönetmelik çıkarma yetkisi verilmiştir. İdareler bu yetki çerçevesinde yönetmelik çıkarabilecekleri gibi, kamu hizmetinin daha etkin ve verimli yürütülmesi amacıyla yönetmeliklerde değişikliklerde yapabilirler. Yönetmeliklerin Anayasa, Yasa ve hukukun genel ilkelerine aykırı hükümler içermemesi öngörülen şekil şartına uyularak çıkarılması dışında, söz konusu düzenleme yetkisinin kullanılmasına kamu hukuku yönünden herhangi bir engel bulunmadığı açıktır.
Bir hiyerarşik normlar sistemi olan hukuk düzeninde, alt düzeydeki normların, yürürlüklerini üst düzeydeki normlardan aldığı kuşkusuzdur. Normlar hiyerarşisinin en üstünde evrensel hukuk ilkeleri ve Anayasa bulunmakta ve daha sonra gelen kanunlar yürürlüğünü Anayasa’dan, yönetmelikler ise yürürlüğünü kanunlardan almaktadır. Dolayısıyla; bir normun, kendisinden daha üst konumda bulunan ve dayanağını oluşturan bir norma aykırı veya bunu değiştirici nitelikte bir hüküm getirmesi mümkün bulunmamaktadır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa dayanılarak çıkarılan, Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelikte, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde hizmet gerekleri esas alınarak Devlet memurlarının görevde yükselmelerine ilişkin usul ve esaslar belirlenmiş ve Yönetmeliğin, uyuşmazlık tarihinde yürürlükte olan haliyle 15. maddesinde, “Kurumlar, bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda aranacak öğrenim düzeyi ile hizmet süresi, alt görevlerde bulunma süresi ve disipline ilişkin şartlar ile bunlar için verilecek görevde yükselme eğitiminin ilanı, şekli, süresi, konuları, ağırlıkları ve kapsama dahil edilecek diğer unvanlar ve bunlara ilişkin seçme kriterlerini, yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar ile bu konulara ilişkin diğer hususları Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşünü alarak çıkaracakları yönetmelikle düzenler. Bu Yönetmeliğin uygulanması sırasında doğacak tereddütleri gidermeye Devlet Personel Başkanlığı yetkilidir.” hükmü yer almış, anılan madde ile kurumlara, görevde yükselmeye tabi görevlere atanacaklarda aranacak alt görevleri ve bu alt görevlerde bulunma sürelerini çıkaracakları yönetmeliklerle belirleme yetkisi verilmiştir.
Dava konusu Yönetmeliğin ”Görevde yükselme sınavına tabi olarak yapılacak atamalarda aranılacak özel şartlar” başlıklı 8. maddesinde ”(1) Sınava tabi olarak görevde yükselme suretiyle yapılacak atamalarda; personelde aranacak özel şartlar unvanları itibariyle aşağıda belirtilmiştir:
……
ğ) Şef pozisyonuna atanabilmek için;

3) Kamu kurum ve kuruluşlarında; muhasebeci, eksper, memur, uzman yardımcısı, bilgisayar işletmeni, satın alma memuru, sağlık memuru, sekreter, ambar memuru, santral memuru pozisyonlarında tek bir unvanda veya birden fazla unvanda olmak üzere toplamda en az üç yıl çalışmış olmak.” hükmüye almıştır.
Kamu idarelerinin yerine getirmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin en iyi biçimde yürütülmesini sağlamak amacıyla gerekli önlemleri almaları gerektiği idare hukuku ilkelerinden olup; bu önlemler arasında, hizmetin bilgi ve deneyim yönünden yetişmiş personel istihdam edilerek gördürülmesi hususu da yer almakta, anılan personelin ehliyet ve başarısının tespiti amacıyla meslek içindeki ilerleme ve yükselmelerinde, üst normlara aykırı olmamak kaydıyla idarelerin, yüklenmiş oldukları kamu hizmetinin ve yükselmeye tabi görevin niteliğini dikkate almak suretiyle, yükselinecek görev için en uygun alt görevleri hizmet gerekleri doğrultusunda belirlemeleri hususunda kuşku bulunmamaktadır.
Bu durumda üst görevlere yükselme konusunda belirli eğitim düzeyine ve niteliklere sahip olma yanında, atanılacak görevin gerektirdiği nitelik, tecrübe, birikim gibi özellikler yönünden, bazı alt görevlerde çalışıyor olma koşulunun getirilmesinde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesince; Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY :
Davacı Sendika; 26/09/2017 günlü, 30192 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Toprak Mahsülleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinin (3) numaralı alt bendinin iptali istemiyle dava açmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE :
Dava konusu Yönetmelik, 16/03/2021 günlü, 31425 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği ile yürürlükten kaldırılmış olup, yürürlükte bulunmayan Yönetmelik hakkında karar verilmesine hukuken olanak bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Konusu kalmayan dava hakkında KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA;
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderlerinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine;
3. …-TL yargılama giderinin davalı üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın, kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 15/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.