Danıştay Kararı 2. Daire 2016/8675 E. 2019/5958 K. 06.11.2019 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2016/8675 E.  ,  2019/5958 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/8675
Karar No : 2019/5958

DAVACI : …
VEKİLİ : …
DAVALI : Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü
VEKİLİ : …
DAVANIN KONUSU : 02/01/2016 günlü, 29581 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin;
1- 4. maddesinin (ğ) bendinde yer alan; “sözlü sınav” ibaresinin,
2- 6. maddesinin (1-b) bendinde yer alan; “ya da Şube Müdürü, Müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklar için yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı” ibaresinin,
3- 12. maddesinin 2. fıkrasında yer alan; “Sözlü sınava alınacak personel için yazılı sınav başarı puanı en az altmış olarak uygulanır.” cümlesinin,
4- 13. maddesinin,
5- 16. maddesinin 1. fıkrasında yer alan; “Şube Müdürü, Müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; diğer kadrolara atanacaklar için” ibaresinin iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI : Dava konusu hükümler uyarınca; davalı idare bünyesinde, şube müdürü, müdür ve aynı düzeydeki görevlere atanacakların, yazılı sınavın yanında sözlü sınava da tabi tutulduğu ve yazılı sınav başarı puanının “60” olarak belirlendiği, oysa, sözlü sınava tabi olmayan (yalnızca yazılı sınava tabi olan) unvanlara atanabilmek için yazılı sınavda “70” puan alınması gerektiği, bunun Anayasa’da düzenlenen eşitlik ilkesine aykırı olduğu, ayrıca, yönetici kadrolarına atamalarda, astlarından daha az nitelik aranmasının anlaşılabilir olmadığı,
Şube müdürü ve müdür gibi idari kadrolara yapılacak atamaların da, tıpkı diğer unvanlara yapılan atamalar gibi, nesnel değerlendirme olanağı sağlayan yazılı sınav sonucuna göre yapılması gerektiği,
Sözlü sınava tabi tutulan personelin, yazılı sınav başarı barajının daha düşük belirlenmesi ile sözlü sınava katılan kişi sayısı artırılarak, subjektif değerlendirmelerin yapıldığı sözlü sınav ile sonuçlara müdahale etmenin amaçlandığı,
Bu hükümlerle, ehil olmayanların yönetici olarak atanmalarının yolu açılarak kariyer ve liyakat ilkelerinin açıkça ihlal edildiği ileri sürülmüştür.

DAVALININ SAVUNMASI : Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik’in 8, 12, 12/A ve 12/B maddelerine uygun olarak düzenlenen dava konusu hükümlerde hukuka ve normlar hiyerarşisine aykırılık bulunmadığı savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer bulunmadığı düşünülmüştür.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Davacı Sendikanın, 02/01/2016 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 4. maddesinin (ğ) bendinde yer alan “sözlü sınav”, 6. maddesinin (1-b) bendinde yer alan; “ya da Şube Müdürü, Müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklar için yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı” ibaresinin, 12. maddesnin 2. fıkrasında yer alan; “sözlü sınava alınacak personel için yazılı sınav başarı puanı en az altmış olarak uygulanır.” cümlesinin, sözlü sınav başlığı altında düzenlenen 13. maddesinin, 16. maddesinin 1. fıkrasında yer alan; “Şube Müdürü, Müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; diğer kadrolara atanacaklar için” ibaresinin iptali istemidir.
Anayasanın 124. maddesinde; Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelikler çıkartabileceği hüküm altına alınmıştır.
İdarenin, memurların üst görevlere yükselmesini belirli şartlara bağlama konusunda takdir yetkisi bulunduğu kuşkusuz olup; bu yetkinin hukukun genel ilkelerine, üst hukuk normlarına, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı olarak kullanılması halinde iptali söz konusu olacaktır.
657 sayılı Yasa’nın “Temel İlkeler” başlıklı 3. maddesinde, “Sınıflandırma”, “Kariyer” ve “Liyakat” ilkeleri bu Kanunun temel ilkeleri olarak belirlenmiştir.
657 sayılı Yasa, Devlet memurluğunu bir meslek olarak kabul etmekte ve bunlara, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlanmasını, sınıflar içinde ilerleme ve yükselme işlemlerinin liyakat sistemine dayandırılmasını öngörmektedir.
18.04.1999 gün ve 23670 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğin 1. maddesinde, bu Yönetmeliğin amacının, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemek olduğu belirtilmiş, 8.maddesinde, görevde yükselme ve unvan değişikliği suretiyle atanacakların yazılı ve sözlü sınavda başarılı olmaları gerekeceği, 12.maddesinde, yazılı sınavda en az altmış puan alanlar başarılı sayılacağı,12/A maddesinde, yazılı sınavda en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro veya pozisyon sayısının beş katına kadar adayın sözlü sınava alınacağı, sözlü sınavda
a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, tutum ve davranışlarının göreve uygunluğu,
d) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
e) Genel kültürü ve genel yeteneği,
f) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
esas alınarak yüz tam puan üzerinden değerlendirilir. Her üyenin vermiş olduğu puanların aritmetik ortalaması alınarak personelin sözlü sınav puanı tespit edilir. Sözlü sınavda yüz üzerinden en az yetmiş puan alanlar başarılı sayılır.Yukarıda yer verilen Yönetmelik hükmünde “sözlü sınav” ifadesine yer verilmiş olup maddenin içeriğinde ise mülakata ilişkin düzenlemelere de yer verildiği görülmüştür.
Yukarıda yer verilen Yönetmelik hükmünde “sözlü sınav” ifadesine yer verilmiş olup maddenin içeriğinde ise mülakata ilişkin düzenlemelere de yer verildiği görülmüştür. Sözlü sınav amacı bakımından yazılı sınava benzemekte olup, bilgi ölçme amacıyla yapılmaktadır.
Anılan Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanan ve 02/01/2016 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin, 6.maddesinde görevde yükselme sınavına tabi kadrolara atama yapılmasında genel şartlar düzenlenmiş, (b) bendinde ise , şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklar için yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı yapılan görevde yükselme sınavında başarılı olmak ibaresine yer verilmiş,, 12. maddesinin 2. fıkrasında , sözlü sınava alınacak personel için yazılı sınav başarı puanının en az altmış olarak uygulanacağı öngörülmüş, 13. maddesinde, sözlü sınava ilişkin düzenlemelere yer almış, sözlü sınavda yüz üzerinden en az yetmiş puan alanların başarılı sayılacağı belirtilmiş, 16. maddesinde, görevde yükselme suretiyle ilan edilen boş kadro sayısı kadar atama yapılmasında başarı puanının esas alınır, başarı puanı, şube müdürü kadrolarına atanacaklar için yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalaması; diğer kadrolara atanacaklar için yazılı sınav puanı esas alınmak suretiyle tespit edilir kuralına yer verilmiştir.
Dava konusu düzenleme ile bilgi ve liyakatı ölçerek en başarılı adayı belirlemek amacıyla anılan unvan yönünden yazılı sınavın tamamlayıcısı olarak sözlü sınava yer verilmesinde ve hizmetin bilgi ve deneyim yönünden yetişmiş personel istihdam edilerek gördürülmesi ve personelin ehliyet ve başarısının tesbiti amacıyla sözlü sınavda başarılı olmak için öngörülen koşulda, eşitlik ve objektiflik ilkelerine, 657 sayılı Yasanın temel ilkeleri olan kariyer ve liyakat ilkeleri ile Genel Yönetmeliğe aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Danıştay Beşinci Dairesi tarafından, Danıştay Başkanlık Kurulunun 01/08/2016 günlü, K:2016/32 sayılı kararının “Ortak Hükümler” kısmının 1. fıkrası uyarınca, ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Davacı Sendika tarafından, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin 02/01/2016 günlü, 29581 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmasının ardından, dava açma süresi içinde bakılmakta olan dava açılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE :
ESAS YÖNÜNDEN
Davacı Sendikanın, yukarıda ayrıntısına yer verilen hukuka aykırılık iddialarının; “davalı idare bünyesinde yapılacak görevde yükselme sınavlarının; “şube müdürü, müdür ve bunlarla aynı düzeydeki diğer görevlere atanacaklar için yazılı ve sözlü olarak” yapılmasına karşın; sayılan unvanlar dışındaki kadrolara yapılacak atamalarda “yalnızca yazılı sınav” yapılmasının eşitlik ilkesine aykırı olduğu, personel arasında yapılan unvana dayalı bu ayrımın hukuka aykırı olduğu” savları üzerinde toplandığı görülmüştür.
Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin dava konusu edilen maddelerinin tamamında, 08/12/2017 günlü, 30264 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelik ile yapılan değişikliklerle, davalı idare bünyesinde yapılacak görevde yükselme sınavlarının, “tüm unvanlar için” yazılı ve sözlü olarak yapılacağı kurala bağlanmıştır. Böylelikle, davacı Sendika tarafından ileri sürülen “görevde yükselme sınavına tabi kadrolara atanma usûlünde, unvana dayalı eşitsizlik bulunduğu” yolundaki iddiaların anılan değişiklikler ile giderildiği, bu itibarla, davanın konusuz kaldığı sonucuna ulaşılmıştır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Konusu kalmayan dava hakkında KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA;
2. Aşağıda dökümü yapılan toplam …TL yargılama gideri ile karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine; posta gideri avansından artan …TL’nin, kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
3. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 06/11/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.