Danıştay Kararı 2. Daire 2016/8506 E. 2019/6834 K. 04.12.2019 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2016/8506 E.  ,  2019/6834 K.
T.C.

D A N I Ş T A Y

İKİNCİ DAİRE

Esas No : 2016/8506

Karar No : 2019/6834

TEMYİZ EDEN (DAVALI): … A.Ş.

VEKİLİ: …

DAVALI YANINDA KATILAN: … Sendikası

VEKİLİ: …

KARŞI TARAF (DAVACI): … Sendikası

VEKİLİ : …

İSTEMİN KONUSU: … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…; K:… sayılı kararın temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ:

Dava Konusu İstem : Dava; davacı Sendika tarafından, davalı idare bünyesindeki veri hazırlama ve kontrol işletmeni pozisyonlarına sınavsız olarak yapılan atamaların iptal edilerek, objektif uygulamalarla atama yapılması istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin … günlü, … sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.

İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : … İdare Mahkemesinin temyize konu kararıyla; mevcut kadro sayısı dikkate alınarak yapılacak olan sınav başarı durumuna göre atama yapılması gerekirken, söz konusu veri hazırlama ve kontrol işletmeni kadrolarına başvuruda bulunanlar için eşit yarışma koşullarının ortadan kaldırılması sonucunu doğuracak şekilde atama yapılmasına yönelik işleme karşı yapılan başvurunun reddine dair dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle işlemin iptaline hükmedilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: … Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin 19/a maddesi uyarınca, aynı hizmet grubunda bulunan unvanlar arası atamaların sınavsız olarak yapılabileceği, bu kapsamda ataması yapılan personelin tamamının, veri hazırlama ve kontrol işletmeni pozisyonlarına atanabilmek için gereken şartları taşıdığı, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.

KARŞI TARAFIN CEVABI : Cevap verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Danıştay Beşinci Dairesi tarafından, Danıştay Başkanlık Kurulunun 01/08/2016 günlü, K:2016/32 sayılı kararının “Ortak Hükümler” kısmının 1. fıkrası uyarınca, ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE :

MADDİ OLAY :

Davacı Sendika tarafından; davalı idare bünyesinde görev yapan bir kısım personelin, görevde yükselme sınavı yapılmaksızın veri hazırlama ve kontrol işletmeni pozisyonlarına atandığı, bunun, çalışma barışını bozan, kariyer ve liyakat ilkelerini zedeleyen bir uygulama olduğu, yapılacak görevde yükselme sınavı sonucunda atama yapılması gerektiği ileri sürülerek, söz konusu atamaların iptal edilmesi talebiyle 07/07/2014 tarihinde davalı idareye başvurulmuştur.

Davalı idarece tesis edilen … günlü, … sayılı işlemle; aynı ya da daha alt hizmet grubu içinde bulunan görevlere sınavsız atama yapma hususunda takdir yetkilerinin bulunduğu, bu kapsamda ataması yapılan personelin tamamının atanma şartlarını taşıdığı ileri sürülerek, davacı Sendikanın başvurusu reddedilmiştir.

İLGİLİ MEVZUAT :

15/03/2014 günlü, 28942 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan … Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin “Hizmet Grupları” başlıklı 5. maddesinde; “Bu Yönetmelik kapsamında görevde yükselme ve unvan değişikliğine tabi kadro/pozisyonlar aşağıda belirtilmiştir; Görevde yükselmeye tabi kadro ve pozisyonlar: “… d) İdari Hizmetler Grubu;

1)Muhasebeci,

2) Raportör

3) Memur, Ambar Memuru, Dava Takip Memuru, Haberleşme Memuru, Santral Memuru, Koruma ve Güvenlik Görevlisi, Daktilograf, Veznedar, Mutemet, Bilgisayar İşletmeni, Veri Hazırlama Kontrol İşletmeni …” hükmüne yer verilmiş; aynı Yönetmeliğin “Görevde Yükselme Sınavına Tabi Olarak Atanacaklarda Aranacak Özel Şartlar” başlıklı 7. maddesinde; “Görevde yükselme sınavına tabi olarak yapılacak atamalarda aranılacak şartlar unvanlar itibarıyla aşağıda belirtilmiştir … n) Veri Hazırlama Kontrol İşletmeni ile Bilgisayar İşletmeni pozisyonlarından birine atanabilmek için; 1) En az lise ve dengi okul mezunu olmak 2) Ambar Memuru, Satınalma Memuru, Dava Takip Memuru, Haberleşme Memuru, Veznedar, Mutemet, Daktilograf, Memur ve Santral Memuru unvanlarında çalışanlardan 1 yıl hizmeti bulunmak, 3) Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanmış bilgisayar sertifikası bulunmak veya kamu kurum ve kuruluşlarınca düzenlenen bilgisayar eğitim programını tamamlamış olmak ya da örgün eğitim yoluyla bilgisayar dersi aldığını belgelemek, 4) Görevde yükselme yazılı sınavında başarılı olmak…” hükmü yer almış; “Hizmet grupları arasında geçişler ve sınavsız atama” başlıklı 19/a maddesinde ise, “Hizmet gruplarındaki alt görev gruplarında yer alan kadro veya pozisyonlarda görev yapanların, aynı alt görev grupları içerisinde veya daha alt düzeyde yer alan görevlere atanmalarında, hizmet süresi dışında atanılacak kadro veya pozisyon için aranan şartları taşımak kaydıyla sınav şartı aranmaz.” hükmüne yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :

İdarenin, bir kamu görevine atama yapma konusunda sahip bulunduğu takdir yetkisinin mutlak ve sınırsız olmadığı, bu yetkinin kamu yararı ve kamu hizmetinin gerekleri göz önünde tutularak ve mevzuat çerçevesinde kullanılması gerektiği idare hukukunun bilinen ilkelerindendir.

Bununla birlikte, takdir yetkisine dayanılarak tesis edilen işlemler üzerindeki yargı denetimi, hukuka uygunluk unsuru ile sınırlı olup, idarenin takdir yetkisini ortadan kaldıracak biçimde yargı kararı verilemeyeceği ve yerindelik denetimi yapılamayacağı, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 2. maddesinin 2. fıkrasında açıkça vurgulanmış bulunmaktadır.

İdarenin boş bulunan bir kadroya nitelikleri uyanlar arasından hangi personeli atayacağı hususunda takdir yetkisinin bulunduğu ve boş bulunan bir kadroya kamu yararı ve hizmet gereklerini gözeterek en uygun kişiyi atamak üzere nitelikleri taşıyanlar arasında tercihte bulunma hak ve yetkisine sahip olduğu da açıktır.

Yukarıda anılan Yönetmeliğin 19/a maddesi incelendiğinde; davalı idarenin, personelini aynı alt görev grupları içerisinde veya daha alt düzeyde yer alan görevlere, ilgili personelin o kadro ve pozisyon için aranan şartları taşıması kaydıyla görevde yükselme sınavı yapmaksızın atama konusunda takdir yetkisinin bulunduğu görülmektedir.

Dosyanın incelenmesinden, davalı idarece ataması yapılan personelin tamamının, veri hazırlama ve kontrol işletmeni unvanı ile aynı alt görev grubu içinde yer alan görevlerde bulunan personel arasından seçildiği ve veri hazırlama ve kontrol işletmeni olarak atanabilmek için mevzuatta aranan şartları taşıdığı görüldüğünden, belirtilen şartlarda, sahip olduğu takdir yetkisini sınavsız atama yapma doğrultusunda kullanan davalı idarece, atamaların iptal edilmesi yolundaki davacı Sendika başvurusunun reddine ilişkin işlemde hukuka aykırılık; anılan işlemin iptali yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.

KARAR SONUCU :

Açıklanan nedenlerle;

1. DAVALI İDARENİN TEMYİZ İSTEMİNİN KABULÜNE,

2. … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…. K:… sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun temyize konu kararın verildiği tarih itibarıyla yürürlükte olan haliyle 49. maddesi, 1/b fıkrası uyarınca BOZULMASINA,

3. 2577 sayılı Kanun’un 49. maddesinin 3622 sayılı Kanun ile değişik 3. fıkrası uyarınca yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın Mahkemesine gönderilmesine,

4. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş (15) gün içinde Danıştayda karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 04/12/2019 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

(X)KARŞI OY :

15/03/2014 günlü, 28942 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan … Anomim Şirketi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin 1. maddesinde, “Bu Yönetmeliğin amacı; liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak … Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünde 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında görev yapan personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.” hükmü; 19. maddesinin a) bendinde ise, “Hizmet gruplarındaki alt hizmet gruplarında yer alan kadro veya pozisyonlarda görev yapanların, aynı alt hizmet grupları içerisinde veya daha alt düzeyde yer alan görevlere atanmalarında, hizmet süresi dışında atanılacak kadro veya pozisyon için aranan şartları taşımak kaydıyla sınav şartı aranmaz.” hükmü düzenlenmiştir.

Anılan Yönetmelik uyarınca; davalı idarenin, aynı alt hizmet grupları içerisinde veya daha alt düzeyde yer alan görevlere yapacağı atamalarda, personeli, görevde yükselme sınavına tabi tutmaksızın atama konusunda takdir yetkisi bulunmakla birlikte, bu yetkinin; sicil, liyakat, performans ve kıdem gibi kriterler dikkate alınarak kullanılması gerekmekte, dava konusu uyuşmazlıkta olduğu gibi, herhangi bir kriter belirlenmeden, sadece idarenin takdir yetkisine dayalı olarak tesis edilen atama işlemlerinde ve atamaların iptal edilerek, objektif uygulamalarla atama yapılması istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık, işlemin iptali yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında ise sonucu itibarıyla hukuki isabetsizlik görülmediğinden, anılan kararın gerekçesi değiştirilmek suretiyle onanması gerektiği oyuyla, çoğunluk kararına karşıyız.