Danıştay Kararı 2. Daire 2016/1125 E. 2019/6635 K. 27.11.2019 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2016/1125 E.  ,  2019/6635 K.Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara Yönetici Görevlendirilmesine ve Öğretmen Atamasına İlişkin Yönerge
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/1125
Karar No : 2019/6635

DAVACI: …
VEKİLLERİ: …
DAVALI: …
VEKİLİ: …

DAVANIN KONUSU:
09/04/2015 günlü, 3850411 sayılı Bakan Onayı ile yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara Yönetici Görevlendirilmesine ve Öğretmen Atamasına İlişkin Yönerge’de, yönetici olarak görevlendirileceklerde aranacak genel ve özel koşullar ile duyuru ve başvuru koşullarına yer verilmemesine ilişkin eksik düzenleme ile öğretmen atamalarında duyuruya yer verilmemesine yönelik eksik düzenlemenin ve aynı Yönergenin Geçici 1. maddesinin iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI:
Davacı sendika tarafından; dava konusu Yönergede, yönetici olarak atanmak için öğretmen olmak dışında başkaca hiç bir koşula yer verilmediği; Bakanlığın yönetici atamalarında duyuru yapmayacağını ve başvuru almayacağını, dolayısıyla, kıdem iş başarımı, deneyim, sınav başarısı gibi hiç bir koşul aranmadan, Milli Eğitim Bakanlığının istediği öğretmeni, istediği zaman, istediği proje/kurumuna yönetici olarak atayabileceğini, bu hususun ise, fırsat eşitliği ile kariyer ve liyakat ilkelerine aykırı olduğu, kamu hizmetine alınmada görevin gerektirdiği niteliklerden başka hiç bir ayrıma gidilemeyeceğine ilişkin kuralın da ihlal edildiği; yine, söz konusu okul/kurumlarda görev alacak öğretmenlerin belirlenmesinde hizmet puanı ve gereksinimlerin gözönünde bulundurulmadığı, Bakanlığın bu konuda sınırsız takdir hakkının olduğu; Yönergenin Geçici 1. maddesi uyarınca, halen bu eğitim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin, Bakanlıkça yeniden görevlendirilmedikleri takdirde, bu okul/kurumlardaki görevlerine son verileceği ve görev yerlerinin değiştirileceği, bu hususun ise, hukuki güvenlik, kazanılmış hak ve anayasal eşitlik ilkelerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür.

DAVALININ SAVUNMASI:
Davalı idare tarafından; davaya konu Yönergenin 09/04/2015 günlü, 3850411 sayılı Bakan Onayı ile yürürlüğe girdiği ve Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğünün internet sitesinde yayınlandığı; Bakanlıkça, söz konusu eğitim kurumlarına öğretmen atanmasının ve yönetici görevlendirmesinin usul ve esaslarını belirleme ve hukuksal boşluğu doldurma amacıyla dava konusu Yönergenin yürürlüğe konulduğu; Yönergede yer alan hükümler düzenlenirken takdir yetkisinin kullanıldığı, tamamen kamu yararı ve hizmet gereklerinin olması gerektiği gibi yürütülmesi amacıyla uyuşmazlık konusu düzenlemelerin yapıldığı; kamu hizmetinin etkin ve verimli bir şekilde sunulabilmesi için, idarenin belirli oranda bir serbest alana ihtiyacının bulunduğu, idarenin karşılaşabileceği bütün ihtimallerin önceden kurala bağlanmasının mümkün olmadığı; takdir yetkisi çerçevesinde tesis edilen düzenlemelerin hukuka uygun olduğu yolunda savunma yapılmıştır.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ: …
DÜŞÜNCESİ: Dava konusu olan düzenleyci işlemin iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmüştür.

DANIŞTAY SAVCISI: …
DÜŞÜNCESİ: Davacı Sendika, Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara Yönetici Görevlendirilmesine ve Öğretmen Atamasına İlişkin Yönerge’de, yönetici olarak görevlendirileceklerde aranacak genel ve özel koşullar ile duyuru ve başvuru koşullarına yer verilmemesine ilişkin eksik düzenleme ile öğretmen atamalarında duyuruya yer verilmemesine yönelik eksik düzenlemenin ve aynı Yönergenin Geçici 1. maddesinin iptalini istemektedir.
652 sayılı nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 37. maddesinin 4. fıkrasında, Öğretmenlerin yer değiştirme suretiyle atamalarında uyulacak temel ilkeler, özür grupları, hizmet bölgeleri ve alanları, hizmet puanı ve diğer hususlara ilişkin usûl ve esasların, 7. fıkrasında, İl Millî Eğitim Müdürü, İl Millî Eğitim Müdür Yardımcısı, İlçe Millî Eğitim Müdürü, İl ve İlçe Millî Eğitim Şube Müdürü, Maarif Müfettişi, Okul ve Kurum Müdürü, Müdür Başyardımcısı ve Müdür Yardımcısı olarak görev yapanların hizmet sürelerine ve/veya isteğe bağlı yer değiştirmelerine ilişkin usul ve esasların, 8. fıkrasında ise, Okul ve Kurum Müdürleri, İl Millî Eğitim Müdürünün teklifi üzerine, Müdür Başyardımcısı ve Yardımcıları ise Okul veya Kurum Müdürünün inhası ve İl Millî Eğitim Müdürünün teklifi üzerine Vali tarafından dört yıllığına görevlendirileceği, bu görevlendirmelerin süre tamamlanmadan sonlandırılması, süresi dolanların yeniden görevlendirilmesi ile bu fıkranın uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esasların yönetmelikle düzenleneceği öngörülmüştür.
1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 43. maddesinin son fıkrasında, öğretmenlerin hizmet sürelerine ve/veya isteğe bağlı il içi veya il dışı yer değiştirmelerine ilişkin usul ve esasların yönetmelikle belirleneceği, “Öğretmenlerin nitelikleri ve seçimi” başlıklı 45. maddesinin son fıkrasında ise, hangi derece ve türdeki eğitim, öğretim, teftiş ve yönetim görevlerine, hangi seviye ve alanda öğrenim görmüş olanların ne gibi şartlarla seçilebileceklerinin yönetmelikle düzenleneceği belirtilmiştir.
Gerek 652 sayılı KHK’nın 37. maddesinin yukarıya aktarılan fıkralarının, gerekse 1739 sayılı Yasanın yukarıda yer verilen hükümlerinin incelenmesinden, öğretmenlerin atanma ve yer değiştirmeleri ile yöneticilerinin görevlendirmelerine ilişkin usul ve esasların yönetmeliklerle düzenlenmesi gerektiği açıkça belirtilmiş olup, doğrudan merkez teşkilatına bağlı kurumlara yönetici görevlendirilmesi ve öğretmen atanmasında herhangi bir istisna tanınmamıştır.
652 sayılı nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 37. maddesinin 10. fıkrasında, “Öğretim üyeleri ile Bakanlıkta görev yapmakta olan öğretmenlerin dokuzuncu fıkra kapsamındaki kurumlara atanma ve görevlendirilmelerinde bu Kanun Hükmünde Kararname, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer mevzuatın sınavlar ve atanmaya ilişkin hükümleri uygulanmaz.” kuralı yer almaktadır.
652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 37. maddesinin 10. fıkrasında tanınan istisna ise … Mahkemesinin … tarih ve E: …, K: … sayılı kararında da vurgulandığı üzere mevzuatta yer alan atama ve sınava ilişkin hükümlerden ibarettir.
3011 sayılı “Resmi Gazete’de Yayımlanacak Olan Yönetmelikler Hakkında Kanun”un 1. maddesinde, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilerinin; işbirliğine, yetki ve görev alanlarına ait hükümleri düzenleyen, kamu personeline ait genel hükümleri kapsayan, kamuyu ilgilendiren Yönetmeliklerin Resmi Gazete’de yayımlanacağı kurala bağlandığından, Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara Yönetici Görevlendirilmesine ve Öğretmen Atamasına İlişkin usul ve esasların yönerge ile değil, yönetmelikle düzenlenmesi ve bu yönetmeliğin de Resmi Gazete’de yayımlanması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Bu durumda, konunun Yönetmelikle düzenlenmesi ve anılan Yönetmeliğin Resmi Gazete’de yayımlanması gerekirken, Yönerge ile düzenleme yapılmasında hukuka uygunluk bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu işlemin iptali gerekeceği düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay İkinci Dairesi’nce; Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten sonra dosyadaki bilgi ve belgeler de incelenmek suretiyle işin gereği düşünüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ:
09/04/2015 günlü, 3850411 sayılı Bakan Onayı ile yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara Yönetici Görevlendirilmesine ve Öğretmen Atamasına İlişkin Yönerge’nin; 6. maddesinin 1. fıkrasında, “Yöneticiler, ilgili Genel Müdürlüğün inhası, İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün teklifi ve Bakan onayı ile görevlendirilir.” hükmüne; 7. maddesinin 1. fıkrasında, “Öğretmenler, ilgili Genel Müdürlüğün inhası, İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün teklifi ve Bakan onayı ile atanır.” hükmüne; Geçici 1. maddesinde ise, “Bu kurumlarda hâlen görev yapan yönetici ve öğretmenler, bu Yönergenin 6 ncı ve 7 nci maddeleri kapsamında görevlendirme/atama yapılmasından itibaren durumlarına uygun eğitim kurumlarına görevlendirilir/atanır.” hükmüne yer verilmiştir.

İNCELEME VE GEREKÇE:
İLGİLİ MEVZUAT:
Anayasa’nın 124. maddesinde; “Başbakanlık, bakanlık ve kamu tüzel kişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartı ile, yönetmelikler çıkarabilirler.” hükmü yer almıştır.
İdareler, normlar hiyerarşisine aykırı olmayacak şekilde, hizmette etkinliğin sağlanması için gerekli önlemleri alma, bu kapsamda mevzuat değişikliği yapma hususunda takdir yetkisine sahiptirler. Kamu hizmetlerinin hangi koşullar altında ve nasıl yürütüleceğini önceden saptamak her zaman mümkün olmadığı için, gelişen durumlara ayak uydurmak ve ortaya çıkan ihtiyaçları karşılayabilmek amacıyla düzenleyici işlemler üzerinde gerekli değişiklikleri yapma hususunda idarelerin takdir yetkisi bulunmaktadır.
Bu çerçevede, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’ye dayanılarak hazırlanan Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara Yönetici Görevlendirilmesine ve Öğretmen Atamasına İlişkin Yönerge, 09/04/2015 günlü, 3850411 sayılı Bakan Onayı ile yürürlüğe konulmuştur.

DAVA KONUSU YÖNERGENİN İNCELENMESİ:
09/04/2015 günlü, 3850411 sayılı Bakan Onayı ile yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara Yönetici Görevlendirilmesine ve Öğretmen Atamasına İlişkin Yönerge’de, yönetici olarak görevlendirileceklerde aranacak genel ve özel koşullar ile duyuru ve başvuru koşullarına yer verilmemesine ilişkin eksik düzenleme ile öğretmen atamalarında duyuruya yer verilmemesine yönelik eksik düzenlemenin ve aynı Yönergenin Geçici 1. maddesinin iptali istemi yönünden;
Dava konusu Yönergenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla dayanağı olan mevzuat hükümlerinin mevcut haliyle; 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun “Kapsam” başlıklı 1. maddesinde, bu Kanunun, Türk milli eğitiminin düzenlenmesinde esas olan amaç ve ilkeleri, eğitim sisteminin genel yapısı, öğretmenlik mesleği, okul bina ve tesisleri, eğitim araç ve gereçleri ve Devletin eğitim ve öğretim alanındaki görev ve sorumluluğu ile ilgili temel hükümleri bir sistem bütünlüğü içinde kapsadığı, “Öğretmenlik” başlıklı 43. maddesinin son fıkrasında, öğretmenlerin hizmet sürelerine ve/veya isteğe bağlı il içi veya il dışı yer değiştirmelerine ilişkin usul ve esasların yönetmelikle belirleneceği, “Öğretmenlerin nitelikleri ve seçimi” başlıklı 45. maddesinin son fıkrasında ise, hangi derece ve türdeki eğitim, öğretim, teftiş ve yönetim görevlerine, hangi seviye ve alanda öğrenim görmüş olanların ne gibi şartlarla seçilebileceklerinin yönetmelikle düzenleneceği belirtilmiştir.
652 sayılı nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin “Atama” başlıklı 37. maddesinde;
”(1) 23/4/1981 tarihli ve 2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama Usulüne İlişkin Kanunun eki cetvellerde sayılanlar dışında kalan memurların atamaları Bakan tarafından yapılır.
(2) Bakan, gerekli gördüğü hâllerde atama yetkisini merkez teşkilatında alt kademelere, illerde valilere devredebilir.
(3) Öğretmenlerin Bakanlıkça belirlenen hizmet bölge veya alanlarında en az üç eğitim öğretim yılı görev yapması esastır. Bunların yer değiştirme suretiyle atamaları her yıl yapılan atama plan ve programları çerçevesinde eğitim öğretim faaliyetlerini etkilemeyecek şekilde sonuçlandırılır. (İptal son cümle: … Mahkemesinin …tarihli ve E: …, K: … sayılı Kararı ile. Yeniden Düzenleme: 1/3/2014-6528/22 md.) Bakanlıkça belirlenen özür gruplarına bağlı yer değiştirmeler ise yarıyıl ve/veya yaz tatillerinde yapılır.
(4) Öğretmenlerin yer değiştirme suretiyle atamalarında uyulacak temel ilkeler, özür grupları, hizmet bölgeleri ve alanları, hizmet puanı ve diğer hususlara ilişkin usûl ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
(5) Özüre dayalı yer değiştirme istekleri hizmet puanı sıralamasındaki yetersizlik sonucu yerine getirilemeyenlere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 72 nci maddesi kapsamına girenlerin hakları saklı kalmak kaydıyla, istekleri hâlinde istekte bulundukları yere atanmaya hak kazanıncaya kadar, aylıksız izin verilebilir. Bu şekilde aylıksız izin verilen öğretmenler, bağlı bulundukları il millî eğitim müdürlüklerine bu amaçla tahsis edilmiş bulunan boş öğretmen kadrolarına aylıksız izinli olmak şartıyla atanır. Bunların atandıkları bu kadrolar aylıksız izin süresiyle sınırlı olarak saklı tutulur. Ancak, aylıksız izne ayrılan öğretmenler, üçüncü yıl sonuna kadar istedikleri yere atamalarının yapılamaması hâlinde durumlarına uygun boş öğretmen kadrolarına öncelikle atanırlar.
(6) Öğretmenlerin atamaları Bakanlıkça il/ilçe emrine veya doğrudan eğitim kurumuna yapılır. Bakanlıkça il/ilçe emrine atama yapılması hâlinde, öğretmenlerin atandıkları ildeki görev yerleri, hizmet puanları ve yeterlikleri dikkate alınarak il millî eğitim müdürünün teklifine göre valilerce belirlenir.
(7) (Değişik: 1/3/2014-6528/22 md.) İl Millî Eğitim Müdürü, İl Millî Eğitim Müdür Yardımcısı, İlçe Millî Eğitim Müdürü, İl ve İlçe Millî Eğitim Şube Müdürü, Maarif Müfettişi, Okul ve Kurum Müdürü, Müdür Başyardımcısı ve Müdür Yardımcısı olarak görev yapanların hizmet sürelerine ve/veya isteğe bağlı yer değiştirmelerine ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
(8) (Değişik: 1/3/2014-6528/22 md.) Okul ve Kurum Müdürleri, İl Millî Eğitim Müdürünün teklifi üzerine, Müdür Başyardımcısı ve Yardımcıları ise Okul veya Kurum Müdürünün inhası ve İl Millî Eğitim Müdürünün teklifi üzerine Vali tarafından dört yıllığına görevlendirilir. Bu görevlendirmelerin süre tamamlanmadan sonlandırılması, süresi dolanların yeniden görevlendirilmesi ile bu fıkranın uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir. Bu fıkra kapsamındaki görevlendirmeler özlük hakları, atama ve terfi yönünden kazanılmış hak doğurmaz.
(9) (Ek: 1/3/2014-6528/22 md.) Yurt içi veya yurt dışında, yerli veya yabancı kurum ve kuruluşlarla veya başka ülkelerle işbirliği anlaşması çerçevesinde kurulan ve ulusal veya uluslararası proje yürüten okul ve kurumlar, Bakan onayı ile proje okulu olarak seçilen ve belirli eğitim reformu ve programları uygulanan okul ve kurumlar ile Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara yapılacak öğretmen atamaları ve yönetici görevlendirmeleri Bakan tarafından yapılır.
(10) (Ek: 1/3/2014-6528/22 md.) Öğretim üyeleri ile Bakanlıkta görev yapmakta olan öğretmenlerin dokuzuncu fıkra kapsamındaki kurumlara atanma ve görevlendirilmelerinde bu Kanun Hükmünde Kararname, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer mevzuatın sınavlar ve atanmaya ilişkin hükümleri uygulanmaz. Dokuzuncu fıkra kapsamındaki kurumlara yönetici görevlendirmeleri özlük hakları, atanma ve terfi yönünden kazanılmış hak doğurmaz.
(11) (Ek: 1/3/2014-6528/22 md.) Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar kurumlarının ve kendilerinin muvafakati ile aylık, ödenek, her türlü zam ve tazminatlar ile diğer mali ve sosyal hak ve yardımları kurumlarınca ödenmek kaydıyla geçici olarak Bakanlıkta görevlendirilebilirler.” hükümlerine yer verilmiştir.
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 13/06/2016 günlü, Yd İtiraz No:2016/255 sayılı kararıyla; 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin ”atama” başlıklı 37. maddesine 6528 sayılı Yasa’nın 22. maddesi ile eklenen 9 ve 10. fıkralarının Anayasa’nın 2., 7., ve 128. maddelerine aykırı olduğu kanısına ulaşılması nedeniyle … Mahkemesine başvurulmasına, bu kuralların Anayasa’ya aykırılığı ve uygulanması durumunda giderilmesi güç ve olanaksız zararlar doğabileceği gözetilerek esas hakkında bir karar verilinceye kadar yürürlüğünün durdurulmasının istenilmesine karar verilmiştir.
… Mahkemesinin E: …, K: … sayılı kararıyla; “atama ve görevlendirme için gerekli koşulların kuralda belirtilmemiş olmasına karşılık 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 48. ve 88. maddeleri ile 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 43. maddesinde öğretmen olarak atanabilmek veya yönetici şeklinde görevlendirilebilmek için gerekli yasal şartların düzenlendiği, aksine bir hüküm bulunmadığı sürece, anılan kanunlarda belirtilen söz konusu şartların, Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara yapılacak öğretmen atamalarında ve yönetici görevlendirmelerinde de aranacağı,bu itibarla, kanun koyucu tarafından yürütme organına tanınan yetkinin sınırlarının belirli olduğu ve temel ilkelerinin kanunla belirlendiği, öte yandan itiraz konusu (10) numaralı fıkranın birinci cümlesi, öğretim üyeleri ile Bakanlıkta görev yapmakta olan öğretmenlerin Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara atanma ve görevlendirilmelerinde 652 sayılı KHK’nın, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun ve diğer mevzuatın sınavlar ve atanmaya ilişkin hükümlerinin uygulanmayacağının düzenlendiği, anılan kurala göre, Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara öğretmen atamalarında ve yönetici görevlendirmelerinde 652 sayılı KHK’nın, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun ve diğer mevzuatın sınavlar ve atanmaya ilişkin hükümleri geçerli olmaya devam edecek olmakla birlikte yalnızca öğretim üyeleri ile Bakanlıkta görev yapmakta olan öğretmenlerin atama ve görevlendirmelerinde anılan hükümlerin uygulanmayacağı, muafiyetin kapsamının ise 652 sayılı KHK ve 657 sayılı Kanun olmak üzere tüm mevzuatın yalnızca sınavlar ve atanmaya ilişkin hükümleri olduğu, sınavlar ve atanma hâricindeki konuları düzenleyen ilgili hükümlerin ise uygulanmaya devam edileceği, Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlarda ayrıca bir yönetici kadrosunun bulunmaması sebebiyle yöneticilerin “atanması” değil “görevlendirilmesi” mümkün olduğu, bu nedenle itiraz konusu kuralın, öğretim üyeleri ile Bakanlıkta görev yapmakta olan öğretmenlerin Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara öğretmen olarak atanmalarında mevzuatın atanmaya ilişkin hükümlerinin, yönetici şeklinde görevlendirilmelerinde ise mevzuatın sınavlara ilişkin hükümlerinin uygulanmayacağı şeklinde anlaşılması gerektiği, bir başka deyişle, uygulanmayacak hükümlerin kapsamı yapılacak işlemin niteliğine, öğretmen ataması veya yönetici görevlendirmesi olup olmamasına göre farklılık gösterdiği, “Bakanlıkta görev yapmakta olan öğretmenler…” ibaresinin, Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı ile yurt dışı teşkilatında çalışan öğretmenlerin tamamını kapsamakta olup bunların, öğretmen olarak atanabilmeye ilişkin gerek 657 sayılı Kanun’da ve 652 sayılı KHK’da, gerekse diğer mevzuatın atanmaya ilişkin hükümlerini önceden yerine getirmek suretiyle öğretmen olarak atanmış kimseler olduğu, bu itibarla kuralda yer alan “atanma” kavramının, Bakanlıkta görev yapan öğretmeler yönünden, ilk kez memuriyet görevine atanmaya ilişkin olmayıp yer değiştirme suretiyle atanmayı ifade ettiği, Bakanlıkta görev yapmakta olan öğretmenlerin, Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara atanmalarında, yalnızca yer değiştirme suretiyle atanmaya ilişkin mevzuatta yer alan koşullardan muaf tutulmaları, öğretmen olarak atanabilmek için gerekli tüm koşulları öncesinde yerine getirmiş olmaları karşısında, herhangi bir belirsizliğe veya keyfiliğe yol açmadığı, yasama yetkisinin devredilemezliği ve kanuni düzenleme ilkelerine bir aykırılık taşımadığı, kuralda yer alan “Öğretim üyeleri” kavramının da 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 23 ila 26. maddelerinde belirtilen koşulları gerçekleştirmek suretiyle öğretim üyeliğine atanmış, yükseköğretim kurumlarında görevli profesör, doçent ve yardımcı doçentleri ifade ettiği, bu itibarla öğretmenlerle benzer şekilde eğitim-öğretim görevini yerine getiren akademisyenlerin, üniversitelerde edindikleri bilgi, beceri ve tecrübelerden Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlarda yararlanılmasını temin etmek amacıyla öğretmen olarak atanmalarında mevzuatın atanmaya ilişkin hükümlerinin uygulanmayacağının öngörülmesi, ilk kez memuriyet görevine atanabilmek için gerekli tüm koşulların öncesinde yerine getirilmiş olması karşısında herhangi bir belirsizliğe veya keyfiliğe yol açmadığı, öğretim üyeleri ile Bakanlıkta görev yapmakta olan öğretmenlerin, Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara yönetici olarak görevlendirilmelerinde uygulanmayacak hükümlerin ise, mevzuatın sınavlara ilişkin hükümlerinden ibaret olduğu, yönetici olarak görevlendirilebilmek için gerekli olduğu mevzuatta belirtilen sınav hâricindeki şartların tamamının, Bakanlıkta görev yapmakta olan öğretmenlerin ve öğretim üyelerinin, Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara yönetici olarak görevlendirilebilmeleri yönünden de aranmasında yasal bir engel bulunmadığı, yürüttüğü hizmetin niteliği gereğince Bakan onayıyla doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara yapılacak atama ve görevlendirmelerde genel koşullardan vazgeçilmesi, farklı şartların belirlenmesi ve bu bağlamda mevzuatın atanma ve sınavlara ilişkin hükümlerinin belirli özelliklere sahip kişiler yönünden aranmamasının kanun koyucunun takdir yetkisinde olduğu, söz konusu muafiyetin hangi konudaki hükümlere, hangi kurumlara yönelik atama ve görevlendirmelere ilişkin olduğu ve muafiyetten kimlerin yararlanacağının belirlenmiş olması karşısında yürütme organına bırakılan düzenleme yetkisinin kapsamının ve sınırlarının belirsiz, temel ilkelerinin belirlenmemiş olduğundan söz edilemeyeceği” gerekçesiyle anılan fıkraların Anayasaya aykırı olmadığına ve itirazın reddine karar verilmiştir.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerine göre; Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara yönetici görevlendirilmesi ve öğretmen ataması noktasında Bakanın yetkili olduğu açıktır.
Bununla birlikte, dava konusu uyuşmazlığın çözümlenebilmesi için, Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara yönetici görevlendirilmesi ve öğretmen atamasına ilişkin usul ve esasların, konusu itibarıyla Yönerge şeklinde ve Resmi Gazete’de yayımlanmaksızın düzenlenip düzenlenemeyeceği hususunun açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
Gerek 652 sayılı KHK’nın 37. maddesinin 4. ve 8. fıkralarında, gerekse 1739 sayılı Yasanın yukarıda yer verilen hükümlerinin incelenmesinden, öğretmenlerin atanma ve yer değiştirmeleri ile yöneticilerinin görevlendirmelerine ilişkin usul ve esasların yönetmeliklerle düzenlenmesi gerektiği açıkça belirtilmiş olup, doğrudan merkez teşkilatına bağlı kurumlara yönetici görevlendirilmesi ve öğretmen atanmasında herhangi bir istisna tanınmamıştır.
652 sayılı KHK’nın 10. maddesinde tanınan istisna yukarıda belirtilen … Mahkemesi kararında da vurgulandığı üzere mevzuatta yer alan atama ve sınava ilişkin hükümlerden ibarettir.
Öte yandan, 3011 sayılı “Resmi Gazete’de Yayımlanacak Olan Yönetmelikler Hakkında Kanun”un 1. maddesinde, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilerinin; işbirliğine, yetki ve görev alanlarına ait hükümleri düzenleyen, kamu personeline ait genel hükümleri kapsayan, kamuyu ilgilendiren Yönetmeliklerin Resmi Gazete’de yayımlanacağı kurala bağlandığından, Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara Yönetici Görevlendirilmesine ve Öğretmen Atamasına İlişkin usul ve esasların yönerge ile değil, yönetmelikle düzenlenmesi ve bu yönetmeliğin de Resmi Gazete’de yayımlanması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Bu durumda, konunun Yönetmelikle düzenlenmesi ve anılan Yönetmeliğin Resmi Gazetede yayımlanması gerekirken, Yönerge ile yapılan düzenlemede hukuka uygunluk bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 09/04/2015 günlü, 3850411 sayılı Bakan Onayı ile yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Doğrudan Merkez Teşkilatına Bağlı Kurumlara Yönetici Görevlendirilmesine ve Öğretmen Atamasına İlişkin Yönerge’de, yönetici olarak görevlendirileceklerde aranacak genel ve özel koşullar ile duyuru ve başvuru koşullarına yer verilmemesine ilişkin eksik düzenleme ile öğretmen atamalarında duyuruya yer verilmemesine yönelik eksik düzenlemenin ve aynı Yönergenin Geçici 1. maddesinin İPTALİNE,
2. Aşağıda dökümü yapılan …-TL yargılama giderinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, artan posta ücretinin davacıya iadesine,
3. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen …-TL vekalet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na temyiz yolu açık olmak üzere, 27/11/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.