Danıştay Kararı 2. Daire 2013/11183 E. 2016/650 K. 11.02.2016 T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2013/11183 E.  ,  2016/650 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/11183
Karar No : 2016/650

Temyiz İsteminde Bulunanlar(Karşılıklı Temyiz) :
1-(Davalı) :
Diğer Davalı : 2-(Davacı) :

İsteğin Özeti : … 10. İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, … sayılı kararın, dilekçelerde yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemlerinden ibarettir.
Cevabının Özeti : Temyizi istenen kararın yöntem ve yasaya uygun olduğu, bu nedenle istemin reddi gerekeceği yolundadır.
Cevabının Özeti : Cevap verilmemiştir.
Davacı Cevabının Özeti : Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi :
Düşüncesi : Mahkeme kararının iptale ilişkin kısmının onanması, davanın reddine ilişkin kısmının ise bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce işin gereği düşünüldü:
Dava, … ili, … ilçesi, … Anadolu Lisesi’nde rehber öğretmen olarak görev yapan davacının, norm kadro fazlası belirlenmesine ilişkin işlem ile adı geçen liseye ait 16/07/2012 tarihli norm kadro tespit çizelgesinde rehber öğretmen normunun dört olarak gösterilmesine ilişkin işlem ve anılan liseye rehber öğretmen ……….’ün atanmasına ilişkin 28/08/2012 günlü, 50244 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… 10. İdare Mahkemesi’nin … günlü, … sayılı kararıyla; na Bağlı Okul ve Kurumların Yönetici ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmeliğin 13.maddesinde, rehber öğretmen norm kadrosunun belirleme esaslarının düzenlendiği, buna göre ortaöğretim kurumlarında öğrenci sayısı 150 ve daha fazla olanların her birine bir öğretmen norm kadrosu verilmesi, öğrenci sayısının 500 ve 500’ün katlarına ulaşması halinde ise her defasında bir rehber öğretmen norm kadronun eklenmesi gerektiği, davacının görev yaptığı … Anadolu Lisesi’nin 16/07/2012 tarihi itibariyle 1384 öğrencisi olması nedeniyle rehber öğretmen norm kadrosunun üç olarak belirlenmesi gerekirken, yeni eğitim öğretim yılında öğrenci sayısının artacağı varsayımına dayanılarak rehber öğretmen norm kadrosunun dörde yükseltilmesinde hukuka uyarlık bulunmadığı, rehber öğretmen norm kadro sayısının dörde yükseltilmesinin ardından okulda bulunan öğrenci sayısının 1275 olduğundan bahisle 23/10/2012 tarihinde norm kadronun tekrar üçe düşürülmesi suretiyle davacının norm kadro fazlası belirlenmesine ilişkin işlemde de hukuka uyarlık bulunmadığı, davacının görev yaptığı okula rehber öğretmen ………….’ün atanmasına ilişkin 28/08/2012 günlü, 50244 sayılı işlem yönünden ise; … Anadolu Lisesi’ne ait 16/07/2012 tarihli norm kadro tespit çizelegesinde rehber öğretmen normunun dört olarak gösterildiği, buna dayanarak bir kadronun boş olarak duyurulup, ilan edildiği, davalı idare tarafından ilan edilerek boş olduğu duyurulan kadroya başvuran kişinin anılan okulda rehber öğretmen norm kadrosunun dört mü yoksa üç mü olması gerektiğini bilmesinin mümkün olmadığı, idarece yapılan ilana güvenerek ataması yapılan kişinin norm kadronun Mahkemece iptal edilmiş olmasının sonuçlarına katlanmasının hakkaniyete uygun olmadığı, düzenli idare ilkesi ile bağdaşmadığı gerekçeleriyle … ili, … ilçesi, … Anadolu Lisesi’nin 16/07/2012 günlü norm kadro tespit çizelgesinde rehber öğretmen norm kadro sayısının üçten dörde çıkarılmasına ilişkin işlem ile davacının norm kadro fazlası belirlenmesine ilişkin işlemin iptaline, anılan okula rehber öğretmen ……………’ün atanmasına ilişkin 28/08/2102 günlü, 50244 sayılı işlem yönünden ise davanın reddine karar verilmiştir.
Davalı , dava konusu işlemlerin hukuka uygun olduğunu öne sürerek İdare Mahkemesi kararının iptale ilişkin kısmının, davacı ise; norm kadro tespit çizelgesinin iptal edilmesinin ardından buna dayanılarak yapılan atama işleminin de iptal edilmesi gerektiğini öne sürerek İdare Mahkemesi kararının davanın reddine ilişkin kısmının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedirler.
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
Olayda, İdare Mahkemesince verilen kararın, … ili, … ilçesi, … Anadolu Lisesine ait 16/07/2012 tarihli norm kadro tespit çizelgesinde rehber öğretmen norm kadro sayısının dört olarak belirlenmesine ilişkin işlem ile davacının norm kadro fazlası olarak tespit edilmesine ilişkin işlemin iptali yolundaki kısmı ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, davalı ‘nca öne sürülen hususlar kararın iptale ilişkin kısmının bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
Davacının temyiz istemine gelince;
Hukuka aykırı bulunan idari işlemler hakkında verilen iptal kararları, varlıklarını hukuka uygunluk karinesinden yararlanmak suretiyle sürdüren idari işlemleri tesis edildikleri tarihe kadar geriye yürür şekilde ortadan kaldırırlar. Dolayısıyla, dava konusu edilen idari işleme bağlı olan diğer işlemlerde ortadan kalkar. İptal kararının bu özelliği dava konusu yönetsel tasarruftan önceki hukuki durumun sağlanması gereğinden kaynaklanmaktadır. Bir başka ifadeyle, iptal kararları iptal edilmiş olan idari işlemi hukuk aleminde hiç doğmamış hale getirmektedir.
Uyuşmazlık konusu olayda, davacının, norm kadro fazlası belirlenmesine ilişkin işlem, görev yaptığı okulda rehber öğretmen norm kadro sayısının dört olarak belirlemesine ilişkin işlem ile birlikte dördüncü kadroya ……….isimli rehber öğretmenin atanmasına ilişkin işlemin iptali istemiyle bakılmakta olan davayı açtığı, İdare Mahkemesince davacının norm kadro fazlası belirlenmesine ilişkin işlem ile rehber öğretmen norm kadro sayısının dört olarak belirlenmesine ilişkin işlemin iptaline karar verilmesine karşın dördüncü kadroya yapılan atama işlemi yönünden davanın reddine karar verildiği görülmüştür.
Bu durumda, yargı yerlerince iptal edilmiş olan idari tasarruf ve ona bağlı işlemler tüm hüküm ve sonuçları ile birlikte tesis edildikleri tarihten itibaren ortadan kaldırılarak hukuk aleminde hiç doğmamış hale geleceğinden, … Anadolu Lisesi’ne ……….’ün atanmasına ilişkin işlemin dayanağı olan norm kadro sayısının dört olarak belirlenmesi işleminin Dairemizce onanan İdare Mahkemesi kararı ile iptal edilmesi karşısında yargı kararının sonucu olarak, dava konusu atama işleminde hukuka uyarlık aksi yöndeki İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet bulunmamıştır.
Açıklanan nedenlerle, davalı ‘nın temyiz isteminin reddi ile … 10. İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, … sayılı kararın iptale ilişkin kısmının onanmasına, davacının temyiz isteminin kabulü ile anılan kararın redde ilişkin kısmının bozulmasına, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun temyize konu kararın verildiği tarih itibariyle yürürlükte olan haliyle 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca, aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek bozulan kısım hakkında yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine, tebliğ tarihini izleyen onbeş gün içinde Danıştay’a kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 11/02/2016 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.