Danıştay Kararı 2. Daire 2012/6721 E. 2013/1843 K. 01.04.2013 T.

2. Daire         2012/6721 E.  ,  2013/1843 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No:2012/6721
Karar No:2013/1843
Temyiz Edenler (Karşılıklı Temyiz):
1- (Davalı) :Samsun Valiliği
2- (Davacı): …
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E: …, K: … sayılı kararın, dilekçelerde yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemlerinden ibarettir.
Davalı Cevabının Özeti:Cevap verilmemiştir.
Davacı Cevabının Özeti:Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi : Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yönetmeliğin 8. maddesinde belirtilen şartları taşımayan yani Bilim ve Sanat Merkezi ile Anadolu Lisesi yöneticiliğine atanabilecek niteliğe sahip olmayan davacının, atanmak istediği münhal eğitim kurumu müdürlüğüne atama yapmada takdir yetkisi olan idarenin yargı kararı ile zorlanamayacağından yapılan başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığından işlemin iptali yolunda verilen Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce, dosyanın tekemmül ettiği görüldüğünden yürütmenin durdurulması istemi hakkında bir karar verilmeksizin işin gereği düşünüldü:
Davalı idarenin süre itirazı yerinde görülmeyerek işin esasına geçildi.
Dava; … İli, … İlçesi, … Anadolu Lisesinde Müdür olarak görev yapmakta iken zorunlu yer değiştirme kapsamında bilgisayar kurasıyla aynı İl, … İlçesi, … Çok Programlı Lisesi Müdürlüğüne atanan davacı tarafından, zorunlu yer değiştirme döneminde tercihte bulunduğu … Bilim Sanat Merkezi ya da tercih listesinde bulunan Anadolu liselerinden birine okul müdürü olarak atanma istemiyle 23.03.2011 tarihinde yapılan başvurusunun reddine ilişkin 24.04.2011 tarih ve 12397 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nin … günlü, E: …, K: … sayılı kararıyla; davacının tercih listesindeki Anadolu liselerine atanma isteminin reddi yerinde olmakla birlikte, 1. tercihine Yönetmeliğin 8/3. maddesinde aranılan şartları taşıyan aday bulunmadığından atama yapılmadığı, Yönetmeliğin 8/4. maddesinde bu tarz eğitim kurumlarına şartları taşıyan aday bulunmaması halinde diğer eğitim kurumlarında görev yapan adaylar arasından da atama yapılabilme imkanı getirildiği, bu düzenleme ile eğitim kurumlarının yöneticisiz kalmalarının önlenmesinin amaçlandığı, şartları taşıyan aday olmaması nedeniyle davacı gibi diğer eğitim kurumlarında olan yöneticilerden bu eğitim kurumunu tercih eden adaylar arasından puan üstünlüğüne göre yönetici ataması yapılması gerekirken, aksi yönde tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı idare tarafından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.
Davacı tarafından, Anadolu liselerine öğretmen seçme sınavında başarılı olması nedeniyle Anadolu lisesine atanma hakkını elde ettiği, Mahkemece verilen kararda öncelik hakkının gözetilmediği ve karar uyarınca tercihte bulunan tüm adaylar arasında değerlendirme yapılacağı dolayısıyla Mahkeme kararının gerekçesinin aleyhine sonuç doğurduğu ileri sürülerek anılan kararın bozulması istenilmektedir.
13.08.2009 günlü, 27318 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yönetmeliğin dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte olan “Yönetici olarak atanacaklarda aranacak özel şartlar” başlıklı 8. maddesinin 2. fıkrasında; “Fen liseleri ve sosyal bilimler liseleri yöneticiliklerine, bu eğitim kurumlarına Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri, Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri ile Her Türdeki Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına Dair Yönetmeliğe göre seçilerek öğretmen olarak atanıp, görev yapan ya da bu eğitim kurumlarında görev yaptıktan sonra herhangi bir nedenle ayrılmış olmakla birlikte yeniden bu eğitim kurumlarına sınavsız atanabilme hakkını kaybetmemiş olanlar arasından atama yapılır.” kuralına, 3. fıkrasında; “Bilim sanat merkezleri yöneticiliklerine öncelikle bu eğitim kurumlarına seçilerek öğretmen olarak atanıp, görev yapan ya da bu eğitim kurumlarında görev yaptıktan sonra herhangi bir nedenle ayrılmış olmakla birlikte yeniden bu eğitim kurumlarına sınavsız atanabilme hakkını kaybetmemiş olanlar arasından atama yapılır.” kuralına, aynı maddenin 4. fıkrasında ise; “Bu maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen şartları taşıyan aday bulunamaması durumunda bu fıkralarda sayılan eğitim kurumlarına diğer eğitim kurumlarında görev yapan adaylar arasından da atama yapılabilir. Bu şekilde ataması yapılanlar atanmış oldukları eğitim kurumu yöneticiliğinden ayrılmaları halinde durumlarına uygun eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanırlar. Bu eğitim kurumlarına yönetici olarak bu şekilde atanmış olanlar bu eğitim kurumlarından başka bir yönetim kademesine atanmak istemeleri ya da bu eğitim kurumları arasında yer değiştirmek istemeleri hâlinde bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen genel şartları taşımaları gerekir.” kuralına yer verilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte olan “Zorunlu yer değiştirmeler suretiyle atamalar” başlıklı 22. maddesinde; “(1) Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde eğitim kurumu müdürlerinden bulundukları eğitim kurumunda beş yıllık çalışma süresini tamamlayanların görev yerleri, il içinde aynı veya daha üst tipteki eğitim kurumları olacak şekilde tercihleri dikkate alınmak suretiyle bu Yönetmelik ekinde yer alan Ek-2 Yönetici Değerlendirme Formu üzerinden yapılacak değerlendirme sonucu puan üstünlüğü esasına göre değiştirilir. (2) Görev yapmakta oldukları eğitim kurumunun niteliğine ve durumlarına uygun atanabilecekleri eğitim kurumu bulunmayanların atamaları bir sonraki zorunlu yer değiştirme döneminde yapılır. (3) Zorunlu yer değiştirmeye ilişkin yapılacak duyurular üzerine bu kapsamda bulunan yöneticiler bu Yönetmelik ekinde yer alan Ek-1 Yöneticilik İstek Formu ile en fazla on eğitim kurumunu tercih etmek suretiyle başvuruda bulunurlar. Başvuruda bulunmayanların zorunlu yer değiştirmeleri durumlarına uygun ihtiyaç bulunan eğitim kurumlarından birine yapılır. Tercihlerinden birine atanamayanların atamaları boş bulunan eğitim kurumu yöneticiliklerine bilgisayar kurası ile yapılır. (4) Zorunlu yer değiştirmelerde beş yıllık çalışma süresinin hesaplanmasında o yılın temmuz ayının ilk günü esas alınır.” kuralı yer almıştır.
Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’nün 23.06.2010 günlü, 1872/31131 sayılı “Zorunlu yer değiştirmeler” konulu Genel Yazısının “Genel Açıklamalar” başlıklı bölümünün 9. maddesinde; “Yönetmeliğin 8. maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan ‘Bu maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen şartları taşıyan aday bulunamaması durumunda bu fıkralarda sayılan eğitim kurumlarına diğer eğitim kurumlarında görev yapan adaylar arasından da atama yapılabilir. …’ hükmü zorunlu yer değiştirme kapsamında yapılacak atamalarda uygulanmayacaktır.” düzenlemesine yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden; 2001 yılından bu yana (A) tipi eğitim kurumu olan ve 2010 yılında Anadolu lisesine dönüşen … Lisesinde Müdür olarak görev yapan davacının, zorunlu yer değiştirme kapsamında 16.08.2010 tarihli başvuru formu ile biri Bilim ve Sanat Merkezi dördü Anadolu Lisesi olmak üzere toplam 10 tercihte bulunduğu, tercih sırası ve puan üstünlüğü esasına göre tercihlerinden birine atanamaması nedeniyle bilgisayar kurası ile (A) tipi … Çok Programlı Lisesi Müdürlüğüne atandığı, ancak daha sonra Anadolu liselerine yönelik Danıştay İkinci Dairesi’nce verilen 03.11.2010 tarih ve 2010/3883 sayılı yürütmenin durdurulmasına ilişkin karar ile birinci tercihi olan Bilim ve Sanat Merkezine atama yapılmadığını öğrenmesi üzerine 23.03.2011 tarihli dilekçeyle zorunlu yer değiştirme döneminde tercihte bulunduğu … Bilim Sanat Merkezi ya da tercih listesinde bulunan Anadolu liselerinden birine okul müdürü olarak atanma istemiyle yaptığı başvurusunun reddi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden; bilim sanat merkezleri yöneticiliklerine öncelikle bu eğitim kurumlarına seçilerek öğretmen olarak atanıp, görev yapan ya da bu eğitim kurumlarında görev yaptıktan sonra herhangi bir nedenle ayrılmış olmakla birlikte yeniden bu eğitim kurumlarına sınavsız atanabilme hakkını kaybetmemiş olanlar arasından atama yapılacağı, belirtilen niteliklere sahip aday bulunmaması halinde ise diğer eğitim kurumlarında görev yapan adaylar arasından atama yapılması konusunda idareye takdir yetkisi verildiği açık olmakla birlikte, Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’nün 23.06.2010 günlü, 1872/31131 sayılı Genel Yazısıyla da Yönetmeliğin 8. maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “Bu maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen şartları taşıyan aday bulunamaması durumunda bu fıkralarda sayılan eğitim kurumlarına diğer eğitim kurumlarında görev yapan adaylar arasından da atama yapılabilir. …” hükmünün zorunlu yer değiştirme kapsamında yapılacak atamalarda uygulanmayacağı kuralı dikkate alındığında, bilim ve sanat merkezlerine zorunlu yer değiştirme kapsamında başvuran adaylar arasında belirtilen şartları taşıyan aday bulunmadığı takdirde diğer eğitim kurumlarında görev yapan adaylar arasından atama yapılmasına olanak bulunmadığı sonucuna varılmaktadır.
Bu kapsamda; münhal olan kadrolara atanacakları seçme konusunda takdir hakkı bulunduğu kuşkusuz olan ve boş bulunan bir idari kadroya kamu yararı ve hizmet gereklerini gözeterek en uygun kişiyi atama konusunda gerekli nitelikleri taşıyanlar arasında tercihte bulunma hak ve yetkisine sahip olan davalı idarenin, bu yetkisini belirli bir kişi lehine kullanmaya yargı kararı ile zorlanamayacağı açıktır.
Diğer yandan; Yönetmeliğin 8. maddesinin 2. fıkrasının, eksik düzenleme nedeniyle Dairemizin 13.04.2011 günlü, E:2010/4771 sayılı kararıyla yürütmesi durdurulduğundan, her türdeki Anadolu Liseleri yöneticiliklerine, “ilgili mevzuatına göre seçilerek öğretmen olarak atanıp görev yapan ya da bu eğitim kurumlarında görev yaptıktan sonra herhangi bir nedenle ayrılmış olmakla birlikte yeniden bu eğitim kurumlarına sınavsız atanabilecek nitelikte olanlar” arasından atama yapılması gerekmektedir.
Uyuşmazlık konusu olayda; davacı tarafından 27.12.2009 tarihinde Anadolu liselerine öğretmen seçme sınavına katıldığı ve başarılı olduğu gerekçesiyle Anadolu lisesine atanma hakkını elde ettiği ileri sürülmekte ise de, söz konusu sınavda başarılı olduktan sonra Yönetmelikte belirtildiği üzere öğretmen olarak atanıp görev yapmadığından Anadolu lisesine yönetici olarak atanma niteliğine sahip olmadığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda; dosyadaki bilgi ve belgelerden anlaşıldığı üzere Bilim ve Sanat Merkezi ile Anadolu Lisesi yöneticiliğine atanabilecek niteliğe sahip olmayan davacının, yaptığı başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Davacının temyiz istemine gelince,
Dava konusu işlemin iptali yolunda verilen Mahkeme kararı esastan bozulduğundan, davacının gerekçeye yönelik temyiz isteminin inceleme olanağı bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle; davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E: …, K: … sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Yasa ile değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde Danıştay’a kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 01/04/2013 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.