Danıştay Kararı 2. Daire 2011/2086 E. 2012/5782 K. 04.10.2012 T.

2. Daire         2011/2086 E.  ,  2012/5782 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No:2011/2086
Karar No:2012/5782
Temyiz Eden (Davalı) : … Kaymakamlığı – BİLECİK

Karşı Taraf: … Sendikası (…)
Vekili: …
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E: …, K: … sayılı kararın temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

Cevabın Özeti: Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hâkimi: …
Düşüncesi:İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi: Dava, 657 sayılı Devlet memurları Kanunu’nun 4-B maddesine tabi personel olarak çalışan davacı hakkında 73 puan (orta düzeyde) olarak düzenlenen 2009 yılı sicil raporunun iptali istemiyle açılmıştır.
6.6.1978 tarihli ve 7/15754 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan ve 28.6.1978 tarihli 16630 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslarda, 4-B sözleşmeli personel hakkında sicil raporu doldurulması yönünde herhangi bir düzenlemeye yer verilmemiş, konuya ilişkin olarak herhangi bir mevzuat hükmüne de atıfta bulunulmamıştır.
Bu durumda davacı hakkında düzenlenen sicil raporunun yetki yönünden yasal dayanağı bulunmayıp, işlemin bu nedenle iptali gerekirken, Mahkemece uyuşmazlığın esasına girilerek karar verilmesinde hukuksal isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle temyize konu kararın gerekçesinin değiştirilerek onanmasının uygun olacağı düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesince dosyanın tekemmül ettiği anlaşıldığından, yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği düşünüldü:
Dava, … İli, … İlçesi, Kadastro Müdürlüğü’nde 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi kapsamında sözleşmeli statüde kadastro teknisyeni olarak görev yapan davacının, 2009 yılı sicil raporunun (76) notla “iyi” düzeyde belirlenmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; olayda davalı idarece, uyuşmazlığa yol açan 2009 yılı sicil raporunun, (73) notla “orta” olarak düzenlenmesinin gerekçesi olarak davacının 7.10.2010 günlü, 371 sayılı işlemle 1/30 oranında aylıktan kesme cezasıyla cezalandırılmasına ilişkin işlem gösterilmişse de, anılan işlemin Mahkemelerinin … günlü, E: …, K: … sayılı kararıyla iptal edildiği, dava konusu sicil raporundan önceki 2008 yılı sicil raporunun ise, 94 notla düzenlendiği, öte yandan, davalı idare, 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi kapsamındaki memurlar için sicil raporu düzenlenmesi zorunlu olmadığından, dava konusu işlemin kesin ve icrai olmadığını öne sürmekteyse de, sicil raporlarının meslek hayatını etkiler nitelikte olması karşısında, anılan iddiaya itibar edilmediği, buna göre, disiplin cezasının iptal edilmiş olması karşısında başka bir neden gösterilmeksizin orta düzeyde sicil raporu düzenlenmesinde objektif kriterlere ve hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı idare, davada taraf olmamaları gerektiğini, davacının Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nün taşra teşkilatı personeli olduğunu, 657 sayılı Kanun kapsamındaki sözleşmeli personel için sicil düzenlenmesi zorunlu olmadığından, kesin ve yürütülür bir işlem bulunmadığını, dava konusu sicil raporunun memurun yıl içindeki tutum ve davranışlarının gözlenmesi sonucunda objektif olarak düzenlendiğini öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 1. maddesinin 1. ve 2. fıkralarında; “Bu Kanun, Genel ve Katma Bütçeli Kurumlar, İl Özel İdareleri, Belediyeler, İl Özel İdareleri ve Belediyelerin kurdukları birlikler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlarda, kanunlarla kurulan fonlarda, kefalet sandıklarında veya Beden Terbiyesi Bölge Müdürlüklerinde çalışan memurlar hakkında uygulanır.
Sözleşmeli ve geçici personel hakkında bu Kanunda belirtilen özel hükümler uygulanır.” hükmüne yer verilmiş olup, 4/B maddesinde ise; sözleşmeli personelin, kalkınma planı, yıllık program ve iş programlarında yer alan önemli projelerin hazırlanması, gerçekleştirilmesi, işletilmesi ve işlerliği için şart olan, zaruri ve istisnai hallere münhasır olmak üzere özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç gösteren geçici işlerde, Bakanlar Kurulunca belirlenen esas ve usuller çerçevesinde kurumun teklifi ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü üzerine Maliye Bakanlığınca vizelenen pozisyonlarda, mali yılla sınırlı olarak sözleşme ile çalıştırılmasına karar verilen ve işçi sayılmayan kamu hizmeti görevlileri olduğu düzenlemesine yer verilmiştir.
Dava konusu işlemin tesis edildiği tarih itibariyle yürürlükte olan Devlet Memurları Sicil Yönetmeliğinin 2. maddesinde ise; “Bu Yönetmelik, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 1 nci maddesinin 1 nci fıkrası kapsamına giren memurlar hakkında uygulanır” kuralı getirilmiştir.
Yukarıda yer verilen düzenlemelerin birlikte değerlendirilmesinden; 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi uyarınca sözleşmeli çalıştırılan personelin bu Kanunun 1. maddesinin 2. fıkrası kapsamında olduğu, Devlet Memurları Sicil Yönetmeliğine göre sicil raporlarının ancak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 1. maddesinin 1. fıkrasında sayılan kurumlarda bu Kanunun 4/A maddesine göre çalışan Devlet memurları hakkında doldurulabileceği sonucuna varılmıştır.
Öte yandan, 6.6.1978 tarihli, 7/15754 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan ve 28.6.1978 tarihli,16330 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış olan Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslarda ise 4/B’li sözleşmeli personel hakkında sicil raporu doldurulması yönünde herhangi bir düzenlemeye de yer verilmediği açıktır.
Bu durumda, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4/B maddesine göre çalışan sözleşmeli personel hakkında Devlet Memurları Sicil Yönetmeliğine göre sicil raporu doldurulmasına olanak bulunmaması karşısında, … İli, … Kadastro Müdürlüğü bünyesinde 657 sayılı Kanun kapsamında sözleşmeli statüde kadastro teknisyeni olarak görev yapan davacı hakkında düzenlenen sicil raporunun hukuki bir dayanağı bulunmadığı anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin reddiyle hüküm fıkrası itibariyle hukuka uygun bulunan … İdare Mahkemesi’nin … günlü, E: …, K: … sayılı kararının, yukarıda belirtilen gerekçeyle onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı idare üzerinde bırakılmasına, tebliğ tarihini izleyen onbeş gün içinde Danıştay’a kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere 4.10.2012 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.