Danıştay Kararı 2. Daire 2010/5664 E. – K. – T.

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2010/5664 E.  ,  null K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2010/5664
Karar No : 2014/4317

Davacı :
Vekili :
Davalı :
Vekili :
Davanın Özeti : Davacı tarafından, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı’nın “Görevde Yükselme Eğitimi” konulu 7.9.2010 günlü, 5826 sayılı yazısı eki Kontrolör Görevde Yükselme Eğitimi Usul ve Esaslarının II. Başvuru Şartları kısmının “B Görevde Yükselme Yönetmeliğinin Madde 11’ine göre belirtilen Kurumun Şartları” adı altında yer alan “(a) Teknik Kontrolörlük için Ziraat/Gıda Mühendisliği mezunu olmak.” ile “(d) Hesap Kontrolörlüğü için Muhasebe kursu görmüş olmak.” ibarelerinin iptali istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 7. maddesinde kuruma ilave şartlar belirleme yetkisi tanındığı, belirtilen karoların niteliğine göre ilave şart belirlenmesinde hukuka aykırılık bulunmadığı öne sürülmekte ve davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Düşüncesi : Dava konusu işlemin iptali gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Davacı, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı’nın “Görevde Yükselme Eğitimi” konulu 7.9.2010 tarih ve 5826 sayılı yazısı eki Kontrolör Görevde Yükselme Eğitimi Usul ve Esaslarının II. Başvuru Şartları kısmının “B Görevde Yükselme Yönetmeliğinin Madde 11’ine göre belirtilen Kurumun Şartları” adı altında yer alan “(a) Teknik Kontrolörlük için Ziraat/Gıda Mühendisliği mezunu olmak.” ile “(d) Hesap Kontrolörlüğü için Muhasebe kursu görmüş olmak.” ibarelerinin iptalini istemektedir.
18.4.1999 günlü, 23670 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğin 5. maddesinde, Devlet Memurlarının bu Yönetmelik kapsamındaki görevlere atanabilmeleri için gerekli olan öğrenim düzeylerinin kurumları tarafından çıkarılacak yönetmeliklerinde unvanlar itibariyle gösterileceği, anılan maddenin (a) bendinde, Devlet Memurlarının; Müdür, Şube Müdürü, Başmühendis, Araştırmacı, Eğitim Uzmanı, Uzman, Müdür Yardımcısı, Çözümleyici ve bu düzeyde bulunan görevler ile daha üstü görevlere atanabilmeleri için en az dört yıllık yüksek öğrenim, (b) bendinde, programcı, şef, amir ve bu düzeyde görevlere atanabilmeleri için en az iki yıllık yüksek öğrenim, (c) bendinde memur, muhasebeci, bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, şoför ve bu düzeydeki görevlere atanabilmeleri için en az orta öğrenim görmüş olmalarının şart olduğu kuralı düzenlenmiş, 15, maddesinde de, Kurumların, bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda aranacak öğrenim düzeyi ile hizmet süresi, alt görevlerde bulunma süresi, sicil ve disipline ilişkin şartlar ile bunlar için görevde yükselme eğitiminin ilanı, şekli, süresi, konuları, ağırlıkları ve kapsama dahil edilecek diğer unvanlar ve bunlara ilişkin seçme kriterlerinin, yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar ile bu konulara ilişkin diğer hususların Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşünü alarak çıkaracakları yönetmelikle düzenleyecekleri hükmü yer almıştır.
14.8.2005 tarih ve 25906 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin sınava tabi olarak görevde yükselme suretiyle yapılacak atamalarda aranılacak şartları düzenleyen 7.maddesinin (ı) bendinde; kontrolör olarak atanabilmek için: 1)Dört (4) yıllık yüksekokul mezunu olmak, 2)TMO’da en az (5) yılı geçmek üzere toplam (8) yıl hizmeti bulunmak, 3)Son yıl sicili olumlu olmak, son üç yıllık sicil notu ortalaması yetmiş altı (76) puandan aşağı olmamak, 4)Görevde yükselme sınavında başarılı olmak koşulları getirilmiş; aynı Yönetmeliğin “Duyuru” başlıklı 11.maddesinde; görevde yükselme eğitimine, başvuru şartları ile bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde sayılan ve varsa Kurumun belirleyeceği diğer şartlar, münhal kadro veya pozisyon unvanı, sayısı, varsa derecesi, sınıfı, hangi birimde olduğu, son başvuru tarihi, yapılacak eğitimden en az bir (1) ay önce bütün personele, görevde yükselme eğitiminin yeri, tarihi ve diğer hususlar ise eğitime katılacaklara en az on beş (15) gün önce ilan ya da diğer yollarla duyurulacağı düzenlenmiştir.
Dava konusu “Görevde Yükselme Eğitimi” konulu 7.9.2010 tarih ve 5826 sayılı yazı eki Kontrolör Görevde Yükselme Eğitimi Usul ve Esaslarının II. Başvuru Şartları kısmının “B Görevde Yükselme Yönetmeliğinin Madde 11’ine göre belirtilen Kurumun Şartları” adı altında yer alan “(a) Teknik Kontrolörlük için Ziraat/Gıda Mühendisliği mezunu olmak.” ile “(d) Hesap Kontrolörlüğü için Muhasebe kursu görmüş olmak.” koşulları getirilmiştir.
Bu durumda; Devlet Memurlarının Görevde Yükselme Esaslarına Dair Genel Yönetmelikte 5. maddesinin (a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan görevlerle bu görevlere eşdeğer düzeyde görevlere atanabilmek için aranılacak kriterlerin kurumların çıkaracakları yönetmeliklerde düzenleneceği hükme bağlamış olup, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nde kontrolörlük görevine atanabilmek için öngörülmemiş koşulların görevde yükselme eğitimine başvuru koşulu olarak dava konusu düzenlemeyle belirlenmesinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle dava konusu düzenlemelerin iptali gerekeceği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay İkinci Daire’since işin gereği görüşüldü:
Dava, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı’nın “Görevde Yükselme Eğitimi” konulu 7.9.2010 tarih ve 5826 sayılı yazısı eki Kontrolör Görevde Yükselme Eğitimi Usul ve Esaslarının II. Başvuru Şartları kısmının “B Görevde Yükselme Yönetmeliğinin Madde 11’ine göre belirtilen Kurumun Şartları” adı altında yer alan “(a) Teknik Kontrolörlük için Ziraat/Gıda Mühendisliği mezunu olmak.” ile “(d) Hesap Kontrolörlüğü için Muhasebe kursu görmüş olmak.” ibarelerinin iptali istemiyle açılmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 3. maddesinde, “sınıflandırma”, “kariyer” ve “liyakat” ilkeleri bu Kanunun temel ilkeleri olarak belirlenmiş; kariyer ilkesi, Devlet memurlarına yaptıkları hizmetler için lüzumlu bilgilere ve yetişme şartlarına uygun şekilde, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlamak; liyakat ilkesi ise, Devlet kamu hizmetleri görevlerine girmeyi, sınıflar içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini yeterlik sistemine dayandırmak ve sistemin eşit imkanlarla uygulanmasında Devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmak olarak tanımlanmıştır. Görüldüğü üzere Yasa, Devlet memurluğunu bir meslek olarak kabul etmekte ve bunlara sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlanmasını, sınıflar içinde ilerleme ve yükselme istemlerinin liyakat sistemine dayandırılmasını öngörmektedir. Bu iki ilkenin temelinde, objektif kurallar çerçevesinde işin ehline verilmesi ve hak etme kavramı yatmakta olup, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde gerçekleştirilmesinin tek güvencesinin de, hizmetin yetişmiş, ehil kamu görevlilerince yerine getirilmesinden geçeceği de kuşkusuzdur.
18.4.1999 günlü, 23670 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğin 5. maddesinde, Devlet Memurlarının bu Yönetmelik kapsamındaki görevlere atanabilmeleri için gerekli olan öğrenim düzeylerinin kurumları tarafından çıkarılacak yönetmeliklerinde unvanlar itibariyle gösterileceği, anılan maddenin (a) bendinde, Devlet Memurlarının; Müdür, Şube Müdürü, Başmühendis, Araştırmacı, Eğitim Uzmanı, Uzman, Müdür Yardımcısı, Çözümleyici ve bu düzeyde bulunan görevler ile daha üstü görevlere atanabilmeleri için en az dört yıllık yüksek öğrenim, (b) bendinde, programcı, şef, amir ve bu düzeyde görevlere atanabilmeleri için en az iki yıllık yüksek öğrenim, (c) bendinde memur, muhasebeci, bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, şoför ve bu düzeydeki görevlere atanabilmeleri için en az orta öğrenim görmüş olmalarının şart olduğu kuralı düzenlenmiş, 15, maddesinde de, Kurumların, bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda aranacak öğrenim düzeyi ile hizmet süresi, alt görevlerde bulunma süresi, sicil ve disipline ilişkin şartlar ile bunlar için görevde yükselme eğitiminin ilanı, şekli, süresi, konuları, ağırlıkları ve kapsama dahil edilecek diğer unvanlar ve bunlara ilişkin seçme kriterlerinin, yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar ile bu konulara ilişkin diğer hususların Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşünü alarak çıkaracakları yönetmelikle düzenleyecekleri hükmü yer almıştır.
14.8.2005 tarih ve 25906 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin sınava tabi olarak görevde yükselme suretiyle yapılacak atamalarda aranılacak şartları düzenleyen 7.maddesinin (ı) bendinde; kontrolör olarak atanabilmek için: 1)Dört (4) yıllık yüksekokul mezunu olmak, 2)TMO’da en az (5) yılı geçmek üzere toplam (8) yıl hizmeti bulunmak, 3)Son yıl sicili olumlu olmak, son üç yıllık sicil notu ortalaması yetmiş altı (76) puandan aşağı olmamak, 4)Görevde yükselme sınavında başarılı olmak koşulları getirilmiş; aynı Yönetmeliğin “Duyuru” başlıklı 11.maddesinde; görevde yükselme eğitimine, başvuru şartları ile bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde sayılan ve varsa Kurumun belirleyeceği diğer şartlar, münhal kadro veya pozisyon unvanı, sayısı, varsa derecesi, sınıfı, hangi birimde olduğu, son başvuru tarihi, yapılacak eğitimden en az bir (1) ay önce bütün personele, görevde yükselme eğitiminin yeri, tarihi ve diğer hususlar ise eğitime katılacaklara en az on beş (15) gün önce ilan ya da diğer yollarla duyurulacağı düzenlenmiştir.
Dava konusu “Görevde Yükselme Eğitimi” konulu 7.9.2010 tarih ve 5826 sayılı yazı eki Kontrolör Görevde Yükselme Eğitimi Usul ve Esaslarının II. Başvuru Şartları kısmının “B Görevde Yükselme Yönetmeliğinin Madde 11’ine göre belirtilen Kurumun Şartları” adı altında yer alan “(a) Teknik Kontrolörlük için Ziraat/Gıda Mühendisliği mezunu olmak.” ile “(d) Hesap Kontrolörlüğü için Muhasebe kursu görmüş olmak.” koşulları getirilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü tarafından dağıtımı tüm teşkilata yapılmak üzere 7.9.2010 tarihinde Görevde Yükselme Eğitimi konulu yayınlanan duyuruda, münhal bulunan Teknik ve Hesap Kontrolör pozisyonları için 25 Ekim-12 Kasım 2010 tarihleri arasında görevde yükselme eğitimi yapılacağının belirtildiği, ilgili duyuru ekinde başvuru şartları düzenlenerek Kontrolörlük için Yönetmelikte belirtilen şartların yanı sıra (a)Teknik Kontrolörlük için Ziraat/Gıda Mühendisliği mezunu olmak; (d)Hesap Kontrolörlüğü için Muhasebe kursu görmüş olmak koşullarının getirildiği; davacı tarafından başvuru şartlarından (a) ve (d) maddelerinin iptali ile kontrolörlük için Yönetmelikte belirtilen koşulların yeterli görülmesi istemiyle dava açıldığı anlaşılmıştır.
Bu durumda; Devlet Memurlarının Görevde Yükselme Esaslarına Dair Genel Yönetmelikte 5. maddesinin (a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan görevlerle bu görevlere eşdeğer düzeyde görevlere atanabilmek için aranılacak kriterlerin kurumların çıkaracakları yönetmeliklerde düzenleneceği hükme bağlamış olup, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nde kontrolörlük görevine atanabilmek için öngörülmemiş koşulların görevde yükselme eğitimine başvuru koşulu olarak dava konusu düzenlemeyle belirlenmesinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı’nın “Görevde Yükselme Eğitimi” konulu 7.9.2010 günlü, 5826 sayılı yazısı eki Kontrolör Görevde Yükselme Eğitimi Usul ve Esaslarının II. Başvuru Şartları kısmının “B Görevde Yükselme Yönetmeliğinin Madde 11’ine göre belirtilen Kurumun Şartları” adı altında yer alan “(a) Teknik Kontrolörlük için Ziraat/Gıda Mühendisliği mezunu olmak.” ile “(d) Hesap Kontrolörlüğü için Muhasebe kursu görmüş olmak.” ibarelerinin iptaline, aşağıda dökümü yapılan …. TL yargılama gideri ile karar tarihinde yürürlükte olan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen … TL Avukatlık ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, posta gideri avansından arta kalan …. TL’nin istemi halinde davacıya, davalı idareden yürütmenin durdurulması kararına itiraz aşamasında fazladan alınan … TL YD itiraz harcının ve posta gideri avansından artan … TL’nin de istemi halinde idareye ödenmesine 7.5.2014 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.