Danıştay Kararı 2. Daire 2010/3956 E. 2011/1554 K. 15.04.2011 T.

2. Daire         2010/3956 E.  ,  2011/1554 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No :2010/3956
Karar No:2011/1554

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı/ANKARA
Vekili: …
Karşı Taraf: …
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E: …, K: … sayılı kararın dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti: Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi:SSK Başkanlığı, Bağ-Kur ve Emekli Sandığı Genel Müdürlüklerinin tek çatı altında birleştirilmesine ilişkin 20.5.2006 tarihli ve 26173 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 5502 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanunu’nun geçici 2. maddesinin 1. fıkrasında, “Kurumun merkez ve taşra teşkilatı ve kadroları kademeli olarak en geç üç yıl içinde bu Kanuna uygun hale getirilir. Üç yıllık süre Bakanlar Kurulu kararı ile iki yıla kadar uzatılabilir. Bu süre içinde Kurumun yürütmekle sorumlu olduğu görevler Kurum personeli ve/veya devredilen kurumların merkez ve taşra teşkilatı personeli tarafından yürütülmeye devam edilir. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce Kamu Personeli Seçme Sınavı sonucu açıktan ataması yapılmak üzere yerleştirilenler ile ilan edilmiş bulunan kadrolara görevde yükselme veya unvan değişikliği suretiyle yapılacak atamalar hariç olmak üzere; bu fıkrada belirtilen süre içerisinde devredilen kadrolardan boş bulunanlar ile herhangi bir şekilde boşalan kadrolara atama yapılamaz”; 4. fıkrasında, “Devredilen kurumlarda Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanı, SSK Başkanı, Sosyal Güvenlik Kurumu Başkan Yardımcısı, Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, 1. Hukuk Müşaviri, Daire Başkanı (22/122005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunla kadrosu kaldırılan Daire Başkanı dahil), Kurul Başkanı, Bölge Müdürü kadrolarında bulunanların görevleri sona erer ve bunlardan devredilen T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğünde Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcısı kadrolarında bulunanlar ekli (5) sayılı listede ihdas edilen, diğerleri ise ekli (3) sayılı listede ihdas edilen Bakanlık Müşaviri kadrolarına atanmış sayılırlar. İl Müdürü, Sigorta İl Müdürü, Sağlık İşleri İl Müdürü, Sigorta Müdürü kadrolarında bulunanların görevleri sona erer ve bunlar ekli (4) sayılı listede ihdas edilen Başkanlık Müşaviri kadrolarına atanmış sayılırlar. Bu madde gereği ihdas edilen Bakanlık Müşaviri ile Başkanlık Müşaviri kadrolarının herhangi bir sebeple boşalması halinde kadroları hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.Bu fıkra ve beşinci fıkra uyarınca ataması yapılan personel devredilen kurumlardaki kadrolarında ve/veya görevlerinde görevlendirilmiş sayılır ve devredilen kurumlarda yürütmekle sorumlu oldukları görevleri birinci fıkrada belirtilen süreyi geçmemek üzere yürütmeye devam ederler.Görevlendirme süresince devredilen kurumlardaki eski kadrosuna ait aylık, ek gösterge ve her türlü zam ve tazminatları ile diğer mali haklarını almaya devam ederler,ancak atandıkları yeni kadronun mali hakları toplam net tutarı eski kadrolarının mali hakları toplam net tutarından yüksek olanlar yeni kadronun aylık ve mali haklarını almaya devam ederler.Bu süreler 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ek 68. ve ek 73.maddelerinde belirtilen sürelerin hesabında dikkate alınır.” 13.fıkrasında ise, “Birinci fıkrada belirtilen süre içinde devredilen kurumların personelinden ekli (3) ve (5) sayılı listedeki bakanlık müşaviri kadrolarına atanmış sayılanlar için Bakan tarafından bu Kanuna göre yapılan görevlendirme sona erdirilebilir.Bu personel Bakanlıkta, Kurumda veya devredilen kurumlarda durumlarına uygun ihtiyaç duyulan başka görevde görevlendirilebilir, aynı usul ile yeni görevlendirme yapılabilir. Devredilen kurumların diğer personeli için ise Başkan tarafından, bu Kanuna göre yapılan görevlendirmeye ihtiyaç kalmaması halinde görevlendirme işlemi sona erdirilebilir, bu personel Kurumda veya devredilen kurumlarda durumlarına uygun ihtiyaç duyulan başka görevde görevlendirilebilir, aynı usul ile yeni görevlendirme yapılabilir.” hükümlerine yer verilmiştir.
Yukarıda yer verilen kanun hükümleri uyarınca, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun yapılandırılması kapsamında, birleştirilen kurumların İl Müdürlerinin Başkanlık Müşavirliği’ne atanmış sayılacakları öngörülmekle birlikte anılan görevi yürütenlerin, kurumun yeniden yapılandırma süreci bakımından öngörülen üç yıllık süreyle sınırlı olmak üzere aynı görevi yürütmek üzere görevlendirilmiş sayılmaları öngörülerek, kamu hizmetinin aksamadan yürütülmesi amaçlanmış, Sosyal Güvenlik Kurumu merkez ve taşra teşkilatı kadrolarının, 5502 sayılı Yasa hükümlerine uygun hale getirilmesi için öngörülen üç yıllık süre içinde anılan personelin ihtiyaç bulunan başka birimlerde görevlendirilmelerine de olanak tanınmıştır.
Belirtilen yasal düzenleme karşısında; devredilen kurumlarda İl Müdürü olarak görev yapan ve eski görevlerini yürütmeye devam edenlerin, kurumun yapılandırılması sürecinde, Yasa ile öngörülen asli kadrolarına döndürebilecekleri gibi, ihtiyaç bulunan başka birimlerde görevlendirilmeleri konusunda idareye takdir yetkisi tanındığı açıktır.
Bakılan davada; davacının 5502 sayılı Yasanın Geçici 2. maddesi uyarınca Başkanlık müşavirliğine atandığı, milletvekili genel seçimlerinde aday olabilmek için ayrıldıktan sonra Başkanlık Müşaviri kadrosuna yapılan atamasının da davacıya müktesep hak sağlamayacağı, 657 sayılı Yasanın 76.maddesi gereğince naklen atama konusunda idareye tanınan takdir yetkisi çerçevesinde tesis edilen Şube Müdürlüğü kadrosuna atanmasına ilişkin işlemde mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna varıldığından yasal dayanağı bulunmayan davanın reddine karar verilmesi gerekirken, işlemin iptali yolunda verilen Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce 23.11.2010 günlü ara kararı cevabının geldiği ve dosyanın tekemmül ettiği görülerek işin gereği düşünüldü:
Davacı, Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Başkanlık Müşaviri kadrosunda görev yapmakta iken, Sosyal Güvenlik Kurumu İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı Şube Müdürlüğü kadrosuna atanması ile Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğünde görevlendirilmesine ilişkin Başkanlık Makamının 14.9.2009 günlü işleminin iptali ve parasal haklarının yasal faziyle birlikte tazmini istemiyle dava açmıştır.
… İdare Mahkemesi’nin … günlü, E: …, K: … sayılı kararıyla; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 76. maddesi ile memurların naklen atanmaları konusunda idareye kamu yararı ve hizmet gerekleriyle sınırlı olarak takdir yetkisi tanındığı, davacının Başkanlık Müşavirliği görevinden alınmasında hizmet gereklerine aykırılık bulunmamakta ise de, geçmiş hizmetleri, sicilleri, mesleki tecrübesi gözönünde bulundurularak eş değer bir göreve atanması gerekirken şube müdürü olarak atanmasında hukuka uygunluk görülmediği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline, parasal haklarının dava açma tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte ödenmesine hükmedilmiştir.
Davalı idare, mahkeme kararının usul ve yasaya aykırı olduğunu ileri sürerek bozulmasını istemektedir.
20.5.2006 günlü 26173 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 5502 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanunu’nun Geçici 2. maddesinin 4. fıkrası uyarınca; devredilen kurumlarda Bölge Müdürü, İl Müdürü, Sigorta İl Müdürü, Sağlık İşleri İl Müdürü, Sigorta Müdürü kadrolarında bulunanların görevlerinin sona ereceği ve bunlardan Bölge Müdürü kadrosunda bulunanların Bakanlık Müşaviri, diğerlerinin Başkanlık Müşaviri kadrolarına atanmış sayılacakları, bu madde gereği ihdas edilen Bakanlık Müşaviri ile Başkanlık Müşaviri kadrolarının herhangi bir sebeple boşalması halinde kadroların hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılacağı, bu şekilde ataması yapılan personelin devredilen kurumlardaki kadrolarında ve/veya görevlerinde görevlendirilmiş sayılacakları ve devredilen kurumlarda yürütmekle sorumlu oldukları görevleri birinci fıkrada belirtilen süreyi geçmemek üzere yürütmeye devam edecekleri, anılan personelin bu Kanuna göre yapılan görevlendirmeye ihtiyaç kalmaması halinde görevlendirme işleminin sona erdirilebileceği ve durumlarına uygun ihtiyaç duyulan başka görevde görevlendirilebilecekleri düzenlenmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; davacının Bağ-Kur … İl Müdürü olarak görev yapmakta iken 2004 yılında yapılan yerel seçimlere katılabilmek için görevinden ayrıldığı, görevine dönme talebiyle yaptığı başvurusu üzerine 21.4.2004 tarihinde Bağ-Kur Genel Müdürlüğü APK Dairesi Başkanlığı emrine APK Uzmanı olarak atandığı, bu arada 20.5.2006 günlü, 26173 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5502 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanunu ile, mevcut üç sosyal güvenlik kurumunun tek çatı altında yapılandırıldığı, davacının yine 2007 yılında yapılan Milletvekili Genel Seçimlerinde aday olabilmek için 8.5.2007 tarihinde istifaen görevinden ayrıldığı, bilahare talebi üzerine 21.7.2007 günlü onayla APK Uzmanı kadrosundan Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Başkanlık Müşaviri kadrosuna atanarak Bağ-Kur … İl Müdürlüğünde (Devredilen) görevlendirildiği, son olarak yerel seçimlerde aday olabilmek için 2.12.2008 tarihinde istifa eden davacının eski görevine dönme talebi üzerine 22.1.1009 tarihli Olur ile Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Başkanlık Müşavirliği görevine iade edildiği, davaya konu Başkanlık Makamının 14.9.2009 günlü işlemiyle de Sosyal Güvenlik Kurumu İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı Şube Müdürlüğü kadrosuna atandığı ve Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğünde görevlendirildiği anlaşılmıştır.
Olayda, 5502 sayılı Yasanın Geçici 2. maddesinin 4. fıkrası uyarınca Başkanlık Müşaviri kadrosuna, devredilen kurumlarda İl Müdürü kadrosunda bulunanların atandığı ve buna dair işlemin 26.5.2006 tarihinde yapıldığı, davacıya ait hizmet belgesinde görüldüğü üzere bu tarihte davacının APK Uzmanı olarak görev yaptığı, 2007 yılında yapılan Milletvekili Genel Seçimlerinde aday olabilmek için görevinden ayrıldıktan sonra 21.7.2007 tarihinde Başkanlık Müşaviri kadrosuna yapılan atamasının da davacıya kazanılmış hak sağlamayacağı açık olup, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 76. maddesi gereğince naklen atama konusunda idareye tanınan takdir yetkisi çerçevesinde tesis edilen Şube Müdürlüğü kadrosuna atanmasına ilişkin işlemde kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırılık bulunmadığından, dava konusu işlemin iptali yolundaki mahkeme kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E: …, K: … sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b. fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine, 15.4.2011 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.