Danıştay Kararı 2. Daire 2009/305 E. 2009/4040 K. – T.

2. Daire         2009/305 E.  ,  2009/4040 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2009/305
Karar No: 2009/4040

Temyiz İsteminde Bulunanlar (Davalı) : Milli Eğitim Bakanlığı / ANKARA
Karşı Taraf: …
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın iptale ilişkin kısmının, dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti: Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi: İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce dosyanın tekemmül ettiği görüldüğünden, yürütmenin durdurulması istemi hakkında bir karar verilmeksizin işin gereği düşünüldü:
Dava, Rehber Öğretmen olan ve 23.8.2005 günlü, 2005/73 sayılı Genelge kapsamında … Anadolu Lisesi’ne atanan davacının, anılan Genelgenin ve Genelge uyarınca yapılan tüm atama işlemlerinin yargı kararlarıyla iptal edilmesi sonucu Anadolu lisesine yapılan atamasının iptal edilerek yeni görev yeri belirleninceye kadar İl Milli Eğitim Müdürlüğü emrine öğretmen olarak atanmasına ilişkin işlemin iptali, bu nedenle yoksun kaldığı özlük ve parasal haklarının dava tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte ödenmesine hükmedilmesi istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; davacının, 2005 yılında yapılan Fen ve Sosyal Bilimler Liseleri Öğretmen Seçme Sınavında 66 puan alarak başarılı olduğu, dava konusu işlem tarihi itibariyle de Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri ile Her Türdeki Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarının aynı Yönetmelik kapsamında yapıldığı gözetildiğinde, Yönetmelikte ana kural olarak öngörülen sınav koşulunu sağladığının kabulü gereken ve böylece sınav koşulunu sağlayan davacı, anılan Yönetmelik maddeleri kapsamında Anadolu liselerine atanabileceğinden, bu görevden alınıp İl Milli Eğitim Müdürlüğü emrine atanmasına dair dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiş; tazminat istemi yönünden ise özlük ve parasal hak kayıplarının bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir.
Davalı idare, dava konusu işlemin … İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararı gereğince ve mevzuata uygun olarak tesis edildiğini ileri sürerek İdare Mahkemesi kararının iptale ilişkin kısmının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’nün “Anadolu Liselerine Öğretmen Seçimi” konulu, 23.8.2005 günlü, 51735 (2005/73) sayılı Genelgesi’nin Dairemizin 10.4.2006 günlü, E:2005/2651 sayılı kararıyla yürütülmesinin durdurulmasına, daha sonra da 5.6.2007 günlü, E:2005/2651, K:2007/2508 sayılı kararıyla, Yönetmelikte ana kural olarak öngörülen “sınav” koşulunun, Genelge ile istisna durumuna getirildiği, ana kuralın ihmal edilmek suretiyle sınavsız atama olanağı getirilmesinde Yönetmelik hükümlerine uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle anılan Genelgenin iptaline karar verildiği anlaşıldığından, bu Genelgenin dava konusu işlemlere dayanak olarak alınması hukuken mümkün değildir. Bu durumda dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte bulunan ve Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmelik hükümleri çerçevesinde durumun değerlendirilmesi gerektiği açıktır.
Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmeliğin 2. maddesinde, bu Yönetmeliğin, Hollandaca, Japonca, İspanyolca, İtalyanca öğretmenleri ile mesleki ve teknik öğretim kurumlarının endüstriyel teorik ve endüstriyel uygulama öğretmenleri hariç, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı her türdeki resmi Anadolu liselerinde görev alacak öğretmenleri kapsadığı belirtilmiş, 5. maddesinde, adaylarda aranacak genel koşullara, 6. maddesinde, yabancı dille yapılan derslerin öğretmenliğine atanacaklar için adaylarda aranacak özel koşullara yer verildikten sonra 8. maddesinde, seçme sınavının Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğünce çoktan seçmeli test şeklinde merkezi sistemle yapılacağı, 10. maddesinde, seçme sınavını kazanan adayların öğretmen ihtiyacı karşılanacak okulların Bakanlık merkez teşkilatında bağlı olduğu birim amirinin veya görevlendireceği yardımcısının başkanlığında Sınav Yürütme Kurulunca oluşturulacak sınav komisyonları tarafından branşlarının özelliğine göre mülakat veya uygulama sınavına alınacakları, 17. maddesinde, sınavı kazanan adayların atamalarının, başarı sıralamasına göre, aynı birime bağlı okullardan yapılmış olan tercihleri de dikkate alınarak, bu Yönetmelik kapsamında ihtiyacı bulunan okullara Bakanlıkça yapılacağı, 18. maddesinde, kapsama dahil okulların öğretmenliğine atananlardan; daha sonra çeşitli nedenlere bağlı olarak 3 yıl ve daha az süreyle öğretmenlik mesleğinden ayrı kalanlar ile kapsam dışındaki okullarda 5 yıl ve daha az süreyle görev yapanların, kapsama dahil okullara atanmak istemeleri halinde, bu Yönetmelikte belirtilen şartları taşıyor olmaları koşuluyla, aynı türdeki okullara yeniden atanabilecekleri, Geçici 1. maddesinin 2. fıkrasında da, daha önce kapsama dahil okullarda görev yapmakta iken herhangi bir nedenle bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce görevlerinden ayrılmış olanlardan, kapsama dahil okullara yeniden atanmak isteyenler hakkında bu Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılacağı öngörülmüştür.
Anılan hükümlerin birlikte değerlendirilmesinden, esas itibariyle Anadolu Liselerine seçme sınavı ile atama yapılacağı, ancak daha önce Anadolu statülü okullarda görev yapıp çeşitli nedenlerle kapsam dışı okullara geçiş yapan öğretmenler için belirli koşullarla sınav şartının aranmayacağı anlaşılmaktadır. Bu bağlamda Yönetmeliğin 18. maddesi irdelendiğinde, kapsama dahil okulların öğretmenliğine atananlardan, kapsam dışındaki okullarda 5 yıl ve daha az süreyle görev yapanların, kapsama dahil okullara atanmak istemeleri halinde Yönetmelikte öngörülen genel ve özel koşullar dışında sınav koşulunun aranmayacağının anlaşılması gerekir. Aksi halde, anılan 18. maddede belirtilen süre kıstasının bir anlamı kalmayacaktır.
Dosyanın incelenmesinden; Rehber Öğretmen olan davacının, … İli, Merkez … İlköğretim Okulu’nda görev yapmakta iken 19.12.2005 günlü Bakanlık Kararnamesiyle 2005/73 sayılı Genelge uyarınca … Anadolu Lisesi’ne atandığı, ancak anılan Genelgenin Dairemizin 10.4.2006 günlü, E:2005/2651 sayılı kararıyla önce yürütülmesinin durdurulmasına, daha sonra da 5.6.2007 günlü, E:2005/2651, K:2007/2508 sayılı kararıyla, Yönetmelikte ana kural olarak öngörülen “sınav” koşulunun, Genelge ile istisna durumuna getirildiği, ana kuralın ihmal edilmek suretiyle sınavsız atama olanağı getirilmesinde Yönetmelik hükümlerine uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmesi üzerine, … Sendikası tarafından, Dairemizin söz konusu kararından bahisle anılan Genelge uyarınca tesis edilen tüm atama işlemlerinin geri alınması yolunda yapılan başvurunun Bakanlıkça cevap verilmemek suretiyle reddedilmesinin ardından açılan iptal davasında … İdare Mahkemesi’nin … günlü ve E:…, K:… sayılı kararı ile işlemin iptaline karar verildiği, davalı idarece anılan mahkeme kararı gerekçe gösterilerek Genelge uyarınca tesis edilen tüm atama işlemlerinin iptal edildiği, davacının da bu kapsamda Anadolu lisesine yapılan atamasının iptal edilerek … Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü emrine öğretmen olarak atanmasına ilişkin işlemin iptali istemiyle bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Her ne kadar davacı, yazılı ve sözlü olmak üzere iki aşamalı olan ve 5-9 Eylül 2005 tarihleri arasında mülakat sınavı yapılan Fen ve Sosyal Bilimler Liseleri Öğretmen Seçme Sınavında 66 puan alarak başarılı olduğunu ve sınav koşulunu taşıdığını ileri sürmekte ise de, söz konusu sınavın Fen Liseleri ve Sosyal Bilimler Liselerine öğretmen yerleştirme amacına yönelik olduğu, yukarıda hükümlerine yer verilen ve davacının Anadolu lisesine atandığı tarihte yürürlükte bulunan Yönetmelik kapsamında yapılan bir sınav olmadığı, anılan Yönetmelik kapsamında Anadolu liselerine öğretmen seçimi için 2000 yılında yapılan sınava ise davacının katılmadığı dikkate alındığında, Anadolu Lisesi öğretmeni olarak atanma koşullarını taşımayan davacının bu görevden alınmasına ilişkin işlemde hukuka aykırılık, işlemi iptal eden İdare Mahkemesi kararında ise hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulü ile … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın iptale ilişkin kısmının, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine, 9.11.2009 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.