Danıştay Kararı 2. Daire 2008/542 E. 2008/5105 K. 22.12.2008 T.

2. Daire         2008/542 E.  ,  2008/5105 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2008/542
Karar No: 2008/5105

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) : …
Vekili : …
Karşı Taraf: … Valiliği
Vekili: …
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti: Temyizi istenen kararın yöntem ve yasaya uygun olduğu, bu nedenle istemin reddi gerekeceği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi: İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce, dosyanın tekemmül ettiği anlaşıldığından, yürütmenin durdurulması istemi hakkında bir karar verilmeksizin ve Dairemizin 16.9.2008 günlü ara kararı cevabının geldiği görülerek, işin gereği düşünüldü:
Dava, … … Lisesi’nde öğretmen olarak görev yapan davacının, aynı İl, … İlköğretim Okulu’na öğretmen olarak naklen atanmasına ilişkin 6.12.2006 günlü, 33436 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla, Milli Eğitim Bakanlığı’nın davacının alanının Türk Dili ve Edebiyatı olarak değiştirildiğine dair 15.9.1992 günlü, 153615 sayılı yazısının davacıya tebliğ edilmediği, dolayısıyla davacının Türkçe alanında kaldığı, daha sonra da alan değişikliği talebinde bulunmadığı anlaşılmakta olup, davacının Milli Eğitim Bakanlığı’ndaki atama alanının Türkçe olması, … Lisesi’nde Türkçe alanının olmaması nedeniyle, görev yaptığı okulda norm fazlası olması karşısında, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı, alanının Milli Eğitim Bakanlığı’nca Türk Dili ve Edebiyatı olarak değiştirildiğini, bu işlemin kendisine tebliğ edilmemesinin idarenin kusuru olduğunu, uzun yıllardır Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak görev yaptığını, dava konusu işlemin hukuka uygun bulunmadığını öne sürerek İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
4.3.2006 günlü, 26098 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin, “İhtiyaç fazlası öğretmenlerin yer değiştirmeleri” başlıklı 35.maddesinin b bendinde, “Herhangi bir nedenle istihdam alanı daralan öğretmenler ile görevli oldukları okullarda norm kadro esasları çerçevesinde öğretmen norm kadro sayısının azalması üzerine hizmet puanı üstünlüğüne göre yapılacak değerlendirme sonucunda norm kadro fazlası olarak belirlenen öğretmenler, görevli oldukları okullarda norm kadro fazlası olarak görevlerine devam ederler. Bu kapsamda öğretmen fazlalığı bulunan eğitim kurumlarına, norm kadro fazlası öğretmenler bu eğitim kurumlarının norm kadrolarıyla ilişkilendirilinceye kadar öğretmen fazlalığının bulunduğu alanda öğretmen ataması yapılmaz ve ders dağılımı, mevcut norm kadrolarla ilişkilendirilen öğretmenler ile norm fazlası öğretmenler arasında ders bütünlüğü dikkate alınarak eşit şekilde dağıtılır. Ayrıca, bu öğretmenler ders ve ek ders görevlerini de ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde görevli oldukları yerleşim yerlerindeki diğer eğitim kurumlarında yerine getirirler. İhtiyaç fazlası öğretmenlerden istekli olanlar alanlarında ihtiyaç bulunması halinde öncelikle il içinde, ihtiyaç bulunmaması halinde ise il dışında alanlarında ihtiyaç duyulan eğitim kurumlarına tercihleri de dikkate alınmak suretiyle atanabilirler.” hükümleri yer almıştır.
Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’nün 18.11.2005 günlü, 70638 sayılı Genel Yazısıyla, eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerin atama ve yer değiştirme işlemlerinde karşılaşılan atama alanı/görevlendirme alanı karmaşasına son vermek için alan değişikliğine gidildiği, ilköğretim okullarında görevlendirilen Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin Türkçe alanına alan değişikliğinin yapıldığı, alan değişikliğini kabul etmeyenlerin ise İLSİS’teki görev kaydı kaldırıldığından işgal ettikleri norm kadro ile ilişkilendirme işleminin sona erdirileceği, bu durumdaki öğretmenlerin bulundukları eğitim kurumunda Bakanlıkça atandıkları alanın norm kadrosu ile ilişkilendirilmeleri mümkün olamayacağından, Bakanlık atama alanında norm kadro açığı bulunan il içindeki diğer eğitim kurumları olacak şekilde il içi yer değiştirme ölçütleri esas alınarak görev yerlerinin belirleneceği hususları belirtilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; … Eğitim Enstitüsü Türkçe bölümü mezunu olan ve lisans tamamlama yoluyla Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümünü bitiren davacının, Türkçe olan alanının Türk Dili ve Edebiyatı olarak değiştirilmesi için başvuruda bulunması üzerine, Milli Eğitim Bakanlığı’nın 15.9.1992 günlü, 153615 sayılı işlemiyle davacının alanının Türk Dili ve Edebiyatı olarak değiştirildiği ve bu işlemin davacının görev yaptığı yer olan Eskişehir Valiliğine de bildirildiği, ancak bu işlemden önce davacının, … İlköğretim Okulu’nda görev yapmakta iken, 4.6.1992 tarihli işlemle … İl Milli Eğitim Müdürlüğü emrine atanması nedeniyle, alan değişikliğine dair işlemin davacıya tebliğ edilmediği, daha sonra 29.6.1994 günlü işlemle tekrar … İline Türkçe öğretmeni olarak atandığı, Vallikçe önce 9.8.1994 günlü işlemle … Lisesine ve sonra 1.8.1996 günlü işlemle … Lisesine Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak atandığı, dava konusu 6.12.2006 günlü işlemle, davacının alanının Türkçe olduğu ve bu itibarla lisede okutabileceği alan bulunmadığından norm fazlası olduğu sebebiyle, … Lisesi öğretmenliğinden alınarak, … İlköğretim Okulu’na atandığı, söz konusu işlemin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı, Dairemizin 16.9.2008 günlü ara kararıyla, davacının alanının Türk Dili ve Edebiyatı olarak değiştirilmesinden sonra, Milli Eğitim Bakanlığı’nca … İli emrine atanmasına ilişkin 29.6.1994 günlü işlem tesis edilirken neden önceki alanı olan Türkçe alanında atandığı ve bu işlemin davacıya tebliğ edilip edilmediği sorulmuş, ancak, Milli Eğitim Bakanlığı’nca ara kararına cevap verilmediği, anlaşılmıştır.
Bu durumda, lisans tamamlama suretiyle Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümünden mezun olan davacının, mezun olduğu alan itibariyle Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliğine atanabilecek durumda olduğu, Milli Eğitim Bakanlığı’nca da alanının Türk Dili ve Edebiyatı olarak değiştirilmiş olduğu, söz konusu alan değişikliğine dair işlemin idarece tebliğinin sağlanamamış olmasının, işlemin kesin ve yürütülebilir işlem olma niteliğini ortadan kaldırmayacağı dikkate alındığında, davacının İLSİS bilgilerinde alanının Türkçe olarak görünmesi sebebiyle lisede görev yapamayacağından bahisle tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b. fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine, kullanılmayan … TL yürütmenin durdurulması harcının isteği halinde davacıya iadesine 22.12.2008 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.