Danıştay Kararı 2. Daire 2008/3427 E. 2009/826 K. 25.02.2009 T.

2. Daire         2008/3427 E.  ,  2009/826 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2008/3427
Karar No: 2009/826

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı): Milli Eğitim Bakanlığı / ANKARA
Karşı Taraf: … Sendikası
Vekili: …
İsteğin Özeti: Davacı Sendika tarafından, Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’nün 2005/73 sayılı Genelgesi’nin Danıştay 2. Dairesi’nin 10.04.2006 günlü, 2005/2651 sayılı kararıyla yürütmesinin durdurulması nedeniyle söz konusu Genelge’ye dayanılarak tesis edilen öğretmen atamalarının geri alınması istemiyle yapılan başvurunun cevap verilmemek suretiyle zımnen reddine ilişkin davalı idare işleminin iptali yolunda … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti: Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi: İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce işin gereği düşünüldü:
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin varlığına bağlı olup, davalı idare tarafından ileri sürülen hususlar bunlardan hiç birine uymamaktadır.
Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’nün “Anadolu Liselerine Öğretmen Seçimi” konulu, 23.8.2005 günlü, 51735 (2005/73) sayılı Genelgesi’nin Dairemizin 10.4.2006 günlü, E:2005/2651 sayılı kararıyla yürütülmesinin durdurulmasına, daha sonra da 5.6.2007 günlü, E:2005/2651, K:2007/2508 sayılı kararıyla, Yönetmelikte ana kural olarak öngörülen “sınav” koşulunun, Genelge ile istisna durumuna getirildiği, ana kuralın ihmal edilmek suretiyle sınavsız atama olanağı getirilmesinde Yönetmelik hükümlerine uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle, anılan Genelgenin iptaline karar verildiği anlaşıldığından, bu Genelgenin dava konusu işlemlere dayanak olarak alınması mümkün değildir. Bu durumda dava konusu olan ve anılan Genelge uyarınca yapılan tüm atama işlemlerinin, tesis edildikleri tarihte yürürlükte bulunan ve Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmelik hükümleri çerçevesinde değerlendirilmesi gerekmektedir.
Anılan Genelge uyarınca yapılan atama işlemlerinin tümünün iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararının da bu doğrultuda değerlendirilmesi gerekmekte olup, anılan kararın; hiç bir düzenlemeye dayanmadan yalnızca 2005/73 sayılı Genelgeye dayanılarak yapılan atama işlemleri açısından sonuç doğuracağı, Genelge kapsamında tesis edilmekle birlikte üst norm olan Yönetmelikte belirlenen koşulları taşıyanların atamalarının iptalini gerektirmeyeceği açıktır.
Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmeliğin 2. maddesinde, bu Yönetmeliğin, Hollandaca, Japonca, İspanyolca, İtalyanca öğretmenleri ile mesleki ve teknik öğretim kurumlarının endüstriyel teorik ve endüstriyel uygulama öğretmenleri hariç, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı her türdeki resmi Anadolu liselerinde görev alacak öğretmenleri kapsadığı belirtilmiş, 5. maddesinde, adaylarda aranacak genel koşullara, 6. maddesinde, yabancı dille yapılan derslerin öğretmenliğine atanacaklar için adaylarda aranacak özel koşullara, 8. maddesinde, seçme sınavının Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğünce çoktan seçmeli test şeklinde merkezi sistemle yapılacağı, 10. maddesinde, seçme sınavını kazanan adayların, öğretmen ihtiyacı karşılanacak okulların Bakanlık merkez teşkilatında bağlı olduğu birim amirinin veya görevlendireceği yardımcısının başkanlığında Sınav Yürütme Kurulunca oluşturulacak sınav komisyonları tarafından branşlarının özelliğine göre mülakat veya uygulama sınavına alınacakları, 12. maddesinde ise sınavların 100 puan üzerinden ölçüleceği, bu sınavların her birinden en az 70 puan alanların başarılı sayılıp seçme sınavını kazananların tamamının mülakat/uygulama sınavına alınacağı ve sınavları kazanan adayların başarı sıralamasının seçme sınavında alınan notun %60’ı ile mülakat/uygulama sınavında alınan notun %40’ının toplamına göre en yüksek puan alandan başlamak üzere yapılacağı kuralına yer verilmiş ve sınav sonuçlarının 5 yıl süre ile geçerli olduğu hükme bağlanmış, 17. maddesinde, sınavı kazanan adayların atamalarının, başarı sıralamasına göre, aynı birime bağlı okullardan yapılmış olan tercihleri de dikkate alınarak, bu Yönetmelik kapsamında ihtiyacı bulunan okullara Bakanlıkça yapılacağı, 18. maddesinde, kapsama dahil okulların öğretmenliğine atananlardan; daha sonra çeşitli nedenlere bağlı olarak 3 yıl ve daha az süreyle öğretmenlik mesleğinden ayrı kalanlar ile kapsam dışındaki okullarda 5 yıl ve daha az süreyle görev yapanların, kapsama dahil okullara atanmak istemeleri halinde, bu Yönetmelikte belirtilen şartları taşıyor olmaları koşuluyla, aynı türdeki okullara yeniden atanabilecekleri, geçici 1. maddesinin 2. fıkrasında da, daha önce kapsama dahil okullarda görev yapmakta iken herhangi bir nedenle bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce görevlerinden ayrılmış olanlardan, kapsama dahil okullara yeniden atanmak isteyenler hakkında bu Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılacağı öngörülmüştür.
Anılan hükümlerin birlikte değerlendirilmesinden, esas itibariyle Anadolu Liselerine seçme sınavı ile atama yapılacağı, dolayısıyla dava konusu atama işlemleri yönünden, 2000 yılında yapılan Anadolu liselerine öğretmen seçme sınavının test ve mülakat aşamasında başarılı olanların 5 yıllık geçerlilik süresi içinde atanmış olmak kaydıyla kazanılmış haklarının bulunduğu, daha önce Anadolu statülü okullarda görev yapıp çeşitli nedenlerle kapsam dışı okullara geçiş yapan öğretmenler için ise belirli koşullarla sınav şartının aranmayacağı anlaşılmaktadır. Bu bağlamda Yönetmeliğin 18. maddesi irdelendiğinde, kapsama dahil okulların öğretmenliğine atananlardan, kapsam dışındaki okullarda 5 yıl ve daha az süreyle görev yapanların, kapsama dahil okullara atanmak istemeleri halinde Yönetmelikte öngörülen genel ve özel koşullar dışında sınav koşulunun aranmayacağının anlaşılması gerekir. Aksi halde, anılan 18. maddede belirtilen süre kıstasının bir anlamı kalmayacaktır.
Öte yandan, daha önce Anadolu statülü okullarda görev yapıp da çeşitli nedenlerle kapsam dışı okullara geçiş yapan öğretmenlerin 18. madde hükmünden yararlanabilmeleri için, kapsam dışı okula geçmeden önce görev yaptıkları Anadolu statülü okula hukuka ve bu okullara atandıkları tarih itibarıyla yürürlükte bulunan mevzuata uygun olarak atanmış olmaları gerektiği kuşkusuzdur.
Daha açık bir ifadeyle, 1.1.2000 tarihinde yürürlüğe giren Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmelik ile Anadolu statülü okullara atanabilmek için sınav şartı öngörüldüğünden, 1.1.2000 tarihi itibarıyla Anadolu statülü bir okula ilk defa atananlar ile daha önce kapsama dahil okullarda görev yapmakta iken herhangi bir nedenle bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce görevlerinden ayrılmış olanların; kapsama dahil okullara yeniden atanmak istemeleri halinde 18. madde hükmünden sınavsız yararlanma olanağı bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, Anadolu statülü okullara, anılan Yönetmelik yürürlüğe girmeden önce ve atanma tarihinde yürürlükte bulunan mevzuata uygun şekilde atananlardan, Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği 1.1.2000 tarihinde halen Anadolu statülü okul öğretmeni olarak görev yapanların Yönetmeliğin Geçici 1. maddesinin 1. fıkrası uyarınca 18. madde hükmünden sınavsız yararlanabilecekleri tabiidir.
Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği 1.1.2000 tarihinden önce Anadolu statülü okullara yapılacak öğretmen atamalarında uygulanacak olan mevzuata gelince; Dairemizin E:2006/868 sayılı dosyasında verilen 2.7.2008 günlü ara kararı uyarınca davalı idare tarafından gönderilen Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğünün 16.7.1992 günlü, il emrine yapılacak atamalar konulu yazısında Anadolu liselerinin yabancı dil ve öğretimi yabancı dille yapılan derslerin(Matematik ve Fen Grubu) öğretmenlerinin atamalarında doğrudan okul ve kurumlara atamak suretiyle Bakanlığın, bunların dışında kalan öğretmenlerin atamalarında ise valiliklerin yetkili olduğu belirtildiğinden, sınav şartı olmayan 16.7.1992 – 1.1.2000 tarihleri arasında Anadolu statülü okullara atananlar için de bu kriterin esas alınması gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir neden de bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı üzerinde bırakılmasına, 25.2.2009 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.