Danıştay Kararı 2. Daire 2007/739 E. 2007/4457 K. 19.11.2007 T.

2. Daire         2007/739 E.  ,  2007/4457 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2007/739
Karar No: 2007/4457

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalılar) : 1-Milli Eğitim Bakanlığı – ANKARA
2-Antalya Valiliği
Karşı Taraf: …
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede ileri sürülen nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti: Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi: İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce dosyanın tekemmül ettiği anlaşılmakla, davalı Milli Eğitim Bakanlığı’nın yürütmenin durdurulması istemi hakkında bir karar verilmeksizin işin gereği düşünüldü:
Dava, davacının, Fizik Öğretmeni olarak görev yaptığı … Lisesi’nin, Anadolu Lisesi’ne dönüştürülmesi üzerine, bu okula atanma talebinin reddine ilişkin işlem ile anılan Okulun Fizik Öğretmenliğine …’ın atanmasına ilişkin 30.9.2005 günlü, 60202 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’nün 23.8.2005 günlü, 51735 sayılı Genelgesinde Anadolu Liselerine atanabilmek için öngörülen öncelik sıralaması dikkate alındığında, Genelgenin (B) kategorisinde yer alan kriterleri taşıdığı nedeniyle davacının atanma talebi reddedilmiş, yine Genelgenin (A) kategorisindeki kriterleri taşıyan …’ın ataması yapılmışsa da, anılan Genelgenin Danıştay İkinci Dairesi’nin 10.4.2006 günlü, E:2005/2651 sayılı kararıyla yürütülmesinin durdurulduğu anlaşıldığından, bu Genelge hükümleri uyarınca …’ın atanmasına ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı, yine Genelgenin yürütülmesinin durdurulmuş olması karşısında davacının atanmasına yönelik olarak bu aşamada karar verilmesinin mümkün olmadığı gerekçesiyle …’ın atanmasına ilişkin işlemin iptaline, davacının atanma isteminin reddine ilişkin işlem hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmiştir.
Davalı idareler, davacının daha önce Anadolu Lisesi statüsündeki bir okulda görev yapmadığını, …’ın ise Anadolu statülü bir okulda görev yaptığını, bu durumda 23.8.2005 günlü Genelgenin A/3 maddesinde belirtilen kritere uygun olan adı geçen kişinin, B maddesinde belirtilen kritere tabi olan davacıya göre öncelikli olarak atanma hakkının bulunduğunu öne sürmekte ve Antalya Valiliği, İdare Mahkemesi kararının iptale ilişkin kısmının, Milli Eğitim Bakanlığı ise, kararın tamamının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedirler.
Dava dosyasının incelenmesinden, davacı yerine ataması yapılan …’ın 31.5.1996 günlü kararname ile … Lisesi’nden … İmam Hatip Lisesi’ne atandığı, 7.11.1996 günlü onayla … İmam Hatip Lisesi ve Anadolu İmam Hatip Lisesi’nde görevlendirildiği, buradaki görevine 22.11.1996 tarihinde başladığı, 27.6.1997 günlü kararname ile … İmam Hatip Lisesi ve Anadolu İmam Hatip Lisesi’nin Anadolu İmam Hatip Lisesi kısmına atandığı, buradaki görevine 1.9.1997 tarihinde başladığı, 1.9.1997 tarihinden, 4.9.2001 tarihine kadar burada görev yaptığı, 4.9.2001 ile 21.10.2005 tarihleri arasında da Lisesi’nde görevde bulunduğu, davacının görev yaptığı Lisesi’nin Anadolu Lisesi’ne dönüştürülmesi üzerine, …’ın daha önce Anadolu statülü okulda çalıştığı nedeniyle Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğünün 23.8.2005 günlü, 51735 (2005/73) sayılı Genelgesi uyarınca Anadolu Lisesine atanma önceliğinin bulunduğundan bahisle bu kişinin 30.9.2005 günlü işlemle atamasının yapıldığı, Genelgenin B kategorisindeki kriterlere sahip olması nedeniyle davacının atanma talebinin reddi üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’nün “Anadolu Liselerine Öğretmen Seçimi” konulu, 23.8.2005 günlü, 51735 (2005/73) sayılı Genelgesi’nin Dairemizin 10.4.2006 günlü, E:2005/2651 sayılı kararıyla yürütülmesinin durdurulmasına, daha sonra da 5.6.2007 günlü, E:2005/2651, K:2007/2508 sayılı kararıyla, Yönetmelikte ana kural olarak öngörülen “sınav” koşulunun, Genelge ile istisna durumuna getirildiği, ana kuralın ihmal edilmek suretiyle sınavsız atama olanağı getirilmesinde Yönetmelik hükümlerine uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle anılan Genelgenin iptaline karar verildiği anlaşıldığından, bu Genelgenin dava konusu işlemlere dayanak olarak alınması mümkün değildir. Bu durumda dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte bulunan ve Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmelik hükümleri çerçevesinde durumun değerlendirilmesi gerektiği açıktır.
Anılan Yönetmeliğin 2. maddesinde, bu Yönetmeliğin, Hollandaca, Japonca, İspanyolca, İtalyanca öğretmenleri ile mesleki ve teknik öğretim kurumlarının endüstriyel teorik ve endüstriyel uygulama öğretmenleri hariç, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı her türdeki resmi Anadolu liselerinde görev alacak öğretmenleri kapsadığı belirtilmiş, 5. maddesinde, adaylarda aranacak genel koşullara, 6. maddesinde, yabancı dille yapılan derslerin öğretmenliğine atanacaklar için adaylarda aranacak özel koşullara, devam eden maddelerinde, Anadolu liselerine öğretmen seçme sınavına ilişkin hükümlere yer verilmiş, 17. maddesinde, sınavı kazanan adayların atamalarının, başarı sıralamasına göre, aynı birime bağlı okullardan yapılmış olan tercihleri de dikkate alınarak, bu Yönetmelik kapsamında ihtiyacı bulunan okullara Bakanlıkça yapılacağı, 18. maddesinde, kapsama dahil okulların öğretmenliğine atananlardan; daha sonra çeşitli nedenlere bağlı olarak 3 yıl ve daha az süreyle öğretmenlik mesleğinden ayrı kalanlar ile kapsam dışındaki okullarda 5 yıl ve daha az süreyle görev yapanların, kapsama dahil okullara atanmak istemeleri halinde, bu Yönetmelikte belirtilen şartları taşıyor olmaları koşuluyla, aynı türdeki okullara yeniden atanabilecekleri, geçici 1.maddesinin 2. fıkrasında da, daha önce kapsama dahil okullarda görev yapmakta iken herhangi bir nedenle bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce görevlerinden ayrılmış olanlardan, kapsama dahil okullara yeniden atanmak isteyenler hakkında bu Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılacağı öngörülmüştür.
Anılan hükümlerin birlikte değerlenmesinden, esas itibariyle Anadolu Liselerine seçme sınavı ile atama yapılacağı, ancak daha önce Anadolu statülü okullarda görev yapıp çeşitli nedenlerle kapsam dışı okullara geçiş yapan öğretmenler için belirli koşullarla sınav şartının aranmayacağı anlaşılmaktadır. Bu bağlamda Yönetmeliğin 18. maddesi irdelendiğinde, kapsama dahil okulların öğretmenliğine atananlardan, kapsam dışındaki okullarda 5 yıl ve daha az süreyle görev yapanların, kapsama dahil okullara atanmak istemeleri halinde Yönetmelikte öngörülen genel ve özel koşullar dışında sınav koşulunun aranmayacağının anlaşılması gerekir. Aksi halde, anılan 18.maddede belirtilen süre kıstasının bir anlamı kalmayacaktır.
Bu durumda, kapsama dahil okulda görevde bulunduktan sonra, kapsam dışındaki bir okulda 5 seneden az süreyle görev yapan ve Yönetmeliğin 5. maddesinde belirtilen genel koşulları taşımadığı yönünde hakkında tespit bulunmayan …’ın, Anadolu Lisesi’ne dönüştürülen Antalya Lisesi’ne atanmasına, sınava girme koşulunu taşımayan davacının ise anılan Okula atanmamasına yönelik dava konusu işlemlerde hukuka ve Yönetmeliğin 18.maddesine aykırılık bulunmamaktadır.
Her ne kadar davacı tarafından, …’ın Anadolu Lisesine atama kararnamesinde İmam Hatip Lisesi kısmının karalanmak suretiyle tahrifat yapıldığı ve Anadolu İmam Hatip Liselerinin diğer Anadolu Liselerinden farklı statüde olduğu iddia edilmekte ise de, davalı idarece, kararnamedeki karalamanın, …’ın Lisenin Anadolu kısmına atandığını göstermek için yapıldığının ve Antalya Milli Eğitim Müdürlüğü’nün 14.8.1997 günlü, 10226 sayılı yazısında da, adı geçen kişinin Anadolu İmam Hatip Lisesi’ne atandığının belirtildiği, öte yandan, Anadolu İmam Hatip Liselerinin, Yönetmeliğin 2.maddesinde kapsam dışı okullar olarak belirtilen istisna içerisinde yer almadığı anlaşıldığından, davacının bu iddialarına itibar edilmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarelerin temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b. fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine, 19.11.2007 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.