Danıştay Kararı 2. Daire 2007/3130 E. 2009/3245 K. 28.09.2009 T.

2. Daire         2007/3130 E.  ,  2009/3245 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No :2007/3130
Karar No:2009/3245

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : Aydın Valiliği
Diğer Davalı: Milli Eğitim Bakanlığı / ANKARA
Karşı Taraf: …
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti: Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce 10.6.2009 günlü ara kararı cevabının geldiği görülerek işin gereği yeniden düşünüldü:
Dava, Aydın İli, … Lisesi’nde Matematik öğretmeni olarak görev yapan davacının, aynı ilçe … Anadolu Lisesi’ne Matematik öğretmeni olarak atanması isteminin, söz konusu okula … isimli öğretmenin atanması suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; … İli, … Lisesi’nde Matematik öğretmeni olarak görev yapan davacının, aynı ilçedeki … Anadolu Lisesi’ne Matematik öğretmeni olarak atanması isteminin, söz konusu okula … isimli öğretmenin atanması suretiyle reddine ilişkin işlemde; söz konusu atama işleminin 2.9.2005 gününde tesis edilmesinden yaklaşık beş ay sonra, dayanağı olan Genelgenin Danıştay kararı ile açıkça hukuka aykırılığı saptanarak yürütülmesinin durdurulmuş olması karşısında idari istikrarın kurulmuş olduğundan söz edilemeyeceğinden ve esasen söz konusu atamanın Anadolu liselerine öğretmen atamalarına yönelik Yönetmelik hükümleri uyarınca seçme sınavı sonuçlarına göre yapılması gerektiğinden hukuka uyarlık görülmediği gerekçesiyle ve davacı yönünden ise, anılan okula … isimli öğretmenin atanması yolundaki bireysel işlemin hukuka aykırılığının 2005/73 sayılı Genelgenin yürütülmesinin durdurulmasına dayandığı ve davacı tarafından da yine anılan Genelgeye dayanılarak iptal isteminde bulunulduğundan, davalı idarece yukarıda anılan Yönetmelik hükümleri uyarınca yeni bir değerlendirme veya yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar dava konusu işlemin iptal edilmiş olmasının davacının doğrudan atanması sonucunu doğurmayacağı gerekçesine yer verilmek suretiyle yapılan atamaya ilişkin işlem iptal edilmiştir.
Davalı idare, dava konusu işlemin mevzuata uygun olarak tesis edildiğini ileri sürerek İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Dosyanın incelenmesinden; Matematik Öğretmeni olan davacının, 1994 yılında ilk atama yoluyla Kahramanmaraş İli, …Kız Meslek Lisesi’nde göreve başladığı, 30.1.2003 tarihinde … Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi’ne atandığı ve 5.7.2004 tarihine kadar bu okulda görev yaptıktan sonra kapsam dışı bir okul olan … İli, … Lisesi’ne atandığı, 1.9.2005 günlü başvuru formu ile 2005/73 sayılı Genelge kapsamında … … Anadolu Lisesi’ne atanma isteminde bulunduğu, ancak anılan okula 20.9.2005 günlü Bakanlık kararnamesi ile … isimli öğretmenin atanması üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Davacı tarafından, hem … İli, … İlçesi … Anadolu Lisesi’ne … isimli öğretmenin atanmasına ilişkin işlemin; hem de anılan okula kendisinin atanmamasına ilişkin işlemin iptali istenildiğinden her iki işlemin hukuka uygunluğunun işlem tarihinde yürürlükte bulunan Yönetmelik hükümlerine göre ayrı ayrı incelenmesi gerekmekte iken; temyize konu İdare Mahkemesi kararında, yalnızca … isimli öğretmenin söz konusu Anadolu lisesine atanmasına ilişkin işlemin hukuka uygunluğu irdelenerek iptal edildiği; davacının anılan okula atanma başvurusunun reddine ilişkin işlem hakkında ise her hangi bir hüküm kurulmadığı görülmektedir.
Bu durumda, aynı Genelge kapsamında aynı Anadolu lisesine atanmak için başvuran ve bu başvuruları birlikte değerlendirmeye tabi tutulan öğretmenlerden … isimli öğretmenin atanması, davacının ise atanamaması sonucunu doğuran dava konusu işlemlerin; tesis edildikleri tarihte yürürlükte bulunan Yönetmelik hükümleri doğrultusunda ilgililerin Anadolu lisesine atanma koşullarına sahip olup olmadıkları yönünden ayrı ayrı incelenmesi ve her iki işlem hakkında ayrı ayrı hüküm kurulması gerekirken, İdare Mahkemesi tarafından davanın, yalnızca … isimli öğretmenin atanmasına ilişkin kısmı hakkında hüküm kurulması, davacının anılan okula atanmamasına ilişkin kısmı hakkında ise eksik inceleme sonucu bir hüküm kurulmamasında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulü ile … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine, 28.9.2009 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

KARŞI OY(X):

Dava, Aydın İli, … Lisesi’nde Matematik öğretmeni olarak görev yapan davacının, aynı ilçe … Anadolu Lisesi’ne Matematik öğretmeni olarak atanması isteminin, söz konusu okula … isimli öğretmenin atanması suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü’nün “Anadolu Liselerine Öğretmen Seçimi” konulu, 23.8.2005 günlü, 51735 (2005/73) sayılı Genelgesi’nin Dairemizin 10.4.2006 günlü, E:2005/2651 sayılı kararıyla yürütülmesinin durdurulmasına, daha sonra da 5.6.2007 günlü, E:2005/2651, K:2007/2508 sayılı kararıyla, Yönetmelikte ana kural olarak öngörülen “sınav” koşulunun, Genelge ile istisna durumuna getirildiği, ana kuralın ihmal edilmek suretiyle sınavsız atama olanağı getirilmesinde Yönetmelik hükümlerine uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle anılan Genelgenin iptaline karar verildiği anlaşıldığından, bu Genelgenin dava konusu işlemlere dayanak olarak alınması hukuken mümkün değildir. Bu durumda, dava konusu işlemlerin tesis edildiği tarihte yürürlükte bulunan ve Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmelik hükümleri çerçevesinde durumun değerlendirilmesi gerektiği açıktır.
Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmeliğin 2. maddesinde, bu Yönetmeliğin, Hollandaca, Japonca, İspanyolca, İtalyanca öğretmenleri ile mesleki ve teknik öğretim kurumlarının endüstriyel teorik ve endüstriyel uygulama öğretmenleri hariç, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı her türdeki resmi Anadolu liselerinde görev alacak öğretmenleri kapsadığı belirtilmiş, 5. maddesinde, adaylarda aranacak genel koşullara, 6. maddesinde, yabancı dille yapılan derslerin öğretmenliğine atanacaklar için adaylarda aranacak özel koşullara, devam eden maddelerinde, Anadolu liselerine öğretmen seçme sınavına ilişkin hükümlere yer verilmiş, 17. maddesinde, sınavı kazanan adayların atamalarının, başarı sıralamasına göre, aynı birime bağlı okullardan yapılmış olan tercihleri de dikkate alınarak, bu Yönetmelik kapsamında ihtiyacı bulunan okullara Bakanlıkça yapılacağı 18. maddesinde, kapsama dahil okulların öğretmenliğine atananlardan; daha sonra çeşitli nedenlere bağlı olarak 3 yıl ve daha az süreyle öğretmenlik mesleğinden ayrı kalanlar ile kapsam dışındaki okullarda 5 yıl ve daha az süreyle görev yapanların, kapsama dahil okullara atanmak istemeleri halinde, bu Yönetmelikte belirtilen şartları taşıyor olmaları koşuluyla, aynı türdeki okullara yeniden atanabilecekleri, geçici 1. maddesinin 2. fıkrasında da, daha önce kapsama dahil okullarda görev yapmakta iken herhangi bir nedenle bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce görevlerinden ayrılmış olanlardan, kapsama dahil okullara yeniden atanmak isteyenler hakkında bu Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılacağı öngörülmüştür.
Anılan hükümlerin birlikte değerlendirilmesinden, esas itibariyle Anadolu Liselerine seçme sınavı ile atama yapılacağı, ancak daha önce Anadolu statülü okullarda görev yapıp çeşitli nedenlerle kapsam dışı okullara geçiş yapan öğretmenler için belirli koşullarla sınav şartının aranmayacağı anlaşılmaktadır. Bu bağlamda Yönetmeliğin 18. maddesi irdelendiğinde, kapsama dahil okulların öğretmenliğine atananlardan, kapsam dışındaki okullarda 5 yıl ve daha az süreyle görev yapanların, kapsama dahil okullara atanmak istemeleri halinde Yönetmelikte öngörülen genel ve özel koşullar dışında sınav koşulunun aranmayacağının anlaşılması gerekir. Aksi halde, anılan 18. maddede belirtilen süre kıstasının bir anlamı kalmayacaktır.
Öte yandan, daha önce Anadolu statülü okullarda görev yapıp da çeşitli nedenlerle kapsam dışı okullara geçiş yapan öğretmenlerin 18. madde hükmünden yararlanabilmeleri için, kapsam dışı okula geçmeden önce görev yaptıkları Anadolu statülü okullara, atandıkları tarih itibarıyla yürürlükte bulunan mevzuata uygun şekilde atanmış olmaları gerektiği de kuşkusuzdur.
Daha açık bir ifadeyle, 1.1.2000 tarihinde yürürlüğe giren Aralık 1999 tarihli, 2507 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına İlişkin Yönetmelik ile Anadolu statülü okullara atanabilmek için sınav şartı öngörüldüğünden, 1.1.2000 tarihi itibarıyla Anadolu statülü bir okula ilk kez ve sınavsız olarak atananların kapsam dışına çıkmaları halinde 18. madde hükmünden yararlanma olanağı bulunmamaktadır.
Davacı tarafından, … İli, … İlçesi … Anadolu Lisesi’ne … isimli öğretmenin atanmasına ilişkin işlem ile anılan okula kendisinin atanmamasına ilişkin işlemin iptali istenilmektedir.
Dosyanın incelenmesinden; … isimli öğretmenin Anadolu statülü bir okula ilk defa dava konusu işlemle atandığı; davacının ve adı geçen öğretmenin 2000 yılında yapılan Anadolu liselerine öğretmen seçimine ilişkin sınava girip girmediğinin sorulmasına ilişkin Dairemizin 10.6.2009 günlü ara kararına davalı idarece 10.7.2009 günlü yazıyla verilen cevaptan, davacı ile yerine atanan …’ın anılan seçme sınavına katılmadıkları anlaşılmaktadır.
Bu durumda, hukuka aykırı bulunarak iptaline hükmedilen 2005/73 sayılı Genelge uyarınca Anadolu lisesi öğretmenliğine atanan, ancak, Anadolu liselerine öğretmen olarak atanabilmek için öngörülen seçme sınavına girmemiş olan ve dolayısıyla Anadolu Lisesi öğretmeni olarak atanma koşullarını taşımayan …’ın … İli, … Lisesi’ne atanmasına ilişkin işlemde hukuka uyarlık ve işlemi iptal eden İdare Mahkemesi kararında hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Öte yandan, davacı tarafından … İli, … İlçesi … Anadolu Lisesi’ne … isimli öğretmenin atanmasına ilişkin işlemin, hem de anılan okula kendisinin atanmamasına ilişkin işlemin iptali istemiyle dava açılmasına karşın, İdare Mahkemesi tarafından davanın, davacının atanmamasına ilişkin işleme yönelik kısmı hakkında hüküm kurulmamasında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin reddiyle, temyize konu kararın, …’ın atanmasına ilişkin işlemi iptal eden kısmının yukarıda belirtilen gerekçeyle onanması, davacının atanmamasına ilişkin işlem yönünden ise bu konuda hüküm kurulmaması gerekçesiyle bozulması gerektiği görüşüyle İdare Mahkemesi kararının tümünün bozulması yönündeki çoğunluk kararına katılmıyorum.