Danıştay Kararı 2. Daire 2007/1275 E. 2007/4535 K. 23.11.2007 T.

2. Daire         2007/1275 E.  ,  2007/4535 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2007/1275
Karar No: 2007/4535

Temyiz İsteminde Bulunanlar (Davacı): …
Karşı Taraf: Milli Eğitim Bakanlığı – ANKARA
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti: Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir
Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: Davacının, geçici olarak yürüttüğü … Milli Eğitim Müdürlüğü görevi iptal edilerek, yerine …’ın görevlendirilmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan davanın reddi yolundaki, idare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununda, aynı kurum içinde geçici görevlendirme konusu düzenlenmemiş olmakla beraber, bir kamu kurumunun görev alanı içinde yer alan bir hizmeti yürütmek amacıyla, uzmanlaşmış kamu görevlilerini kadroları üzerinde kalmak şartıyla, belli bir süre ile görevlendirmesi mümkündür. Ayrıca vekalet ve geçici görevlendirme hizmet gereği yapılan geçici uygulama olduğundan, söz konusu kadrolara yasal koşulları taşıyanların atanması suretiyle sona erdirilmesi esastır. Kaldıki,vekaleten veya geçici olarak görevlendirilenlerin yetersizlik ve kusurlu durumlarının tesbiti, ve başkaca geçerli hukuki sebeplerin bulunması halinde, bu görevlendirmenin kaldırılması mümkündür.
Dosyanın incelenmesinden, … İli, … ilçesinde Milli Eğitim Şube müdürü olan ve ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü görevini geçici olarak yürüten davacının, görevlendirilmesinin iptal edilerek yerine …’ın görevlendirilmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle dava açıldığı anlaşılmıştır.
Olayda, ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü görevini görevlendirme yoluyla yürütmekte olan davacının bu görevi yürütemediği yolunda hiçbir geçerli sebep gösterilmedengörevlendirmesinin iptal edilmesi ve ilçe Milli Eğitim Müdürlüğüne yine geçici olarak hiçbir idari deneyimi olmayan lise öğretmeni …’ın görevlendirilmesine ilişkin işlemde, kamu yararı ve hizmet gereklerine uygunluk görülmediğinden hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan sebeplerle, davacının temyiz isteminin kabulü ile idare mahkemesi kararının bozulmasının uygun olacağı düşünülmüştür.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce işin gereği düşünüldü:
Dava, … İli,… İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü olan ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nü geçici olarak yürüten davacının, görevlendirilmesinin iptal edilerek yerine …’ın bu görevi yürütmek üzere görevlendirilmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; davacının tedviren yürütmekte olduğu … İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü görevinin her zaman geri alınabilecek bir niteliğe sahip olması karşısında; davacının anılan görevden alınarak asli görevi olan Şube Müdürlüğü görevine iadesi ve tedviren görevlendirme konusunda idarenin sahip bulunduğu takdir yetkisi çerçevesinde anılan görevi yürütmek üzere Bakanlık onayı ile gerçekleşen görevlendirme işleminde hukuka aykırılık görülmediğinden davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı, davalı idare tarafından yasa ve yönetmeliklere ve ayrıca yargı kararlarına rağmen bu kadroya görevlendirme şartlarını taşımayan ve yöneticilik hizmeti bulunmayan …’ın görevlendirilmesinin hukuka aykırı olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununda aynı kurum içinde geçici görevlendirme konusu düzenlenmemiş olmakla birlikte, bir kamu kurumunun mevzuatla belirlenmiş olan görev alanı içinde yer alan “geçici” nitelikteki bir hizmeti; ya da, değişen ve gelişen sosyal, ekonomik ve kültürel koşulların sonucu olarak ortaya çıkan, henüz örgütsel alt yapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan “yeni bir kamu hizmetini” yürütmek amacı ile, durumu uygun olan kamu görevlilerinin, uzmanlıklarından yararlanmak amacıyla, “kadroları ile hukuki bağlarını sürdürmek ve belli bir süre ile sınırlı olmak üzere” atamaya yetkili amir tarafından geçici olarak görevlendirilmeleri olanaklıdır.
Anılan yasal düzenlemeden anlaşılacağı üzere, vekalet ve geçici görevlendirme, hizmet gereklerinden kaynaklanan geçici uygulamalar olup; asıl olan, yönetim ve memuriyet kadrolarına, yasal koşulları taşıyanların, kariyer ve liyakat ilkelerine uyularak atanmalarıdır. Dolayısıyla vekalet veya geçici görevlendirme yoluyla yapılan görevlendirmeler, yönetim ve memuriyet kadrolarına atama yapılmak suretiyle sona erecektir. Ayrıca vekaleten veya geçici görevlendirme yoluyla görevlendirilenlerin görevle ilgili yetersizlik ve kusurlarının saptanması, hukuken geçerli sebeplerin varlığı halinde görevlendirmelerinin kaldırılması mümkündür.
Dosyanın incelenmesinden; … İli, … İlçe Milli Eğitim Müdürü kadrosunda iken 16.1.2004 günlü, 4877 sayılı Bakanlık Onayı ile … İli … İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü görevini yürütmek üzere görevlendirilen davacının, 7.7.2004 günlü, 54980 sayılı Bakanlık onayı ile … Müdürlüğü Şube Müdürlüğüne … Milli Eğitim Müdürü olarak görev yapmak üzere atandığı, 17.6.2006 günlü, 46635 sayılı Bakanlık onayı ile geçici yürüttüğü … Milli Eğitim Müdürlüğü görevine son verildiği, 28.7.2006 günlü, 61283 sayılı Bakanlık Onayı ile … Anadolu Kız Meslek Lisesi ve Kız Meslek Lisesi Öğretmeni …’ın görevlendirildiği ve davacının asıl görevi olan Şube Müdürlüğüne döndürüldüğü anlaşılmaktadır.
Olayda, görevinin gerektirdiği nitelikleri taşıması sebebiyle … İlçe Müdürlüğü görevini yürütmek üzere görevlendiren davacının, görevinde başarısız olduğu ya da yetersiz kaldığı yolunda bir tespit bulunmaması, adı geçenin daha önce öğretmenlik , Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü, 1991 yılından itibaren de Şube Müdürlüğü görevlerinde bulunduğunun görülmesi karşısında her hangi bir neden gösterilmeden görevinden alınarak yerine hiç bir idari deneyimi olmayan … Anadolu Kız Meslek Lisesi ve Kız Meslek Lisesi Öğretmeni …’ın görevlendirilmesine ilişkin işlemde ve davanın reddi yönünde verilen İdare Mahkemesi kararında mevzuata ve hizmet gereklerine uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanun ile değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine,23.11.2007 tarihinde oybirliği ile karar verildi.