Danıştay Kararı 2. Daire 2005/304 E. 2007/504 K. 13.02.2007 T.

2. Daire         2005/304 E.  ,  2007/504 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2005/304
Karar No: 2007/504

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı): … Kurumu Genel Müdürlüğü – ANKARA
Vekili: …
Karşı Taraf: …
Vekili: …
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti: Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi: İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce işin gereği düşünüldü:
Dava, … Kurumu … Bölge Müdürlüğü’nde … Müdürü olarak görev yapan davacının, 2002 yılı sicilinin olumsuz düzenlenmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; dosyanın incelenmesinden, … Kurumu … Bölge Müdürlüğü’nde … Müdürü olarak görev yapan davacının, 2002 yılı sicilinin olumsuz olarak düzenlendiği, sicil değerlendirmesinin olumsuz sonuçlanmasının, birinci sicil amirinin sicil notları ortalamasıyla, ikinci sicil amirinin sicil notları ortalamasının sicil amiri sayısına bölünmesiyle ortaya çıktığı, davacının 2002 yılı sicil raporundaki birinci sicil amirinin sicil notları ortalamasının 71,94 (72), ikinci sicil amirinin sicil notlarının 57,88 (58) olduğu, her iki sicil notunun ortalamasının 58 olarak değerlendirilmesiyle olumsuz sicil ve başarı derecesine yönelik dava konusu işlemin tesis edildiği, ancak birinci ve ikinci sicil amirinin sicil notları ortalamasının 58 değil 65 olduğundan; Devlet Memurları Sicil Yönetmeliğinin 16 ncı maddesi hükmü gereği sicil amirlerince verilen sicil notları ortalaması 59 ve daha aşağı olması halinde olumsuz sicil ve başarı derecesi söz konusu olabileceğinden, 2002 yılı sicil raporunda sicil amirlerince verilen notların ortalaması 65 olan davacı hakkında düzenlenen olumsuz sicil ve başarı derecesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık görülmediği gerekçesiyle iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare; işlemin hukuka uygun olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Devlet Memurları Sicil Yönetmeliği’nin 16 ncı maddesinde; sicil amirlerinin, sicil raporundaki soruların herbirini, ihtiva ettikleri unsurları esas almak suretiyle 100 tam not üzerinden değerlendirecekleri ve sorulara verdikleri notların toplamını soru sayısına bölerek memurların sicil notunu tespit edecekleri; her bir sicil amirince bu şekilde belirlenen sicil notlarının toplamının sicil amiri sayısına bölünmesi sureti ile de memurların sicil notu ortalaması bulunacağı ve buna göre sicil notu ortalamasının; a) 60 dan 75’e kadar olanların orta, b) 76 dan 89’a kadar olanların iyi, c) 90 dan 100’e kadar olanların çok iyi, derecede başarılı olmuş, olumlu; 59 ve daha aşağı not alanların ise yetersiz görülmüş, olumsuz sicil almış sayılacakları belirtilmiş; anılan Yönetmeliğin 20 nci maddesinde de; memurların sicil notunun sicil amirlerince takdir olunan notların aritmetik ortalamasına göre tesbit edileceği; ancak birinci ve ikinci sicil amirlerince yapılan değerlendirmelerin memurun sicilinin olumlu veya olumsuz olmasına tesir etmesi veya ortalama sicil notu aralarında 10 veya daha fazla fark olması halinde varsa üçüncü sicil amirinin kanaatına müracaat edileceği ve üçüncü sicil amirinin değerlendirmesinin esas alınacağı; üçüncü sicil amiri bulunmadığı takdirde ikinci sicil amirinin değerlendirmesi ile iktifa edileceğine işaret edilmiştir.
Anılan hükümlerin birlikte değerlendirilmesinden, memurların sicil notunun sicil amirlerince takdir olunan notların aritmetik ortalamasına göre tesbit edileceği esas olmakla birlikte, memurun üçüncü sicil amirinin bulunmaması ve ikinci sicil amirinin de memur hakkındaki değerlendirmesinin olumsuz olması halinde, ikinci sicil amirinin değerlendirmesinin esas alınacağı görülmektedir.
Dosyanın incelenmesinden, … Kurumu … Bölge Müdürlüğü’nde … Müdürü olarak görev yapan davacının, dava konusu 2002 yılı sicilinin birinci sicil amirince 71,94 (72) notla orta, ikinci sicil amirince 57,88 (58) notla yetersiz olarak değerlendirildiği ve üçüncü sicil amirinin bulunmaması nedeniyle de ikinci sicil amirinin değerlendirmesiyle yetinilerek sonucunda 58 puanla olumsuz olarak düzenlendiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda; dava konusu sicil, davacının üçüncü sicil amiri bulunmaması nedeniyle ikinci sicil amirinin yaptığı değerlendirmeyle yetinilerek (58) notla olumsuz düzenlenmiş olup; İdare Mahkemesi’nin, dava konusu sicilin olumsuz olduğunun tespiti ile işin esasına girmek suretiyle bir karar vermesi gerekirken; yukarıda açık hükmüne yer verilen Yönetmeliğin 20 nci maddesini gözardı ederek, Yönetmeliğin sadece 16 ncı maddesinden hareketle her iki sicil amirinin vermiş olduğu notların aritmetik ortalamasını alıp, dava konusu sicilin olumlu olduğu gerekçesiyle iptali yolunda kurduğu hükümde hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b. fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine, 13.2.2007 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

VK