Danıştay Kararı 2. Daire 2004/6221 E. 2004/809 K. 13.10.2004 T.

2. Daire         2004/6221 E.  ,  2004/809 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2004/6221
Karar No: 2004/809

Temyiz İsteminde Bulunan : İSKİ Genel Müdürlüğü Aksaray/İSTANBUL
Vekili : …
Karşı Taraf : …
Vekili : …
İsteğin Özeti : … İdare Mahkemesinin … gün ve E: …, K: …sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti : Cevap verilmemiştir
Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi : Dosyanın incelenmesinden, davacıya ait 2001 yılı sicilinin birinci sicil amirince 63, ikinci sicil amirince 58 not takdir edilerek doldurulması üzerine, Devlet Memurları Sicil Yönetmeliğinin 20. maddesi uyarınca üçüncü sicil amirinin kanaatine müracaat edilmiş ve bu sicil amirinin değerlendirilmesi esas alınmıştır.
Üçüncü sicil amirinin değerlendirmesinin esas alınamayacağı yolundaki idare mahkemesi kararında, anılan mevzuat uyarınca hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin kabul edilerek idare mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi: … mühendis kadrosunda görev yapmakta olan davacının 2001 yılına ait sicilinin olumsuz düzenlenmesine ilişkin işlemin iptali yolunda verilmiş olan İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Devlet Memurları Sicil yönetmeliğinin 20. maddesinde her derecedeki sicil amirlerinin 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak memurlar hakkında sicil raporlarında yaptıkları değerlendirmelerin birbirinden bağımsız ve 16 ncı madde hükümlerine göre etkili ve geçerli olduğu, ancak birinci ve ikinci sicil amirlerince yapılan değerlendirmelerin memurun sicilinin olumlu veya olumsuz olmasına tesir etmesi veya ortalama sicil notu aralarında 10 veya daha fazla fark olması halinde varsa üçüncü sicil amirinin kanaatine müracaat edileceği ve üçüncü sicil amirinin değerlendirmesinin esas alınacağı belirtilmiştir.
Dava dosyasında mevcut davacıya ait 2001 yılı sicilinde, birinci sicil amirince verilen not 63 olup olumlu sicil notu, İkinci sicil amirince verilen not ise 58 olup olumsuz sicil notudur. Bu durumda sicil amirlerince verilen notlar arasında 10 veya daha fazla fark olmamakla beraber sicilin olumlu veya olumsuz tesir etmesi nedeniyle, üçüncü sicil amirinin kanaatine müracaat edilerek mevzuata uygun olarak yapılan bu amirin değerlendirmesinin esas alınması işlemini iptal eden idare mahkemesi kararında yasal isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davalı idare temyiz isteminin kabulü ile idare mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce işin gereği düşünüldü:
Dava, … Müdürlüğünde mühendis kadrosuyla görev yapmakta olan davacının, 2001 yılına ait sicilinin olumsuz düzenlenmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E: …, K: …sayılı kararıyla, 18.10.1986 tarih ve 19255 sayılı Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Memurları Sicil Yönetmeliği’nin 16. maddesinde; “sicil amirlerinin, sicil raporunun memurların mesleki, yöneticilik ve yurt dışı görevlerdeki ehliyetlerinin belirlenmesini sağlayan soruların herbirini, ihtiva ettikleri unsurları esas almak suretiyle 100 tam not üzerinden değerlendirecekleri ve sorulara verdikleri notların toplamını soru sayısına bölerek memurların sicil notunu tespit edecekleri, her bir sicil amirince bu şekilde belirlenen sicil notlarının toplamının sicil amiri sayısına bölünmesi sureti ile de memurların sicil notu ortalamasının bulunacağı ve buna göre sicil notu ortalaması 59 ve daha aşağı olanların olumsuz sicil almış sayılacakları” hükme bağlanmış olup, aynı Yönetmeliğin “değerlendirmelerin genel niteliği ve geçerli sayılmayacağı haller” başlıklı 20. maddesinin birinci fıkrasında; “her derecedeki sicil amirlerinin 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak memurlar hakkında sicil raporlarında yaptıkları değerlendirmelerin birbirinden bağımsız ve 16. madde hükümlerine göre etkili ve geçerli olduğu; memurların sicil notunun sicil amirlerince takdir olunan notların aritmetik ortalamasına göre tespit edileceği, ancak birinci ve ikinci sicil amirlerince yapılan değerlendirmelerin memurun sicilinin olumlu veya olumsuz olmasına tesir etmesi veya ortalama sicil notu aralarında 10 veya daha fazla fark olması halinde varsa üçüncü sicil amirinin kanaatına müracaat edileceği ve üçüncü sicil amirinin değerlendirmesinin esas alınacağının hükme bağlandığı, dava dosyası içeriğinde yer alan davacıya ait 2001 yılı sicilinin incelenmesinden; birinci sicil amirince 63, ikinci sicil amirince 58 not takdir edilmiş ve anılan Yönetmelik hükmü doğrultusunda bu iki notun aritmetik ortalamasının 60.50 nota karşılık gelmesi ve davacının sicilinin olumlu olmasına rağmen, yukarıda anılan Yönetmelik hükmüne aykırı olarak her iki sicil amirince takdir edilen notlar arasındaki fark 10 dan küçük (5 not) iken, üçüncü sicil amirince de notlandırma yapıldığı ve bu sicil amirince verilen 58 notun sicilin olumsuz düzenlenmesine esas alındığı, bu durumda 2001 yılı sicilinin 60.50 notla olumlu olarak değerlendirilmesi gerekir iken, anılan Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak üçüncü sicil amirince not verilerek bu amirin vermiş olduğu not esas alınarak düzenlenen dava konusu olumsuz sicil işleminin hukuka ve mevzuata aykırı olduğu gerekçesiyle işlem iptal edilmiştir.
Davalı idare, Devlet Memurları Sicil Yönetmeliğinin 20. maddesi uyarınca birinci ve ikinci sicil amirlerince yapılan değerlendirmenin memurun sicilinin olumlu veya olumsuz olmasına tesir etmesi halinde üçüncü sicil amirinin kanaatine müracaat edilmesini zorunlu kıldığını öne sürerek idare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 111. maddesince; Devlet Memurlarının ehliyetlerinin tespitinde, kademe ilerlemelerinde, derece yükselmelerinde, emekliliğe çıkarma veya hizmetle ilişkilerinin kesilmesinde özlük ve sicil dosyalarının başlıca dayanak olduğu belirtilmiş, 113. maddesinde; sicil amirlerinin belli zamanlarda düzenleyecekleri sicil raporlarında memurların liyakat derecelerinin not esasına göre kıymetlendirilerek tespit edileceği öngörülmüş,19. maddesinde ise sicil notu ortalaması 100 üzerinden 60 ve daha yukarı olanların olumlu sicil, 60’ın altında olanların ise olumsuz sicil almış sayılacağı hükme bağlanmıştır.
Diğer taraftan, 18.10.1986 tarih ve 19255 sayılı Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Memurları Sicil Yönetmeliği’nin 16. maddesinde; sicil amirlerinin, sicil raporunun memurların mesleki, yöneticilik ve yurt dışı görevlerdeki ehliyetlerinin belirlenmesini sağlayan soruların herbirini, ihtiva ettikleri unsurları esas almak suretiyle 100 tam not üzerinden değerlendirecekleri ve sorulara verdikleri notların toplamını soru sayısına bölerek memurların sicil notunu tespit edecekleri, her bir sicil amirince bu şekilde belirlenen sicil notlarının toplamının sicil amiri sayısına bölünmesi sureti ile de memurların sicil notu ortalamasının bulunacağı ve buna göre sicil notu ortalaması 59 ve daha aşağı olanların olumsuz sicil almış sayılacakları hükme bağlanmış olup, aynı Yönetmeliğin “değerlendirmelerin genel niteliği ve geçerli sayılmayacağı haller” başlıklı 20. maddesinin birinci fıkrasında; her derecedeki sicil amirlerinin 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak memurlar hakkında sicil raporlarında yaptıkları değerlendirmelerin birbirinden bağımsız ve 16. madde hükümlerine göre etkili ve geçerli olduğu; memurların sicil amirlerince takdir olunan notların aritmetik ortalamasına göre tespit edileceği, ancak birinci ve ikinci sicil amirlerince yapılan değerlendirmelerin memurun sicilinin olumlu veya olumsuz olmasına tesir etmesi veya ortalama sicil notu aralarında 10 veya daha fazla fark olması halinde varsa üçüncü sicil amirinin kanaatına müracaat edileceği ve üçüncü sicil amirinin değerlendirmesinin esas alınacağı hükme bağlanmıştır.
Yönetmeliğin 20. maddesi hükmünden anlaşılacağı üzere 1. ve 2. sicil amirlerince yapılan değerlendirmelerin memurun sicilinin olumlu veya olumsuz olmasına tesir etmesi halinde bu iki sicil amirinin değerlendirmeleri arasında bir dengenin sağlanması amacıyla 3. sicil amirinin görüşüne başvurulması öngörülmüştür.
Olayda ise davacıya ait 2001 yılı sicilinin doldurulması sırasında birinci sicil amirince 63 (olumlu), ikinci sicil amirince 58 (olumsuz) not takdir edildiği ve anılan yönetmelik hükmü doğrultusunda üçüncü sicil amirinin kanaatine müracaat edildiği ve bu amirin değerlendirmesinin esas alındığı anlaşıldığından, ilk iki sicil amiri not ortalamasının olumlu olması nedeniyle 3. sicil amirinin değerlendirmesine müracaat edilemeyeceği yolundaki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K: …sayılı kararının 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı yasa ile değişik 3. fıkrası gereğince esastan bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine 13.10.2004 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.