Danıştay Kararı 2. Daire 2004/3073 E. 2007/1729 K. 17.04.2007 T.

2. Daire         2004/3073 E.  ,  2007/1729 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2004/3073
Karar No: 2007/1729

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : Manisa Valiliği
Karşı Taraf: …
Vekili: …
İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti: Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi: 2000/100 sayılı Genelgede, koordinatör okula ilişkin olarak düzenlemeler getirilmiş olup, davacının ihtiyaç bulunan bir okula atanmasında hukuka aykırılık bulunmadığından Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: … Meslek Lisesinde (Koordinatör) nakış öğretmeni branşında görev yapan davacının, … İlköğretim Okuluna iş-eğitimi (ev ekonomisi) branşı öğretmeni olarak atanmasına ilişkin işlemi iptal eden idare mahkemesi kararının bozulması isteğidir.
Öğretmenlerin, Norm kadro yönetmeliğinin uygulanmasında, mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumlarında atelye, laboratuvar veya meslek dersleri öğretmeni olarak görev yapmakta iken, norm fazlası olmaları halinde uygulanacak esaslar 19.10.2000 günlü 2000/100 sayılı Genelgenin 4. bendinde, “görevli oldukları okul veya kurumun bulunduğu eğitim bölgesi veya yerleşim yerinde belirlenen koordinatör okulun mesleki veya teknik ortaöğretim kurumu olmaması halinde, bu öğretmenler, görevli oldukları okul veya kurumlarında fazla konumda olarak bırakılacakları” şeklinde belirlenmiştir.
Gengelge hükmü ile, bu nitelikteki öğretmenlerin maaş karşılığı okutabilecekleri dersin boş kadrosu olmaması veya atanabilecekleri koordinatör okulun mesleki ve teknik bir okul olmaması durumunda, kendi okullarında norm fazlası olarak tutulmalarının düzenlendiği, olayda ise, davacının görev yaptığı … Meslek Lisesinde norm kadro fazlası olarak belirlenmesi sebebiyle koordinatör okul olarak belirlenen … Meslek Lisesine nakış öğretmeni olarak atandığı, bu koordinatör okul, mesleki ve teknik okul olduğundan 100 sayılı Genelgeden yararlanmasını gerektiren bir durumun bulunmadığı, koordinatör okullar, norm fazlası öğretmenlerin branşlarına uygun okullara atanabilmeleri için bir nevi köprü (geçiş) görevi yaptığından, davacının 25.3.2003 günü atandığı koordinatör okuldan, 27.5.2003 günlü olur ile … İlköğretim okuluna atanması karşısında; anılan 100 sayılı genelge hükmü uygulanarak, kadrosunun koordinatör okulda bırakılması mümkün olmadığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık, işlemi bu yönden iptal eden idare mahkemesi kararında ise hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan sebeplerle, davalı idare temyiz isteminin kabulü ile, idare mahkemesi kararının bozulmasının uygun olacağı düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce işin gereği düşünüldü:
Norm kadro fazlası nakış öğretmeni olarak … Meslek Lisesinde görev yapan davacı, … İlköğretim Okuluna İş Eğitimi (Ev Ekonomisi), öğretmeni olarak atanmasına ilişkin 27.5.2003 günlü işlemin iptali istemiyle dava açmıştır.
İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; dava konusu işlemde, Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin 19. maddesine ve Talim ve Terbiye Kurulunun 1.6.2000 günlü, 340 sayılı kararına aykırılık bulunmamakta ise de; Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğünce ; mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumlarında atölye, laboratuvar veya meslek dersleri öğretmeni olarak görev yapmakta iken, norm kadro fazlası olmaları nedeniyle kadroları mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumları dışında belirlenmesi gereken öğretmenlerin, bu sebeple parasal hak kaybına uğrayacakları gözönüne alınarak görevli oldukları okul ve kurumun bulunduğu eğitim bölgesi veya yerleşim yerinde belirlenen koordinatör okulun mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu olmaması halinde görevli oldukları okul veya kurumlarında fazla konumda bırakılmalarını öngören 19.10.2000 günlü, 2000/100 sayılı Genelge karşısında davacının, kadrosunun … Meslek Lisesinde bırakılarak ilgili Norm Kadro Yönetmeliğinin 23. maddesi uyarınca ihtiyaç bulunan okullarda geçici olarak görevlendirilmesinin mümkün olduğu gerekçesiyle dava konusu işlem iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare, işlemin hukuka uygun olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Norm kadro uygulamasıyla atıl durumdaki personelin değerlendirilmesi, dengeli dağılım ve verimli çalışmanın amaçlanmış olması nedeniyle, Mahkeme kararında da vurgulandığı üzere, Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin 19. ve Talim ve Terbiye Kurulunun 1.6.2000 günlü, 340 sayılı kararına uygun olarak nakış öğretmeni olarak görev yapan davacının ihtiyaç bulunan ve yan alanı olan iş eğitimi (ev ekonomisi) öğretmenliğine atanmasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gibi;19.10.2000 günlü, 2000/100 sayılı Genelge’de mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumlarında meslek dersleri öğretmeni olarak görev yapanların, norm kadro fazlası durumunda bulunmaları halinde atanacakları koordinatör okulun mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu olması öngörülmüş olup, anılan Genelge’de koordinatör okula atanmaya ilişkin düzenleme getirilmiş, norm kadro ile ilişkilendirmeye ilişkin olarak ise herhangi bir açıklama yapılmamıştır. Bu durumda, norm kadro uygulamasında asıl olanın, koordinatör okulda bekletilme değil norm kadro ile ilişkilendirme olması da dikkate alındığında, davacının ihtiyaç bulunan okula iş eğitimi (ev ekonomisi) öğretmeni olarak atanmasında da hukuka aykırılık bulunmadığından Mahkeme kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b. fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine, 17.4.2007 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.