Danıştay Kararı 2. Daire 2004/2166 E. 2004/646 K. 27.09.2004 T.

2. Daire         2004/2166 E.  ,  2004/646 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No: 2004/2166
Karar No: 2004/646

Kararın Düzeltilmesini İsteyen (Davalı): Milli Eğitim Bakanlığı-Ankara
Karşı Taraf : …
İsteğin Özeti : … Lisesi’nde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni olan davacının, … Üniversitesi’nden almış olduğu diplomayla ilgili lisans denklik belgesinin önlisans denklik belgesine dönüştürülmesi nedeniyle, Eğitim Öğretim Hizmetleri Sınıfından Genel İdare Hizmetleri Sınıfına atamasının yapılacağına ilişkin … günlü, … sayılı işlemin iptali istemiyle açtığı davanın reddi yolunda … İdare Mahkemesi’nce verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın bozulmasına dair Danıştay Beşinci Dairesi’nin 5.6.2003 günlü, E:2002/3991, K:2003/2787 sayılı kararının; davalı idare tarafından, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 54. maddesi uyarınca düzeltilmesi istenilmektedir.
Cevabın Özeti : Düzeltilmesi istenen kararın yöntem ve yasaya uygun olduğu, bu nedenle istemin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Karar düzeltme isteminin süre aşımı nedeniyle reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı : …
Düşüncesi : Davacının lisans denklik belgesinin önlisans denklik belgesine dönüştürülmesi nedeniyle Eğitim-Öğretim Hizmetleri Sınıfından Genel İdare Hizmetleri Sınıfına atanmasına ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan davayı reddeden idare mahkemesi kararını temyizen inceleyerek bozan Danıştay Beşinci Dairesinin kararının düzeltilmesi istenilmektedir.Anayasanın 2. maddesinde Cumhuriyetin nitelikleri arasında gösterilen “hukuk devleti” ilkesi gereği, yürütme organı ve idarelerin tüm işlem ve eylemlerini hukuka uygun olarak yapması gerekip, idareler işlemlerinde hukuka aykırılıkları düzeltme, bu tür işlemlerle ortaya çıkan hukuk ihlallerini ortadan kaldırarak hukuka uygun düzeni sağlamak zorundadır. Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulunun 22.12.1973 tarih ve 1973/14 sayılı kararıyla da, açıkça hukuka aykırı işlemlerin, idarece her zaman geri alınabileceği belirlenmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden, davacının … Üniversitesinde 4 yıllık eğitim gördükten sonra, anılan üniversiteden aldığı diplomanın denkliğinin kabul edilmesine göre, öğretmenliğe atamasının yapıldığı, diploma denklik belgesinin önlisans belgesine dönüştürülmesi üzerine öğretmenlikten alınarak genel idare hizmetleri sınıfında memurluğa atandığı, bu işlemin tesisinde, ön lisans denklik belgesine konulan “bu belge öğretmen atamalarında geçerli değildir” şerhinin davalı Milli Eğitim Bakanlığınca dikkate alınarak değerlendirildiği ve davacının öğretmen olarak atandığı tarihte veya bu tarihten sonra, sınıf öğretmenliği İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Din Kültürü ve Ahlak Dersleri branşında önlisans mezunu atanmadığı, anlaşılmıştır.
Bu bağlamda, davacının öğretmen olarak atamasının yapıldığı tarihteki öğrenim durumu gözetilerek talebinin değerlendirildiği ve buna göre atama işleminin tesis edildiği gözönüne alındığında, Milli Eğitim Bakanlığının öğrenim durumundaki değişikliği, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 45. maddesine göre, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 43/b maddesini gözeterek, davacının eğitim-öğretim hizmetleri sınıfında göreve devam etmemesi yolunda işlem tesisinde, hukuka aykırılık bulunmadığı ve idarenin önlisans mezunlarının öğretmenliğe atanması konusunda yargı kararıyla da zorlanamayacağı sonucuna varılmakla, idare mahkemesi kararının bozulmasına ilişkin Daire kararında isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle karar düzeltme isteminin kabulü ile Danıştay Beşinci Daire kararının kaldırılarak idare mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmüştür.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesi’nce Tetkik Hakimi …’in açıklamaları dinlendikten ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 14/6. maddesi uyarınca dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği düşünüldü:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 54. maddesinin 3622 sayılı Kanunla değişik 1. fıkrasında, Danıştayda dava daireleri ile İdari veya Vergi Dava Daireleri Genel Kurullarının temyiz üzerine verdikleri kararlar ile bölge idare mahkemelerinin itiraz üzerine verdikleri kararlar hakkında, bir defaya mahsus olmak üzere kararın tebliğ tarihini izleyen onbeş gün içinde taraflarca kararın düzeltilmesi isteminde bulunulabileceği hükme bağlanmıştır.
Düzeltilmesi istenen kararın davalı idareye 26.8.2003 tarihinde tebliğ edildiği, kararın düzeltilmesi istemini içeren dilekçenin ise 15 günlük yasal süre geçirildikten sonra 11.9.2003 tarihinde kayda girdiği anlaşıldığından, karar düzeltme isteminin süre aşımı yönünden reddine 27.9.2004 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.